vakantie-oppas huis/paarden/honden etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:50

Ik weet niet hoe lang je daar al woont, maar je zult toch wel een kennissenkring hebben. In ons geval woonden we nog maar kort op onze boerderij, dus kenden hier nog weinig mensen en geen van onze familieleden zijn paardenmensen.

Maar ik kies dus echt nooit meer voor zo'n bemiddelingsbureau. Hoe mooi ze het ook presenteren. Nu hebben we gelukkig voldoende kennissen in onze omgeving die voor de paarden kunnen zorgen.

Nog steeds gaan we niet vaak weg, zeker in de winterperiode wil ik andere mensen niet opzadelen met al het werk. In de zomer staan ze 24/7 buiten, dus dan is het goed te doen. Maar in de winter, zeker als mensen ook nog werken, vind ik het moeilijk anderen lastig te vallen. Mijn schoonfamilie wil steeds graag in de kerstvakantie samen weg, maar die dagen wil ik al helemaal andere mensen niet met mijn dieren opzadelen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:59

Ook als je iemand via een buro inhuurt, zou het handig zijn dat die persoon ook uit Zweden komt. Dan kun je van te voren kennis maken. Maar als er iemand uit nederland komt, kan ik me voorstellen dat diegene niet even langskomt om kennis te maken. Als je een advertentie hier op bokt zet, heb je zo tig mensen die het wel willen doen. Maar inderdaad allemaal vreemden. Dan is zo'n buro denk ik toch de beste oplossing. Is er in zweden geen huizenruil site of zo? En mocht je er echt niet uitkomen: ik hou me aanbevolen als we onze kat mee mogen nemen. Alleen ben ik ook een vreemde voor je. :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:39

Allemaal bedankt voor het meedenken

Ik zal even op een paar opmerkingen en vragen reageren. ;)

Wat betreft kennissen/netwerk etc.
Tuurlijk hebben we hier vrienden en kennissen. Die wonen allemaal net als ons op het platteland en hebben dieren.
Soms hebben ze iemand in de buurt die voor de dieren zorgt als ze weg zijn (maar dan zijn er geen honden), of ze gaan om de beurt weg (echtpaar/stel) of ze laten hun grotere kinderen (thuiswonend of niet te ver weg studerend) op de dieren letten (deden wij ook)
Woningruil etc zie je hier nergens. Als familie of vrienden van die kennissen op bezoek komen en langer landelijk willen blijven wonen (maar stadsmensen hier willen dat dus vaak niet) gaan ze bij de familie zitten en willen ze niet gebonden zijn aan dieren.
Vrienden/kennissen/familie van vrienden die hier wonen, komen regelmatig op vakantie maar helaas heeft geen van hen iets met dieren.
In nederland hebben we ook al rondvraag gedaan, maar zonder succes. Sommigen roepen meteen dat ze het willen doen, totdat je concrete afspraken wilt maken.
We blijven uiteraard rondvragen, maar de kans bestaat dat we niemand vinden
Overigens is een enkele keer een weekendje hier wel wat te regelen. Er zijn hier wel mensen die het dan best even waar willen nemen, maar we willen hen niet meer lastig vallen dan nodig, want ze hebben allemaal hun eigen werk/gezin etc. Maar in noodgevallen kunnen we dus wel terugvallen op mensen, bv als iets met familie in nederland is.
Maar zoals gezegd... dat bewaren we dan graag voor als het echt nodig is.
Tenslotte is het niet niets; 4 paarden (nou ja twee hele en twee halve) en 3 honden en een poes en een kip
Het werk valt erg mee want de paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en we hebben een aardige plak grond waar de honden kunnen spelen. Maar niet iedereen zit graag tussen een stapel beesten :+

Mbt verantwoordelijkheid voor dieren... die hebben we echt wel. We hebben de keuze voor dieren bewust gemaakt en genieten daar ook van. We zijn al ong 6 jaar niet meer op vakantie geweest, met uitzondering van twee keer per jaar een weekend nederland om onze ouders, kinderen en zussen en broers te bezoeken. Alleen dit jaar zijn we een paar dagen in engeland geweest om mijn zoon te bezoeken die daar studeert en dat was erg gezellig.
Gezien de tweede ook in engeland gaat studeren, zou het leuk zijn als we een doodenkele keer eens een weekje naar engeland kunnen gaan.
En dan wordt ik dit jaar 50 en om dat te vieren wilden we graag nog eens een keertje echt op vakantie.
Het is dus niet zo dat we dieren willen hebben en vervolgens nog een keer twee keer per jaar flink vakantie willen vieren of zo.
De dieren zijn nog altijd belangrijker dan vakantie.
Maar ja... je ouders en kinderen af en toe bezoeken gaat ook beetje aantellen...

Van hippo... hoe heet het ook alweer :o had ik nog nooit gehoord. Wel van holidaylink. Vandaar ook wat vragen daarover. Je belast dan niet mensen om je heen, maar maakt afspraken met mensen die het leuk vinden om op vakantie te gaan en in ruil daarvoor dieren te verzorgen (denk ik dan)
Het leek me best een goed idee, maar ik kan me voorstellen dat er mindere ervaringen mee zijn
Een dergelijk bureau in zweden kan ik niet vinden. Helaas.
Geen idee of hier zoiets bestaat.

Ik had zelf het idee om geinteresseerden uit te nodigen voor een vakantie hier ter kennismaking en om afspraken te maken, maar misschien is dat wat naief gedacht. Ik kan natuurlijk ook in nederland kennis maken met mensen, maar het is wellicht handig als ze weten hoe het hier is, welke dieren we hebben etc.

Overigens zou het geen enkel probleem zijn om af en toe vrienden van ons tijdens onze afwezigheid langs te laten komen om te kijken hoe het gaat en evt ook als aanspreekpunt voor de oppassers.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:47

Ik heb nog even terug gelezen en zag dat vooral de honden een probleem vormden. Kunnen ze niet voor die periode in een hondenpension?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:19

tine10 schreef:
Ik heb nog even terug gelezen en zag dat vooral de honden een probleem vormden. Kunnen ze niet voor die periode in een hondenpension?

Nog even afgezien dat de oudste enorm in de stress schiet als ie een uurtje in een ren zit en ze verder nooit in een ren hebben gezeten, is hier verder geen enkel behoorlijk hondenpension in de buurt. Veel plattelanders hebben hier de hond standaard in een ren en als ze weg gaat, komt gewoon een buur voeren.
Maar ik wil zo mijn honden niet houden.

Daarnaast vind ik het wel zo prettig om iemand in huis te houden, zodat er ook altijd een oogje in het zeil is mbt de paarden.

lonnie

Re: vakantie-oppas huis/paarden/honden etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:26

is het geen idee om gewoon via bokt een oproepje te doen? ik vind bokt altijd net alsof je mensen kent, en je weet zeker dat je met dieren/paardenmensen van doen hebt!
misschien een stel dat het leuk vindt of te komen of juist een student die wel wat anders wil zien dan NEderland. Kennismaken kan dan altijd, maar ik zou liever een bokker hebben, dan iemand van een of ander bureau

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:16

Ik kan mijn lerares zweeds wel eens vragen of zij iets weet van een huizenruilburo in Zweden. Zij komt er nog regelmatig, heeft er familie en vrienden wonen. Als je het op prijs stelt, wil ik wel eens bij haar informeren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:33

Ik heb wel interesse. Ik weet niet om welke periode het gaat? Zelf heb ik de eerste 2 weken van mei vrij. Misschien een optie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:21

Paan... het zou dan oppas moeten zijn, geen huizenruil, want ik wil geen ruil. Alleen iemand hier in huis. Als je dat wilt vragen... graag.

Lonnie... ja, daar heb ik ook aan gedacht. Hoewel een vroeg gepensioneerd stel ook wel erg geschikt lijkt, maar die zitten niet op bokt. Ik zal er iig even over nadenken.

Cookies... ik stuur je een pb.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:24

www.hippohelp.nl

Deze organisatie regelt een "oppas" voor je huis en je dieren, m.n. paarden.
Of ze dit ook in het buitenland doen, durf ik niet te zeggen.
Wel dat dit een erg betrouwbare organisatie is, de eigenaresse heeft absoluut verstand van zaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:03

sans6 schreef:
http://www.hippohelp.nl

Wel dat dit een erg betrouwbare organisatie is, de eigenaresse heeft absoluut verstand van zaken.

Hmmm... de ervaring van tine10 zijn met hun dus niet goed, zoals je in dit topic kon lezen. Ik denk trouwens ook niet dat ze in het buitenland werken en ze zijn heel wat duurder dan holidaylink, die iig wel in het buitenland werkt.
Opzet is ook anders, maar wij hebben ook niet echt specifieke paardenmensen nodig. Met wat sympathie voor paarden en gezond verstand kom je hier een heel eind.
Onze zoon heeft niets met paarden, maar kan het beetje werk dat ze met zich meevoeren makkelijk uitvoeren. Het is tenslotte niet meer dan ervoor zorgen dat ze altijd hooi hebben in de winter (al zullen we in de winter wellicht niet zo snel weggaan), water in de gaten houden en evt poepjes uit de schuilstal halen (maar daar staan ze vaak niet eens in, dus dan is er ook geen poep)
Als er iets met de paarden is, hebben we aan weerszijde paardenmensen (zweden) als buren en verderop nederlandse vrienden met paarden die gewoon gebeld kunnen worden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:51

Hou even dit topic in de gaten, wil zelf in de zomer ook 1 a 2 weken weg, maar heb ook zoveel beestenspul.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:57

sans6 schreef:
http://www.hippohelp.nl

Eigenaresse heeft misschien wel verstand van zaken, maar de mensen die ze inzet absoluut niet!!!!! En ze hebben ook nooit enige interesse getoond in de afloop van de gezondheid van onze kat.

Niet aan beginnen!!!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:43

Ik ga mijn lerares wel vragen. En een gepensioneerd stel; misschien iets voor mijn ouders. Zijn wel in de 60 maar nog erg fit. Mijn vader is dol op dieren en heeft vroeger zelf paarden gehad. Mijn moeder heeft tot vorig jaar gewerkt en is sinds kort dus met de vut.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:44

Om welke periode gaat het eigenlijk?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:47

Wij gaan ook verhuizen naar het buitengebied (en een andere provincie).
Ik heb met een vriendin van mij afgesproken dat zij 3 a 4 weken bij mij vakantie komt vieren, waarvan wij dan 2 weken weg gaan.
Dan hebben wij toch nog een tijdje samen te besteden.
Voor onze vakantie kan ik haar gelijk wegwijs maken wat betreft de dieren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:58

Brainless... dat is natuurlijk een ideale oplossing. Mijn beste vriendin, die dus ook veel met dieren had, is gelijk met mij geemigreerd. Alleen is zij naar nieuw zeeland vertrokken.

Paan... we hebben nog geen periodes vast staan en willen dat eigenlijk in overleg doen. We zijn niet gebonden aan bepaalde tijden, maar kunnen alleen in de zomervakantie niet weg, omdat er dan altijd wel mensen hier op vakantie komen. Kerst en nieuwjaar zal ook niet altijd lukken, want dan komen vaak kinders van ons hierheen. Al zijn we wel een beetje afhankelijk van de tijden dat mijn man vrij kan krijgen.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:34

wij houden niet van vakantie.
liever een weekendje weg.
dat is makkelijk te regelen. de buren voeren de paarden/cavia's/kippen.
honden gaan altijd mee op vakantie.
als we langer weg zouden willen, regel ik vrienden die hier in huis willen.
of mijn jonge zusje die nog thuis woont.

succes met wat zoeken

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:18

Eigenlijk denk ik dat je misschien nog wel iemand zou kunnen vinden via Bokt. Ok, het is dan geen kennis of familie, maar ik denk dat dit wel een manier is om in contact te komen met mensen die graag tussen de dieren zitten.

Ik bijv. zou me zelfs kandidaat durven stellen denk ik moest je zo’n oproepje lanceren. We willen al lang eens op vakantie in Zweden, we wonen zelf in een stadscentrum (paard staat bij een boer een stukje verder) dus op het platteland logeren is erg aanlokkelijk en voor die dieren zorgen zou ik met veel plezier en overgave doen alsof het de mijne zijn.

En ik ben heus niet de enige Bokker denk ik :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:07

Ik herken het probleem. Wij wonen dan niet in het buitenland, maar het is best moeilijk een oppas te vinden voor ons huis, paarden, honden en katten. We zijn nu 1 weekje naar Frankrijk gegaan en hebben dus een onbekende voor onze dieren laten zorgen. Alles stond er goed bij, maar er was ook van alles fout gegaan. Dus nu maar weer op zoek naar iemand anders.
Dat hippohelp klinkt toch niet goed als ik zo hoor. Wij hebben ook al gedacht aan huizenruil, maar ik weet niet of daar ook mensen met ervaring met paarden bij zitten.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:46

Goh, je zou toch denken dat je zo iemand hebt. Lijkt me een leuke en goedkope manier om ergens heen te gaan. (ik ga maar eens op die site kijken.)

Als jullie iemand in de zomer nodig hadden, waren wij zo gekomen. Vriend dol op honden, ik op paarden en aangezien mijn vriend half Zweeds is, een mooie gelegenheid om daar even te zijn zonder aan familie vast te zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:41

Zweden is een mooi land en ik heb dan ook zeker belangstelling om je uit de brand te helpen.

Wanneer wil je weg?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:19

Goh wat lief aangeboden allemaal. Maar wrs hebben we al iemand. Gaat eigenlijk ook niet om zomervakantie, maar meer daarbuiten en dan iemand die ook een volgende keer kan komen
Maar zoals gezegd... er heeft zich al iemand gemeld waarbij ik me kan voorstellen dat ze erg geschikt is....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:31

voor ons is het ook jaren heel moeilijk geweest
vindt maar iemand die jou dieren verzorgd zoals jij dat graag wilt

het begon met onze kinderoppas die zelf ook een paard en honden heeft en een weekendje oppaste
dat ging goed en vervolgens durfde we wel een week en de laatste keer zelfs 10 dagen

we hebben zelf 4 paarden, wat honden die ik ook zeker niet in pension zou willen doen en dan nog wat kleinvee

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:53

Ik heb zelf ook 3 maal opgepast op andermans dieren op de boerderij.
Wat ik denk is dat het niet uitmaakt of je deze persoon nog niet goed kent maar dat je er zeker van kunt zijn dat deze hart voor dieren heeft en verantwoordelijkheidsgevoel heeft en naar jou wensen luisterd.
Probeer dus referenties te krijgen. Ik deed het altijd samen met mijn moeder en kreeg er voor betaald. We waren dus echt alleen met de dieren bezig en kwamen alleen van de boerderij om even boodschappen te doen en onze eigen paarden te rijden.