2-jarige moet nog leren vaststaan!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:34

xChevalover schreef:
se7entje; Ja, in de winterperiode staat hij binnen aan een muur, in de zomer aan een grote paal (ook met een ring in) die in een betonnen grond zit, heel stevig dus :P

denise04; Hihi, een fietsenband is wel een originele oplossing :P
Ow, ik kom nog niet eens aan 10 minuutjes :+ Ik vraag hem meestal 2 minuten, en als hij braaf is, doe ik er nog een minuut bij, met een beloning natuurlijk (paar koekjes). Als ie vervelend begint te doen, moet hij eerst deftig stilstaan voordat hij terug op de wei / op stal mag.

Ja, als hij aan het maaien is krijgt hij meestal een tik tegen zijn borst, dat is het enige wat effect heeft, als ik hem geen aandacht geef, word het alleen erger. Begint hij te hangen, en probeerd hij ook met zijn achterbenen te trappen. Als hij begint te maaien als ik met hem wandel, dan negeer ik het wel, maar in een kleine ruimte (die ex-stal dus) vind ik het niet echt veilig om hem maar z'n gang te laten gaan ;)

Oeioei wat een inconsequente opvoeding. Dus soms mag hij het wel, soms niet?
Als hij braaf is op de poetsplaats laat je hem langer staan, als ie vervelend is hoeft ie maar heel even 'deftig' te staan en hij mag alweer de wei op.
Als je hem geen aandacht geeft gaat ie hangen en trappen?! Die heeft het geintje helemaal door. Negeren die hap. Laat maar een kwartier staan, komop zeg. Het paard dat beslist of ie er genoeg van heeft of niet?!
"Zijn er geen koekjes meer en negeert ze me? Lekker gaan hangen! Dan mag ik zo de wei weer op."
2 minuten is echt te weinig, je speelt hem zo in de kaart. Laten staan totdat het 'spelen' met jou niet meer leuk is. Dan zet je hem pas weer weg.
Misschien komen mijn woorden een beetje hard over, ik probeer alleen te zeggen dat je het beste voor hebt met je paardje maar je hem op deze manier omtoverd tot een verwend kind en een verwend kind is prima.... maar een verwend kind van 500 kilo is levensgevaarlijk!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:37

me vaders fries kon ook niet stilstaan toen ie nog jong was..

me vader heeft hem gewoon vastgezet, geen aandacht aanbesteed (wel in de gaten gehouden) een uur laten staan en nu blijft ie gewoon goed stilstaan :+

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:38

Bonita_Bon; Cheva heeft is bij de fokster amper aangeraakt geweest, dus dat hebben we ook nog allemaal moeten leren. Maar het is misschien niet zo'n slecht idee om de mijne met zijn vriendje vast te zetten, misschien lukt het wel, zoals jij zei!!
Voor de rest is Cheva geen hanger (NOG niet :o hopen dat het nooit komt...) dus echt halsters kapot getrokken heeft hij tot hier toe nog niet gedaan.
Maar nu wou ik jou eens vragen wat ik het beste kan doen als hij toch begint te maaien? Want nu is hij bijna 6 maanden gecastreerd, dus hengstenklauwen is het niet meer, denk ik?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:40

Bonita_Bon schreef:
xChevalover schreef:
se7entje; Ja, in de winterperiode staat hij binnen aan een muur, in de zomer aan een grote paal (ook met een ring in) die in een betonnen grond zit, heel stevig dus :P

Ow, ik kom nog niet eens aan 10 minuutjes :+ Ik vraag hem meestal 2 minuten, en als hij braaf is, doe ik er nog een minuut bij, met een beloning natuurlijk (paar koekjes). Als ie vervelend begint te doen, moet hij eerst deftig stilstaan voordat hij terug op de wei / op stal mag.

Ja, als hij aan het maaien is krijgt hij meestal een tik tegen zijn borst, dat is het enige wat effect heeft, als ik hem geen aandacht geef, word het alleen erger. Begint hij te hangen, en probeerd hij ook met zijn achterbenen te trappen. Als hij begint te maaien als ik met hem wandel, dan negeer ik het wel, maar in een kleine ruimte (die ex-stal dus) vind ik het niet echt veilig om hem maar z'n gang te laten gaan ;)

Als hij braaf is op de poetsplaats laat je hem langer staan, als ie vervelend is hoeft ie maar heel even 'deftig' te staan en hij mag alweer de wei op.
Als je hem geen aandacht geeft gaat ie hangen en trappen?! Die heeft het geintje helemaal door. Negeren die hap. Laat maar een kwartier staan, komop zeg. Het paard dat beslist of ie er genoeg van heeft of niet?!
"Zijn er geen koekjes meer en negeert ze me? Lekker gaan hangen! Dan mag ik zo de wei weer op."
2 minuten is echt te weinig, je speelt hem zo in de kaart. Laten staan totdat het 'spelen' met jou niet meer leuk is. Dan zet je hem pas weer weg.
Misschien komen mijn woorden een beetje hard over, ik probeer alleen te zeggen dat je het beste voor hebt met je paardje maar je hem op deze manier omtoverd tot een verwend kind en een verwend kind is prima.... maar een verwend kind van 500 kilo is levensgevaarlijk!!

_/-\o_ Amen

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:40

Bonita_Bon schreef:
xChevalover schreef:

Eindelijk iemand die het eens goed uitlegt :P Nee het komt niet hard over, het is de waarheid!! Daarom dat ik me hier op bokt heb aangemeld, ik zocht hulp en wou weten wat mijn fouten waren!! Ik weet dat ik hem verwend heb, maar nu ben ik er dus nog steeds niet uit wat ik nu het beste kan doen... Zijn gedrag negeren of juist niet?

ChefsSpecial

Re: 2-jarige moet nog leren vaststaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:42

Negeren als hij zich misdraagt, belonen als hij het goed doet.
En héél consequent!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:43

Zo doen wij het ook Bonita.
De eerste week laten we de merrie meestal ook met rust qua rijden etc, maar na 1-2 weken wordt ze weer vastgezet om te poetsen en veulen wordt er dan gewoon naast gezet. Zo leert het meteen braaf vast te staan, en al draaien ze dan een beetje rond... ach daar zijn ze jong voor.
Evenals hoefjes krabben (is meer een keer met een borsteltje erover vegen en paar klopjes erop geven), meteen zodra ze fatsoenlijk op 3 benen kunnen staan zonder meteen om te vallen.
Je hebt er alleen maar een hoop plezier van als je ze dat niet meer hoeft te leren als ze ouder zijn.
Jong geleerd is oud gedaan.

TS: niet te flauw doen met je paard en gewoon vastzetten. Zo gauw gaan ze niet hangen. Gewoon rustig opbouwen en belonen en losmaken voordat ze gaan hangen. Dag erna weer iets langer en zo opbouwen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:46

Ik snap dat jullie al een heel end zijn en trots zijn dat jullie paardje al een hoop geleerd heeft en dat is top natuurlijk, maar pas op dat je daardoor geen dingen 'door de vingers gaat zien' zo van "ja okee hij stond keihard op mijn voet op de poetsplaats maar hij liet zich iig borstelen" snap je?

In hengstenklauwen geloof ik ook niet echt. Ook een hengst moet zijn pootjes thuis houden. Wat mij altijd helpt bij die volhouders is echt compleet negeren en tijdens het poetsen het paard uit evenwicht brengen waardoor hij even het been dat in de lucht hangt neer moet zetten. Bijvoorbeeld je staat zijn linker-schouder te poetsen, paard heeft linkervoorbeen in de lucht, trek je aan een flinke pluk manen (dat doet dus geen zeer) de hals en schouder een stukje mee naar links, dus naar je toe. Doe alsof het bij het poetsen hoort, want je poetst gewoon stug door. je gaat dus niet in op het beentje wat schraapt of in de lucht hangt, je maakt het hem alleen erg moeilijk. Verder is maaien/schrapen een teken van ongenoegen, "verdorie ik moet wel 2 minuten stilstaan", vind ik niet zo gek als ie dat uit en er meestal wat mee opschiet.
laat hem maar eens een tijdje staan, zet er een ander stokstijfstil paard naast en doe met beide paarden wat je wilt doen, dus poetsen, manen vlechten etc.
Maar maait je paardje NAAR jou of gewoon in de lucht, naar voren en over de grond?

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:52

Ik ga het straks eens uittesten!! Vandaag 5 minuten vaststaan, morgen 10... Maar het is zal wel moeilijk zijn om hem geen aandacht te geven als hij begint te maaien, want meestal roep ik dan altijd éééy!!, dan blijft hij staan... Maar als hij het dan nog eens doet krijgt hij meestal een tik, zal dus wel moeilijk zijn om niet te reageren... :')

Bonita_bon; Dat van dat gewicht verplaatsen is wel héél interessant, dat heeft niemand me ooit uitgelegt (terwijl er wel heel vaak eigenaars passeren als ik met cheva bezig ben :\ )
Hij heeft eigenlijk nog nooit nààr mensen getrapt, altijd naar voren, meer schrapen over de grond. En dan doet hij meestal nog iets: met zijn mond half open zijn hoofd naar beneden buigen. Ze hebben mij ooit vertelt dat dat een soort onderdanigheid is, maar ik weet echt niet waarom hij dat doet??

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:53

Een hangend paard is ansich ook niet erg als ze de eerste keren er maar achter komen dat het niet werkt, dus terug zetten, 2 touwen en halster aan en doorgaan waar je mee bezig bent, stoicijns heet dat ;-)
Een mak paard ernaast zetten geeft het andere paard wat zekerheid en vertrouwen. Jij geeft hem die bevestiging pas als hij 'normaal doet'. Dus niet iedere sec dat hij zijn voeten op de plaats houd belonen, maar pas belonen en losmaken als je het gewenste gedrag bereikt hebt dat je voor ogen had. Leg de lat niet te hoog, de eerste keer ga je voor een klein kwartier vaststaan naast een ander (niet te kort beginnen, het moet duidelijk zijn). Maakt niet uit als ie schraapt, hinnikt, verdrietig is of draait. Hij moet voor het eerst lang vaststaan. Weten dat hij met zijn gedrag niemand beinvloed en dus ook de situatie niet. Hij moet nog steeds vast staan en hij krijgt nog steeds zijn zin niet. Is dat zonder noemenswaardige problemen gegaan is ie het knapste paard van stal. En dat mag ie ook weten!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:58

xChevalover schreef:
Bonita_bon; Dat van dat gewicht verplaatsen is wel héél interessant, dat heeft niemand me ooit uitgelegt (terwijl er wel heel vaak eigenaars passeren als ik met cheva bezig ben :\ )
Hij heeft eigenlijk nog nooit nààr mensen getrapt, altijd naar voren, meer schrapen over de grond. En dan doet hij meestal nog iets: met zijn mond half open zijn hoofd naar beneden buigen. Ze hebben mij ooit vertelt dat dat een soort onderdanigheid is, maar ik weet echt niet waarom hij dat doet??

Dat met gewicht verplaatsen vind ik ideaal, kom zelden een paard tegen wat er niet op reageerd. "eey' roepen is een vorm van aandacht geven en zijn gedrag bevestigen.
Dus doet hij het met links en sta je links, hem naar je toe trekken en door poetsen, sta je links en doet ie t met rechts duw je hem weer bij schoft/hals naar zijn rechterbeen, zo ondervind het paard dat dat schrapen eigenlijk maar vermoeiend is en ondertussen merkt ie ook dat hij er niks mee opschiet, jij kijkt namelijk niet op of om en gaat door met hetgeen jij aan het doen was. De eerste keren word even doorbijten en het zal heus niet vlekkeloos gaan want je paard EN jij zijn dit niet gewend. Doorzetten en consequent zijn. Betekend niet dat je niet meer lief voor hem mag zijn hoor, want dat heeft ie oook nodig, maar doe dat op momenten dat JIJ het nodig vind. Niet hij ;-)

Fijn dat ie niet naar mensen maait en trapt, dan doet ie dit (nog!!) niet uit dominantie.
Wat zijn hoofd en mond betreft lijkt het mij meer kracht bijzetten van het feit dat hij los wil en het er niet mee eens is dan onderdanigheid, dan zou hij namelijk dat gedrag niet vertonen en bovendien met zijn mond 'happen' wat veulentjes vooral doen, beetje smakken en heel nederig kijken... Zo van 'sla me niet, jij bent de baas, sorry dat ik besta"

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:05

Als ik hem met die 2 touwen aan 1 ring wil 'vastzetten' moet er dan 1 echt vastgeknoopt worden of moet ik die ook gewoon door de ring slaan en het uiteinde vasthouden?
Hmm, jammer van het slechte weer de laatste weken, want in die ex-stal kunnen we geen 2 paarden vastmaken ;) Maar zodra het wat beter weer is gaan we het eens uittesten met een vriendje erbij!!

En van dat met zijn mond naar beneden hangen, is wel een soort van 'happen' wat hij doet. Dan is zijn mond half open en af en toe smakt hij zijn mond dan dicht. Bij andere paarden doet hij net hetzelfde, dus ik ben er niet echt uit wat het nu juist is...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:13

Tsja, miss een filmpje maken? Ik kan vanuit mijn bed (ben geblesseerd) niet echt een beeld krijgen zo.
Nee, echt vastzetten! Hebben ze door dat ze toch naar achter kunnen, dan gaan ze... Als je bang bent dat ie gaat hangen, 2 halsters (gewoon over elkaar heen), 2 touwen MET veiligheidsknoop vastzetten en ik gebruik het liefst geen paniekhaken omdat die open knallen bij veel druk erop. HEt is wel even een paar 100 kilo die gaat testen of het breekt of niet, dus het moet wel houden! Ik gebruik vaak haken met draaisluiteing als ik echt bang ben dat ie zichzelf anders verhangt (1 op de 100 gevallen ben ik daar bang voor, blinde paniek, slaan naar alles wat beweegt) dan kun je ze opendraaien als het echt nodig is.
Succes iig en je mag een pb sturen oid als je nog wat te vragen hebt!

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:17

Bonita_Bon schreef:
Tsja, miss een filmpje maken? Ik kan vanuit mijn bed (ben geblesseerd) niet echt een beeld krijgen zo.
Nee, echt vastzetten! Hebben ze door dat ze toch naar achter kunnen, dan gaan ze... Als je bang bent dat ie gaat hangen, 2 halsters (gewoon over elkaar heen), 2 touwen MET veiligheidsknoop vastzetten en ik gebruik het liefst geen paniekhaken omdat die open knallen bij veel druk erop. HEt is wel even een paar 100 kilo die gaat testen of het breekt of niet, dus het moet wel houden! Ik gebruik vaak haken met draaisluiteing als ik echt bang ben dat ie zichzelf anders verhangt (1 op de 100 gevallen ben ik daar bang voor, blinde paniek, slaan naar alles wat beweegt) dan kun je ze opendraaien als het echt nodig is.
Succes iig en je mag een pb sturen oid als je nog wat te vragen hebt!

Dankje wel voor alle tips!! Ik zal ze zeker kunnen gebruiken en zal binnenkort zeggen hoe het is gegaan!!
Enorm bedankt en veel beterschap met je blessure ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:33

Zoiezo voor jou 2-jarige en het meisje met het paard dat gaat hangen: GEEN HOOI, of iets anders voeren. Op deze manier leert het paard dat slecht bedrag beloond wordt met eten, dit slechte gedrag breidt zich steeds erger uit tot je zelfs niet meer kunt rijden zonder een wortel aan een hengel!

Er zijn 2 opties:
optie 1: Inderdaad zoals al gezegd wordt paard vastzetten en er niet naar omkijken, paard dat gaat hangen, zodra die gaat hangen een tik op zn reet verkopen met de haren van de bezem(je hoeft alleen maar de bezem tegen z'n kont te duwen). Of gewoon lekker laten hangen, dan stoppen ze op geven moment ook vanzelf.

optie 2: Je neemt een lang touw dat je vast kan blijven houden dit laat je slap hangen en je geeft het paard een beperkte ruimte om te verstappen, zodra die buiten de limiet komt of gaat hangen zet je juist druk op het touw en zodra het paard stopt met trekken/hangen of achteruitlopen laat je de lijn weer viere. Tijd moet je je niet op blind staren als het paard stopt met het ongewenste gedrag beloon je het paard door een aai te geven en los te maken en kun je bijvoorbeeld even een rondje door de bak lopen of buiten en probeer je het daarna nog een keer.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:41

Daffie; die van mij is 2 keer gaan hangen nadat het touw om haar nek sloeg. Bij haar is het dus angst en geen pesterij. Ik ga haar dus niet straffen als ze gaat hangen, hoewel het al minder is. En als ze eerst moet leren dat het niet eng is, doe ik dat liever met hooi. Dan haal ik later het hooi weer weg maar dan is ze in elk geval niet bang meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:50

Tuurlijk het probleem kan uit angst bestaan, daar werkt vaak wel optie 2 het beste bij. Paarden die het uit angst doen moet je zoiezo niet zo maar vastzetten en weglopen. Daarentegen is de andere kant van dat verhaal, hoe komt dat touw om je paard dr nek heen? Hoe jij dat doet met je hooi dat moet je dan zelf weten, ik weet uit de praktijk dat onbewust verkeerd belonen vaker tot onhandelbare paarden leidt die vervolgens als onhandelbaar de deur uitgaan terwijl de eigenaar zelf schuldig is.