Paard in een natuurgebied, mogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:48

goldynf schreef:
hoi hoi,

t paard van m'n zwager staat ook in de stille kern al een paar jaar!

hij is met pensioen en was geen knuffel paard oid wat je een plezier doet met poetsen aaien en een waddelingetje.

hij heeft ook de eerste jaren ergens in een kudde gelopen tot ie oud genoeg was om in gereden te worden.

zodoende heeft m'n zwager besloten dat het paard gelukkiger zou zijn buiten in de natuur dan ergens in een stalletje.

een paar keer per jaar gaan we daar heen om m te zoeken soms lukt t en soms niet.

in elk geval hebben we nooit een hoefsmit of veearts er bij hoeven halen!

veel succes met je keuze van locatie voor je paard!

Zijn die voeten dan niet te lang geworden?
Ik heb daar paarden gezien die dusdanig beroerd op de poten stonden dat dat nooit meer goed zou komen. Om nog te zwijgen wat voor schade er binnenin is aangericht.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:51

In egmond zit ook een natuurgebied voor paarden.
Ik zal morgen wel even vragen hoe dat heet een vriendin van mij woont daar namelijk vlak bij.

Overgens is het daar wel zo dat er wordt bijgevoerd, geent, bekapt en er geregeld controle is en je natuurlijk er zelf ook heen mag.
(weet niet of jij dat prettig vindt? aangezien er ook mensen zijn du hun paard liever voor dood achter laten)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:09

Moontje: tuurlijk vind ik het goed als bekapt/enten/ed, dat ze even een jaar zichzelf moet vermaken betekend nog niet dat ik dr aan dr lot overlaat ;) . Ben wel benieuwd hoe dat heet inderdaad, klinkt wel goed.

Miriam: Zou je mij wat meer kunnen vertellen over dat gebied?

Wat betreft de hoeven ed, die zou ik gewoon met regelmaat controleren en dan kan je altijd zien of het nodig is dat er een smid bij komt. Op die manier verwaarloos je het niet en voorkom je ook weer dat de smid onnodig komt.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:33

Cowgirl schreef:
goldynf schreef:
hoi hoi,

t paard van m'n zwager staat ook in de stille kern al een paar jaar!

hij is met pensioen en was geen knuffel paard oid wat je een plezier doet met poetsen aaien en een waddelingetje.

hij heeft ook de eerste jaren ergens in een kudde gelopen tot ie oud genoeg was om in gereden te worden.

zodoende heeft m'n zwager besloten dat het paard gelukkiger zou zijn buiten in de natuur dan ergens in een stalletje.

een paar keer per jaar gaan we daar heen om m te zoeken soms lukt t en soms niet.

in elk geval hebben we nooit een hoefsmit of veearts er bij hoeven halen!
veel succes met je keuze van locatie voor je paard!

Zijn die voeten dan niet te lang geworden?
Ik heb daar paarden gezien die dusdanig beroerd op de poten stonden dat dat nooit meer goed zou komen. Om nog te zwijgen wat voor schade er binnenin is aangericht.

nee dus

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:13

ijssnuiver schreef:
En daar is ook de mogelijkheid om je paard als buitenstaander bij te zetten of is dat enkel voor hun eigen fok?

('k was de vorige keer ingelogd als dianxx, maar dat is mijn dochter)
Het is al wel weer een paar jaar geleden, maar ik heb er mijn pony toen ingeschaard in het natuurgebied "de stille kern". Ik weet niet of dat altijd kon, bij mij kwam het goed uit omdat hij zelf ook een pony had die er in moest. Je kan ze niet in hun eentje erbij gooien.
Het is echt een immens gebied, waarbij het ook kan gebeuren dat als je erin gaat, je je paard niet kan vinden. Er lopen aardig paarden rond, maar die hebben zich verdeeld over meerdere kuddes. Zelf gaat IJzendoorn er met de auto in om ze te checken.
Maar ik denk dat je hem zelf moet bellen hiervoor.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:24

marionblo schreef:
ijssnuiver schreef:
En daar is ook de mogelijkheid om je paard als buitenstaander bij te zetten of is dat enkel voor hun eigen fok?

('k was de vorige keer ingelogd als dianxx, maar dat is mijn dochter)
Het is al wel weer een paar jaar geleden, maar ik heb er mijn pony toen ingeschaard in het natuurgebied "de stille kern". Ik weet niet of dat altijd kon, bij mij kwam het goed uit omdat hij zelf ook een pony had die er in moest. Je kan ze niet in hun eentje erbij gooien.
Het is echt een immens gebied, waarbij het ook kan gebeuren dat als je erin gaat, je je paard niet kan vinden. Er lopen aardig paarden rond, maar die hebben zich verdeeld over meerdere kuddes. Zelf gaat IJzendoorn er met de auto in om ze te checken.
Maar ik denk dat je hem zelf moet bellen hiervoor.

Bedankt voor je reactie :D . Het klinkt heel positief in elk geval.
Waarschijnlijk gaan we na het weekend even bellen want het spreek me wel erg aan.

Hoe gaat dat dan verder in zn werking? Met enting/wormkuur ed?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:08

Enting en wormenkuur moet je daar zelf regelen.

DA zou je kunnen combineren als de smid komt en wormenkuren kun je zo meenemen in je tas als je de paarden gaat opzoeken. Zo deed ik het ook.
Ik heb ze alleen niet ingeent en heb dus toen ze weer thuis waren ze allebei opnieuw een basis enting gegeven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:25

Bedankt Cowgirl :) .
Het is allemaal prima te regelen wat dat betreft, ja je zult overal even een dag voor uit moeten trekken(of langer). Maar als je dat gewoon goed plant, zou dat ook geen probleem mogen zijn.

radnah2

Re: Paard in een natuurgebied, mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:59

ik reageer ook even want klinkt allemaal interessant.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

En, heb je al gebeld?
Ben erg benieuwd wat je er van vindt. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:26

Nee heb nog niet gebeld.
Zag op de website van zonnehoeve dat ze ook stagebedrijf zijn en ook dat spreekt me heel erg aan ;) . Moet even een mail van loi afwachten en daarna gaan we bellen en dan direct even meer informatie met betrekking tot de stage vragen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

ik lees ook even mee...
van plan me te orienteren op een eigen paard,heb nu niet heel veel tijd maar mocht ik ergens tegenaan lopen dan wil ik hem/haar misschien tijdelijk lekker ergens rustig neerzetten...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:20

Hier nog iemand die mee leest. Een stalgenootje wil misschien ook hiervoor gaan kijken en is niet goed bekend met Bokt :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:53

Zoiets zoek ik ook maar dan voor 2 mini hengsten en 3 pony ruinen ...verkopen wil ik echt niet!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:08

Denk dat zoiets voor mini hengsten wel totaal onmogelijk is... ivm dekkingen en de afrastering.