schuilplaats in weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Re: schuilplaats in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:06

Bij ons mag je ook niet veel, zelfs over verschillende soorten hekken (draad) hebben ze al iets te zeggen. Wij hebben in het land 3 schutting delen geplaatst. Nooit iets nagevraagd maar gewoon neergezet en nooit iets over gehoord:) Er mag niks met een dakje staan dus dit vonden we een mooi alternatief, ze kunnen uit de wind en de ergste regen staan. Een dakje erop zal natuurlijk het mooiste zijn maar ben hier ook al erg blij mee. Maar het idee van een schaduw doek lijkt me ideaal ga ik ook eens in de groep gooien voor de zomer. Zo een party tent in bakken zand zou ook nog wel eens kunnen werken!

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:48

Kan je niet bijvoorbeeld het volgende doen?

Je hebt de basis staan van de corniferen in de U-vorm.
Aan de binnenkant heb je een wand lees ik dat goed?
Als je aan die wand/ schutting een inklapbaar bevestigd heb je een inklapbaar dak.
In principe heb je dan alleen die ene wand staan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:36

lonnie schreef:
hier in Tilburg zijn ze ook bezig met het geven van vergunningen voor schuilstallen, mits je die van bv mooi natuurhout maakt. wij zijn een van de weinigen die al een vergunning hebben, onze containerstal mag blijven staan, we gaan deze voor het mooie wel bekleden met houten planken.

Volgens mij valt Oisterwijk alleen niet onder gemeente Tilburg en ik weet dat ze in Oisterwijk nóg strenger zijn dan in Tilburg

oisterwijk valt helaas niet onder tilburg nee, in oisterwijk kunnen ze echt moeilijk doen over de kleinste dingen.
het is ook allemaal een beetje vaag, de stallen die er stonden moesten eerst weg, toen werd het verlengt, en nu horen we niets meer.
uiteindelijk moeten ze denk ik wel weg, maar wanneer? onze vorige weide had wel een stal, deze had ik idd betimmerd met mooie planken.
deze valt ook nauwelijks op gewoon een schattig houten hutje, helaas ligt de weide die we nu hebben aan de straat.
dus als de gemeente niet oplet is er wel een buurtbewoner die het meld, die kunnen namelijk ook erg lastig doen!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:43

Marchador schreef:
Kan je niet bijvoorbeeld het volgende doen?

Je hebt de basis staan van de corniferen in de U-vorm.
Aan de binnenkant heb je een wand lees ik dat goed?
Als je aan die wand/ schutting een inklapbaar bevestigd heb je een inklapbaar dak.
In principe heb je dan alleen die ene wand staan.

goh creatieveling, hier had helemaal nog niet aangedacht,
er staan nu 6 dikke palen in de grond, tussen deze palen hebben we latten getimmerd.
dit vormt een muurtje van ongeveer 1m in de gehele U vorm. Boven dit muurtje is windbreekgaas gespannen, ook in de gehele u vorm.
je mag officieel niet hoger bouwen dan 1m dus daar zijn we mooi onder gebleven, het windbreekgaas is tegen het knabbelen.

maar idd! misschien kunnen we iets aan die palen bevestigen waardoor het inklapbaar word.
dan kan ik op de warme/gure/natte dagen het dakje uitklappen, en anders inklappen voor alleen schaduw. want de coniferen komen redelijk hoog.
deze palen staan op 5 meter afstand van elkaar, dus de U vorm heeft lange zeiden van 10m en een korte zeide van 5m...

het probleem is dus alleen hoe overbrug ik die 5 meter met een inklapbaar iets?
Ik zou wel een constructie kunnen maken dat ik maar 2.5 meter hoef te overbruggen, maar dan hangt er wel een constructie over de palen.
misschien ideeën?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:45

ik had er zelf ook al ooit aan gedacht om een constructie te maken. en deze dan zo te maken dat ik er golfplaten in kan schuiven. Eigenlijk nooit verder uitgewerkt omdat het me zo'n gedoe leek, maar misschien kan ik dat idd combineren met inklappen... ik ga eens diep nadenken

@JadeYsla: met dat schaduwdoek moet je wel oppassen. Die dingen zijn best zwaar om simpel op te hangen, wij hebben die dikke palen speciaal aangeschaft voor het schaduwdoek. en zelfs deze houden het dus niet ik kreeg het doek niet op de goede hoogte, bleef maar doorhangen. 1 paal is nu gebroken door de sneeuw die op het schaduwdoek lag ( eigen schuld ) dus heb het schaduwdoek er nu af gehaald...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:41

Wij hebben een mobiele schuilstal bij www.tackroom.nl gekocht. Niet dat de paarden er veel gebruik van maken, maar ze KUNNEN schuilen.

Een partytent heb ik ooit eens in de tuin gehad, is minder gestroomlijnd. Een dag flinke wind en hij lag helemaal in stukken over het hek heengewaaid. Hier is alles open, dus wind heeft vrij spel.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:57

zou je misschien een foto kunnen maken van jou constructie, kan het plaatje niet helemaal voor me zien. Maar lijkt me erg creatief :) dan kunnen we beter meedenken (en zelf natuurlijk ideetjes opdoen:P)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:08

Wij hebben op onze andere wei ook een trailer neergezet. Dacht er op een gegeven moment aan er nog een trailer neer te zetten met daartussen een spandoek. Gelukkig hebben we nu een stuk met een echte stal.
Voordat je heel erg veel moeite gaat doen kun je je afvragen hoe vaak de paarden écht ín de stal zullen gaan staan. Als ze nu al goed kunnen schuilen (en de coniferen groeien snel ;) ) weet ik niet wat het toevoegt behalve dat je er zelf een beter gevoel over hebt. Bij mij konden ze rond de trailer schuilen en met een regendek bij erg weer hadden ze het prima naar hun zin. Ik vond het zelf niet ideaal maar had nou niet het idee dat ze er erg veel last van hadden (integendeel).
Ze hebben bij mij een winter met een container gestaan, daar stonden ze dus vrijwel niet in. Wel naast .... en om in te mesten :+ :Y) echt!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:40

Hopelijk zijn de coniferen goed afgeschermd, want ze zijn voor zover ik weer schadelijk voor een paard, zie ook: http://www.paardenshow.nl/giftigeplanten.htm

Gemeentes zijn over het algemeen heel lastig in dit soort dingen. Aan de andere kant, als je iedereen maar stalletjes, containers, etc etc laat plaatsen, wordt het echt een armoedig rommeltje, dus ik begrijp het in zekere zin wel.
Wij zouden ook een mooie schuilstal willen bouwen in het land, die echt in de stijl van de boederij past. Hopelijk geven ze een beetje mee :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:52

Henk001 schreef:
Ik sluit mij hierbij aan, volgens mij mag je wel een schuilplaats zetten zolang het te verplaatsen.

Ik zou het toch even bij de gemeente navragen.

officieel mag dat dus niet, zo gauw het een permanent karakter heeft, heb je een bouwvergunning nodig (mits t onder bouwvergunnigvrij valt, maar dat is een een weiland met agrarische bestemming, volgens mij, niet van toepassing), als er nou wielen onder zitten of niet...

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:15

VanHuisUit schreef:
Voordat je heel erg veel moeite gaat doen kun je je afvragen hoe vaak de paarden écht ín de stal zullen gaan staan. Als ze nu al goed kunnen schuilen (en de coniferen groeien snel ;) ) weet ik niet wat het toevoegt behalve dat je er zelf een beter gevoel over hebt. Bij mij konden ze rond de trailer schuilen en met een regendek bij erg weer hadden ze het prima naar hun zin. Ik vond het zelf niet ideaal maar had nou niet het idee dat ze er erg veel last van hadden (integendeel).
Ze hebben bij mij een winter met een container gestaan, daar stonden ze dus vrijwel niet in. Wel naast .... en om in te mesten :+ :Y) echt!

Herkenbaar! Mijn paardje heeft jarenlang 24/7 buiten gestaan, zomer en winter. In de zomer weides zonder stal, wel veel bomen voor de schaduw. In de winter op een weide met stal. Maar die werd eigenlijk alleen gebruikt als de zon scheen. Regen, hagel, storm, sneeuw, maakte allemaal niks uit. Gewoon kont in de wind en buiten blijven staan.