Manegebodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:17

Sneeuwpop, nog even antwoord op je vraag wat een onderhoudsbeurt voor je bodem kost; je moet denken aan ong. €250,- tot €300,- maar hangt natuurlijk af van de grootte en status van de bodem en waar jullie zijn gevestigd..

Pommier

Re: Manegebodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:03

Vandaag op internet een interessant verslag gevonden. http://library.wur.nl/ebooks/1798802.pdf
Zand met leem ziet er wel mooi uit, echter in het verslag scoort de veiligheid minder, cavaletti heb jij enig idee waarom de veiligheid laag scoort bij deze bodem?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:22

Suzanne_k schreef:
Vandaag op internet een interessant verslag gevonden. http://library.wur.nl/ebooks/1798802.pdf
Zand met leem ziet er wel mooi uit, echter in het verslag scoort de veiligheid minder, cavaletti heb jij enig idee waarom de veiligheid laag scoort bij deze bodem?

Ik heb op veel bodems al gereden als we wedstrijd hadden maar het was meestal echt waardeloos en zelfs gevaarlijk. Toen wij het bedrijf kochten lag er zand met zaagsel in de binnenbak. Verschrikkelijk mulm dus diep maar ook glad en onstabiel. Dat hebben we er gelijk uitgehaald. Tapijtsnippers vind ik ook waardeloos en natuurlijk is een dure achterbergbodem als hij goed is aangelegd super maar niet door iedereen te betalen. De meeste buitenwedstrijden zijn op zand en dat rijd het fijnste mits het natuurlijk niet te zwaar is. Het gele zand wat wij hebben is erg licht en we hebben het vermengd met brokken leem voor de stabilieit. Het is dus makkelijk te onderhouden door alleen te slepen en zo nu en dan te sproeien. Wij wonen in een gebied waar alleen bij ons in een straal van 10 kilometer al 20 binnenbakken zijn en allemaal met een verschillende bodem. Deze gaan nu bijna allemaal over op "onze" bodem omdat de blessures door de meeste andere bodems echt veel zijn. Zoals gezegd word onze hal gebruikt door de rijvereniging met evenementen en dan komen er mensen van heinde en ver die allemaal te spreken zijn over de bodem. Voor dressuur is het mooi vlak, niet diep, grippig en licht te rijden voor de paarden en dat merk je in hun bewegingen. Voor de springers is het een veilige bodem doordat hij stabiel is, toch veert, niet glad is en erg licht te rijden is. Kortom ik zou geen andere bodem willen. MAAR het ligt er wel aan wat voor zand je gebruikt en hoe je het mengt leem, Hoe meer leem hoe strakker de bodem. Hoe natter de leem word hoe strakker. Dus je hebt het helemaal zelf in de hand.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:55

marjan321 schreef:
Sneeuwpop, nog even antwoord op je vraag wat een onderhoudsbeurt voor je bodem kost; je moet denken aan ong. €250,- tot €300,- maar hangt natuurlijk af van de grootte en status van de bodem en waar jullie zijn gevestigd..

thanks, das best te doen... 8-)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:21

jouw bak ziet er goed uit zeg! Zou leem ook in een buiten bak kunnen? Waar kan je dit leem kopen?
cavaletti schreef:
Wij hebben in onze binnenbak zand vermengd met leem. Perfecte bodem. Makkelijk te onderhouden. Ideaal voor dressuur en springen want is niet te zwaar en vlak en super grip voor springen. En goedkoop. Zelf rij ik alleen dressuur en de bak is perfect qua bodem. Erg licht te rijden. En ook worden er geregeld springwedstrijden gehouden omdat mensen de bak graag huren doordat de bak supergrippig en licht is voor springen.
Houtsnippers en al het andere verteerbare zou ik niet aanraden en tapijtsnippers al helemaal niet, te zwaar en volgens mij niet meer toegestaan.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was na de springwedstrijd. je ziet hoe mooi de bak eigenlijk blijft.

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:21

Wij hebben soort heel fijn grint. Vind het erg fijn spul, je haalt een hark over de kuilen en het is weer vlak. Maakt alleen wel veel herrie, de wrijving van het grint tegen de hoef.

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:46

z0rr0 schreef:
snap het niet helemaal?

Ik ook niet :P