paard van een partikulier of handelsstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:53

Denk dat ik stiekem maar even wegduik

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:09

Zelf heb ik Sherif bij een stoeterij vandaan....tot zeer tevredenheid moet ik zeggen Haha! ...hun hebben Sherif zelf gefokt en groot gebracht..dus wisten ze mij precies te vertellen wat voor een paardje Sherif nou was....ik denk zelf dat bij handels stallen niet altijd duidelijk is wat voor een verleden de paarden hebben (mits ze de paarden zelf gefokt hebben....)...zelf ben ik blij dat ik Sherif op jonge leeftijd heb aangeschaft ken nu zijn hele verleden en zie hem groeien....
zo heb ik nl een arab gehad een merrie die toen ik haar kocht 7 jr was....zeer lieve en mooie merrie...maar toen ik haar een tijdje had bleek er toch van alles aan haar te mankeren (is vroeger het een en ander met haar gebeurt waardoor ze een moeilijk paardje is geworden)
helaas heb ik haar dan ook van de hand gedaan... Verward
Tja de keuze is natuurlijk aan jou, maar mijn advies is: kies een paardje uit bij iemand die haar of zijn verleden kent...dat voorkomt teleurstellingen... Knipoog Knipoog

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:15

Ik heb mijn huidige 2 paarden bij een fokker vandaan, en dat zou ik zo weer doen bij een eventueel volgende paard.
Persoonlijke verkoop en geen belachelijke prijzen. Die ik wel tegenkwam bij verschillende handelaren waar ik ben gaan kijken. Wil je paard voor hoog in de sport zal je misschien wel goed bij een handelaar terecht kunnen. Maar voor normaal geprijsde paarden heb ik bij handelaren alleen maar "zooi" gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:22

flair schreef:
Denk dat ik stiekem maar even wegduik

verstandig!!! Haha! Haha! Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:34

Ik zou niet echt een voorkeur hebben. Mijn paardje komt bij een handelaar vandaan, maar ik ben ook bij particulieren wezen kijken. Wat ik van particulieren een beetje een nadeel vind, is dat je vaak ver reist voor een paardje dat net niet aanspreekt. Bij een handelaar is de kans gewoon wat groter dat er wat leuks tussen staat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:39

daar heb je volkomen gelijk in, batje! maar je kunt ook een route uitstippelen van mensen die een paard te koop hebben staan , misschien spreek ie ind e advertentie wat minder an maar als je die kant op moet kun je allicht gaan kijken enzo hoef je niet en pokkeeind te rijden voor een paard!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:15

Het voordeel van een particulier is dat je de omgeving ziet waar het paard opgegroeid is. Zeker bij een jong paard is dat belangrijk.
Ikzelf ben een bewegingsfreak voor jonge paarden en ze komen dus ook gemakkelijk door een veterinaire keuring heen.
Je ziet bij de fokker ook hoe de eigenaren met paarden omgaan en je ziet familie van het paard.
Omdat de vorming in de eerste jaren van groot belang is voor de rest van het leven van dat paard lijkt mij dat van onschatbare waarde. Particulieren hebben meestal geen snelle verkoop babbel en willen graag contact houden met hun fokproduct.
Als er speciale zaken bij het paard zitten kan je dat herleiden, de oorzaak ervan achterhalen.
Een fiets zou ik bij een handelaar kopen een jong paard bij de fokker.
Het is maar waar je voor kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:18

Ik heb Kawa van een handelaar vandaan.
Maar daar reed ik zelf verschillende Lachen
Dus ik kende Kawa al bijna een jaar Lachen

Maar ik zou het zo weer doen.
Op een handelsstal doen ze vaak niet moeilijk als blijkt dat het paard niet bij je past, kun je zo weer een andere proberen
Ze hebben ook vaak een naam hoog te houden en aangezien handelsstallen bij veel mensen als slecht aangezien worden, willen de goede toch echt de goede naam wel houden, dus smeren ze je niet zomaar wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:30

Sjuimpje"]
[quote="Mystica schreef:
Ik dnek dat een particulier minder snel met een paard knoeit als een handelsstal. Gewoonweg omdat veel particulieren niet weten hoe het moet. Je moet so wie so goed opletten.

Een Handelaar zal juist minder snel knoeien,
het is zijn brood en dus heeft hij een goed enaam hoog te houden.
Particulieren houden vaak wat achter en denken allemaal dat ze een topper op stal hebben staan.
[/quote]

Zie jij jezelf als handelaar of particulier?
Gewoon een vraagje...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:33

Even verschil maken tussen jong evt onbeleerd paard en een paard dat al wat kan. De laatste catagorie vind je zelden bij een fokker.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:57

Sharir heb ik bij een handelaar vandaag
m'n zus logeerde bij een nicht van me, en de eigenaar van de verzorgpaarden van die nicht zei tegen haar dat hij een paardje had gezien, wat je niet kon laten staan. dus hun daar wezen kijken.
nicht wilde geen eigen beesje, maarm'n zus was opslag verliefd, ik werd gelijk gebeld dat ik moest komen kijken, en ik was ook opslag verliefd.
alleen uhhh hij kon nog niets Lips are sealed maar goed dat is allemaal goed gekomen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:05

sjaak van een particulier. Het zal niet voor alle particulieren gelden (gelukkig niet Haha!) maar bij haar koop ik nooit meer een paard. Sjaak is overigens een prima paard hoor. Mij degegene die hem verkocht heeft Boos!

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:32

ik heb Boyd bij een hengstenhouderij(handelstal weg) ook met zeer goede condities: 6 weken proeftijd en geld terug garantie!proeftijd is inmiddels al om, maar hij gaat ook mooi niet meer weg Lovers

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:22

Ik heb zelf betere ervaringen met handelsstallen dan met particulieren. Handelsstallen hebben een naam op te houden. Echter, de belangrijkste reden voor mij om naar handelsstallen te gaan is die van Batje geweest.
Nadat ik al -tig keer voor niets bij paarden met 'fantastische' (houterige waarschijnlijk Haha!) bewegingen was geweest had ik geen zin meer om weer 3 uur in de auto voor Jan Doedel te zitten. Dus toen ben ik bij hnadelsstallen gaan kijken, waar ze meerdere paarden hadden staan die aan mijn eisen voldeden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:13

M'n eerste dravertje kwam ik particulier achter, ze was na een ongeluk op de renbaan afgekeurd, ze kregen haar niet drachtig (dachten ze, ze was wél drachtig Haha!) en dus moest ze maar verkocht worden. Wat een geluk, een gouden eerste paardje aan gehad Knipoog

Ik heb m'n tweede ponymerrie bij een handelaar die 'r naar de slacht zou doen. Zij is een emotionele aankoop geweest en da's nu 's geen goede basis om iets te beslissen ... Zij lijkt uiterlijk sterk op m'n eerste dravertje alleen kleiner ... ze bleek een moeilijk karakter te hebben terug te leiden naar de verwaarlozing en de markten die ze met haar gedaan hadden ... het had haar getekend, en we hebben dan ook met lood in de schoenen haar verkocht.
Ik heb nu haar veulen staan die zeer pittig is, maar wel supereerlijk . Haar pit is de struikelblok voor ons, maar het gevoel van het hart verbied ons haar zomaar te dumpen, we zoeken dus voor haar DE GOUDEN THUIS!

Verder heb ik m'n tinkerhengstje bij een invoerder/fokker vandaan. Die kwam na een tijdje bij ons te zijn helemaal anders uit de hoek dan dat we hem hadden leren kennen (zeer kalm, je kon 'm zo in z'n kont duwen, na enkele dagen hier begon hij te bokken en rennen en ja ... LEVEN . Ik vraag me nog steeds af of hij niet kunstmatig rustig werd gehouden toen we kwamen kijken Knipoog en die eerste dagen, of dat hij misschien dan pas z'n ledematen ontdekte Verward . Guess we'll never know ... Al bij al moet je op het gevoel voortgaan, en bij onze tinker is het na een wederzijdse aanpassingsperiode helemaal goed gekomen (uitgezonderd z'n bijten dan , hengst hé Knipoog).

We zijn nu aan het kijken voor een brave makke eerlijke eerste kinderpony. We zijn bij heel wat particulieren En handelaren gaan zien en hebben veel gezien ... verwaarloosde hoeven, pony's die eten als kamelen, ontwormen is bij een pony onnodig , hele stukken straal die je zo uit de hoef kon trekken (niets aan de hand UHUMMMM, zo beweerde de eigenaar ... ja .... Tong uitsteken), veel te zware pony's of juist te mager, zwaar hoefbevangen (niets aan de hand volgens handelaar, beetje "moe" ...), zelfs iemand die beweerde dat ze een pony had ZONDER hoeven *LOL* ... noem maar op, ik heb het gezien ... Dan heb ik ook het tegengestelde gezien. Baasje die voor de dochter een groter paardje moet vanwege de leeftijd (wedstrijden), pony PIEKFIJN in orde, 100% in orde ... zo kan het dus ook!!! KIJKEN ... da's alles wat ik kan zeggen
Deze laatste heeft onze aandacht en is nu binnen om verder in te rijden ... als hij er goed uitkomt is hij een mogelijke kandidaat (wel jong, maar t'is met elke pony iets hé!)

En ... we kijken nog ... en leren nog steeds bij . De zoektoch is bijna even leuk als de pony uiteindelijk zelf, maar vaak moet je van je hart een steen maken en je omkeren en weglopen zoals bij het bevangen prachtig mooie schimmeltje Huilen