Een stal van 3m bij 3m of een stal van 2m bij 4,5m?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:47

petitparis schreef:
ik had vroeger een stal van 2.80x4m en dit was een redelijk ruime stal voor mijn volboed van 1.64m

Nu heb ik een volbloed van 1.58 in een stal van 4.5x4.5m dit is aan de ruime kant, maar toen ik rijdelijk een stal van 3x3 had, leek die mij toch net iets te klein om comfortabel te liggen, rekening houdend met een 60l waterbak en nog een voerbak op de grond...

3x4m lijkt me een betere (minimum) afmeting voor jou paard.

Met voer en waterbak idd op de grond neemt dat aardig wat ruimte in. Als je electrische waterbak hebt, hangt deze en scheelt dus al weer ruimte en met voerbak idemdito

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:49

soleillover schreef:
Richtlijnen volgens Sectorraad paarden en Dierenbescherming zijn 2x de stokmaat van het paard, voor de MINIMALE lengte, breedte en hoogte.. dus tsja,, inderdaad te klein voor een paard van 1.70m.

Opmerkelijk, de FNRS houdt 9 vierkante meter aan als adviesmaat voor paarden.

pmarena

Re: Een stal van 3m bij 3m of een stal van 2m bij 4,5m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:43

Ja , maar de FNRS is er dan ook voor de ruiters , niet voor de paarden ;)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:12

2 meter is echt te smal hoor,zeker voor een groot paard,3 bij 3 vind ik persoonlijk ook veel te krap,je wilt zelf toch zelf ook niet een hele dag in een ruimte zo groot als een toilet staan,ik heb zelf voor mijn paarden een stal van 3,5 bij 4 met deuren die de hele dag open staan en een uitloop naar de paddock,kun je niet ietsmaken met losse stalwanden ? *D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:16

Ik vind de reacties hier over het algemeen nogal over the top.
vergeet niet dat de meeste pensionpaarden in een 3 x 3 staan. Mits het paard verder voldoende beweging (incl. minimaal 3 uur wei of paddock per dag) krijgt, zie ik er niet zo'n probleem in, vooral niet omdat ze straks helemaal het land weer op gaat.

2 x 4,5 zou ik niet doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:26

2 meter lijkt me erg smalletjes. Ik zou voor de 3x3 gaan. Kan een paard van 1.70 gemakkelijk indraaien en liggen. Neem aan dat het paard er niet dag in en dag uit staat. Zowel dat is zowat elke stal te klein.

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:34

Ik zou voor de 3x3 gaan.
Mijn pony van 1.48 staat in een box van 3.5x4
en mijn andere pony ongeveer 1.30 in een box van 2.5x4

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:15

mijn paard van 159cm heeft een box van 240 x 500 en kan daar goed overdwars in staan, maar 200cm is echt smal voor zo`b groot paard
ik zou dan voor 300 x 300 kiezen,dat is een standaard maat voor paarden
Afbeelding

dat er veel mensen zijn met ruimere stallen is super, maar dat is toch een uitzondering
op maneges zijn de stallen 300 x 300 of een pony 250 x 300

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:19

Ons paard van 1.86m heeft meende ik 4,5x4,5 m.
Dan zou ik zelf kiezen voor 3x3m aangezien dat de standaard maat is.
Maar sommige reactie's hier zijn een beetje té vind ik....
Andere paarden hebben ook gewoon een 3x3m stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:34

Nog even afgezien van de grootte van de box, is het gewoon mishandeling om beesten de hele dag in zo'n klein hok op te sluiten en er slechts voor een ritje uit te halen. Honden zitten over het algemeen ook niet de hele dag in een bench om eruit gehaald te worden voor een blokje om. Dan zou je gelijk de DB op je nek hebben.

beantsje schreef:
Ik vind de reacties hier over het algemeen nogal over the top.
vergeet niet dat de meeste pensionpaarden in een 3 x 3 staan. Mits het paard verder voldoende beweging (incl. minimaal 3 uur wei of paddock per dag) krijgt, zie ik er niet zo'n probleem in, vooral niet omdat ze straks helemaal het land weer op gaat.

Met 21 uur per dag leven in 3 x 3 krijgt een paard niet genoeg beweging. Drie uurtjes op een paddock of weide is écht niet genoeg, en dat ene uurtje rijden erbij ook niet.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-02-10 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht samen gevoegd! Gelieve geen 2 berichten kort achter elkaar plaatsen, zonder editknop te gebruiken!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:13

Nou sorry, maar ik vind de reactie nu niet leuk meer hoor. De TS vraagt om je mening. Die kan je gewoon netjes geven. Er moet danh niet begonnen worden met MISHANDELING ED.

Als ik er voor kies om mijn paard 2a3u los te zetten en in de middag of avond te gaan rijden, is dat mijn keuze. Er zijn zat paarden die er (veel) minder uitkomen en die leven gewoon nog hoor. Mankeren niks.

Sorry hoor, maar hier kan ik een beetje kwaad op worden.

3x3 stallen is een normaal formaat. Meest leverbaar. Ook voor een paard van 167. Die kan hier prima in liggen
AfbeeldingAfbeelding
Hier is dus nog zat ruimte over, zoals te zien is. Ook kan zij helemaal lang uit liggen. Heb hier alleen helaas geen foto van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:42

pmarena schreef:
Ja , maar de FNRS is er dan ook voor de ruiters , niet voor de paarden ;)

idd, een manege bij mij in de stad heeft 4 sterren maar of er nou ook echt paarden staan weet ik niet want ik zie ze nooit, zomers ook niet.

3x3 vind ik echt krap, tenzij je nog een uitloopje eraan vast heb.
is 3,5 x 3,5 niet haalbaar, liefst 4x4.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:50

Die van mij staat ook in een standaardbox van 3x3. Ze kunnen er prima in liggen want het strooisel zit vaak tot in de oren :P
Tuurlijk is groter beter, net als dat mensen liever in een villa wonen dan in een rijtjeshuis. Maar doe even normaal over dierenmishandeling enzo en "véél te klein". 3x3 kan prima.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:52

Paarden die niet kunnen liggen in een 3x3 box? Ik kan me van vroeger de stands nog wel herinneren, daar lagen de paarden ook gewoon in. Geloof me, die haalde de 3 meter niet hoor in breedte.
Mijne staat in een iets grotere als 3x3 en is 1.71. En kan helemaal plat hoor. Geen probleem. En het grootste paard van stal is 1.87 en ook die kan gewoon lekker liggen in die stallen.

TS ik zou bij keuze uit deze 2 opties voor de 3x3 gaan. 2m vind ik persoonlijk echt te smal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:45

ik zou ook voor de 3x3 gaan. vind 2m ook wel erg smal denk nit dat ie zich daar lekker in kan omdraaien.
weet niet wat precies je bedoeling is? staat ie er de hele dag in of komt ook overdag wel gewoon buiten? die van mij staan ook in boxen van 3x3 maar die staan wel de gehele dag buiten en alleen swinters snachts op stal, hebben wel een open voorkant. heb er 1 van 1.57 en 1 van 1.65 en die kunnen hier toch prima in liggen hoor.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:56

Als bij de smalle box optie de zijwand laag is zodat het hoofd eroverheen kan zou ik voor de lange smalle box kiezen.

Wanneer de de wanden hoog zijn zou ik voor de box van 3x3 kiezen.

Mijn paard is 1.63 en staat in een box (met open bovendeur) van 2,5 x 3 mtr en heeft het in deze stal prima naar zijn zin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:23

Box van maar 2 meter breed zou ik echt veel te krap vinden, daarin kan ze zich niet comfi omdraaien.
Dus ik zou voor 3x3 gaan, als er geen andere opties zijn.
Ik zie je echter in een ander topic weer schrijven dan de box 3x4 zou worden en dat er nog een shetveulen bij in zou moeten.

Ook heb ik een vraagtekentje bij je openingspost; een gezond paard dat het liefst de hele dag ligt? Zou ik eens over nadenken als ik jou was, is niet normaal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:31

Ik heb een bijna 1.80 er in een stal van 3 bij 3 staan. Die ligt daar languit in. Natuurlijk is het ook nu weer..wel zo veel mogelijk buiten overdag.
3 bij 3 en de hele dag op stal..tja.
Alhoewel..al heb je een box van 6 bij 6 dan nog kan een paard zich daar niet in uitleven natuurlijk en alleen maar een paar stappen meer doen van links en rechts.
Met andere woorden, de stal hoeft niet zo heel super groot te zijn, als ze er maar languit in kunnen liggen en overdag zo lang mogelijk buiten kunnen staan.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:34

Grappig, als ik even google op paardenstallen (om te bouwen) kom ik vrijwel overal rond de 3 x 3 uit, soms 3 x 3,5 of 3,5 x 3,5 maar dit schijnt bijna niemand te hebben....
Vraag me af waar die hun maten dan op baseren en waar ze hun klanten vandaan halen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:36

een paard van dit formaat hoort in een 4x4 te staan en niet kleiner.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:38

Mijn paard is 1,68 en kan gewoon lekker (languit) liggen in haar stal van 3x3. Ik heb die stal dan misschien bij elkaar amper 1 maand per jaar 's nachts dicht dus ze zit eigenlijk nooit opgesloten in de stal. Maar dat 3x3 absurd klein is vind ik wel wat overdreven hoor. Als het paard er niet altijd 24/7 in hoeft te staan is dat prima te doen.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:39

superrizzo: Het minimale waar mijn paard in moet staan is 3.4 bij 3.4m. En ik vraag niet hoe groot de stal moet zijn maar of je voor een smallere of vierkante zou kiezen;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:39

kimmie88 schreef:
Als ik er voor kies om mijn paard 2a3u los te zetten en in de middag of avond te gaan rijden, is dat mijn keuze. Er zijn zat paarden die er (veel) minder uitkomen en die leven gewoon nog hoor. Mankeren niks.

Dat jij je eigen mening hebt dan is dat prima maar kom dan met een goed argument en niet met dat die paarden ook nog leven. Natuurlijk zal zo'n dier blijven leven als hij water en voer krijgt maar dat betekend toch niet dat dat goed voor hem is en dat hij zich dan gelukkig voelt? Als we jou opsluiten op de wc en af en toe wat eten naar binnen gooien blijf jij ook wel leven maar kan me niet voorstellen dat jij dan een fijn leven hebt.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:41

Jildau: Ik denk dat de paarden zoiezo hun leven beter hadden voorgesteld. Paarden zijn tenslotte kuddedieren waar eigenlijk niet op gereden moet worden met zadel en hoofdstel enz. Maar dat is nou eenmaal zo. De sportpaarden van de hogere rijders komen nooit maar dan ook nooit buiten. Dat is pas zielig.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:47

Tatum123 schreef:
Jildau: Ik denk dat de paarden zoiezo hun leven beter hadden voorgesteld. Paarden zijn tenslotte kuddedieren waar eigenlijk niet op gereden moet worden met zadel en hoofdstel enz. Maar dat is nou eenmaal zo. De sportpaarden van de hogere rijders komen nooit maar dan ook nooit buiten. Dat is pas zielig.

Ja dat zal vast zo zijn maar je kan wel je best doen het zo goed mogelijk voor ze te maken toch? Ik zou overigens nooit een paard kopen als ik hem geen weiland of grote paddock kan bieden. Dan hoef ik simpelweg geen paard want dat vind ik echt zielig. Maar als je een keus hebt tussen de afmetingen van je stal, waarom dan voor zo'n kleine gaan? Vind het sowieso niet oke wat je doet want ook al is het maar 2 maanden, 2 maanden opgesloten zitten is te lang..