Berekening kosten paard; klopt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:42

Je geeft aan dat je ijzerrs wilt ivm met wedstrijden, dan zou je dus oiok de wedstrijden er nog bij moeten rekenen.
Wat ik verder nog mis op je lijstje is les.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:44

Vind zulke topic heel goed begrijp me niet verkeerd maar als ik dit had geweten van te voren had ik nooit een paard durven kopen ;) Bedoel dacht er toen niet over na en ja kom nog ruim uit....

Maar vind je lijstje wel reeel. En de ene maand hou je gewoon meer over dan de andere en kan je weer sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:44

Foxy bedankt voor je uitgebreide berekening. Mijn ouders betalen de trailer niet, alleen de benzinekosten. En ja ik weet dat een trailer huren heel duur is, dan kan ik nog beter zelf 1 tweedehands kopen en anders is er misschien wat te regelen met een stalgenoot of trailer van de manege bijv.

Zweetdeken moet ik inderdaad nog wel, gelukkig is dat stukken goedkoper dan twee winterdekens.

foxy80

Re: Berekening kosten paard; klopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:52

Petite, neem het van me aan: probeer wat te regelen!
Ik betaal per wedstrijd 15 euro vervoerskosten, plus nog eens de inschrijving, plus het lidgeld, plus nog eens een extra toeslag van 16 euro dit seizoen omdat ik met mijn paard een nieuwe combi vorm.
En wil je een beetje resultaat rijden moet je les nemen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:57

Probeer wat te regelen? Voor niets gaat de zon op... Een beetje degelijke trailer met jaarlijks onderhoud en afschrijving is trouwens een stuk duurder dan af en toe een trailer lenen.

Hoe vaak wil je op wedstrijd?
Hoe vaak wil je lessen en wat voor les?
Wat voor aankoopkeuring laat je doen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:03

mo_van_dijk schreef:
Probeer wat te regelen? Voor niets gaat de zon op... Een beetje degelijke trailer met jaarlijks onderhoud en afschrijving is trouwens een stuk duurder dan af en toe een trailer lenen.

Ik bedoel met regelen: carpoolen en zelf mee (benzine) betalen natuurlijk.
Ik ken ook een ruiter die met een andere ruiter mee op training mag met paardlief, als ze elke winter hun paarden scheert.
Dan kost het ook geen euro' s en is iedereen blij.
Extern een trailer huren is zowat onbetaalbaar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:05

Onbetaalbaar? Voor 30 euro kan je voor een dag een trailer huren! Daar kan ik mijn trailer niet voor achter de auto hangen, hoor..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:08

Met hetgeen ik hier in de buurt vond 75
30 is nog wel te doen, zeker als het een 2-paards is!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:34

Het lijstje ziet er goed uit. In de praktijk heb je wel altijd meer kosten dan dat je vooraf berekend, maar dat kun je meestal toch niet voorzien.

Je zegt dat je je paard niet gaat verzekeren, dat is een keuze. Maar met € 1000,- als potje heb je niet genoeg. Als je paard onverwachts op de operatietafel beland heb je niet genoeg aan € 1000,-. Als ik jou was zou ik óf meer sparen, óf toch nog eens nadenken over de verzekering.

Veel succes!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:10

En wat de entingen betreft..... Als je officiele wedstrijden gaat rijden is mij verteld dat hun verwachten dat de paarden 2x per jaar worden geent.
Verder ben je een hele goede stap in de goede richting

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:36

kimmie88 schreef:
En wat de entingen betreft..... Als je officiele wedstrijden gaat rijden is mij verteld dat zij verwachten dat de paarden 2x per jaar worden geent.

Er staat toch echt enten binnen 365 dagen in het reglement hoor!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:45

Nadir schreef:
Het lijstje ziet er goed uit. In de praktijk heb je wel altijd meer kosten dan dat je vooraf berekend, maar dat kun je meestal toch niet voorzien.

Je zegt dat je je paard niet gaat verzekeren, dat is een keuze. Maar met € 1000,- als potje heb je niet genoeg. Als je paard onverwachts op de operatietafel beland heb je niet genoeg aan € 1000,-. Als ik jou was zou ik óf meer sparen, óf toch nog eens nadenken over de verzekering.

Veel succes!

Eens, kosten kunnen snel oplopen als je eens langs de kliniek moet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:49

Ik woon ook in Gelderland maar betaal bij mijn smid 160,00 euro voor ijzers (rondom) en 25,00 euro voor alleen het bekappen.
Daarbij is de influenza / tetanusenting ook hoger dan vermeld. Ik heb vorig jaar hiervoor 60,00 euro betaald.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:02

Nadir schreef:

Veel succes!

Wanneer heb je wel genoeg dan?
Ik heb ook geen 6000 euro hoor, mijn spaarpot rijkt iets verder dan die van TS maar dan houd het ook op. En dan heb ik nog wel 2 paarden.
De spaarpot moet je gewoon opbouwen . Ik stort er regelmatig wat geld op.

Om de andere kosten te drukken heb je ook marktplaats en bokt. Hier wordt enorm veel 2e hands aangeboden wat zelfs nog nieuw blijkt te zijn. 1000 euro voor tuig red je makkelijk, er zijn zat 2e hands zadels te koop en zelfs al zou je deze iets moeten laten aanpassen dan red je het nog en houd je nog geld over ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:03

friesiszwart schreef:
Ik woon ook in Gelderland maar betaal bij mijn smid 160,00 euro voor ijzers (rondom) en 25,00 euro voor alleen het bekappen.
Daarbij is de influenza / tetanusenting ook hoger dan vermeld. Ik heb vorig jaar hiervoor 60,00 euro betaald.

160 euro voor 4 ijzers :o
Zou ik toch eens gaan kijken naar een andere smid, of heeft jou paard speciaal beslag ofzo?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:04

Cowgirl schreef:
Ik heb ook geen 6000 euro hoor, mijn spaarpot rijkt iets verder dan die van TS maar dan houd het ook op. En dan heb ik nog wel 2 paarden.
De spaarpot moet je gewoon opbouwen . Ik stort er regelmatig wat geld op.

Als je paard op de operatietafel belandt ben je zo € 2000,- kwijt.
Natuurlijk moet je een spaarpot opbouwen. De TS geeft echter aan dat ze de spaarpot steeds bijft aanvullen tot € 1000.-. Ik denk dat dit niet genoeg is als je je paard niet verzekerd.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:09

Horseware schreef:
Vierkant beslaan kost zo'n 85 euro per keer, dus dat red je niet met 60 euro.
Inentingskosten zijn ook hoger dan 20 euro, tenzij je de voorrijkosten kunt delen met anderen.

Bij mijn vriendin kost vierkant beslaan 55 euro en haar ijzers worden speciaal besteld omdat het peerdje zulke grote hoeven heeft.

@TS
Vind het een redelijk goede berekening hoor, en de eventuele bijkomende kosten zijn allemaal al genoemd
Ik heb zelf een redelijke verzekering zonder ziektekosten en betaal 195 euries per jaar, maar heb niet zo´n duur peerdje.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:11

Tandarts, trailerhuur, wedstrijdkosten, eventuele stamboekkosten en een groter spaarpotje. Misschien bedrag verdubbelen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:12

Cowgirl schreef:

Als spaarpotje voor medische kosten, toch zeker 2500/3000 euro. Als je een paar pech gevalletjes achter elkaar hebt, of iets dat ze niet heel snel kunnen vinden is die 1000 euro echt heel snel op. Worden de kosten nog hoger, kun je vaak wel een betalingsregeling treffen, maar die moet je dan ook op kunnen brengen. Hoe groot je spaarpot moet zijn, is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe snel je die weer aan kunt vullen.

Afhankelijk van hoever je wilt gaan met je paard, moet je eigenlijk wel een spaarpot voor dat bedrag proberen op te bouwen. Erg cru als je je paard moet laten inslapen omdat de behandeling te duur wordt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:41

Citaat:
Bij mijn vriendin kost vierkant beslaan 55 euro en haar ijzers worden speciaal besteld omdat het peerdje zulke grote hoeven heeft.

Een goede, gediplomeerde hoefsmid beslaat niet voor dat bedrag hoor.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:46

Horseware schreef:
Citaat:

Een goede, gediplomeerde hoefsmid beslaat niet voor dat bedrag hoor.

Waarom denk je dat? :?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:57

Sosha schreef:
Cowgirl schreef:

Als spaarpotje voor medische kosten, toch zeker 2500/3000 euro. Als je een paar pech gevalletjes achter elkaar hebt, of iets dat ze niet heel snel kunnen vinden is die 1000 euro echt heel snel op. Worden de kosten nog hoger, kun je vaak wel een betalingsregeling treffen, maar die moet je dan ook op kunnen brengen. Hoe groot je spaarpot moet zijn, is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe snel je die weer aan kunt vullen.

Afhankelijk van hoever je wilt gaan met je paard, moet je eigenlijk wel een spaarpot voor dat bedrag proberen op te bouwen. Erg cru als je je paard moet laten inslapen omdat de behandeling te duur wordt.

Hier ben ik het wel mee eens. 1000 euro is niks als je paard een paar keer behandel moet worden.
Hawai schreef:
Horseware schreef:
Vierkant beslaan kost zo'n 85 euro per keer, dus dat red je niet met 60 euro.
Inentingskosten zijn ook hoger dan 20 euro, tenzij je de voorrijkosten kunt delen met anderen.

Ik betaal voor vierkant beslaan 75 euro. En dat is hier in de omgeving de normale prijs. Maar een paard rondom beslaan is natuurlijk niet altijd nodig, maar soms wel, dus kun je het maar beter mee berekenen.

Voor enten betaal ik iets van 30 euro

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:01

Citaat:
Waarom denk je dat?

Jarenlange ervaring en gezond verstand.
Een goede, gediplomeerde hoefsmid kan ten eerste veel meer vragen dan dit en ten tweede kan hij echt niet leven van dergelijke bedragen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:11

Horseware schreef:
Jarenlange ervaring en gezond verstand.
Een goede, gediplomeerde hoefsmid kan ten eerste veel meer vragen dan dit en ten tweede kan hij echt niet leven van dergelijke bedragen.

De prijzen verschillen nogal per regio, dus ik denk niet dat er überhaupt een goede vergelijking te maken is.

Maar goed, dit gaat een beetje offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:20

Het allerbelangrijkste is een goed zadel en ga voor een goede 2e handse via een goede zadelaanpasser en niet voor een 2e handse voor een paar euro via internet of je tuighandelaar, de meeste ruitersportzaken weten niet echt goed hoe ze een passend zadel moeten vinden, die vinden nl al snel een zadel passen, beetje wol hier en wat er af daar, effe inrijden....

De pasvorm van de boom, de vorm van de rug, daar begint het mee........