Waar laat jij een paard op staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waar laat jij een paard op staan?

Verkeerde kleur
1 (0%)
Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
10 (6%)
Afstamming (bijv. bloedlijn waar moeilijke paarden uit zouden komen)
Geen stemmen
Aftekeningen (bijv. te veel wit)
Geen stemmen
Te simpel in bewegingen
8 (5%)
Africhtingsgraad (bijv. heel groen)
Geen stemmen
Schoonheidsfoutje
Geen stemmen
Geslacht
6 (3%)
Leeftijd, te oud of jong
9 (5%)
Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc.
47 (30%)
Stalgebrek
12 (7%)
Röntgenologische/klinische opmerking
60 (39%)

Totaal aantal stemmen: 153

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:02

Een paard dat rond de 1.65 is, ik wil geen kleinere paardjes hebben.
Geen vos Paarden.
Altijd graag papieren.
Mooie gangen, niet slofpaardjes *LOL*
We hebben liever zelf ook geen paarden met een stalgebrek Cool ( zoals luchtzuigen oid, dat soort dingen jah heel raar, maar dat vind ik nou niets)
Leeftijd: 3 t/m 6 jaar, ingereden mjwa mag, maar als we het zelf moeten doen geen probleem.
Röntgenologische/klinische gekeurd .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:10

Absoluut de klinische of röntgenologische opmerking. Het betekent toch dat er iets niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:12

Het paard moet me idd aanspreken bij de 1e indruk.
Dus ik vind het wel belangrijk of een paard leuk is om te zien.
Winterharen, vies, of bij een jonge nog wat overbouwd of geen spieren telt dan uiteraard niet mee.

Niet kleiner dan 1.65

Ik zou dan kijken naar wat hij los kan
Kan hij makkelijk lopen.
Voor een springpaard kan hij een sprongetje maken waar de techniek aardig van is. (al zou ik daar niet meer naar opzoek zijn)

Is hij zadelmak, wil hem onder het zadel zien en voelen.

Mocht dit allemaal bevallen wil ik hem gekeurd hebben zowel gewoon als op de foto's.

En pas als dat in orde is zou de koop doorgaan.
Misschien als ik het paard al jaren zou kennen zou ik het aandurven om bij niet helemaal goede foto's het paard te kopen, ligt eraan wat er uit komt uiteraard.

En dan uiteindelijk de prijs
Ik heb een vaag vermoeden dat ik een ooit evt. opvolger van Kawa niet meer kan betalen, want alle paarden waar ik nu nog op val zijn niet goedkoop, zelfs het Jetset veulen waar ik nu verliefd op ben is er al 1 waarbij je bijna een winnend staatslot voor nodig hebt Verdrietig

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:24

Het ligt helemaal aan het doel van het paard waar ik hem op zou laten staan. Ik vind het denk ik het allerbelangrijkste dat het een echt goede beweger is met geen hele grote mankementen in het exterieur, fijn aan de maat is ook handig aangezien ik niet moeders kleinste ben.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:47

Ik heb de poll niet ingevuld omdat ik vind dat meerdere dingen meetellen.
Stokmaat, kleiner of groter als ideaal ---> Groter maakt mij niet uit, maar mijn paard moet minstens 1.60 zijn.
Te simpel in bewegingen ---> Als ik op zoek zou zijn naar een sportpaard zou dit zeker een reden zijn om een paard te laten staan.
Schoonheidsfoutje ---> Ligt aan de omvang van het foutje.
Leeftijd, te oud of jong ---> Als hij te oud is.
Karakter---> Dat vind ik zeker belangrijk. Het hoeft geen knuffel te zijn, maar wel werklustig.
Röntgenologische/klinische opmerking ---> Altijd...

chanickyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:10

Fitzroy schreef:
Dat zijn er bij nogal wat:

- Verkeerde kleur (geen vos of schimmel Tong uitsteken )
- Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
- Te simpel in bewegingen
- Geslacht (perse geen merrie)
- Leeftijd, te oud dus
- Röntgenologische/klinische opmerking (reden lijkt me duidelijk)

Maar ik denk dat er genoeg paarden in Nl. zijn om als nog een geschikte te vinden *LOL*

MEt jou ben ik het helemaal eens . Zelfs de kleuren van het paard. Alleen mag er bij mij ook nog bont bij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:14

Bont valt bij mij trouwens ook af Knipoog, wij zitten op 1 lijn. Haha!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:43

Ik heb gestemd voor karakter. Ik hoef geen paard dat gemeen is, of een zenuwpees ofzoiets.
Aan de meeste eisen die ik heb gesteld toen ik een paard zocht voldoet Sher niet.
Ik wou het liefst een paint, of een quarter met een aparte kleur. Sher is een vos, de meest normale kleur die je kan bedenken dus Haha!
Verder wou ik een paard dat al ingereden en wat ouder was, dat was Sher ook nog niet.
Ze had ook een klinische opmerking, dat ze sleept met rechtsachter. Maar dat hoort gewoon bij haar, ze is te lui om haar voeten op te tillen *LOL* Maar het word wel al beter.
De rest zijn ook wel dingen waar ik me overheen zou kunnen zetten. Als jij weet dat het geen lastig paard is zegt die afstammeling ook niet zoveel, en teveel of te weinig aftekeningen maakt me ook niet zoveel uit. Te simpel in bewegingen vind ik juist goed Lachen Bij westernpaarden zien we liever vlakke gangen. Schoonheidsfoutje vind ik niet zo'n ramp, maar dan ligt het er wel aan wat voor foutje. En een stalgebrek vind ik ook niet zo erg, mits het verholpen kan worden. Een luchtzuiger die niet zuigt met band of een wever die niet weeft met weefrek zou ik best kopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:48

Absoluut karakter en gezondheid. De rest wil ik wel op toegeven, in de prijsklasse die ik kan betalen krijg je geen topper, maar ik hoef geen klerelijer en geen kneus op stal.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:55

Wanneer hij/zij:
stalgebreken heeft
als het niet klikt
wanneer ie te oud is
niet goed afgericht
te klein is
Dan blijft ie staan.

En het karakter + uiterlijk en rijden is wel belangrijk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:57

het is maar net wat je doel is natuurlijk, maar voor mij zou karakter en de leeftijd wel het belangrijkste zijn denk ik.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:17

Ik ben niet zo moeilijk, het enige waar ik een paard op zou laten staan (niet ga kijken) is als het te klein is....voor de rest gaat het om de combinatie van factoren en moet het paard en de prijs me gewoon aan staan.

Grappig dat iedereen zo hamert op de rontgenologische of klinische aanmerking, aannemende dat geen 1 paard 100% is. Iedere keuring wordt gedaan in samenspraak met het 'gebruiksdoel' van het paard, het resultaat van de keuring geeft vaak een verwachting weer. Foto's van een 8 jarig paard dat al geruime tijd zonder problemen in de sport loopt hebben naar mijn idee ook een andere verwachtingswaarde dan van een 3 of 4 jarige.

Alle genoemde 'negatieve' factoren behalve stokmaat kunnen wat mij betreft gecompenseerd worden door andere positieve factoren. Kortom, mijn droompaard bestaat niet.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:22

Voor alle redenen eigenlijk, behalve kleur en te veel wit en de afstamming boeit mij ook niet echt. En een hele gemene bok laat ik ook staan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:43

Ik kan er dus echt geen een kiezen wel meerdere ik heb echt een paar eisen. Ze MOETEN: rontgen en klinisch ggk zijn en minimaal 1.60m, moet zeker goed kunnen bewegen en bepaalde stalgebrekken zoals weven duld ik niet. tenzij hij kan bewegen als bijv. Krack C.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:58

Eigenlijk niet echt eisen, wel wensen maar ik zoek in een vrij ruim segment Misschien toch wel 1 eis, ik hou het voorlopig bij New Forestpony's Haha!
Voordat ik ga kijken moet ik al een aantal dingen weten:
kleur, leeftijd, maat, wel/niet ingereden, afstamming.
Als ik er ben kijk ik wel naar de aftekeningen, gangen en het karakter.

Wat ik absoluut niet wil is een beest met een stalgebrek. Dat is te lastig met verkopen.
Vroeger zou ik ook op de maat hebben gelet, maarja, Gwenn is ook te klein Haha! , dus dat kan ik niet meer zeggen. Leeftijd is wel een 2de criteria, Niet ouder dan 8 jaar.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:00

Nou eigenlijk zou ik een paard niet kunnen nemen om al deze redenen, behalve om een schoonheidsfoutje (hangt er ook nog wel een beetje vanaf wat). Er zijn paarden zat en als ik er eentje zou kopen koop ik alleen een die aan al mijn eisen voldoet, dan maar wat langer zoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:13

Bij mij toch wel heel wat.
In principe kijk ik in ieder geval naar:
*Verkeerde kleur (geen schimmel die wit wordt, geen gewone vos (er zijn wel mooie, en bij een rijpony geen bont.
*Stokmaat, tussen de 1.35 en 1.45m in principe. Mag wel 5-10cm uitwijken, maar niets teveel. Anders neem ik ze niet mee. En als we ooit mini's kopen natuurlijk wel kleiner dan 86cm.
*Afstamming, niet direct, maar wil wel papieren.
*Aftekeningen, geen melkmuil, en geen 4 hoge witte benen. Een bles of sneb etc is prima. En witte voetjes en halve witte benen mogen ook.
*Te simpel in bewegingen, ze moeten goed kunnen lopen.
*Africhtingsgraad (bijv. heel groen), laat ik ze niet op staan in principe, maar wil geen pony die al heel ver is eigenlijk.
*Schoonheidsfoutje, ligt eraan, als het te erg is dan niet. Een klein litteken ofzo is geen probleem.
*Geslacht, moeilijk. Wie weet wil ik ooit fokken, dan koop ik wel een merrie, maar anders ga ik voor een ruin of hengst. Eigenlijk geen eisen meer aan.
*Leeftijd, te oud of jong, zeker niet te oud, als ik gewoon iets ga kopen niet ouder als 4 jaar. Maar als ik helemaal weg ben van een bekende pony voor mij mag hij wel iets ouder zijn, maar wel onder de 10, liefst niet ouder als 8.
*Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc. Wil wel een pony met wat pit. Maar ze mogen niet gemeen zijn, en dan bedoel ik echt gemeen.
*Stalgebrek, ligt eraan hoe erg, laat hem staan denk ik, er zijn er nog genoeg.
*Röntgenologische/klinische opmerking Doe ik niet aan met kopen, maar als het al gedaan is, ligt eraan wat er aan de hand is.

Dus best veel eisen en redenen om een pony te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:32

Het ligt er een beetje aan het doel waarvoor ik het paard zou kopen.
Een blij karakter en gezondheid vind ik zowiezo voor elk paard erg belangrijk.
Is het een paard voor in het span komen daar beweging, maat en kleur (in deze volgorde) bij.
Is het een fokmerrie vind ik de afstamming en evt. nakomelingen weer erg belangrijk (maar karakter en gezondheid komen eerst).
Bovendien moet het paard qua type me gewoon aanspreken, hij/zij moet echt aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:37

astridh schreef:
Ik ben niet zo moeilijk, het enige waar ik een paard op zou laten staan (niet ga kijken) is als het te klein is....voor de rest gaat het om de combinatie van factoren en moet het paard en de prijs me gewoon aan staan.

Grappig dat iedereen zo hamert op de rontgenologische of klinische aanmerking, aannemende dat geen 1 paard 100% is. Iedere keuring wordt gedaan in samenspraak met het 'gebruiksdoel' van het paard, het resultaat van de keuring geeft vaak een verwachting weer. Foto's van een 8 jarig paard dat al geruime tijd zonder problemen in de sport loopt hebben naar mijn idee ook een andere verwachtingswaarde dan van een 3 of 4 jarige.

Alle genoemde 'negatieve' factoren behalve stokmaat kunnen wat mij betreft gecompenseerd worden door andere positieve factoren. Kortom, mijn droompaard bestaat niet.

Helemaal mee eens.
Ik zou bonfire en dergelijke paarden toch ook niet op de foto's willen hebben, gegarendeerd dat er bij paarden van die leeftijd toch echt wel wat uitkomt.
En ik denk als alles wat op conours rondloopt met een 3 of 4 ergens niet meer zou mogen komen, dat het erg rustig zou worden.

Zo als ik al eerder aangaf, het zou er aan liggen voorwat een paard een opmerking krijgt. En hoe oud hij is met die opmerking.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:45

Aan de ene kant ben ik heel makkelijk, aan de andere kant ook superkritisch.
Waar ik een paard niet op laat staan zijn kleur en aftekeningen (wat is er mis met vossen??? Verward ik val juist op vossen, liefst met 4 witte benen en een bles! }> ), een mooie schimmel vind ik ook nooit weg trouwens...)
Ik val ook niet zo over stalgebreken, tenzij ik een paard voor evt. handel zou kopen, dus als het niet al te erg is, geen probleem.
Stokmaat, niet beneden de 1.65 (maar als ik nou een echt mooie zie van 1.64.... Pling ).
Graad van africhting, maakt me niks uit. Ik heb ze gehad van groen tot ZZ, heeft allemaal zijn charme.
Afstamming, niet helemaal onbelangrijk, maar niet doorslaggevend. Heb wel bepaalde favoriete bloedlijnen maar ik zou een paard niet laten staan op afstamming alleen.
Klinische/rontgen keuring: wel belangrijk, maar ik laat het niet altijd doen. Ligt aan de leeftijd en voorgeschiedenis en prijs van het paard. Als ik weet wat er voor opmerking bij is, laat ik het afhangen van het gebruiksdoel en de aard van de afwijking. Maar op bepaalde gebreken laat ik hem wel staan. (maar ja, als ik zie wat Jumper allemaal mankeert en dat die daar eigenlijk geen enkele hinder van ondervind... Knipoog ).
Beweging: erg belangrijk. Een paard wat geen beweging heeft wil ik echt niet. Het hoeft echt geen toekomstig olympiade paard te zijn, maar ik hecht aan fatsoenlijke beweging en er moet ook wel wat springtechniek inzitten.
Leeftijd: ergens tussen de 2 en 12 is altijd goed...
Maar wat ik het allerbelangrijkste vind is of het klikt met een paard. Ik kijk bij een paard altijd eerst goed naar zijn hoofd en ogen. De ogen van een paard moeten mij meteen aanspreken anders is het meteen over en uit. En dan komt de verdere uitstraling. Er mogen best wat schoonheidsfoutjes aan zitten, maar als ik een paard koop moet ik hem in ieder geval zelf mooi vinden Haha! . Jumper is ook geen schoonheid, maar als die ergens binnenkomt dan zie je ook echt een paard Tong uitsteken , het is een echte showbink. En karakter natuurlijk, maar dat zie je vaak al aan de ogen vind ik. Ik heb ondertussen een stuk of 6 paarden helemaal alleen gekocht en ik kan niet zeggen dat er ook maar 1 miskoop tussen zat.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:23

Ik heb voor het laatste gekozen, maar bijvoorbeeld een schimmel/bonte/appaloosa zou ik niet eens gaan kijken. Zelfde geld voor een hengst (heb ik veel te weinig ervaring voor) en een paard boven de 1.65. Alleen op afstamming/aftekeningen zou ik mijn droompaard niet laten staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:56

Ik ben absoluut niet bang voor een kleine rontgen-opmerking...denk dat veel mensen daar veel te zwaar aan tillen, zeker gezien hun eigen capaciteiten. Bovendien, de klassering van de Rontgentesten zijn absoluut niet feilloos, ook dat is af en toe jurysport en vriendjespolitiek...dat heeft voor mij weinig waarden.

Liever een goedbewegend paard met een drietjes, dan een stijve hark met een vlekkeloos rontgenrapport.
Ik laat een paard dus staan als zijn bewegingen niet aan mijn wensen voldoen. Maar een heel best bewegende E-pony laat ik ook staan...het moet WEL een paard zijn. Of die dan 1.60 of 1.75 is, dat maakt me weer niet uit.
Ik heb gekozen voor het gebrek aan echte beweging. Daar laat ik een paard op staan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:11

Toen ik opzoek ging was ik helemaal niet zo precies in het uitzeken van advertenties, we zijn bij allerlei pony;s in de buurt wezen kijken, en uiteindelijk kwam ik toch thuis met wat ik eigenlijk wou Lovers

100% gezond vind ik et belangrijkste, verder moet het beestje uitstraling hebben, en moet het klikken.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:50

Ligt aan het doel. Voor de "handel" geen schimmels en vossen met veel wit. Ront&Klin. moeten ze wel helemaal in orde zijn. Leeftijd speelt dan ook een rol. Voor mijzelf moet het gewoon kilkken en als ik het paard echt geweldig vind dan neem ik eventuele "foutjes" op de koop toe.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 07:33

Mijn eerste keuze is de stokmaat. Ik ben zelf vrij lang en als een paardje niet bij mijn lengte past, dan kan ik ook niet echt fijn rijden...
Karakter vind ik ook een heel belangrijke, maar dat kan ik niet beoordelen wanneer ik een paard alleen bij de verkoper heb gezien. Het zou geen belemmering zijn om het beestje bijv. op proef mee te nemen.
Wat betreft de keuring: Daarop zou ik bij voorbaat al selecteren. Als daar iets uit komt wat ik een te groot risico vind wbt dierenartskosten, of iets dat mij zou belemmeren het paardje te rijden op de manier die ik zou willen, dan valt zo'n paardje al eerder af. Waarschijnlijk zou ik niet eens gaan kijken.