Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Re: Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:23

onze paarden staan veel op stal.. ik vind in een harde padock met allerlei hobbels en knobbels niet verstandig.. krijgen ze allerlei drukkingen van onder de hoeven. waar ze ook kreupel van kunnen worden... heb al een paar gevallen gehoord.

Ben ook van mening dat het allemaal makkelijker is als je een recreatiepaardje hebt die altijd buiten staan dan de hittepetitige wedstrijdpaarden.

ik ga zoveel mogelijk naar de manege om daar te longeren of te rijden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:36

Tinkels, hoe weet jij dat andere mensen recreatiepaarden hebben? :)
Die van mij zijn dat niet.
Als je voor de vorst sleept heb je ook geen hobbels en bobbels.

En voor de topic starter, de hoeven gaan echt niet kapot van een beetje zout op de stenen.
En je weet ook dat het stro bijna op is en dan weer aangevuld gaat worden en dat die plek dan niet meer te gebruiken is.

Het verbaast me werkelijk dat mensen zo gemakkelijk denken over een paard stil zetten. En niet voor de winter al hun maatregelen treffen.
Dit komt elk jaar terug, nu wel extreem, maar elk jaar is het wel bevroren of ligt er sneeuw. Daar speel je toch op in? Daar houd je toch rekening mee? Het is geen fiets. :)

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:13

wij reden op een geslepen bak alleen in stap en draf. :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:31

_sparta_ schreef:
Tinkels, hoe weet jij dat andere mensen recreatiepaarden hebben? :)

Ik zeg niet dat ik dat weet. Maar ik denk dat het een stuk gemakkelijker is.
Helaas was onze bak in 1 nacht hard bevroren en viel er niets meer te slepen. De dag ervoor was het nog zo nat dat je niet eens met de trekker in de bak kon komen.... |(

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:42

@ _sparta_: Zo doet ieder het op zijn eigen manier. En er zijn veel paarden bij wie het goed gaat , maar ook paarden bij wie het minder goed gaat, en ik wil daarvoor het risico niet nemen. En idd hoeven gaan niet kapot, maar het is bevordelijk voorde hoeven! En ik houd er rekening mee, anders had ik zo wie zo dit topic niet geplaatst? En slepen voorkomt niet alle ongelijkheden in het land, en voor de vorst is het land, veel te nat om uberhaupt met een tractor over heen te rijden. Helemaal veen grond zo als bij ons. Dus zo gemakkelijk is dat helemaal niet.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:11

Zolang het vriest staan ze bij mij op de hele wei,ze kunnen dan toch niet veel kapot lopen.
Een stukje afzetten gaat nu denk ik niet lukken met die bevroren grond.
Die van mij hebben al zeker 3 maanden niet gereden,maar ik heb daar totaal geen problemen mee.
Ze staan 24/7 in de wei en vermaken zich prima.
Geen enkel paard hoort hele dagen op stal, ook sportpaarden niet(al vind ik dat er weinig verschil is tussen een rekreatie paard en een sportpaard, ze hebben beide dezelfde behoeftes!!)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:20

Natuurlijk doet iedereen het op de eigen manier. Maar bij wie een paard ook woont, hij blijft een loopdier van nature. En daar moet een eigenaar rekening mee houden. Recreatief of sport, dat labeltje heeft een paard niet zichzelf opgeplakt.
En als eigenaar dien je dan je verantwoording te nemen. Kan dat niet thuis, dan maar tijdelijk op pension. Of wat dan ook. Geen 1 paard hoort dagen op een stal te staan als het gewoon gezond is.
Stalbenen, stal ontdeugden, koliek, allemaal dingen die ook niet gewenst of zelfs ongezond zijn.
Met zelfs de kans van dood tot gevolg, dat waar hij nu voor binnen gehouden zou worden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:31

ja tis allemaal makkelijk gezegt.
Ik vind het niet verantwoord om ze op een onvlakke harde bodem te zetten.
Wel mag hij iedere dag mee naar de manege in de trailer, waar die zich lekker kan uitleven aan de longeerlijn of onder het zadel ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:55

Waarom voel jij je dan aangesproken als jij ze wel elke dag uit de stal haalt? HORSE_x33 doet dat niet, die laat ze gewoon 3 dagen op stal staan. Jij neemt je verantwoording. Hoe iemand dat doet moet die zelf invullen. Maar een dier 3 dagen in een hokje opsluiten zonder beweging vind ik onaanvaardbaar.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:56

bij ons staan de paarden overdag [5] in de bak en gaan s nachts naar binnen. wij houden de bak vlak met een klein sleep-je dat ik zelf gemaakt heb. Wij slepen met een van de paarden aan de hand.
Voor de rest is het elke dag poep scheppen maar dat vinden we niet erg.
En sportpaarden moeten ook elke dag bewegen, wat dacht je van de stapmolens. of longeren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:02

Die van ons staan allemaal al de hele winter 24/7 buiten en dat is echt geen probleem hoor. Ze weten zelf dondersgoed wat ze wel en niet kunnen doen met deze bevroren grond. En wat ik weet, is dat ik ze vreselijk ongelukkig maak als ik ze op stal zet.. Ik vind het sowieso vreselijk als paarden de hele winter dag en nacht binnen staan, maar goed dat is mijn mening..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:13

Mijn paard staat ook al maanden niks te doen. Ze komt wel elke dag buiten. Ze heeft sneeuwrubbertjes onder haar ijzers.
Eerst niet, en toen hield ik haar binnen, maar ik heb de smid ze er zsm onder laten zetten. Ze weet overigens heel goed wat ze wel en niet kan met ijs en sneeuw.
Paar keer in de week wandelen we wat aan de hand. Verder krijgt ze haar beweging wel in de wei.
Ik heb het idee dat TS het liefst hoort dat ze haar paarden stil moet laten staan in de stal. Alle ideeen die er gegeven worden,
worden snel afgedaan met: dat gaat niet, omdat....
Misschien zie ik het fout TS, maar dat gevoel krijg ik erbij.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:40

Natuurlijk wil ik dat ze buiten lopen, en niet de hele tijd op stal staan. Ik vind het alleengevaarlijk met sneeuw, omdat het glad is. Maar nu staan ze zowiezo buiten omdat het aan 't dooien is. En het komt niet vaak voor dat mijn paarden dag en nacht op stal staan. Nee, lees de titel van dit topic goed? Dan zie je zelf toch ook dat ik ze wel BEWEGING WIL geven?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:03

marijkedam, dat gevoel heb ik dus ook sterk.
Er kan wel een topic geopend worden, maar als er op alles een smoes komt met waarom het niet kan, dan is het zinloos een topic te openen. Zonder wil kan er niets veranderen. Dan lijk het er meer op dat er gehoord wil worden dat meer mensen zeggen, een week op stal geeft niets, laat maar staan. En dan is het geweten gesust.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:00

Mijn paard staat 24/7 buiten, daarnaast rijdt ik af en toe met haar buiten als het kan, heel voorzichtig, gewoon in stap, en alleen als het kan. (er zijn afgelopen weken wel wat momenten geweest). Verder maak ik regelmatig een wandeling met haar van een kilometer of 5. Daarnaast heeft ze nog de interactie met de andere dames op de weide, dus ze heeft, lijkt mij, niets te klagen.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:46

_sparta_ schreef:
marijkedam, dat gevoel heb ik dus ook sterk.
Er kan wel een topic geopend worden, maar als er op alles een smoes komt met waarom het niet kan, dan is het zinloos een topic te openen. Zonder wil kan er niets veranderen. Dan lijk het er meer op dat er gehoord wil worden dat meer mensen zeggen, een week op stal geeft niets, laat maar staan. En dan is het geweten gesust.

Denk wat je wil, ik weet wel beter.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:47

Handel er dan ook naar, dan weten wij ook beter. :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:55

TS, hier staan 6 merries, van 1 jaar tot 15 jaar, elke dag buiten in de sneeuw. De 3 jonkies snorren even goed rond hoor, gaat vanzelf. Ze crossen duidelijk minder snel dan toen de grond nog goed lag. We leggen idd ook hoopjes stro verspreid over het hele stuk(je) zodanig dat ze al zoekend achter hun eten, rondwandelen.

'Werken' is hier in de winter gewoon niet mogelijk, straten worden niet gestrooid en er is geen paddock, enkel wei - die dus veel te glad ligt om te rijden.

Ik ben er zeker van dat de jouwe ook best wel buiten kunnen, paarden zijn echt wel rustig genoeg als ze dagelijks buiten mogen, al is het maar een paar uurtjes. Ik laat ze ook een stuk kapot lopen in de winter, en in het voorjaar mogen ze dan weer op andere delen. Tegen volgende winter is dat kapotte stuk mooi hersteld.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:55

Denk dat je sneeuw beetje onderschat, het sneeuw is eigenlijk niet glad. Denk maar eens aan een besneeuwde weg (voor met de auto) de delen die glad zijn is waar de autoband de hele tijd rijdt. Rij je er iets naast, in het sneeuw, slipt de auto minder snel. Wanneer er een dik pak sneeuw ligt ga ik zelfs wel eens rijden met paard. Tuurlijk, als er een giga plas water in het weiland lag en dat is bevroren met sneeuw erop, ja, dat is glad, maar dat weet je voordat het ging sneeuwen, water = glad, sneeuw niet.

Bij ons staat de paarden ook hele dag buiten, en hier sneeuwt het meer dan 3 dagen en blijft ook lang liggen (twente). Helaas hebben wij de wei ook niet kunnen slepen voordat het begon, dus het is een gigantische bende. Maar paarden weten, waarschijnlijk instinctief, waar ze kunnen lopen en hoesnel/hard ze dat kunnen doen. Ze gaan niet als gekken rond rennen. Okee, als je ze nu maanden binnen hebt staan is dat misschien wat anders, maar bij ons lopen ze elke keer rustig de wei in naar het hooi en is er niets aan de hand. Misschien tip voor volgend winter ;)

Succes!

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:00

@ Firefly4: Bedankt! Misschien onderschat ik de sneeuw wel inderdaad en laat ik ze volgend jaar wel lekker op 't land.

@ _ sparta_: Het intreseerd me niet of jij het weet of niet, als ik het zelf maar weet

De sneeuw is nu gelukkig weg hier! Dus word weer rijden!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:02

Veel plezier met rijden maar weer :)
Bij ons kan het nog steeds niet :( Grond is nu vanaf eind december al bevroren, bak is een puinhoop omdat het ineens heel hard op kwam zetten, heb mijn paardje 1x kunnen rijden, halvewege januari, kleine buitenrit, andere paard klein stukje mee gewandeld... helaas ;) Hoop dat de zon snel weer komt, dan kan ik weer beginnen!

Jij veel fun ermee ;)

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:08

Firefly4 schreef:
Veel plezier met rijden maar weer :)
Bij ons kan het nog steeds niet :( Grond is nu vanaf eind december al bevroren, bak is een puinhoop omdat het ineens heel hard op kwam zetten, heb mijn paardje 1x kunnen rijden, halvewege januari, kleine buitenrit, andere paard klein stukje mee gewandeld... helaas ;) Hoop dat de zon snel weer komt, dan kan ik weer beginnen!

Jij veel fun ermee ;)

Heel erg bedankt! Ja,. hier is de grond ook bevroren, maar het dooit nu 4 graden! Maar ik doe rustig aan ( alleen stappen ; af en toe beetje draven )! Aah, ik hoop dat het daar ook snel gaat dooien! Nog even volhouden! ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:15

die van mij heeft heel de winter overdag in de wei gestaan.. en idd heel rustig gedaan en de dagen dat het dooide heeft ze lekker lopen rennen en doen in de wei.. verder als de bak niet glad is (opgevroren water van het dooien) dan rijden we gewoon, oke alleen stap en wat draven en verder wandelen.. meer kan je niet doen maar ze komt iig lekker buiten voor dr beweging ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:26

Heb je bij je stal geen pad dat je schoon kunt houden zodat je in iedergeval met je paardjes aan de hand kunt stappen? Bij ons op stal wordt het pad schoongehouden zodat we in iedergeval aan de hand kunnen stappen. Beter iets dan niets. En ik denk ook dat je je vergist met de sneeuw. Ik kan dan naar de overkant van de weg voor een binnenbak maar dat gaat met de sneeuw beter dan als het een ijsbaan is ;)

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:50

Ja haha , maar hier word het al snel glad, het is meer een 'koeien'bedrijf hier. En er is wel een pad! Maar hoe word dat schoon gehouden dan ? helemaal geschept !?