Hoe groot moet de stal minimaal zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Hoe groot moet de stal minimaal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:42

3,60x3,60 lijkt me al fijner voor je paard 4x4m beter, maar als de tal in het rijtje moet passen, ben je misschien beter af met 3x5 of 6

ik duim dat je een andere stal mag kopen, niets is zo vervelend dan wanneer een paard bang is om door z'n staldeur te moeten en/of amper gedraaid geraakt in z'n stal

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:44

Men rekent meestal 2 x de schofhoogte; in jouw geval 1.80 = staloppervlakte minimaal 360. Dat betekent dus een stal in de standaardmaat 4 x 4m.
Groter is altijd beter.

Toch een kleine kanttekening die ik ooit van iemand oppikte: hoe groter de stal, hoe meer kans dat het paard uitgenodigd wordt tot rollen.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 03-03-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:45

Ik heb voor het deur probleem al een oplossing. Wij hebben van die voorwanden die je eruit kan draaien. Dat je met de trekker de stal leeg kan halen. Met erin en eruit halen draai ik nu de voorwand weg. Gaat perfect. Meer ruimte boven en naast zich met erin gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:47

Rollen doe ze ook in kleine stallen. Elke dag buiten laten om te kunnen rollen en lekker deken af om te mogen rollen. Zorgen met de rui dat ze elke dag goed geroskamt worden en idd even lekker met bloot lijf laten rollen en ze rollen niet meer op stal.

Vaak is rollen ook jeuk. De randen romdom de box altijd hoger leggen dan het stalbed en een cm of 30 dik maken die rand, dan kunnen ze niet strak tegen de stalwand aan komen te liggen met rollen waardoor ze niet meer terug kunnen rollen. Vaak is het zo dat de deken ze belemmeren goed opzij te komen waardoor ze vast komen te liggen, liggen ze strak tegen de wand, dan liggen ze vast.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:54

Dat is wat meneer het eerste doet als hij buiten komt. Een lekker vies plekje op zoeken waar die kan rollen. In zijn stal heb ik het hem nog niet zien doen gelukkig. Denk niet dat dat goedkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:55

Wees blij dat hij niet op stal rolt. Nee komt nooit meer goed, hoe viezer het plekje hoe liever en als het stinkt is het nog beter....heb er ook zo een. :+

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:04

Ik ken practisch niemand met een box van 5x5, behalve als merrie-met-veulen-box. (schofthoogtex2)in het kwadraat is ruim voldoende. dus bij een paard van 165: (1,65x2)x(1,65x2) is 3,3x3,3. voor die van jou van 1,80 is 3,60x3,60 dus echt groot genoeg als hij bijna altijd binnen staat. Als hij veel buiten komt mag de stal gerust wat kleiner zijn, hoor!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:06

als een paard bijna altijd binnen staat is elke stal te klein...

Die maat van 2x stokmaat in kwadraat is gebaseerd op het languit kunnen liggen en makkelijk kunnen draaien en eventueel omrollen in de stal. Niet op dat een paard de hele dag binnen kan staan...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:10

ons kanon van 1.84 staat alleen 's nachts in een stal van 4 x 4 maar nóg vind ik het soms zó krap voor hem....