Alles ivm stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Alles ivm stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:21

Wij hebben loods van betonmetselstenen, met dito wanden ertussen en dan kunststof stalfronten van binnenboxen. Het dak is van golfplaten afgewisseld met zware kwaliteit lichtgoten. Bij de buitenstallen hebben we gekozen voor profielen die zo in de muur geschoven en geschroefd kunnen worden. Wij hebben gekozen voor afneembare weefrekken, om bijtende paarden nog binnen te kunnen houden en de rest naar buiten te kunnen laten met hun koppie. De bodem is geruwd beton. Bij ons was het een bestaande loods, maar ik had wel graag hellende vloeren in de boxen gehad, dat de urine achterin in een afvoer terecht kwam die naar de zinkput leidde. Nu is dat helaas dus niet. Electriciteit hebben we zoveel mogelijk buiten de boxen om en bij de boxen met metalen buizen errond dat ze er niet aan kunnen knagen en trekken en buiten ook een waaklamp voor inbrekers of loslopende paarden. Waterbak en voerbak houden we uit elkaar geplaatst ivm dabbende paarden en de waterbakken afzonderlijk af te sluiten voor gesprongen leidingen. Tevens komt er een warmtepomp en isolatiesokken ivm bevriezen waterleiding.
In de loods hebben we een solariumruimte, een wasplaats (wanden worden extra afgekit ivm water wat door kan lopen naar de stallen) en groot electriciteit aan laten leggen voor een dekenwasmachine. Omdat de stal alleen voor ons is, komt voer en zadels enzo gewoon tegen de muur en niet in een aparte zadelkamer.
Achter de stallen ligt een overdekte aanbouw voor hooi/stro/houtkrullenopslag.
Daarachter graven we een container in voor mestopslag en daar weer achter komt de bak en dan het weiland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:50

BRN schreef:
volgens mij is het zo dat je vanaf vier stallen over een vloeistofdichte vloer moet beschikken

Dat is dus niet zo. Iedereen hoort een vloeistofdichte stal te hebben, ook als je maar één stal hebt.
In de Milieuwet wordt nergens gesproken over een aantal m2's of hoeveelheid paarden.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:28

Ik las dit topic omdat ik ook net stallen aan huis gemaakt (in een bestaande schuur). Nu zag ik dat TS in Belgie woont dus waarschijnlijk is een discussie over de nederlandse wetgeving niet echt belangrijk voor TS.

Voor onze stallen hebben we in ieder geval gekozen voor standaard boxwanden met zwarte kunststofplanken en boven alles tralies. De schuifdeuren hebben onder ook traliewerk om zo meer luchtcirculatie onder in de stal te krijgen. Het is dan wel belangrijk dat de spijlen goed dicht op elkaar staan zodat er geen benen in kunnen blijven hangen. De wanden staan op een vloeistofkerende vloer onder afschot. Bij één paard liggen vochtdoorlatende rubber tegels, heel mooi maar ik betwijfel of er nu echt zoveel doorheen weg loopt. (Ik merk geen verschil in stro verbruik.)
Zadelkamer is inbouwkast geworden zo groot als een kleine WC. Poets/wasplaats is er nog niet maar komt buiten en wordt voorzien van warm en koud water.

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:13

sommige bedrijven hebben ook op hun site paarden stallen staan toch. van die bouw bedrijven? even googlen :)

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:12

Hooi ik zou als ik jou was de borstels aan de stal hangen en de zadels in een goeien kast doen ook zou ik over nadenken waar me paarden op slapen hooi vlas

Crash schreef:
Hallo daar beste bokkers, ik heb een zeer grote tuin met een stukje bos aan.
Nu zou ik zelf een stal willen gaan bouwen zowiezo op een betonnen fundering.
Voor de rest ben ik er nog niet helemaal uit ...

Hebben jullie ideetjes voor de stal (inrichting, materiaal, ... )
En dan natuurlijk nog opslagplaats voor voer,
zadelkamer, wasplaats, ...

Hoe zou jullie droomstal er uit zien ?
Foto's van eigen stallen zijn zeker weten welkom !!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:57

die kunsttofplanken zijn echt ideeal, sterk onderhoudsvrij, ze vreten er niet aan, echt een aanrader.

bij ons is het zo dat je standaard 60m2 bijgebouwen mag hebben en als je meer dan 5000m2 grond bij je huis heb, mag dat meer zijn ivm hobbyboeren.
Ook mag je bestaande stallen/gebouwen vaak vervangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:02

Ik hoor ook nadelige dingen over kunststof; het zou krom trekken door de zon, verkleurd erg snel. Soms worden er metalen 'veren' om de 3 planken gedaan om de boel recht te houden. Weet niet of dat afdoende werkt.
Mij lijkt een kombi van damwandpanelen (buiten) en kunststof (binnen) wel wat. En verder veel open kunnen doen, liefst de hele voorwand.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:47

ik heb daar helemaal geen last van, nou staat de stal niet in de volle zon, maar vind het echt ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:48

De stal die ik ken staat wel in de volle zon (buitenstal) en daar ziet de groene kleur kunststof er echt iet meer uit. Hoe andere kleuren zich houden weet ik dus niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:50

Afbeelding

stal is 3 jaar oud.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:58

Ziet er daar iig goed uit :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:00

Afbeelding

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:24

Hallo :D

wij hebben de stallen ook onder een soort overkapping staan,(fokfanaat) ik zie bij jou dat je er plastic platen voor hebt? dit lijkt me ideaal tegen de tocht ,waar heb je deze gehaald bij de Formido of een bouwmarkt ofso?
en wat was je er ongeveer aan kwijt?

ik zie dat de topic al een beetje oud is :) maar het lijkt me een beetje onnodig om er een nieuwe voor te openen