Paard en shetlander bij elkaar in de stal of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:38

omdat de stallen bij alle andere paarden ook zo 'groot' zijn wil dat nog niet zeggen dat het ook overeen komt met de grootte van jou paard. Persoonlijk vind ik 3x3 echt te klein voor zo'n 1.70 groot paard. Vooral met z'n tweeen.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:38

ach man wat een zeikerds hier zeg
er zijn zat mensen die dit doen en dat het makkelijk kan, paarden redden zich zelf wel
en als het dikke maatjes zijn kan het makkelijk!!

en natuurlijk hoe groter de stal hoe beter maar 3x4 gaat wel lukken hoor
en blijkt later dat het toch niet gaat kan je altijd nog wat anders bedenken

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:43

Nou nou, dit is geen gezeik dit is kritiek waar de TS informatie uit kan halen en duidelijk nog wat van kan leren ;)
1 paard is zo'n formaat stal is al méér dan zat, zet er nog 1 bij en 't is te krap. Mijn vriendin heeft een paard van 1.80 meter in een 3x3 / 3x4 stal staan met een Shetlander en ik vind het helemaal niets :n

pmarena

Re: Paard en shetlander bij elkaar in de stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:49

Tja , er zijn heus gevallen waar het wel werkt , maar 2 paarden opgesloten in zo'n klein hok (want dat is het gewoon , het is absoluut geen flinke ruimte) dat is vragen om ongelukken.

Beesten moeten altijd voor elkaar oppassen , kunnen nooit eens ongestoord hun eigen gang gaan , staan elkaar altijd wel een beetje in de weg....

Zolang het goed gaat , gaat het goed. Maar als het een keer fout gaat , dan gaat het ook flink fout , omdat ze niet van elkaar weg kunnen. Zeker met zo'n verschil in hoogte speel je gewoon met het leven van je paarden door ze per-sé zo bij elkaar te willen zetten.

Als die kleine een stamp tegen z'n kop krijgt dan is hij weg , wordt die kleine boos en begint hij op je paard in te trappen , dan heeft hij vol de benen / pezen te pakken , en ze kunnen geen van beide ècht weg als de ander in de aanval gaat :n

Was het nu nog een inloopstal waar ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen... :)

mariskajays

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:56

Ikzelf heb een draver van 1,63 een een shetlander van 1,15 bij elkaar in een stal staan van 4,5 bij 4,5 en dat gaat supergoed.Staan nu al 10 jaar samen vanaf dat de shet 5 maanden was en stonden toen in een stal van 3 bij 3.Nooit problemen mee gehad.Je kan het proberen.Ik heb er nooit spijt van gehad.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:59

Nou mooi dat het bij jou wel goed verloopt :) Maargoed, zeg nu zelf..... een stal / hok van 3x3 meter voor twee paarden waarvan één echt groot is TS? Paarden en hun lichaamstaal vertellen elkaar wel eens; weg uit mijn ruimte. In een stal zal je
shetlandertje niet ver kunnen komen en een eventuele fikse klap kunnen verwachten. En zoals hierboven al vermeld kan dat snel teveel zijn.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:03

Wij hebben onze pony's een shet en grote B-pony ook een keer samen gezet in een grote stal van 4x4,5. ( was op een tijdelijke pensionstal ivm verbouwing ) Overdag zijn het de beste maatjes echt onafscheidelijk. Maar zet ze samen in een stal en het is echt één grote ruzie tot verwonden toe. Nu staan ze weer lekker thuis en hebben beide een eigen stal.
Dus ik zou er wel voorzichtig mee zijn, want ze kunnen elkaar lelijk verwonden omdat ze niet weg kunnen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:06

bij ons staat een dergelijke combinatie op stal, maar ik geef je het probleem van die eigenaren om over na te denken.

Het paard kan absoluut niet meer zonder de pony, andersom gaat nog net. Als ze de pony maar even weg halen raakt het paard helemaal in de stress en breekt de boel af, komt de pony weer bij hem op stal is het goed. In zicht is ook niet acceptabel, hij blijft stressen tot de pony bij hem is. Op de wei hetzelfde, er kunnen 4 andere paarden bij staan, maar als de pony weg is raakt hij in paniek. Kortom ze kunnen niets met beide dieren omdat ze zich niet laten scheiden.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:03

Ik heb de oplossing al! Dus er hoeft niet meer gereageerd te worden! Evengoed bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:24

Fijn dat je een oplossing gevonden hebt! Eentje waarbij je ze toch lekker bij elkaar kunt houden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:28

ingvdh schreef:
bij ons staat een dergelijke combinatie op stal, maar ik geef je het probleem van die eigenaren om over na te denken.

Het paard kan absoluut niet meer zonder de pony, andersom gaat nog net. Als ze de pony maar even weg halen raakt het paard helemaal in de stress en breekt de boel af, komt de pony weer bij hem op stal is het goed. In zicht is ook niet acceptabel, hij blijft stressen tot de pony bij hem is. Op de wei hetzelfde, er kunnen 4 andere paarden bij staan, maar als de pony weg is raakt hij in paniek. Kortom ze kunnen niets met beide dieren omdat ze zich niet laten scheiden.

Hier heb ik ook last van gehad :=
mijn shetlander ( 88 cm) staat samen met mijn Tinkermerrie( 1m58) op stal ( 3.80 bij 3.80) en gillen dat ze deden als de een weg was :n echt super irritant.
heb er meer staan, dus shetlanderlief mocht een paar weken logeren in de stal bij de alphamerrie van de groep.
probleem opgelost, want alphamerrie hinnikt nooit terug, en dus was Shetlander ervan genezen.
sinds enkele weken weer terug gezet bij de Tinker, en ze kunnen prima zonder elkaar nu.
zoeken elkaar op de weide ook nooit op, en met/zonder elkaar, blijven ze redelijk relaxed :j

wel blijft het oppassen met voernijd, tijdens het geven van hooi en brokken moet ik de Tinker altijd wel even aanpakken ivm dat ze de Shet anders wil trappen om eerst te eten.
dus standaard 2 bergen hooi en brokken elk in een aparte hoek.
buiten voertijd om zijn ze juist heel grappig sociaal saampjes :j

@ topicstarter: welke oplossing is het uiteindelijk geworden? :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:55

ik ben ook wel benieuwd naar de oplossing

die van mij staan ook vaak bij elkaar in stal, maar dat is hun eigen keus, stal staat altijd open.
De shet heeft ook haar eigen stal waar het paard niet in kan en waar altijd hooi ligt maar ze verkiest altijd de gezelschap van het paard boven extra hooi :D

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:18

Ook benieuwd naar de oplossing.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:30

Het paard komt in een stal van 3,5 bij 3M. De shetlander kan zelf bepalen of ze wel de stal in gaat of niet. Het paard kan er niet uit. S'nachts staat de kleine zoiezo apart. Overdag is er namelijk altijd toezicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:43

Lijkt me een nette oplossing +:)+

Paard van die maat heeft dan toch wat meer ruimte dan in de verouderde "standaard" maat van 3x3 , en de Shet kan altijd de veiligheid opzoeken.

Nu alleen maar hopen dat de Shet geen etterbakje wordt :D

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:23

Nou ik denk niet dat dat gaat gebeuren ik heb haar nu sinds de zomer en iedereen is verliefd op haar. En ze staat nu ook al samen met een pony en dat gaat echt toppie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:18

Je weet het nooit , zeker met jonge beestjes , die kunnen ineens gaan puberen enzo :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:56

pmarena schreef:
Je weet het nooit , zeker met jonge beestjes , die kunnen ineens gaan puberen enzo :P

dat is zo opgelost toch?
zelf streng aanpakken en opvoeden.
en die opvoeding komt echt wel teug in zijn doen en laten daarna

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:21

Mwoah , wat ze onderling doen in die stal als je er niet bij bent , daar kun je weinig aan opvoeden volgens mij :)

Bij een jong beestje is het toch altijd afwachten hoe die zich verder ontwikkeld. Die kleine hier is ook hartstikke lief , maar als ze van 1 van die grote lobessen haar zin niet krijgt en ze heeft een beetje te weinig aandacht gehad de afgelopen tijd , dan is ze gewoon een beetje sjacho en haalt gerust uit :P

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:36

ik heb er ook aangedacht om mn welsh en mn shet samen in een stal te zetten, echter ben ik daar snel weer vanaf gestapt en heb de ruimte in twee gedeelt.

gezien het verschil in grote en werk kan je het eten nooit goed verdelen, wie krijgt wat binnen, degene die dominant is of sneller eet zal zeker na zn eigen eten beginnen aan de ander zn eten, zo heb je kans dat er een te kort komt, is er een ziek en eet deze niet merk je dit niet doordat de ander het wel op eet.

boven dat kan er altijd een ruzie ontstaan, of ze nou vrienden zijn of niet, in het land kunnen ze dan nog weg, maar in het de stal kunnen ze bij ruzie geen kant op met alle gevolgen van dien

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:44

ik denk dat je het beter niet kunt doen.
als je zelf al aangeeft dat je merrie als ze niet oplet het ponytje omver loopt.
sowieso hebben ook kuddedieren als paarden hun privecy nodig.
niet dat ze nou zo gesteld zijn op alleen zijn maar ze zijn ook niet gewend in een kleine ruimte te staan
waar ze altijd samen zijn en geen eigen ruimte hebben.
misschien is het een idee om een soort tussen schot te maken?
dat de dieren wel contact kunnen hebben maar niet altijd bij elkaar in de buurt hoeven te staan.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:40

Mooi dat je een oplossing hebt.

Zo kan je in mijn profiel zien dat ik 2 buitenboxen heb, die altijd openstaan. Maar voor de ene is een balk op borshoogte van de fjord gemaakt. Anders vreet ze al het voer van de kleintjes op.

Toch komen mijn shetjes in de box van mijn fjord hoor, maar ze zijn heel erg op hun hoede en weten niet hoe snel ze naar buiten moeten racen als mijn fjord even laat merken dat ze haar box uitmoeten.

Buiten in de wei of paddock eigenlijk nooit problemen.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:12

Mooi dat je een oplossing hebt en shetlief kan kiezen wel of niet in de stal

Ik heb vorig jaar een shetmerrie gekocht als maatje voor mijn merrie. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt die twee in 1 stal te zetten, hoe groot ook, want mijn merrie is niet zo lief :D Maarrr, sinds ze voor de winter op stal zijn gekomen is Shetlief bij een Tuigpaardveulen in 1 stal gezet, en dat gaat goed. Het is een flink ruime stal, ik denk 4x5 of 4x4?? Ik kan iig bij wijze van mijn shetje longeren :+ En dat gaat goed. Een hoge etensbak voor paard, en pony voer op de grond. Pony is overigens de baas over het veulen, als ze heibel hebben staat shetlief te dreigen in het midden en rent veulen rondjes, dat is wel sneu, maar gelukkig is dat snel over en eigenlijk enkel als je bix geeft.

Overigens haal ik ze regelmatig uit elkaar, laat ik er een alleen op stal, en zet ik de andere met een andere combinatie buiten (veulen met zijn moeder, shetlief met mijn merrie) zodat ze daar ook aan wennen en niet zo onwijs aan elkaar gaan plakken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:23

mooi van de oplossing. staar je niet blind op het feit dat je shet door iedereen lief wordt gevonden en dat het bij de pony goed gaat, niet alle paarden vinden elkaar even leuk...

ik heb 2 jaar geleden megemaakt dat een van onze paarden een shet een trap gaf, met als gevolg dat de shet op slag morsdood was. laat het een waarschuwing zijn

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:27

Nou, mijn paardjes staan al 5 jaar samen in 1 stal. NRPS van 1.67 en mini shet van 73 cm. Gaat altijd goed en slapen goed en zijn goed in conditie. Shet krijgt een handje brok op de grond en paard in zn eigen bak hoger. En waterbak op de grond (cementton) voor die kleine en het gaat al zo lang goed.