Mijn veulentje te mager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:53

Janedieene: vind hem veels te schraal!
Weet je zeker of daar wel onbeperkt hooi gevoerd wordt voor deze dieren? Want de kachel moet wel blijven branden met deze kou.
Beetje vaag ribben kunnen zien is niet erg... maar hier zit een dikke wintervacht op en dan nog zo duidelijk ribben?
Als hij zeker geen wormen heeft, moet er gewoon meer ruwvoer in!

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:56

Hoi TS,

Op de foto in november ziet je paard er nog goed uit, wel een bol buikje (gras of wormen?)
De tweede foto is niet goed. Ribben komen duidelijk door de wintervacht heen en halsje is erg terug gevallen in bespiering (zoals hierboven ook gezegd wordt).

Zorg ervoor dat je je veulen goed gaat voeren, want dit (te mager nu) heeft ook grote invloed op de ontwikkeling van de botten van je paard, zeker nu hij in de groei is! Een veearts erbij voor een algemene check-up is inderdaad ook niet verkeerd! Die kan eventueel vitamines voorschrijven/inspuiten en een goed voorschema geven.

Veel succes ermee en ik hoop dat je actie gaat ondernemen!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:58

Dat dacht ik dus zelf ookal!
Hij staat daar nu ook voor tijdelijk, en we willen hem nu zo snel mogelijk naar huis toe brengen, mist we een weidemaatje vinden.
Ik ben vandaag en gisteren zelf bijgevoerd en ook een beetje gaan husselen met zijn eten, er zit nu normaal biks met helft heel vitaminrijk muslie.
Groetjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:59

peer/ knap dat jij dat zo kan zien...Zeker van dat paard erachter waar je net een halve rug ziet. En dan gelijk de dierenarts erbij? Waarom zou ts dat moeten doen, volgens jou? Misschien kun je daar wat meer uitleg over geven? Daar heeft ze imo meer aan :)

Ik zie een veulen dat flink in de groei is met een flinke dikke wintervacht. Een veulen dat wel magerder is dan in november. Intering op de spieren zie ík zeker niet. Ik heb ze vaker zo gezien, ook op (goede) opfokstallen en die zijn er ook goed uitgekomen. Deze zou wel iets dikker mogen.

Ribbetjes zien bij een jaarling kan geen kwaad, je kunt die jonkies beter iets aan de dunne kant hebben dan aan de dikke kant. Ik maak me wel zorgen om de plukkerige vacht, maar dit kan ook met de wind/nattigheid te maken te hebben..

Ze krijgen 3x biks en hoe vaak hooi dan? Is dat wel 2x en hoeveel is dat? Die jonge beestjes kunnen je beter op zoveel mogelijk hooi zetten en biks voor erbij.
Moet je ontwormen zelf doen, waarom doen ze dat daar niet? Met hoeveel andere paarden staat hij daar?
Staan ze 24/7 buiten? Op wat voor grond? Kun je zijn leefomgeving beschrijven?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-02-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:00

Echt onbeperkt hooi geven en misschien inplaats van biks overstappen naar een speciale veulenbrok.

Niet ineens meer hooi geven, maar opbouwen.

Popstra

Re: Mijn veulentje te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:04

als al de paarden er zo uit zien daar zou ik lekker weg wezen met het veulen!
Ruw voer moet je onbeperkt geven en zeker met deze koude winter want daar moet het paard zijn warmte uit zien te krijgen door het verteren ervan en dan kan die biks wel een keer over geslagen worden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:07

[quote="Bnienke"]Hoi TS,

Op de foto in november ziet je paard er nog goed uit, wel een bol buikje (gras of wormen?)

inderdaad daar ziet hij er ook vreemd uit, een veulen met zo,n dikke buik is ook ehhh vreemd

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:08

Sammie:

Ze krijgen hooi en kuil daar, ik weet niet hoeveel precies want ik ben er niet op de voertijden.. :(
Dat plukkige vacht komt omdat ik hem niet poets, hij is nog jong en ik masseer hem eigenlijk altijd met mijn vingers.(hij blijft bij poetsen nooit stilstaan en ik wil hem nog niet vast zetten.)
Hij staat van s'ochtends ong. half 10 tot een uur of vier a vijf buiten.
Daar staan een heleboel paarden maar hij staat alleen samen met het paard waarvan je de rug ziet.
Uhmm de grond... Het is een grote wei met achterin hele vruchtbare grond, vooraan is het alleen zand en hard(ook in de zomer).
En de leef omgeving, erg groot weiland,1 boom, s'avonds in stal.

Groetjes

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:08

Beste Sammie, hoe ik dit zie? Beter gevraagd, hoe kan men dit NIET zien? Ribben zien bij een jong paard, dat kan nog in de zomervacht. Dit paard loopt in de wintervacht en de ribben tekenen zich duidelijk af. De vacht is slecht, de bespiering op de hals is teruggevallen. Ik heb genoeg gezien en meegemaakt om goed te kunnen oordelen over de conditie van paarden. Dit paard kan ernstig verwormd zijn, iets anders onder de leden hebben of simpelweg te weinig te vreten krijgen. En dan heb ik het mn over ruwvoer! Laat ik het zo zeggen, als dit mijn paard was had ik er al lang een DA bijgehaald. Ik vind dit niet normaal en zou ernstige vraagtekens bij de opfok zetten als dit geval niet zou worden onderkend als zijnde sterke vermagering.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:11

Ik vind hem nog niet zo dramatisch hoor! Het is wel zo dat hij inderdaad wel iets meer mag hebben, maar persoonlijk vind ik hem op die eerste foto ook aan de ronde kant :o .

'k Zou niet weten waar het voor nodig is om een dierenarts te laten komen. Gewoon zorgen dat hij meer hooi gaat krijgen (en goed verdeeld over de dag, niet in één keer onbeperkt geven). Ik ben nooit zo van de normale biks, ik zou muesli voeren, liefst zo natuurlijk mogelijk.

Ook de wormenkuren zou ik mee oppassen. Ik breng zelf de mest weg, om die te laten controleren. Mochten er dan wormen in zitten, dan kun je heel gericht een kuur geven (dus op de soort worm), zonder dat je onbewust resistentie opbouwt (door zomaar elke keer wat te geven). Die van mij hebben nu al een half jaar niets meer gehad, omdat zij simpelweg geen wormen hadden, dan is het toch zonde om er wel troep in te gooien?

Ik wens je in ieder geval succes. Ik heb het geluk dat ik ze bij huis heb staan en dus zelf kan bepalen hoeveel en wanneer ze voer krijgen.

edit: ik vind die ander erachter er wel echt te mager uit zien. Ook moet je hem inderdaad wel in de gaten houden, als je meer hooi gaat voeren, dat hij dan wel wat aan komt zeg maar. Doet hij dit niet, dan zou ik er wel een DA bij laten komen... dan is er wellicht meer mis.
Maar als ik dit zo zie dan zou ik in eerste instantie denken dat hij gewoon te weinig ruwvoer krijgt.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 14-02-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:12

Hij staat daar nu ook voor tijdelijk, en we willen hem nu zo snel mogelijk naar huis toe brengen, mist we een weidemaatje vinden.

dan maar zonder maatje, mijn veulens zijn nog nooit gepoetst en echt die zien er niet zo uit, daar kan die vacht niet van komen, ik zou hem ophalen

zeker weten

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:13

ik denk dat het reuze meevalt.
je had mijn pony moeten zien op deze leeftijd, ook echt schraal.
hij zit denk ik midden in een groeispurt, geen zorgen dat trekt vanzelf weer bij.

je bent op de goede weg met voeren. ik zou niet te veel biks ineens gaan geven, liever wat meer hooi en een goede musli/ of veulen brokken.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:20

TS: weet je ook of hij inderdaad erg gegroeid is?

Ik heb ook een jonge hengst staan en die is ook van goed uitziend veulen naar veel minder uitziend jaarling gegaan rond de herfst (rond vorming van de wintervacht periode zeg maar), maar die ging enorm in de hoogte én in de breedte groeien. Hij trekt nu weer bij (ondanks dat het nog best streng winter is voor in Nederland) en gelukkig wordt hij nu weer wat knapper ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:23

Ik vind je paard er ook echt te schraal uitzien,hoe oud is dat paard wat achter die van jou staat,want die ziet er ook niet op zijn best uit,vind de vacht er ook niet goed uitzien,ondanks dat je niet poets,doe ik ook niet,maar die van mij hebben wel een mooie dikke vacht!
Op de eerste foto heeft hij inderdaad een rond buikje,maar dit hebben 2 van mijn veulens ook gehad en die hadden
ook geen wormen,sommige veulens hebben soms een dikkere buik waar andere mooi in proportie's blijven ;) zou ik me
niet meteen zorgen om maken,maar misschien voor de zekerheid eens een wormenondezoek laten doen
(is niet zo duur en weet je meteen zeker of hij geen wormen heeft;))

Verder zou ik snel eens erachteraan gaan wat ze hem nou precies voeren,hoeveel hij precies krijgt,
en er misschien eens bijblijven een hele dag,zien hoe het eraan toe gaat!
misschien eet een ander paard wel steeds zijn eten op,of krijgen
ze allemaal appart gevoert ?
En inderdaad zelf proberen meer hooi te voeren ipv biks ;)

Die van mij zit nu ook in een groeispurt,dat zie je aan hem,vooral aan zijn ruggegraat,en je voelt zijn ribben licht door zijn vacht heen,maar die ziet er bij lange na niet zo uit als die van jou, (wel is die van mij een stuk viezer :o )Hoop dat hij snel bij je thuis kan komen te staan,of zou toch eens gaan kijken naar een beter plekje!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:24

Hoe kunnen jullie nu zeggen dat dit wel mee valt :n Ribben mag je voelen maar hoor je niet te zien.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:28

cocochanel:
Ik wil zelf ook graag dat hij hier komt te staan,
Ik zal wel een nieuw topic openen voor weidemaatje gezocht:D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:29

Ik zie liever ribben (wel gecombineerd met normale spiermassa, niet dat de spieren ook helemaal aangevreten zijn, dat is natuurlijk nooit goed!) dan een te vet paard! Dat is namelijk zeker weten niet goed.

Het is geen ramp hoor als je de ribben kunt zien! Helaas is dit bij het gros van de paarden in nederland een zeldzaamheid, want de meeste paarden zijn veel te dik (inclusief mijn eigen shettie :o ) en daar komt alleen maar narigheid van!

Edit: bij honden is dit nog een veel groter probleem! maar das nu niet het onderwerp...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:30

dat veel paarden hier TE vet zijn ben ik het zeker mee eens maar een veulen in de groei in deze koude omstandigheden zie ik persoonlijk liever met wat meer spek op het lijf!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:31

@ts. Ik vind het lastig om zo advies te geven, gebaseerd op twee foto's. Dus ik ga mijn omschrijving geven van hoe ík het opgroeien van een jong paard zo ideaal mogelijk vind. Dan kun je misschien zelf aansluiting vinden in jouw situatie.

Een jong paard moet zoveel mogelijk beweging hebben. 's Zomers 24/7 op een graswei. 's Winters als het mogelijk is idem, maar vanwege de grond/weer zal dit niet altijd mogelijk zijn. Als vervanging zie ik dan grote opfokstallen, waar ze vrij doorheen kunnen bewegen. Het liefst in de open lucht (open nok of één kant gewoon open), met elke dag aantal uur los in de paddock. Ik zie ze liever niet permanent gestald in een stal van 3x3. Een jong paard hoort in een groep op te groeien. Leeftijdsgenootjes, misschien nog een ouder 'wijs' paard erbij om zich er mee te bemoeien als het stoeien te ver gaat. Je krijgt op deze manier een paard dat sociaal is opgevoed. Richting andere paarden, maar ook richting mensen. Eén paard erbij vind ik te weinig, geen enkel paard erbij vind ik not done. Vaak krijg je dan van die geflipte ongesocaliseerde paarden die stalondeugden ontwikkelen.

Wat betreft het voeren is het 's winters onbeperkt ruwvoer. Elk paard moet hier toegang tot hebben, zonder te moeten vechten of te wachten tot een ander paard klaar is met eten. Drinken is onbeperkt en moet altijd tot beschikking zijn. Brok moet kwalitief hoogwaardig compleet voer zijn. (evt. speciaal voor jonge paarden). De stalhouder controleert met regelmaat de paarden, neemt ze in de hand, poetst ze, ontwormt op tijd met het juiste middel en de hoefsmid komt ook met regelmaat langs. Er is een degelijke omheining, bij voorkeur met schuilmogelijkheden. En met een degelijke omheining bedoel ik hoog en stevig van goed solide hout of kunststof, geen samenraapsel van allerlei stukjes schroothout of touwtjes die met elkaar in verbinding staan.

Een (jong) paard dat op een besneeuwde wei staat, moet voldoende ruwvoer krijgen. Er zit niks in het gras als ze dat al kunnen vinden. Bijvoeren is dan vaak noodzakelijk

Tussen een gezond paard dat niet vaak gepoetst wordt en een niet gezond paard dat niet vaak gepoetst wordt zit nog wel verschil. Ik wil alleen niet beoordelen of dit voor jou geldt, omdat het via internet gewoon lastig te beoordelen is. IRL kan het wellicht heel anders (beter of slechter) overkomen. Ribbetjes op deze leeftijd mág je zien! Het paard is wel mager, en zou zeker wel dikker mogen. Maar op deze leeftijd zijn ze gewoon vaak niet om aan te zien. Wat mager, wat ril, weinig bespierd. Eigenlijk gewoon lelijk. Dat is het verradelijke ervan.

Je zou eens een kijkje kunnen nemen op een (goede) opfok stal in de buurt en vergelijken. Als je er niet prettig bij voelt waar hij nu staat, kun je hem daar beter weghalen en zoeken naar een andere oplossing. Gelijk inscharen bij een andere (goede) opfokstal zal lastig worden, omdat hij dan in een al bestaande groep moet komen. Dat zal op zijn vroegst weer kunnen als ze weer 24/7 naar buiten gaan. Maar misschien hebben ze wel andere mogelijkheden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Succes!
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-02-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:34

rapido schreef:
dat veel paarden hier TE vet zijn ben ik het zeker mee eens maar een veulen in de groei in deze koude omstandigheden zie ik persoonlijk liever met wat meer spek op het lijf!

In dit geval, uiteraard. Ik zeg ook niet dat ik hem er goed uit vind zien, maar ik vind dit ook niet een geval van "paniek" en "DA halen" hoor. Dat die hals er zo uit ziet kan er alles mee te maken hebben dat hij gewoon erg hard groeit. Alleen als dat zeker weten niet het geval is (dus geen groei) dan is er wel meer aan de hand...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:37

Ons aan huis opgroeiende, nu 9½ maanden oude veulen heeft net een serieus flinke groeispurt achter de rug en is bovengemiddeld groot voor haar ras en leeftijd (met 8 maanden was ze al 1,18 m). Maar op geen énkel moment daarvan heeft ze er in de verste verte ook maar uitgezien zoals jouw veulen nu.

Als de hoeveelheid voer die een veulen ter beschikking krijgt in balans is met de behoefte van het moment, is het absoluut niet noodzakelijk (laat staan "gewoon") dat ze zó ver terugvallen, ook niet tijdens/tgv. een groeispurt. Zo snel mogelijk wegwezen daar en het zelf ter hand nemen, desnoods zonder weidemaatje/speelkameraad.

Idd. beginnen met een mestmonster nemen en laten onderzoeken zodat je, indien zou blijken dat dat nodig is, gericht kunt bestrijden. Verder in samenspraak met je da. een voederregime opstellen waar je veulen niet alleen voldoende uit kan halen voor de directe behoefte, maar waarmee het ook de in de afgelopen maanden opgelopen achterstand op een verantwoorde manier zo snel mogelijk in kan halen.

Het er nu bij laten zitten opent een scala aan mogelijke problemen die je er in de toekomst mee zou kunnen gaan krijgen, zoals o.a. OCD en arthrose.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:39

Ik zou opzoek gaan naar een andere opfok. Persoonlijk ben ik het met Sammie eens dat jonge beesten het beste opgroeien in een kudde met leeftijdsgenoten en niet met z'n 2en op een landje. Maar daar gaat dit topic niet over.

Ik vind hem ook aan de magere kant. Vraag eens goed na bij de staleigenaar wat en hoeveel hij aan ruwvoer voert. Of ga op zaterdag en zondag checken hoe het er aan toe gaat bij het voeren. Eet een ander alles op en krijgt hij daar door te weinig? Zijn de porties aan de kleine kant? Ruwvoer moet in voldoende mate aanwezig zijn bij jonge paarden. Zeker als ze op een schraal landje staan in deze omstandigheden. Een DA zou ik er nog niet bijhalen, maar het schrale moet toch wel op kort termijn weg gaan. Zeker als ze genoeg ruwvoer krijgen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:40

@ Sammie: Juist. Amen! (alleen de brok ben ik het niet helemaal mee eens ;) )

@ TS: kun je er niet een paardje bij nemen als speelmaatje voor hem? Mijn hengst vermaakt zich met mijn shettie ruin (die hem overigens wel de baas is! gelukkig, want hij is wel een stuk groter). Verder heb ik ook een merrie erbij, die de boel in't gareel houd, maar in ieder geval een maatje om mee te spelen is idd wel een pre.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:44

Bedankt iedereen maar ik wil er heel even aan toevoegen dat niet ieder paard het nodig heeft om onbeperkt ruwvoer te krijgen in de winter.
Zoals mijn andere merrie (20 jaar) die alleen s'nachts op stal staat 3x per dag ruwvoer krijgt en 2x muslie.
(deze pony kan er niet bij staan,anders had ik haar wel bij mijn veulen gezet)
Hier een foto en ik vind haar een mooi buikje hebben(7 veulens gehad) :o
(foto's zijn vrijdag genomen)
Foto:
Afbeelding

Foto2:
Afbeelding

Over haar weet ik dus wel precies wat ze krijgt enz.
Niet dat mensen gaan denken dat ik slecht ben voor mijn veulen ;(

Groetjes

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:45

3x daags ruwvoer is netjes!