Jullie mening...minder weidegang, maar wel veel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidegang of niet als ze maar buiten staan ?

Het is belangrijk dat je paard buiten kan staan ongeacht in de buitenbak of weiland
35 (41%)
Het is belangrijk dat je paard een ruime stal heeft en daarnaast af en toe kan grazen en voldoende buiten kan staan ook al is dat in het een buitenbak
17 (20%)
Er moet voldoende weidegang zijn, slechts een half uurtje grazen en de rest los in een buitenbak is niet goed
32 (38%)

Totaal aantal stemmen: 84

Mon

Re: Jullie mening...minder weidegang, maar wel veel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:59

Hi meiden, ja hij kan spelen met andere paarden, er is lekker stro hij krijgt drie keer per dag voer, kan met zijn hoofd naar buiten kijken, alles is toppie! Behalve het landje is heel klein, dus een half uur per dag grazen en meer niet, dus voor de rest in de paddock doorbrengen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:04

ik zou voor stal 2 kiezen, je geeft zelf al aan dat ze daar WEL buiten kunnen alleen niet op het gras. Ze staan gezellig met elkaar dus ik denk dat het veel fijner voor je paard is dan maar 10 min per dag buiten.

Mijn pony komt niet meer op het gras i.v.m. hoefbevangenheid maar staat wel de hele dag in het paddock waar hij hooi bij krijgt, overdag staat zijn vriendinnetje erbij die savonds een paar uurtjes de wei op gaat.
Ik zeg dit om aan te geven dat mijn pony niet meer op het land komt maar wel lekker de hele dag buiten staat, misschien niet ideaal maar het is niet anders. Ik merk niet dat hij er slechter van wordt, hij kan immers de hele dag lekker lopen!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:16

Mon schreef:
Hi meiden, ja hij kan spelen met andere paarden, er is lekker stro hij krijgt drie keer per dag voer, kan met zijn hoofd naar buiten kijken, alles is toppie! Behalve het landje is heel klein, dus een half uur per dag grazen en meer niet, dus voor de rest in de paddock doorbrengen.

In dat geval zou ik voor die stal gaan. Dan kan hij lekker in de paddock met vriendjes spelen en of hij dat nu in de wei doet of in een paddock maakt toch weinig uit. Die stallen zijn in zo'n geval prima. (al zijn en blijven het boxen...) Hoeft hij in elk geval niet meer de hele winter binnen te staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:39

Ik zou mijn pony's in geen van deze stallen willen hebben.
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om dat te doen.
Alleen 's nachts op stal(op zijn langst van 22.00 tot 08.00 uur) zou ik nog overwegen maar als maximum 6 uurtjes per etmaal buiten vind ik echt niet kunnen.
Weidegang vind ik niet per sé een must maar wel de ruimte om met soortgenoten lekker te kunnen ravotten,en dan niet in een bak waar ze uit moeten als iemand wil rijden.
Wel zou er dan non stop ruwvoer aanwezig moeten zijn.

Widukind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:42

Ik zou mijn paard het liefst 24/7 buiten willen hebben met een weiland, schuilstal en een stuk zand voor de winter. Een paard hoort imo niet op een stal, hoe ruim deze ook dan wel niet mag zijn...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:52

Als ik het goed begrijp kunnen ze op stal twee de hele dag met een groep naar buiten in de paddock? Zowel in de zomer als winter?
Dan zou ik kiezen voor stal 2. Grazen is wel belangrijk, maar op een priveweitje is dat zeker ook niet alles. Belangrijker is dat ze sociaal contact hebben en lekker buiten kunnen staan en bewegen. Als ze op de paddock dan gewoon hooi gevoerd krijgen lijkt het me een paardvriendelijkere optie dan stal 1.
Het is zeker niet optimaal, maar wel een verbetering tov stal 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:04

Heel eerlijk, ik zou op beide stallen mijn paard niet willen hebben. En dat in nederland het gros van de paarden binnen staat, vind ik niet een reden om het dan ook maar goed te vinden. Als een ander in de sloot springt, doe je dat neem ik aan zelf ook niet.

Maar goed als je moet kiezen tussen 2 kwaden, ging ik voor stal 2. Maar ik ging wel op zoek naar een zomerwei, zodat het paard in de zomer iig de weide op kan.
Verder ga ik altijd uit van hoe fijn het paard het op een stal heeft, vanuit het paard bekeken, het paard moet er wonen immers en ik kom op visite. Dus een goede bodem van een rijbak zal bij altijd ondergeschikt zijn aan weidegang, zeg maar.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:07

ik zou veder zoeken
ik vind dat een paard min 5 uur buiten moet staan
bij ons thuis staan ze 8/9 uur buiten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:11

Ladygiroc schreef:
Wat word er weer hoog van de toren geblazen hier zeg. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om z'n paard hele dagen op de wei te hebben. Niet in elke regio zitten zulke stallen.

Dit vind ik ook ja. En ja ik heb heel makkelijk praten, ik heb mijn paarden thuis staan, heb 3 HA weiland, en ze kunnen hier zelfs met slecht weer nog op de wei. Maar dat is echt niet overal mogelijk en dan moet je het doen met wat je kan krijgen.

Lieke schreef:
Als ik het goed begrijp kunnen ze op stal twee de hele dag met een groep naar buiten in de paddock? Zowel in de zomer als winter?
Dan zou ik kiezen voor stal 2. Grazen is wel belangrijk, maar op een priveweitje is dat zeker ook niet alles. Belangrijker is dat ze sociaal contact hebben en lekker buiten kunnen staan en bewegen. Als ze op de paddock dan gewoon hooi gevoerd krijgen lijkt het me een paardvriendelijkere optie dan stal 1.
Het is zeker niet optimaal, maar wel een verbetering tov stal 1.

Als dit idd het geval is, dus wel buiten met de anderen maar dan op een paddoc, zou ik zeker voor stal 2 kiezen. Weiland is echt niet het belangrijkste, buiten en contact met andere paarden wel. En hooi is ook gras, al is het een gedroogde vorm ;)
Een lap weiland erbij zou optimaal zijn, maar ja als het er niet is, is het er niet.

Fjordtje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:28

ik heb liever weidegang!

op de wei hebben ze veel beweging en kunnen ze eten.
dat vinden ze zelf ook wel heel lekker.
samen met hun vriendjes spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:53

Als paarden hier in de paddock staan vervelen ze zich dood.
We hebben op de stal een inloopstal met paddock, hooi genoeg, maar ze vervelen zich uiteindelijk wel. In de wei hebben ze dat probleem niet. Wanneer ze uit de paddock in de wei gaan, gaan ze compleet uit hun dak.
Dus om te zeggen dat weidegang niet zo belangrijk is, vind ik raar, fourageren (en dan bedoel ik je kostje bij elkaar scharrelen) is zowel eten als tijdverdrijf, tevens bewegen ze er nog bij, dat vind ik echt wat anders dan in een paddock boven een hooibak staan.

Hier gaan ze in vanaf april tot en oktober helemaal niet naar binnen trouwens, de stal is warmer dan buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:13

Ik vind het beiden ook niet ideaal.
Als de 2e stal in de zomer het zelfde aantal uren "weidegang" zou bieden als stal 1 dan zou het een mooi alternatief zijn.
Maar nu komt er in de winter een paar uur bij, en gaat er in de zomer, met juist lekker weer om buiten te lopen, een aantal uren af. En dan vind ik 2 a 3 uur buiten en een 1/2 uurtje grazen wel erg weinig...

Ik zou toch proberen te gaan voor een stal waar de paarden in de zomer het grootste deel van de dag buiten kunnen lopen (moet toch te vinden zijn, want in de zomer is het meeste land wel begaanbaar en bieden zelfs stallen in de randstad wel dag en nacht weidegang aan) en in de winter dan die minimale 2 a 3 uurtjes in een paddock of bak...

Nog even doorzoeken dus, want nu komt het zomerseizoen er aan en kan jouw paard de komende maanden minimaal 6 uur per dag op zijn landje staan... Dan heb je tot de winter om naar andere mogelijkheden rond te kijken, en als je slim bent, ga je daar nu al mee verder, omdat je nu goed kunt zien waar de paarden in de natte maanden wel echt buiten komen...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:34

Mindim schreef:
Als paarden hier in de paddock staan vervelen ze zich dood.We hebben op de stal een inloopstal met paddock, hooi genoeg, maar ze vervelen zich uiteindelijk wel. In de wei hebben ze dat probleem niet. Wanneer ze uit de paddock in de wei gaan, gaan ze compleet uit hun dak.
Dus om te zeggen dat weidegang niet zo belangrijk is, vind ik raar, fourageren (en dan bedoel ik je kostje bij elkaar scharrelen) is zowel eten als tijdverdrijf, tevens bewegen ze er nog bij, dat vind ik echt wat anders dan in een paddock boven een hooibak staan.

Hier gaan ze in vanaf april tot en oktober helemaal niet naar binnen trouwens, de stal is warmer dan buiten.

Daar ben ik het niet mee eens, als je paddock ruim genoeg is, en je zorgt voor voldoende afleiding, zoals fruitboomstammetjes, een oude autoband, fijnmazige hooinet en natuurlijk dat ze samen staan, vervelen ze zich echt niet hoor!! Zie mijn profiel!

Ik heb voor de wintermaanden aan mijn buitenboxen een flinke ruime paddock gemaakt, het is een inloopstal, de deuren gaan zelden dicht. Ik heb 2 shetjes en een fjord. Ze spelen ontzettend veel, zijn met de stammetjes bezig of staan lekker te soezen. Nee ik ben het niet met je eerste regel eens.

In de zomer staan ze bij mij (mei t/m okt ongeveer, ligt aan het weer) 24/7 op de wei, naast het huis van mijn ouders. Daar staan ze vaker zich te 'vervelen'dan in de paddock. Terwijl er altijd gras is, want het land is eigenlijk te ruim voor die drie. Hier heb ik geen 'speelgoed'in de wei liggen, omdat ik er ook in rijd bij gebrek aan een bak.

Als ik een hindernisje heb gebouwd zijn ze er als de kippen bij om met de spullen te gaan rommelen..

Denk dus niet dat weidegang het belangrijkste is, maar dat ze zoveel mogelijk SAMEN buiten komen, liefste dag en nacht, en als dat in een paddock is, prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:07

Daar kun je het niet mee eens zijn Ukoldaatje, maar het is nu eenmaal zo. De paddock is 30 bij 4 en meestal hebben ze de rijbak er nog bij. De stallen zijn nooit dicht. Ze staan met zijn allen, hooi, knaaghout, de ballen laten ze liggen.
Dat jouw paarden zich wel vermaken, harstikke leuk, maar die van mij doen dat niet.