Wat is de slachtprijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:23

Nounou, zo lang hoeft het ook niet te duren eer je paard inslaapt, het heeft beiden zijn voor en nadelen, zoals gewoonlijk. Ik zou het niet op kunnen brengen, en dat is persoonlijk. Wil het liest dat hij in zijn eigen weitje mag stervel over 100 jaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 23:40

De slacht daar wil ik ook nooit een paardje heen brengen. Vorig jaar is Tancreda er heen gegaan. Had liever dat ze thuis was gebleven... En daar was ingeslapen. Nu moest ze met een heel pijnlijk been in een trailer wat ze nog nooit had gezien. Bij elke bocht zie ik haar al proberen op de been te blijven, ook haar pijnlijke been belastend. Wat zal die reis erg voor haar zijn geweest... Zoveel pijn... ze kon amper lopen... Dan de wagen uit, tussen andere paardjes... wachten tot ze wordt verlost... Ik vind het zo erg dat dit de laatste uren van mijn lieverd zijn geweeest.... Thuis in laten slapen was in haar geval veel beter... Verdrietig

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 08:00

Citaat:
Ik heb een van mijn paarden vorige week moeten laten
inslapen na een auto-ongeluk.
Ik heb er heel bewust voor gekozen om haar te laten
inslapen door de dierenarts en haar te laten cremeren.

in nederland mogen paarden NIET gecremeerd worden,helaas denken heel veel mensen dat het toch met hun paard gebeurd.
stond laatst in een van de reguliere bladen.............

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 08:40

desillies schreef:
Citaat:
Ik heb een van mijn paarden vorige week moeten laten
inslapen na een auto-ongeluk.
Ik heb er heel bewust voor gekozen om haar te laten
inslapen door de dierenarts en haar te laten cremeren.

in nederland mogen paarden NIET gecremeerd worden,helaas denken heel veel mensen dat het toch met hun paard gebeurd.
stond laatst in een van de reguliere bladen.............

Weet je waarom dat niet mag ?
Is toch raar...andere huisdieren mogen ook gecremeerd worden, waarom een paard dan niet?
In Italie mag het in ieder geval wel en volgens mij in de US ook, daar mag je paard zelfs begraven worden! Dit zou wel weer typisch iets voor Nederland zijn !

Wennepen: Mijn paard is ook ingeslapen...Dit ging heel vredig en snel.
Ze lag al omdat ze haar rug had gebroken met het auto/trailer ongeluk,
ze kreeg 1 spuitje en was binnen 5 minuten al ingeslapen.
Gelukkig niet zoals jij het omschrijft, maar allemaal heel snel en vredig!
Ze lag in het gras onder een grote boom en ik heb samen met de dierenarts nog kaarsjes voor haar aangestoken.
Een paar weken daarvoor was op de stal waar mijn andere paard stond
voor zijn herstel, een van de oude springpaarden heel erg ziek, die hebben ze ook in moeten laten slapen op dezelfde manier als mijn paard, ook daarna met
de kaarsjes, die moeten blijven branden totdat ze opgehaald worden voor de crematie...In Italie is dat heel belangrijk, omdat ze geloven dat zo de geest beschermd word en rustig heengaat.....Heel lief en eervol allemaal...
Zo kan het dus ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:49

Nou sorrie hoor maar ik geloof dat je een beetje oogkleppen op heb wens! Jij hebt zeker nog niet gekeken naar de italiaanse grenzen en wat daar gebeurt met de slachtpaarden die naar Italie vervoerd worden, (als ze nog enigsinds ongeschonden van het transport hebben mogen genieten worden ogen uitgestoken, benen gebroken omdat er ander teveel invoerrecht betaald moet worden) en dan de gang van zaken in de slachthuizen zelf, begrijp ik dat je niet wil dat in italie je paard naar de slager gaat. Hier in Nederland ben ik zelf meerdere malen mee geweest en het is mij altijd beter bevallen dan de keren dat ik bij een paard ben geweest dat een spuitje kreeg

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:45

WenS schreef:
Weet je waarom dat niet mag ?
Is toch raar...andere huisdieren mogen ook gecremeerd worden, waarom een paard dan niet?

En daar zit hem de clou,
een paard is geen huisdier en dat is geregeld bij de Nederlandse wet.
De wet zal dus eerst aangepast moeten worden.

Je kan wel je paard op een speciale manier door de Rendac op laten.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:31

gijsenkim schreef:
Nou sorrie hoor maar ik geloof dat je een beetje oogkleppen op heb wens! Jij hebt zeker nog niet gekeken naar de italiaanse grenzen en wat daar gebeurt met de slachtpaarden die naar Italie vervoerd worden, (als ze nog enigsinds ongeschonden van het transport hebben mogen genieten worden ogen uitgestoken, benen gebroken omdat er ander teveel invoerrecht betaald moet worden) en dan de gang van zaken in de slachthuizen zelf, begrijp ik dat je niet wil dat in italie je paard naar de slager gaat. Hier in Nederland ben ik zelf meerdere malen mee geweest en het is mij altijd beter bevallen dan de keren dat ik bij een paard ben geweest dat een spuitje kreeg

Ik heb geen oogkleppen op en ben ook nog nooit in een Italiaans slachthuis geweest; in Nederland trouwens ook niet. Ik ben niet iemand die daar voor mijn plezier even gaat kijken.
Ik zeg ook niet dat het beter gaat in Italie. Ik zeg alleen dat mijn paard daar op een vredige manier afscheid heeft kunnen nemen en dat paarden daar wel gecremeerd mogen worden !
Als jij dat niet respecteerd en jij jouw paard liever naar de slager brengt, wanneer dat nodig is dan moet jij dat weten. Laat mensen die wel op een vredige manier afscheid van hun paard hebben genomen dan wel gewoon in hun waarde!

Verder heb ik nog bij mijn dierenarts geinformeerd vandaag. Hij zei dat er verschillende manieren zijn van inslapen. verschillende doses ook waardoor het langzamer of sneller gaat. is ook afhankelijk van het gewicht van het paard en hoe het paard de doses opneemt. Ook kan de dierenarts het paard afmaken (met een speciaal soort pistool) dan gebeurd het ook heel snel, maar dan bespaar je het paard een reis naar de slager..

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:54

Wennepen schreef:
weet je wat er gebeurt als een paard wordt ingeslapen?dan krijgt ie spierverslappers waardoor hij omvalt en niks meer kan. weet je hoelang dat duurt voordat het door dat hele grote lichaam door is?paardje laat zn ontlasting lopen en dergelijke en heeft totaal geen waardigheid meer. slachten is een zwaar beladen woord. paardje krijgt tegenwoordig gewoon een kogel endan is ie vrij. tuurlijk blijft het verschrikkelijk maar op het laatste moment vind ik het de beste keus. het is egoistisch om te denken dat hij vredig inslaapt.

verder moet je gewoon een goede, schone en gerespecteerde slager hebben die alles goed schoon maakt. paard moet geen idee hebben waar die is voor dat ie gaat...

Sorry hoor maar het is dus echt niet waar dat inslapen een onwaardige manier van doodgaan is. Mijn oude verzorgpaard, was 32, hebben we in laten slapen. Ik was erbij en ik vond er niets onwaardigs aan. In zn eigen vertrouwde omgeving is het gebeurd geen centje pijn of stress. En dat een paard zijn ontlasting laat lopen is al helemaal niet waar!!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:03

De wet op crematie van paarden is veranderd.
Ik heb het net opgezocht en het mag dus wel !
Ook in Nederland:
zie ; http://www.dierenambulancerotterdam.nl/ ... 21_01.html
Op paarden.startplaza.nl staat zelfs een crematorium voor paarden,
deze zijn van plan om in de toekomst ook voor paarden de uitvaart te gaan verzorgen.
Ook op www.dierinfo.com staat meer info hierover.
PS Bij een aansprakelijksheid verzekering valt een paard ook onder de huisdieren !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:14

WenS schreef:
Als jij dat niet respecteerd en jij jouw paard liever naar de slager brengt, wanneer dat nodig is dan moet jij dat weten. Laat mensen die wel op een vredige manier afscheid van hun paard hebben genomen dan wel gewoon in hun waarde!

Nee,
op deze manier laat jij anderen dan wel in hun waarde?
Wie ben jij om te bepalen hoe wij een (in jouw ogen) waardig afscheid nemen?

Er staan hier op Bokt meerdere ervaringen van mensen welke een paard bij de da lieten inslapen wat dus helemaal niet zo waardig was.
Je kan zeggen wat je wil, maar bij een slager gaat het wel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:07

Ben ik het helemaal mee eens. Misschien heeft het beestje wel een ziekte onder de leden die zo met het blote oog niet te zien is... en ik weet niet of een slager een paard nogwel mag verkopen. Ze zullen het wel doen, maar persoonlijk zou ik, mocht ik mijn paard ooit naar de slager brengen (Denk t niet, maar u never know) het absoluut niet op prijs stellen als hij haar daarna door verkoopt terwijl ik de juiste, moeilijke beslissing voor mijn paard heb genomen. Ik denk dat ie dood is en dan kom ik haar later op concours weer tegen.. vind niet dat je dat als slager zijnde kunt maken. Maar dat is mijn mening...

Ik vind niet dat je medelijden moet hebben met degene die zn pony naar de slacht heeft gebracht. Ze zal heus wel nadenken over de kwaliteit van de pony die ze koopt, dus ervan uitgaande dat het een geoie pony is, moet je hem niet laten staan omdat je het nou zo zielig vind voor degene die hem naar de slacht heeft gebracht. Dit geld dus alleen als het niet beter is voor het paard om geslacht te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:09

Heb trouwens ook nog een verzorgshetje gehad (kruising Welsh/ Shet die ze met drie jaar naar de slacht hebben gebracht en die nu toch al weer een jaar of 8/9 lekker met kindertjes buitenrijd en in de wei staat met zijn maatjes. Pony's gaan namalijk ook wel eens naar de slacht omdat eigenaren geen zin hebben om een koper te zoeken of er geen kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:06

Wennepen schreef:

verder moet je gewoon een goede, schone en gerespecteerde slager hebben die alles goed schoon maakt. paard moet geen idee hebben waar die is voor dat ie gaat...

dus je neemt in principe het paard in de maling , nmou dan hou je ook niet van dat paard

hij is op een vreemde stal , waar die zich mischien helemaal niet prettig voelt , nou ik zal zelf mijn ´paardje enorm verwennen en dan besluiten hem in te laten slapen als dat nodig zal zijn

tog niet egt een fris idee dat iemand anders jou paard gewoon zit op te eten en nog erger gewoon ervan geniet

ook als i het onbewust die gene geniet er van dat dat paard dood is , noou

ik zweer je als ik een eigen paard had zal ik het nooit door andere mensen laten opeten , en dat is dan egt uit liefde

en het klinkt mischien egoistisch dat iemand het paard opeet en dat nmag niet omdat IK het niet wil

maar ik shcrijf dit egt uit belang van het´paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:07

en nu kan jue me wel negeren omdat ik nog maar 10 jaar ben en er daan waarschijnlijk niets vanaf weet nou je gaat je gan ik ben het NIET met je eens en dat wordt ik ook nooit ook

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:08

boygirl"]
[quote="Wennepen schreef:

maar ik shcrijf dit egt uit belang van het´paard

Ik denk dat het belang van een paard er na zijn dood niet meer toe doet, daarvoor des te meer!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:24

Als je één keer een dagje in het slachthuis hebt doorgebracht brengt een normaal persoon dieren waar hij om geeft daar niet heen.
Dieren zijn heel angstig, ruiken bloed en de angst van de rest, staan in het rijtje en zien hun voorganger bloedend opgetakeld worden. Ze worden geslacht met een pin tussen de ogen, die niet altijd goed terrechtkomt en het is de bedoeling dat het hart blijft kloppen tot het dier volledig is leeggebloed.
Thuis is het altijd mogelijk je paard eerst in slaap te doen en dan te euthanaseren. Het middel dat gebruikt wordt werkt heel snel en is een heel krachtig verdovingsmiddel.
Makkelijker natuurlijk je paard levend te zien vertrekken maar het is toch de bedoeling hem het leed te besparen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:00

Stel dat het ooit zo ver mocht komen,
zou ik nooit achter in het rijtje aansluiten maar een afspraak maken.
Doen die mannen nooit moeilijk over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:10

Er zijn ook particuliere slagers.
Daar gaat het heel snel.
Ik ben geen held en liet mijn man dat doen.
Maar ondanks het verdriet van het afscheid was hij wel blij dat hij kon zien wat er echt gebeurde.
Je hebt dan ook de zekerheid dat er niet gesold wordt met jouw dier. Thuis laten inslapen en wachten op de destructiewagen geeft een heleboel stress voor de andere dieren thuis.
Nog afgezien van het beeld van het kadaver dat eens jouw paard was en ligt te wachten op de grijper.

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 01:02

Citaat:
Als je één keer een dagje in het slachthuis hebt doorgebracht brengt een normaal persoon dieren waar hij om geeft daar niet heen.
Dieren zijn heel angstig, ruiken bloed en de angst van de rest, staan in het rijtje en zien hun voorganger bloedend opgetakeld worden. Ze worden geslacht met een pin tussen de ogen, die niet altijd goed terrechtkomt en het is de bedoeling dat het hart blijft kloppen tot het dier volledig is leeggebloed.
Thuis is het altijd mogelijk je paard eerst in slaap te doen en dan te euthanaseren. Het middel dat gebruikt wordt werkt heel snel en is een heel krachtig verdovingsmiddel.
Makkelijker natuurlijk je paard levend te zien vertrekken maar het is toch de bedoeling hem het leed te besparen.

Dit vind ik dus ook.Hoe kun je nu in godsnaam je paardje naar de slacht brenge,sorry hoor,ma da gaat er bij mij echt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 01:19

Ik kan over beide keuzes meepraten aangezien ik vaak HET besluit heb moeten nemen bij de manegepaarden waar ik toen werkte. Zowel het inslapen als het slachten kan heel vriendelijk gedaan worden. Alleen is het inslapen niet handig in een stal, omdat je daarna heel paardonvriendelijk dat dier de trailer in moet slepen. We deden het altijd om de klok van 0.00 uur snachts, omdat je de manegeklanten en pensionklanten daar niet mee wilde confronteren. Dus dan kan zo'n dier daar niet blijven liggen, en moet dus uit zijn stal de trailer ingesleept worden. En daarom ging mijn voorkeur altijd uit naar een slachthuis.

En wat Sjuimpje al zei: Gewoon een afspraak maken. Zo deed ik het altijd. Zo rond de klok van 2 uur s middags zijn ze klaar met slachten, en kun je de afspraak maken dat je rond 10 voor 2 wegrijdt thuis, en dat het paard zodra je de trailer afkomt direct doorwandeld naar de plek en word afgeschoten. Daar is helemaal niets onvriendelijks aan.

Ik denk zelf ,dat het paard laten inslapen meer bedacht is voor de psyche van de eigenaar. Maar beide manieren zijn paardvriendelijk. En dus gewoon de keuze van de eigenaar.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 08:03

Iemand zei het al maat ik blijf lezen dat een paard wordt afgeschoten.. dit is dus niet zo hoor!! Hij krijgt een pin in zn hoofd en dan is tie verdoofd want het hart moet nog kloppen als ze de keel doorsnijden.. Al het bloed moet er namelijk uit stromen.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 08:05

Iemand zei het al maat ik blijf lezen dat een paard wordt afgeschoten.. dit is dus niet zo hoor!! Hij krijgt een pin in zn hoofd en dan is tie verdoofd want het hart moet nog kloppen als ze de keel doorsnijden.. Al het bloed moet er namelijk uit stromen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:36

Ik denk dat we er niet omheen moeten zeveren dat mensen die hun paard laten slachten er gewoon nog wat extra centjes aan willen overhouden.
Dat het lijk niet aangenaam is om naar te kijken, is niet het paard zijn probleem meer natuurlijk, en het is toch voor deze dat je het aangenaam wil maken. Anders belandt dat akelige lijk op de boterham (dat ziet er wat aangenamer uit natuurlijk). Gewoon je paard uit stal en op de oprit euthanaseren bespaart al wat technische problemen. Stress op stal heb ik niet ondervonden, vooral stress van anderen brengt ze van de wijs.
Geld ontvangen om je paardje te laten verorberen, nee bedankt, hoeft niet voor mij.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:56

Sjuimpje"]
[quote="WenS schreef:

Nee,
op deze manier laat jij anderen dan wel in hun waarde?
Wie ben jij om te bepalen hoe wij een (in jouw ogen) waardig afscheid nemen?

Er staan hier op Bokt meerdere ervaringen van mensen welke een paard bij de da lieten inslapen wat dus helemaal niet zo waardig was.
Je kan zeggen wat je wil, maar bij een slager gaat het wel snel.
[/quote]

Ik denk gewoon dat je ieder voor zichzelf moeten laten beslissen hoe ze afscheid willen nemen van hun paard. Voor mij (en ik denk voor vele anderen) is dit niet met behulp van de slager maar met behulp van de
dierenarts. Mijn paard had door het ongeluk haar rug gebroken en ik was opgelucht dat de dierenarts er zo snel was om haar een spuitje te geven. Zoals ik al zei; toen ze het spuitje had gehad sliep ze heel snel en rustig in.
Ik zou er niet aan moeten denken om haar eerst nog op te moeten takelen en haar dan in die conditie naar een slager te moeten brengen (en in iedere andere conditie ook niet) Ik vind dat het dan allemaal erger word voor het paard. Voor mij was dit de beste en waardigste manier voor mijn paard. Ze is ook niet opgehaald door een destructie-bedrijf, maar door de uitvaart-verzorging van het crematorium.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:28

ik word helemaal niet goed van deze reacties!! Hoe kan je nou doodleuk vertellen dat je paard naar het slachthuis brengen om vervolgens door een pin in zijn hoofd te laten afmaken/ afschieten, paardvriendelijk is??? Mij ga je niet vertellen dat, zelfs indien je een afspraak maakt, je paard niet weet wat er gaat gebeuren, die beesten voelen dat gewoon... Ik heb mijn eerste pony (shetje) laten inslapen vorig jaar. Zij stond 500m van ons huis op een klein stukje land. De mensen van dat stukje land belde ons dat ze lag te rollen en rollen op de weide, we kwamen toe en wat bleek kolliek. We dachten als we met haar al tot thuis stappen, zullen we zien dat het beter gaat of niet en gaan we zowieso de veearts bellen. Dat beestje stond te trekken, te dansen om naar huis te gaan, ze was net de oude vurige shet die ik kende, dus wij dachten dat het wel beter was. Eens ze thuis in haar stal binnendraafde liet ze zichzelf vallen, ze is nooit meer rechtgestaan... Dat beestje wilde gewoon zo snel mogelijk naar haar stal om daar vredig te sterven. De veearts is gekomen, aangezien haar hoge leeftijd was ze niet meer te redden, ik ben tot de laatste minuut bij mijn speelkameraad gebleven. Ik vind dat het op die manier moet, in hun eigen, vertrouwde omgeving, met de mensen die ze het meest vertrouwen naast hun zijde.....