Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greetjeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Grobegni schreef:
Prikkeldraad is niet verboden! Ik zou toch echt voor prikkeldraad gaan. Mijn paard heeft er jaren in gestaan, nooit wat gebeurd. Paarden die 24-7 buiten staan hebben ook niet zoveel neiging om door draadjes te rennen ;)
Bovendien kan schrikdraad evengoed verschrikkelijke verwondingen aanbrengen als ze verstrikt komen te zitten... Ik ken er twee die er blijvende grote littekens aan over hebben gehouden, de een van lint en de ander van een rond stroomdraad. Die in het lint gezeten heeft, heeft er ook een klapvoetje van gekregen, bij beiden waren er pezen doorgesneden.
Dus qua veiligheid zegt het helemaal niets!

Daarom moet je ook lint kopen dat bij een bepaald gewicht knapt ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:06

Als dit de enige 2 opties waren zou ik óf direct verhuizen naar een andere accomodatie, óf geen paard aanschaffen. Ik wil geen dieren als ik ze niet de beste verzorging (en daarbij dus de beste accomodatie) kan bieden. Natuurlijk kunnen ongelukken altijd gebeuren, maar je kan de kans erop wel zo veel mogelijk verkleinen. Zorgen voor een zo veilig mogelijke omheining vind ik daarbij echt een absolute must.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:01

greetjeloo schreef:
Grobegni schreef:
Prikkeldraad is niet verboden! Ik zou toch echt voor prikkeldraad gaan. Mijn paard heeft er jaren in gestaan, nooit wat gebeurd. Paarden die 24-7 buiten staan hebben ook niet zoveel neiging om door draadjes te rennen ;)
Bovendien kan schrikdraad evengoed verschrikkelijke verwondingen aanbrengen als ze verstrikt komen te zitten... Ik ken er twee die er blijvende grote littekens aan over hebben gehouden, de een van lint en de ander van een rond stroomdraad. Die in het lint gezeten heeft, heeft er ook een klapvoetje van gekregen, bij beiden waren er pezen doorgesneden.
Dus qua veiligheid zegt het helemaal niets!

Daarom moet je ook lint kopen dat bij een bepaald gewicht knapt ;)

Of het al dan niet knapt, paard kan er alsnog verstrikt in raken ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:12

Citaat:
Of het al dan niet knapt, paard kan er alsnog verstrikt in raken

Ja maar dan knapt het dus direct, dus dan kan het nooit zover komen dat pezen doorgesneden worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:16

Prikkeldraad om een paardenwei is hier verboden....Ik zal dus niet zo snel voor die situatie komen te staan...

Wanneer toch: Dan moet mijn paard maar een dorpje verder staan en moet een stukkie langer rijden...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:50

Draad kan ook nare gevolgen van komen ja. Op de vorige stal waar mijn paard stond stond er langs de sloten schrikdraad met stroom erop. Mijn paard trof ik aan met der been vast in het draad. Het draad zat helemaal in der kootholte en was niet los te krijgen. Dit was draad wat bij 350 kilo zou moeten breken, niet gebeurd dus! Gevolg was een kreupel paard met hele open kootholte! Het best is gewoon een hek, geen draad prikkeldraad etc.

Mist

Re: Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:43

Kan me niet voorstellen dat iemand een van beide opties serieus zou overwegen! Andere plek zoeken, of de kniptang erin !

Mijn nu 28 jarige gekocht met een grote "mercedes ster" op haar bil van dikke 30cm, werd mij verteld dat dit als veulen door prikkeldraad kwam.

Toen ik mijn huidige huis kocht en 1 vd weides was nog afgezet met prikkeldraad....prikkeldraad was eerder weg dan dat ik de verhuisdozen had uitgepakt !

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 19-04-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 07:27

Ik zou voor beide opties niet gaan. Mijn paarden wil ik zo veel mogelijk buiten hebben en zeker niet achter prikkeldraad. Dus al wil, mag en of kun je dit zelf niet aanpassen dan gewoon verder zoeken naar een geschikte plek.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:28

Mijn paard buiten in een land met prikkeldraad. Even langs de winkel voor prikpaaltjes, een paddestoelstroomapp, lint en klaar.
Zo moelijk hoeft het toch allemaal niet te zijn?
Ik huur een koeienwei, daar mag het prikkeldraad ook niet weg, maar is opgelost door houten palen en lint...klaar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:35

Ik zou ook gewoon een extra schrikdraadje of lintje een meter binnen de oude omheining plaatsen met van die semi-permanente paaltjes (krulstaart of hoefijzerpaaltjes worden ze wel genoemd) en zorgen dat daar voldoende stroom op staat. Vooral als het alleen om de buitenomheining gaat. Wij hebben hier langs 1 kant van de boomwal/sloot ook nog een gedeelte prikkeldraad, daar hebben we onze eigen omheining voor geplaatst op ruime afstand. Dat hebben we ook gedaan aan de kant van de weg, alleen hebben we daar vorig jaar het prikkeldraad al verwijderd (rotklus)

Als het dwars over een open vlakte gespannen is vind ik het enger, als de paarden dan een keer op hol slaan zien ze de draad sneller over het hoofd omdat het lijkt alsof ze door kunnen lopen terwijl bij de erfgrens ze weten dat er een sloot of boomwal zit waardoor ze vanzelf al afremmen.

Ik heb al een aantal keer gehad dat de paarden hier dwars door de draad heen renden omdat ze die over het hoofd zagen en ze hebben daarmee al heel wat paaltjes door de lucht laten vliegen, poortgrepen en haakjes kapot getrokken, en zelfs palen afgebroken. (lint knapt wel, het koord is tot nu toe steeds heel gebleven) De paarden zijn er steeds zonder kleerscheuren vanaf gekomen gelukkig, behalve misschien een striem waar ze het koord raakten. Met prikkeldraad was dat wel anders geweest...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:45

Ik ben voor 24/7 buiten. Maar zeker niet tussen het prikkeldraad. Als ik dan moest kiezen zou ik hem nog liever binnen laten staan.

Maar in het geval dat ik persoonlijk voor deze keuze zou staan zouden mijn paarden echt naar een andere stal verhuizen.... Dan hoef je ook niet meer deze beslissing te nemen.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:48

aparte discussie dit,
geen van beide voor mij !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:57

fjordnina: ik ben benieuwd hoe jij nu over de antwoorden denkt, aangezien de meeste dus niet akkoord gaan, met de keuzes, die je beschikbaar hebt. :)

laurawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:02

Ik zou voor de veiligheid voor 24/7 stal gaan.
Maar voor het plezier enzo van het paard 24/7 wei.

Ik ben er nog niet uit :')

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:24

die van ons staan altijd achter prikkeldraad , nooit iets gebeurt , wij mogen het ook niet veranderen , is een koeienwei }:0
Dus ik kies prikkeldraad wei

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:38

Mijn paarden hebben 20 jaar lang achter prikkeldraad gestaan, nooit geen wondjes oid gehad..
Gelukkig hebben we sinds een jaar of 5 geen prikkeldraad meer, we hebben nu om alle weien schapengaas..en de paddock hout.

Als je zorgt dat het prikkeldraad goed strak blijft staan is dat voor mij een makkelijke keuze, 24/7 op het land.

ALs het land ruim genoeg is, dan zou ik dat zeker wel aandurven..

Let wel, ook ik ben NIET voor sprikkeldraad!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:58

als ik moet kiezen en het zelf ook niet breed heb om een hele nieuwe omheining te kopen op de eigenaar doet moeilijk..dan kies ik voor 24/7 buiten maar zou probeeren ergens draad vandaan te halen al is het 2dehands om iig aan het bovenste stuk prikkeldraad te doen zodat het beter zichtbaar is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:19

Judje schreef:
fjordnina: ik ben benieuwd hoe jij nu over de antwoorden denkt, aangezien de meeste dus niet akkoord gaan, met de keuzes, die je beschikbaar hebt. :)

Ik heb dit topic geopend met in het achterhoofd de gedachte aan diverse andere topics. Daar struikelen veel mensen nogal over een weide met prikkeldraad. Toen ben ik me af gaan vragen of mensen dan liever het paard 24/7 op stal hadden staan. Soms zul je het moeten doen met een prikkeldraad omheining en kan het niet anders zonder ingrijpende maatregelen.

Ook wij hebben onze paarden in een prikkeldraadweide lopen. Weliswaar gecombineerd met lint, heggen, hekken, gaas en stroom, maar het blijft prikkeldraad. Ze staan er 24/7 en dat maakt dan ook wel enig verschil. Ze trekken wel eens een sprintje, maar zullen niet helemaal uit hun plaat gaan zoals veel "stalpaarden" die van gekkigheid niet meer op de draden letten.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar hout, aangezien alleen lint onze shetlanders niet binnen zal houden. Dat is echter zo verschrikkelijk duur dat het leuke van een hobby er snel af gaat. Ieder soort omheining brengt risico's mee, maar als jij als eigenaar er voor zorgt dat de dieren bekend zijn met de draden en er respect voor hebben is het soort draad minder van belang.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:06

Ik zou mijn ene paard wel in een wei met prikkeldraad durven zetten.
Zij heeft erg veel ontzag voor omheiningen, dus ik zie haar niet zo snel in het draad belanden. Op stal daarentegen komt ze binnen een paar dagen met deur en al naar buiten vrees ik. :+

Mijn andere paard is veel jonger en omstuimiger. Voor haar vind ik beide eigenlijk geen optie. Ik zie haar gerust in de omheining belanden namelijk.

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:24

een keer een paard met een prikkeldraad buikwond gehad, nooit meer!!
maar op stal is ook geen optie, dus hebben we een oplossing gezocht in glad ijzer draad met stroom erop (met van die rubber ogen op de palen). Raken ze niet in verstrikt, breekt niet want is dik genoeg

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:34

Hangt ook af van het karakter van het paard, het ééne dier zou ik dag en nacht in de prikkeldraad wei "durven proberen te" zetten.

Maar de andere zou 24 stal krijgen, dit is een ware boeienkoning en gaat met groot gemak door elk stroomdraad ( aantal volt boeit haar niet ) dus geen haar op mijn hoofd die dat dier achter prikkeldraad zou zetten.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:42

ik kies voor op stal houden.
geen prikkeldraadweide.
ga ik wel met haar wandelen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:40

Ik zou dan toch zeker voor de prikkeldraad kiezen. Is niet ideaal maar nog altijd veel beter voor je paard dan op stal.
Hier in de buurt is een (goede) pensionstal/manege waar de paardenweides ook regelmatig door koeien bevolkt worden. De binnenafzettingen zijn van stroomdraad, de buitenzijde is toch echt prikkeldraad. Heeft zeker zijn voordelen die koeien, en de prikkeldraad is nog nooit iets ernstigs mee gebeurd. Staan toch zo'n 60 paarden die elke dag in groepen naar buiten gaan.
Ik vind geestelijke gezondheid van je paard (dus in de wei) echt belangrijker dan een klein risico op lichamelijk letsel (wat ze in de stal ook kunnen oplopen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:58

Die van mij gaan gewoon de wei in en dan ondertussen de boer proberen over te halen om het te vervangen of dat ik zelf een draadje ervoor kan zetten.