Paarden verwaarloosd? wat te doen? update; in beslag genomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:23

chanicha schreef:
Als het echt uit de klauwen loopt gewoon de politie bellen, die schakelen dan de DB in én maken eventueel een pv op voor de eigenaar.

De DB heeft geen bevoegdheid om een proces verbaal optemaken, de politie doet dit net zo min als het inschakelen van de DB, die bellen namelijk de AID. AID is namelijk de enige die zich hier mee bezig houdt.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:52

daffie1986 schreef:
chanicha schreef:
Als het echt uit de klauwen loopt gewoon de politie bellen, die schakelen dan de DB in én maken eventueel een pv op voor de eigenaar.

De DB heeft geen bevoegdheid om een proces verbaal optemaken, de politie doet dit net zo min als het inschakelen van de DB, die bellen namelijk de AID. AID is namelijk de enige die zich hier mee bezig houdt.

Klopt niet wat je hier zegt. De politie is net zo goed bevoegd een paard in beslag te nemen en zeker om proces-verbaal op te maken. Daarnaast werkt de politie heel kort samen met de LID, de landelijke inspectiedienst, op dit gebied.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:55

WeCo schreef:
daffie1986 schreef:

Klopt niet wat je hier zegt. De politie is net zo goed bevoegd een paard in beslag te nemen en zeker om proces-verbaal op te maken. Daarnaast werkt de politie heel kort samen met de LID, de landelijke inspectiedienst, op dit gebied.

Hoho wel even goed lezen: De politie doet dit net zo min als de DB bellen, ze mogen en kunnen het wel want doen dit vaak in opdracht van de AID of idd LID. Praktijk wijst nou eenmaal wel uit dat de AID en de LID dit soort gevallen afhandelen, i.v.m. kennis die bij de politie ontbreekt.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:44

daffie1986 schreef:
Hoho wel even goed lezen: De politie doet dit net zo min als de DB bellen, ze mogen en kunnen het wel want doen dit vaak in opdracht van de AID of idd LID. Praktijk wijst nou eenmaal wel uit dat de AID en de LID dit soort gevallen afhandelen, i.v.m. kennis die bij de politie ontbreekt.

Nou aan deze kant van het land niet, zal er wel meer kennis bij de politie zitten dan :D . Hier werken ze in ieder geval gewoon samen met de LID en of AID maar ook gewoon op eigen initiatief.

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:28

@ Judje, ja van de vorige keer DB bellen was er al duidelijk geworden dat we geen vers brood moesten geven, alleen oud brood. Dit is dus ook niet gebeurd, maar supergoed dat je het nog even zegt! Thanks.

Niet bijvoeren is inderdaad heel moeilijk, die beestjes hebben na een paar dagen zo'n honger volgens mij, komen hinnekend aangerend en gaan je smekend aan staan kijken, aw. Maar we weten ook dat dit nu wel precies is wat de eigenaar het makkelijk maakt, en het bijvoeren is dus ook nooit meer dan een keer een appeltje of een brood, en is ook bij lange na niet genoeg.

Wil nog een keer soeiweso duidelijk maken dat ik zodra er weer zo'n periode aanbreekt ik de DB bel en foto's maak, ga zo meteen ook even op de site van de AID kijken, kan misschien ook wel eens een betere optie zijn als ik het zo hoor. Nu krijgen ze ongeveer eens in de week voor z' drieen een baal hooi waar ze iedere ochtend een beetje van krijgen. Zo lang dat doorgaat wacht ik nog af, want de tijd gaat vast wel weer komen dat ze weer niks krijgen. Dit gaat de hele tijd zo. Echt uit de klauwen lopen zal het niet gauw, die man heeft de DB genoeg achter zich aangehad om te weten hoe hij op zijn minimaalst zo veel mogelijk bemoeienis kan vermijden.

@ daffie1986: Lezen is niet je sterkste punt lijkt het. Ik zal nog wat herhalen dan maar: Er is inmiddels allang een veulentje, moeder natuur enzo, ze zijn gewoon met zijn drieen in de wei gebleven sinds zijn geboorte. Als dat zo blijft zal er vast wel een keer nog een veulentje komen lijkt mij.

Jij mag het vreemd vinden dat we de dreads losknippen, als zo'n paard al uren vasthangt in het prikkeldraad met die dreads dan is een schaar imho de enige oplossing. Dit is al meerdere malen gebeurd en nu knippen we dus af en toe bij voorbaat de grootste dreads er al uit. Snap niet waarom je daar zo kwaad om moet worden, moet je maar zorgen dat dat niet kan gebeuren, nou dat doe je met een schaar. Ik vind dat gewoon zielig, leg mij maar eens uit hoe je zo'n paard anders nog loskrijgt dan? Of hoe je dat dan gaat voorkomen? Ik ben niet van plan (en niemand niet) die manen steeds te kammen, af en toe als ik ze aai probeer ik er gelijk met de hand wat knopen uit te halen, maar ben er niet dagelijks en heb maar heel soms tijd om dat even te doen, ik bedoel, het zijn mijn paarden niet.
Volgens mij interesseert het zo'n paard niks als er een hap uit de manen heeft, die beesten staan daar niet voor de mooi of zo. Waarom wel weet ik eigenlijk ook niet maar ik vind het gemeen de paarden maar aan het prikkeldraad te laten hangen, of dat risico te laten lopen als ze niet meer zelf los kunnen komen. Jij hebt dus liever een paard met volle manen die dagenlang aan het prikkeldraad vast zit dan een paard die met een hap uit de manen nog naar de waterbak kan lopen? Nou sorry maar dan zeg ik met geen flauw benul van paarden maar met common sense dat je je prioriteiten niet op een rijtje hebt.

MyrnaNikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:36

Zeker contact opnemen met de AID als ik het zo hoor.

Maar oh, wat gaat mijn bloed koken van je verhaal! Vooral het gegeven dat als ze eten krijgen, ze er niet goed bij kunnen. Dat is geen verwaarlozing meer, dat is marteling! -:(-

Als je foto's gaat nemen, maak dan foto's van de volgende dingen:
- een totaaloverzicht van de wei waarin ze staan (de totaalsituatie) liefst vanuit meerdere hoeken
- van alledrie de paarden (merrie, hengst en veulen) liefst van de zijkant (beide zijden)
- van de hoeven van de paarden
- van de waterbak
- van de voersituatie (kunnen ze inderdaad moeilijk of niet bij het voer?)
- alles wat volgens jou duidt op verwaarlozing

Hoe meer bewijs hoe beter, geldt voor zaken als deze.

Heel veel succes en ik hoop dat ze die vent opsluiten!

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:56

Even vertellen hoe het verhaal afgelopen is: Afgelopen weken hadden de paarden steeds geen water, en nu hadden ze afgelopen dagen weer geen hooi. Degene die in het huis bij de wei woont waar ik vaak kom heeft gisteren de LID gebeld, en vanochtend kwam er een brief en vanmiddag waren er al 2 inspecteurs. Ze zeiden dat het lastig kon worden omdat de hengst niet zo mager was als het veulen en de merrie, maar hier moest linksom of rechtsom iets aan gebeuren.
De veearts is gekomen; merrie en veulen waren ondervoed en ze hadden alledrie ws. wormen en merrie en veulen moesten sowieso weg. Hengst zag er goed genoeg uit maar gelukkig hebben de inspecteurs hem duidelijk gemaakt dat die ook niet kon blijven.
Dus is het voor de hengst op het verblijf gegooid, omdat een stronthoop om in te leven niet goed is.
Er is vervoer gebeld en een paar uur later was er een grote wagen van de dierenambulance en de paarden zijn nu in beslag genomen. Ze gaan naar een opvang in het westen van het land om op krachten te komen, de eigenaar moet alles betalen en er is een hele kleine kans dat ze daarna terug gaan naar eigenaar, maar waarschijnlijk wordt het een kinderboerderij of zo.
Het was echt super! Gelijk actie ondernomen, de LID is er urenlang geweest tot alles geregeld was, echt geweldig. Deze beestjes gaan eindelijk een fijn leven tegemoet!
Dank jullie wel allemaal! :)

Judje

Re: Paarden verwaarloosd? Zo ja, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:11

WAUW! Wat een super update Amadeus! Echt super voor die beestjes en wat erg dat ze wss. alledrie zoveel wormen enz. hebben. Fijn dat er wat aan gedaan is. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:22

daffie1986 schreef:
chanicha schreef:
De AID komt alleen voor bedrijfsmatig gehouden dieren en dit lijkt mij particulier.
Zowiezo foto's maken en NIET bijvoeren, hoe moeilijk dat ook is en de DB bellen, je kan je foto's doormailen naar hen.
Niet bijvoeren zeg ik omdat als de DB komt en ze zien bv hooi of brood oid liggen ze niet hard kunnen maken dat ze niet bijgevoerd worden en dat dat verwaarlozing is.
Ik zou proberen een paar dageb achter elkaar foto's te maken n dan naar de DB bellen en dan er ook bij zeggen dat er al eerder gebeld is.

Sinds wanneer? De AID is enige instelling met bevoegdheid om dieren weg te halen bij de eigenaar en hier wordt geen verschil in gemaakt tussen particulier en ondernemer. Zou wel vreemd zijn, want dat zou betekenen dat slecht verzorgde dieren niet weggehaald mogen worden bij een particulier.

Neem contact op met de AID, die kunnen meteen ingrijpen als het nodig is en dat zijn tenminste mensen met verstand van dieren(dat valt bij de DB nog wel eens te betwisten). Overigens vindt ik het van jullie wel een beetje vreemd dat jullie gewoon in die manen gaan lopen knippen. De shetlanders bij mijn schoonvader hebben 'swinters ook vaak dreads, nou owee als ik zie dat 'r zon huppel langs komt en in die manen gaat lopen knippen. En een hengst en merrie die bij elkaar staan? Wil die een veulentje of zo?

Daffy de LID komt voor particulier gehouden dieren en hebben net zoveel bevoegdheden als de AID.
Dit is een convenant tussen die twee zodat ze niet in elkaars vaarwater zitten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:26

WeCo je hebt het helemaal goed.
ook de lid doet PV aanzeggen, hoe denkt Daffy anders dat de zaak van de paardenhoudster in Voorburg vor de rechter is gekomen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:30

Amadeus goed werk hoor!
Gelukkig dat die paarden daar weg zijn!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:45

esire001 schreef:
Ik zou ook echt de dierenbescherming blijven bellen... Net als wat knooopje zegt; probeer zoveel mogelijk foto's te maken van de slechte omstandigheden als bewijs.

dat wilt helaas nog niets zeggen
ik heb op een stal gestaan waar de paarden op wortels leven
en ze krijgen drinken maar zijn BROODMAGER en krijgen niet de fatsoenlijke voedingstoffem binnen
die ze nodig hebben

weet je wat de dierenbescherming zegt ..
ze krijgen toch eten en drinken..

en daar is al paar keer de dierenbescherming aan de deur geweest

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:29

Mooi dat de paarden inbeslag zijn genomen. Hopelijk krijgt de eigenaar ze niet weer terug!

13maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:34

Goed dat die paarden weg zijn gehaald!!!
lekker voor die eigenaar, kan die nog geld dokke ook....
gun het hem van harte!!!

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 23:50

Ja, ik hoop dat hij nu toch op de een of andere manier gewoon merkt dat dit zo niet kon. Wie niet horen wil die moet maar voelen.
Het is niets bezien bij wat zijn dieren doorstonden. Toen de dierenambulance kwam dacht ik dat het nog wel een heel drama zou worden om ze in de wagen te krijgen, maar niks hoor. Het leek wel alsof ze het wisten, alsof ze dachten: Hebben we daar nou zó lang op moeten wachten! Het kon ze niet snel genoeg gaan, zo vreemd dat ze leken te weten dat ze het beter gingen krijgen.
Het veulen uit de wei krijgen was wel lastiger, die wíst gewoon niet dat er nog een wereld buiten de wei bestond, en mensen vind ie dus een beetje eng. Maar de mensen van de LID waren zo goed met de paarden, en met een beetje cowboywerk en stapje voor stapje; 1 stapje buiten de wei, snuffelen, terug, 2 stapjes, snuffelen, terug, veewagen in, veewagen uit, etc was dat ook goed gelukt.
De LID kwam er ook achter dat hij nog meer paarden heeft waar het niet super mee gaat, de verhalen uit de omgeving kwamen nu los. Daar gaan ze ook nog achteraan.
Echt prachtig werk vind ik het wat ze gedaan hebben. Respect voor die mannen! 'Hoppekee, dit is foute boel, of het nu linksom of rechtsom moet, de paarden gaan NU hier weg.'
En nogmaals bedankt jullie allemaal, zonder dit forum hadden we nu waarschijnlijk nog steeds lopen dubben of het nu wel of geen verwaarlozing is, omdat je natuurlijk wel weet dat het niet goed is maar je ook weer niet te snel zo'n serieuze stap van inbeslagname wilt afdwingen. Blijkbaar hadden jullie allemaal gelijk, de LID doet en kan dit niet zo maar, dus de situatie is hier goed ingeschat!
En ik ben weer wat wijzer over paarden :)
Het is jammer dat ik ze nooit meer kan zien, heb ze altijd zo zielig zien zijn, zou het fantastisch vinden om ze een keer te kunnen zien als ze helemaal opgeknapt zijn, in volle glorie, maar ik begrijp natuurlijk heel goed waarom dat niet kan.

Aan degene die de topictitel aangepast heeft: Dank je :)

_Lanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:37

Zie je de eigenaar nooit? Anders kan je hem/haar erop aanspreken.

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 23:11

Waarom? Het is toch goed zo? Hij kwam 1 keer in de week met een baal hooi achterop de fiets, nu niet meer natuurlijk dus denk niet hem ooit weer te zien. Ook geen behoefte aan.

judithM

Re: Paarden verwaarloosd? wat te doen? update; in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:00

Goed gedaan!
Hou je nu ook in de gaten of hij niet gewoon weer wat andere dieren aanschaft en "vergeet'?

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:23

Eh...Hoe zou ik dat moeten doen? Kan moeilijk heel de omgeving doorkammen om te zien of er ergens dieren van hem staan he, er hangt geen kaartje aan of zo natuurlijk. Vind ik ook meer de taak van de AID om zijn andere dieren ook even na te lopen, gingen ze ook doen.
Als je bedoelt dat er weer nieuwe paarden in die wei komen: Dat gaat niet gebeuren, wil de eigenaar van de wei zeker niet (zegt ie althans), bovendien gaat het hem nu al veel geld kosten om die wei weer bruikbaar te maken voor de zomer na deze zomer, dat gaat deze zomer sowieso niet meer lukken.
Ik ga het niet speciaal in de gaten houden of zo, ik ben geen politie-agent.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:47

Gelukkig dat er in deze situatie snel actie is gekomen!

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:06

Goed gereageerd van je Amadeus. Je mag trots zijn op jezelf. Wees er maar gerust op dat de paarden nu gelukkig zijn, en dit grotendeels aan jou te danken is. +:)+ _/-\o_

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:11

super!!
fijn dat het nu snel beter zal gaan met de beestjes

Amadeus123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 02:21

Er is weer nieuws. Die eigenaar had ook schapen staan, we dachten eigenlijk dat die wel okee waren maar ze hadden ook geen water en weinig eten, net als de paarden eigenlijk. Toen de mensen van de LID bij de paarden waren hadden we dit ook doorgegeven, en daar zouden ze ook nog naar kijken. Er gebeurde niets, maar later heeft daar iemand nog eens achteraan gebeld, en ze zijn toen wel gelijk erachteraan gegaan. Het ging met de schapen nog veel slechter dan we dachten. Je ziet dat alleen niet zo goed omdat er zo veel wol om zit. En de paarden waren dus blijkbaar pony's. Geeft wel weer aan hoeveel we ervan weten. }:0

Het staat nu ook op de voorpagina van de LID:
http://inspectiedienst.dierenbescherming.nl/
Link naar bericht zelf:
http://inspectiedienst.dierenbescherming.nl/nieuws/2443

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 06:01

Dat was dan al het derde geval voor deze eigenaar volgens het artikel.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:44

gelukkig zijn ze nu veilig en krijgen ze goed te eten en drinken!