dekens afbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: dekens afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:09

@Breghje: wij regelen dekens wisselen in de avond/ochtend altijd onderling met elkaar, misschien een idee?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:11

Mijne is ongeschoren maar wel een érrug dunne vacht. Staat nu met 300 grams op. Als het 's nachts boven de 5 graden komt gaat de 200 grams op. Dus eigenlijk nu al, maar omdat het nog zo wisselvallig is en het weer naar het vriespunt gaat dalen laat ik hem nog maar even op.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:12

ik heb gister de regendeken eraf gehaald.
van top tot teen onder de modder, maar wat ben ik blij dat ie er weer af is:)
al gaat het volgende week misschien al weer vriezen s nachts.
maar dan gaat ze maar binnen staan.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:21

Kim_Bisous schreef:
@Wouterpaard Oeps verkeerd gelezen, nee ze staat inderdaad niet op de tocht :)

Bedankt voor jullie advies

Bedenk ook dat "zwaarte" van de deken ook niet alles zegt. Een dubbele deken (2 dekens van 200grams) isoleert beter dan een enkele deken (één deken van 400 gram) omdat er tussen de twee dekens een luchtlaag zit die ook weer isoleert.

Twee dekens van 100 + 200 is dus totaal wel 300 grams, maar houdt meestal beter warm als een enkele 300 grams.
(ligt ook aan materiaal van de dekens, over het algemeen kun je ervanuit gaan dat dit geldt bij een onderdeken/fleecedeken en een gevoerde waterdichte deken.)

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:18

Mijn paadje had een fleecedeken met een winterdeken van 200gr. op toen het echt nog 'koud' was.. nu heeft hij alleen nog de winterdeken op.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:59

Die van mij had toen het "echt" winter was een 300 grams deken op. Sinds vorige week een 200 grams. Ze is niet geschoren en staat binnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:43

Het gaat deze week weer wat vriezen in de nacht dus zou nog even wachten met af bouwen van dekens. ik heb overigens de hele winter mijn paarden onder 200 grams gehad (ongeschoren)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:42

Mijn paard is geschoren en staat in een binnenstal. Ik had tijdens de vrieskou deze winter ongeveer 300 gram opliggen. Ik heb er nu een buitendeken opliggen van 200 gram.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:13

heb vandaag mijn paard zonder deken in de bak gezet :D vind het wel aan genaam ...zonnetje schijnt ..voet wel lekker ana buiten ...vanavond gaat de deken er gewoon weer op als ie op stal staat.

hij heeft de hele winter onder een bucas all in one gestaan en vind het nu wel erg warm voor hem .
( ben druk bezig om een andere dunnere bucas deken aan te schaffen :P )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:15

ik doe overdag bij zon en lekker weer de dekens af, en einde van de middag als het weer afkoelt, gaan de dekens weer op.
De ruinen hebben beiden een 300grams deken, die hebben het overdag echt warm als de deken op blijft. De merrie's hebben nu 100 (onderdeken van 100 gram er al onder vandaan gehaald) en 150 grams dekens op. Geen van de paarden is geschoren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:17

Straks met scheren gaat er 300 grams op. Hij staat 24/7 buiten.

Die 300 grams blijft op totdat het lekker voorjaar weer is dan gaat hij ook in een keer af en blijft af.

Als het straks weer warm vliegenweer word gaat er een zomerdekentje of vliegendekentje op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:14

Breghje schreef:
Met dat laatste zit ik dus idd, want dekenswisselen wordt bij ons niet gedaan en de afstand is te groot om even snel op en neer te gaan voor een wissel. Gelukkig heeft ze geen dikke dekens op dus ik hoop dat het allemaal meevalt.

Misschien kun je iets regelen met stalgenootjes ofzo?
Het is net zoiets als je jas aanhouden als je ergens binnenkomt, dan krijg je 't ook warm.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:19

Focussed schreef:
Mijne is ongeschoren maar wel een érrug dunne vacht. Staat nu met 300 grams op. Als het 's nachts boven de 5 graden komt gaat de 200 grams op. Dus eigenlijk nu al, maar omdat het nog zo wisselvallig is en het weer naar het vriespunt gaat dalen laat ik hem nog maar even op.

Die dunne vacht is vaak iets wat tussen de oren zit.
Je zou idd denken dat een paard met een dunne vacht het kouder heeft dan een paard met een dikke vacht maar als ze beide onder dezelfde omstandigheden zo'n vacht hebben gemaakt is de een gewoon een koukleum en de ander juist niet. Als een paard gezond is en geen dekens op krijgt maakt hij een wintervacht die dik genoeg is om zichzelf warm te houden.
Zo heb ik in de groep ook twee uitersten; een KWPN merrie die héél dun in de vacht zit, lijkt bijna een zomervacht en een volbloedmerrie die meer een uit de kluiten gewassen shetlander lijkt, zo dik is de vacht.
Toch staan ze beide onder dezelfde omstandigheden, 24/7 buiten zonder deken.
Het is me ook nooit opgevallen dat de een het kouder of warmer heeft, ik ben dus ook zeker niet van plan iets met dekens te doen, is ook niet nodig in dit geval, ookal lijkt het nog zo raar.

woods schreef:
Bedenk ook dat "zwaarte" van de deken ook niet alles zegt. Een dubbele deken (2 dekens van 200grams) isoleert beter dan een enkele deken (één deken van 400 gram) omdat er tussen de twee dekens een luchtlaag zit die ook weer isoleert.

Dat is absoluut waar en kan behoorlijk schelen.

Op sommige stallen werken ze ook alleen met 100 grams dekens, die staan met vriesweer met 4 dekens op en overdag gaat er eentje af, wordt het warmer dan blijft ie 's nachts ook af enz.
Op die manier weet je altijd hoeveel gram elk paard op heeft en hoef je dus niet steeds een dikke deken voor een dunnere te verwisselen, vond het zelf een ideale methode alleen heb ik er niet het geld voor om zomaar 10 dekens te vervangen :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:42

Mij paarden staan sinds een week onder hun zomerdeken.Ze stonden al onder hun tussenlapje maar gaan in mei de wei weer in. Ze staan nu 24/7 in de buitenbak met uitloop naar de stallen.
Onder hun zomerdeken hebben ze het niet koud nu met de nachtvorst..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:19

Bij mij staan ze nog onder de 200 grams, ik hoop dat we deze week de laatste winterstuipen met nachtvorst enzo hebben en dat ik daarna een ongevoerd dekentje op kan leggen. De winter heeft nu wel lang genoeg geduurd.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:57

Ik heb een bucas power turnout all-in-one opliggen. Bucas geeft zelf aan dat de deken het best gebruikt kan worden bij temperaturen tussen de -25 en 15 graden. Wat dat betreft kan de deken nog wel even opblijven. Mijn paard staat van 8.30 - 17.00 uur buiten. Ze heeft het echter wel snel warm. Toevallig was ik gisteren op internet op zoek gegaan naar een dunnere deken. Ik heb nog wel een 100 grams deken liggen, maar ik vind de overgang van de Bucas naar de 100 grams te groot.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:26

ik heb ook een bucas all in one opliggen, die moet idd tot +15 kunnen maar heb hem vandaag toch maar vervangen voor een simpel 100 grams dekentje. had toch het idee dat ze t erg warm kreeg onder de bucas. en als dit weer zo aanhoud dan gaat ze volgende week onder de regendeken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:44

maaike2800 schreef:
Toen het kouder begon te worden hadden we een topic welke deken heb jij nu op. Nu ben ik zelf al begonnen met minder dikke dekens en soms is het dan best lastig, hoe snel kan je afbouwen? Dus ben wel benieuwd hoeveel grams jullie er nu op hebben liggen. Vermeld ook even of je paard binnen of buiten staat en of hij geschoren is.

+10 t/m +15 ongevoerde regendeken
+5 tot +10 150 gr regendeken
0 tot +5 200 gr regendeken
-5 tot 0 300 gr regendeken
-10 tot -5 370 gr regendeken

Dit is de standaard die ik ongeveer hanteer en dan kijk ik naar de avond temperatuur. Als de verschillen heel groot zijn wissel ik de dekens om voor de dag of de avond.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 07:39

mijn paard staat onder een 100-150 grams staldekentje.
hij staat gewoon lekker buiten en is niet geschoren

zodra ik merk dat het weer te warm wordt voor een deken,
en dat mijn paard het vervelend vind haal ik hem af.

hij kan mij dat prima laten zien :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:05

Tot zondag had ze 2 150 grams dekens op.. die ik heb ik nu vervangen tot 1 van 200.
Ze is niet geschoren maar is al vreselijk aan het verharen en heeft op veel plekken al haar zomervacht tevoorschijn gehaald.

Zolang het zonnetje s'ochtends op haar stalletje staat laat ik die van 200 op.. mocht het echt weer kouder worden met ook veel regen enzo dan doe ik de oude dekens er weer op..

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:17

Heb die van mij weer onder de 400 grams staan, was al terug gewisseld naar 300 (van 500) maar nu het 's nachts weer vriest vond ik dat toch weer te koud, dan koelt het hier nl erg snel af.
Zodra het 's nachts niet meer vries ga ik weer naar 300. Rond de 5 naar de 200, en rond de 10 naar de 100.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:20

Mijn paard had een 150 en een 300 op. Pas terug voelde ik eens onder zijn dekens en daar was het toch al wel heel erg warm. De 150 weggehaald en nu heeft hij er een van 300 op. En dat gaat prima. Ik verwissel niet. Hij is volop aan het verharen en ik ga dit niet tegenhouden. Zolang ik sochtends niet voel dat hij het koud heeft onder zijn deken laat ik het zo.
Mijn oude paard heeft een dken van 200 om en daar heb ik nog niks aan verandert.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:50

mijn pony is in november helemaal geschoren,
had eerst 300 gr, fleece gevoerd,
nu 250 zonder fleece,

daarna terug naar 100 grams regendeken en,
boven de 15 graden, de vliegendeken :o

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:18