los of in een vlecht op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: los of in een vlecht op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:47

Mijne had eerst ook aan twee kanten manen, maar doordat ik altijd met een hengstenvlecht rij en het naar 1 kant borstel zit het nu op een plukje na naar één kant.
Dat is wel vervelend dan van die friezen, maar doen ze dat niet als er een hengstenvlecht inzit?

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:27

Dan word het een hengsten vlecht maar wel aan beide kanten

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:15

ik zou denk ik vlechten, het scheelt een hoop werk.
Alleen er op letten dat het er niet te lang in blijft zitten, anders is het een rot werk om het er weer uit te halen door bijv dode haren.

Bij ons staan de paarden met lange manen to aan de borst ook met vlechten op wei, en al mijn verzorgpaarden hebben een losse merrievlecht in. Af en toe laat ik het lekker los hangen om even door te waaien.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:27

De mijne haar manen zijn altijd los. Elke dag doen we er de ergste knopen uit, en 1 keer in de maand flinke antiklit en uitkammen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:31

Juul heeft ook altijd een hengstenvlecht in anders staat ze op haar manen met grazen. Daarbij komen in de losse manen ook altijd klitten.
De hele winter heb ik niets aan haar manen gedaan behalve ene keer opnieuw vlechten als het elastiek eruit ging. Heb van de week alles uitgeplozen en dan ben ik wel een uur bezig omdat er inderdaad losse haren tussen zaten zodat het bijna gaat vervilten. Maar als het straks goed weer wordt kan het weer gewassen worden en heeft ze ondanks weinig werk eraan, toch haar lange manen behouden.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:03

Van vlechten knapt het haar wel kapot.
Hoe ik dat weet?
Ik heb zelf ook een fries waarbij ik 2 losse vlechten heb gemaakt en de rest los.
Dat heb ik ruim 3 maanden zo gehad en toen ik de lengte/dikte vergeleek met elkaar, schrok ik.
Want de manen die ik had ingevlochten waren een stuk korter en dunner dan de rest.
Dit komt omdat de manen minder zuurstof krijgen.

Mijn mening is dan ook: laat het gewoon lekker loswapperen. :Y)
Als het is de knoop zit, boeien! *D :7

xx

Mafiagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:59

ik zou er een vlecht in doen en daarna kammen en cowboy macic in doen

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:20

Ik zou er ook inderdaad een vlecht in doen :)

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:21

yesrno schreef:
Ik zou er ook inderdaad een vlecht in doen :)

Ik kan mij persoonlijk in dit standpunt niet vinden. Los is vele malen beter, als je voor de looks van het paard gaat.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:05

Vlechten is goed, maar niet te strak, en laat de manen ook 2 maal per week een dagje los. Zo voorkom je breekbare manen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:09

Ik doe een losse hengstenvlecht in. Los gaat heel snel klitten en daardoor moet ik er onnodig veel haren uittrekken. Ook als ik het elke dag zou uitpluizen trek ik er teveel haren uit. Losse vlechten doe ik ook niet meer, voorheen liet ik die er een dag of 4 inzitten, maar dan kon ik er hele losse plukken uithalen :oo

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:19

Als het in de zomer erg warm is is het fijn voor je paard als je een aantal losse vlechten in zijn manen doet.
Zou alleen niet zijn voorpluk doen vanwege de vliegen, maar dat spreekt voor zich. ;)
In de winter doe ik vrij veel anti klit in zijn manen, dan blijft het lekker door kambaar.