Pensionstal in omgeving Schagen/Alkmaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:34

Ik neem aan dat de boxen zonder luik tegen de binnenbak aanstaan? Zo niet dan zou ik dit wel doen en gewoon de gehele buitenmuur vullen met buitenluiken vanwege het aanzicht. Je kan de prijzen van met en zonder luik ook gewoon gelijk houden en dan in volgorde van aankomst een wachtlijst maken voor de buitenluiken.
Hoeveel boxen heb je? Want 4 paddocks en b.v. 70 paarden is ook niet haalbaar.
Er is in de omgeving een gebrek aan luxe stallen met de hele dag buiten staan in weiland of paddock, dus maak daar gebruik van.
Ik zou de kantine weglaten mijn ervaring met kantines is dat er toch wel heel erg veel geroddeld en gestookt wordt in een kantine en met die prijs is dat ook niet eens rendabel.
Opnieuw de vraag hoeveel paarden komen er te staan want vindt 8 poetstplaatsen en 2 spuitplaatsen(ja 8 poetsplaatsen want een spuitplaats waar gepoetst wordt niet als poetsplaats aangerekend) beetje veel poetsplaatsen en te weinig spuitplaatsen.
1 solarium op ? hoeveel paarden
Ik zou bij het voeren geen muesli voeren, muesli is namelijk alleen maar verkrijgbaar in zakken en dus duurder. Normaal is 4 kilo krachtvoer bij d eprijs inbegrepen en meer is tegen meerprijs te verkrijgen.
3x daags 2 kilo hooi? Dat is in totaal dus maar 6 kilo op 24 U, je kunt beter 2 x daags 6 kilo hooi voeren.
Je uitmest beleid snap ik ook niet helemaal, wordt er de rest van die dagen niet opgestrooid? Je kunt beter zeggen dan vrijdag uitmesten en zaterdag en zondag niet opstrooien en de rest van de week minimaal opstrooien elke dag, dit kost je namelijk bij het uitmest op vrijdag veel minder schoon stro wat in de mestput eindigt.
Toiletten gescheiden is een luxe, weer de vraag hoeveel paarden je straks hebt staan want waarschijnlijk kan je met 2 toiletten volstaan.
Weidegang 100,00 per seizoen? Het is vrij normaal dat je er of 50 euro bijdoet voor de extra service die verleend wordt of dat je de klanten een box laat huren tegen een reserveer bedrag zeg 150 en dat je dan voor de weidegang ook een bedrag vraagt, maar dat je wel uitkomt op een prijs ongeveer 25 euro goedkoper als in de winter.
Tot 10.00 uur gratis les van buitenaf en daarna 5 euro, daar zul je flink op verdienen want er zijn maar weinig mensen die overdag bij hun paard komen.
De prijzen heb ik verder weinig comentaar op behalve dat van die buitenluiken.

Ik kan je wel alvast vertellen als dit plan uitgevoerd zou moeten worden is het absoluut niet rendabel, je bent dus eigenlijk te goedkoop voor deze luxe. Probeer er op in te spelen dat er veel vraag is naar luxe stallen waar de paarden wel de hele dag buiten kunnen en zet ze in groepen buiten, ruinen en merries gescheiden.

Wil je een luxe stal die volstaat denk ik dat je aan de volgende dingen moet denken om mensen aan je stal te binden:
Zorg dat de paarden in de winter en zomer de gehele dag buiten kunnen staan, dus ook met vorst en ernstige regen.
Denk aan een 20x60 bak, daar is namelijk ook behoorlijk vraag naar in de omgeving.

Maar dan nog is het plan -afhankelijk van het aantal boxen- niet rendabel en er zal dus ook geen lening verstrekt worden bij de bank. Zoiezo vragen ze om een eigen inleg(je hebt namelijk nog geen bedrijf), dus je moet zelf al met een aardig zak met geld komen.
Verder ben ik het met joyce B eens over het bouwen versus bestaand bedrijf.

Kijk eens wat meer op sites van manege en stallen die pensionstalling bieden, en kijk eens naar de prijslijst voor het houden van een pensionpaard, denk dat je hier aardig van leert qua kosten en faciliteiten.

*Manege de groene heuvel in spaarnwoude is een zeer grote stal 78 boxen, midden in het bos veel faciliteiten, hoge vraagprijs 350+, staat helemaal vol en is een hele lange wachtlijst.
*Manege beukers, veel sportfaciliteiten, staat vol, wachtlijst?, ook weer midden in het bos.

En zo kan je natuurlijk nog meer bedrijfen bekijken.

hyppolyte

Re: Pensionstal in omgeving Schagen/Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:54

Manege beukers staat helemaal niet midden in het bos, maar in de polder (bos is alleen bereikbaar met trailer) en heeft bovendien nog steeds bar weinig voorzieningen voor de paarden zelf. Is op zich een hele mooie manege hoor, maar aan paardenbelang wordt niet gedacht :n. Zo nu en dan staan er een paar pensionpaarden buiten, maar das alleen hoogzomer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:57

Beukers is echt zo'n paardenfabriek. Zoveel mogenlijk op een klein kluitje. Ik werd daar al gillend gek toen ik alleen nog maar op bezoek was.
Wil je zo'n pension stal?

En wat is per definitie een luxe pension stal? Meestal is de luxe er alleen voor de ruiter en brengt het paard de meeste uren op stal door , zeker in de winter.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:25

@Hyppolyte en Cowgirl
Waar baseren jullie dit op? Als er ergens aan het belang van het paard gedacht wordt is het daar wel.
Welke voorzieningen zien jullie graag voor de paarden die daar ontbreken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:15

lucienne schreef:
@Hyppolyte en Cowgirl
Waar baseren jullie dit op? Als er ergens aan het belang van het paard gedacht wordt is het daar wel.

uh vrije beweging in groepsverband ELKE dag minimaal 8 uur...

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:48

In de wintermaanden is dit inderdaad niet het geval. Zomers staan de paarden in groepen op het land. In de wintermaanden is dit niet mogelijk omdat het land dan kapot gaat dus kunnen ze zomers helemaal niet naar buiten.
Bovendien zijn er ook paarden die weinig moeite hebben met het vele binnen staan.
De sportpaarden van tegenwoordig zijn zover doorgefokt dat het beroerd zou zijn om die de hele winter zoveel uur per dag buiten te zetten, vinden ze totaal niet fijn. (ik heb het over een situatie waarin ze in training zijn) Ook zijn ze het ook niet gewend.
Mijn paard staat na een uurtje buiten staan (met één of twee andere paarden) te brullen bij het hek. Denk dus niet dat ie het zo erg vind om weer naar binnen te gaan....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:49

En jouw paard krijgt wel gewoon ruwvoer aangeboden als hij buiten staat?

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:26

Helaas heb je ook nog een paarden die niet de hele winter buiten kunnen.....
Ik heb ze thuis het liefst de hele dag buiten. Weiland gaat bij ons op de klei niet in de winter, dus word het paddock. 1 Paddock voor 2 paarden. Maar helaas, 1 heeft continu mok met dikke open koten als deze in de winter (dus natter, vochtiger etc) buiten staat....Die blijft dus idd 'op stal'
Lastig maar dan gaat toch ze gezondheid voor.....

Ik denk dat er in de regio al best wel wat 'luxe' stallen zijn. Vind zowiezo dat je op elke hoek van de straat je paard kwijt kan in luxe en minder luxe omgeving. Is er uberhaupt nog behoefte aan nog meer pensionstallen??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:33

lucienne schreef:
In de wintermaanden is dit inderdaad niet het geval. Zomers staan de paarden in groepen op het land. In de wintermaanden is dit niet mogelijk omdat het land dan kapot gaat dus kunnen ze zomers helemaal niet naar buiten.
Bovendien zijn er ook paarden die weinig moeite hebben met het vele binnen staan.
De sportpaarden van tegenwoordig zijn zover doorgefokt dat het beroerd zou zijn om die de hele winter zoveel uur per dag buiten te zetten, vinden ze totaal niet fijn. (ik heb het over een situatie waarin ze in training zijn) Ook zijn ze het ook niet gewend.
Mijn paard staat na een uurtje buiten staan (met één of twee andere paarden) te brullen bij het hek. Denk dus niet dat ie het zo erg vind om weer naar binnen te gaan....

Daar ga je al in de winter dus 22 uur per dag in het hok. (ophokken noem ik het al)
Zomers in groepen? Dat zul dus geen eens 12 uur op een dag zijn... in mijn ogen nog steeds een ophok geval.
Paarden die er geen moeite MEER mee hebben zijn gehersenspoelt, mijn paard vond het vroeger ook niet erg om op stal te staan en ja daar stond hij ook 22 uur per dag in op sommige stallen...nu hoef ik dat echt niet meer te proberen want hij breekt de tent af en wordt daarna depressief. Een paard gaat zich berusten in zijn levenswijze...de paarden die bij Brooke terecht komen zijn een heel mooi voorbeeld, ze gaan gewoon door tot ze er dood bij neer vallen. Als het paard echt iets te zeggen had deed hij dit niet en sloeg ons hollands paard de deur er wel uit om lekker rond te wandelen.
Sportpaarden doorgefokt...tjee wordt het niet eens tijd dat we daar iets aan gaan doen....btw doorgefokt? Waarom worden al die jonge dingen dan in de opfok gegooid, soms in het buitenland waar ze gewoon 24/7 buiten lopen . Maar zodra we erop gaan zitten moeten ze op hok, dek op en kunnen ze ineens nergens meer tegen. Kortom in mijn ogen pure onzin.
Paard die staat te brullen bij het hek is getraind...hij krijgt zo aandacht, wordt naar binnen gehaald waar hij als beloning voer krijgt.
Geef die beesten gewoon buiten te eten, speel maatjes en aandacht en ik wil wedden dat je paard verandert.

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik alles maar 24/7 buiten op een landje wil hebben want we willen ons dier ook gebruiken hij kost immers genoeg. Er zijn ook wel alternatieven te vinden waar zowel paard en ruiter een aangenamer 'leven'zullen hebben.
Ik heb ook geen probleem met het idee dat een paard in de winter snachts op stal moet,

ik wou nog meer schrijfen maar er brak een enorme ruzie uit bij de buren met doodsbedreigingen aan toe, weet nu niet meer wat ik verder wou zeggen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:39

Citaat:
@Hyppolyte en Cowgirl

Nou als er ergens NIET aan het belang van het paard gedacht wordt dan is het daar wel :+. Ik baseer het op het feit dat ik daar wel vrij regelmatig kom en er sowieso dagelijks langsrijd, dus ik kan aardig inschatten hoe vaak ze daar buiten komen en dat is vrijwel niet. De ruiter staat daar op de eerste plaats, niet het paard. Hij heeft bijvoorbeeld ook een leuk crossterrein wat hij ook heel mooi had kunnen gebruiken voor de weidegang. En ik heb zo het vermoeden dat enkel de pensionpaarden buiten staan en niet de manegepaarden.

Citaat:
In de wintermaanden is dit niet mogelijk omdat het land dan kapot gaat dus kunnen ze zomers helemaal niet naar buiten.

Hij had ook een beetje geld kunnen investeren in een paar goede paddocks, hoewel dat niet eens noodzakelijk is, met een beetje knap weidebeheer kan ie heel prima de paarden 's winters ook buiten zetten hoor.
Die vetgedrukte zin is echt zoooooo'n vreselijk BS verhaal, een paard verliest zijn behoeftes niet als ie doorgefokt wordt hoor. Ieder paard vind het prettig om buiten te staan, maar als ze buiten staan zonder ruwvoer en weten dat ze een partij fastfood krijgen als ze binnengehaald worden dan willen ze best naar binnen ja. En een uurtje buiten staan, schaam je je niet? :n

Oh trouwens, @rayo, doe je de paddock elke dag mesten en kan al het water goed weg? Mok heeft namelijk meestal meer te maken met een slechte bodem in combinatie met voeding. Die van mij stond ook altijd met mok, maar sinds ze op een wei staat die niet zo zuur is, is zij er helemaal vanaf. Probiotica en een aanpassing van het krachtvoer scheelt enorm. Zeker de moeite waard om te proberen :j

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:44

De manegepaarden komen zekers buiten!!! In de wei maar ook regelmatig in de paddock!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:47

Nou, dat valt dan weer een klein beetje mee, zoals ik al zei, dat was mijn vermoeden, aangezien ik altijd maar vrij weinig paarden buiten zie staan en zeker niet alle paarden die daar op de manege staan. Nog even iets, ze staan zeker niet alleen in de wintermaanden binnen, ze gaan altijd pas laat het land op en moeten er meestal vroeg weer af, nu stonden ze het afgelopen jaar nog relatief lang omdat het weer wel erg mild was.

*edit* @rayo, Hé rayo, volgens mij kwam ik jou een tijdje geleden tegen in de bak van de pc in schoorl (of het was je vriendin). Ik was toen met dat kleine wurm (zwarte shet) aan het longeren.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:54

Klopt dat was ik inderdaad met onze grote bruine!

De grond bij de manege is het zelfde als bij ons thuis, zware klei en dat is niet te vergelijken met de zandgrond in Schoorl.
Zodra het dus te nat word, word het 1 modderpoel, gaat je hele weiland eraan en kunnen de paarden rare glissers maken met alle gevolgen van dien.
Weidegang is heerlijk, maar moet ook veilig!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:02

rayo schreef:

De grond bij de manege is het zelfde als bij ons thuis, zware klei en dat is niet te vergelijken met de zandgrond in Schoorl.
Zodra het dus te nat word, word het 1 modderpoel, gaat je hele weiland eraan en kunnen de paarden rare glissers maken met alle gevolgen van dien.

Mee eens.
Maar misschien hadden ze beter geld in een paar knappe paddocks kunnen steken dan in die enorme stapmolen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:04

Cowgirl schreef:
rayo schreef:

Mee eens.
Maar misschien hadden ze beter geld in een paar knappe paddocks kunnen steken dan in die enorme stapmolen.

Ik denk dat een heleboel mensen liever die molen hebben.

al zou ik daar wel op zo'n groot terrein ook een paar paddocks hebben gemaakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:07

Ik zie nog steeds geen toegevoegde waarde van een stapmolen..maar dat zal aan mij liggen denk ik.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:08

Cowgirl schreef:
Ik zie nog steeds geen toegevoegde waarde van een stapmolen..maar dat zal aan mij liggen denk ik.

andere mensen wel. Ikzelf dus ook.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:12

Zag ineens je onderschrift en toen dacht ik ineens, die naam komt me bekend voor :D.

In Schoorl is het trouwens ook grotendeels klei hoor, alleen sommige stukken niet. Waar die van ons staan wordt het ook een blubberboel, maar we hebben een paddock laten maken zodat ze altijd ergens droog kunnen staan, prima oplossing (hoewel ze evengoed graag in de blub staan :j).
En nogmaals, met goed weidebeheer kun je de paarden prima ook 's winters buitenzetten. Bij beukers is er ruim voldoende land aanwezig om te rouleren, maar dat gaat ten koste van andere dingen.
Glijpartijen komen trouwens bar weinig voor als ze regelmatig (meer dan een paar uur) buiten komen, als ze maar een uurtje per dag naar buiten gaan is de kans op uitglijers groter omdat ze dan hun energie kwijt moeten. Sterker nog, hoe meer beweging ze krijgen, hoe sterker het beenwerk wordt ook.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:13

Als er weidegang is, heb je die stapmolen niet meer nodig, dus wat is die toegevoegde waarde dan? Die stapmolen is voor zo'n paard nu ook niet bepaald *fun*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:28

hyppolyte schreef:
Als er weidegang is, heb je die stapmolen niet meer nodig, dus wat is die toegevoegde waarde dan? Die stapmolen is voor zo'n paard nu ook niet bepaald *fun*

Dat bedoelde ik dus.
Hetzelfde als met een solarium...die is alleen fijn als je hetzelf koud hebt. :D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:32

Op die solarium wil ik nog wel even terug komen.
Is goed en lekker voor de spieren van het paard, verder na een zware training droogt hij sneller op.
En dat is in deze koude winter maanden wel prettig.

Heb zelf bij beukers gestaan, weidegang was prima.. alleen jammer dat je ze er zelf af moest halen.
De paddock/longeerbak is dramatisch, was nooit happy als ik mijn paard daar ik los gooide en die ging flink uit zijn dak.
En ook jammer dat de dieren niet in de stapmolen werden gezet.
Verder staan de paarden in een dik pak stro en netjes droog, goed voer.
Maar over de rijfaceliteiten was ik nooit zo te spreken, altijd druk manegelessen of wedstrijden.
Als je daar mee om kan gaan is dit een perfecte stal !

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:35

Ik denk dat je meer klanten zou hebben met een meer ''natuurlijke'' stal. 9 van de 10 pensionstallen zijn al zoals je hebt beschreven. Zeker in de omgeving waar de stal zou komen te staan zijn amper ''natuurlijke'' stallen te vinden.
En dan bedoel ik niet meteen 24/7 buiten het hele jaar waar ze allemaal zonder dek staan en geen ijzers en geen krachtvoer enzo. Maar iig genoeg paddocks waar alle paarden genoeg buiten komen. Ook in de winter. En in de zomer toch echt weidegang in kuddes en het liefst ook mogelijkheid tot 24u.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:56

Citaat:
Die vetgedrukte zin is echt zoooooo'n vreselijk BS verhaal, een paard verliest zijn behoeftes niet als ie doorgefokt wordt hoor. Ieder paard vind het prettig om buiten te staan, maar als ze buiten staan zonder ruwvoer en weten dat ze een partij fastfood krijgen als ze binnengehaald worden dan willen ze best naar binnen ja. En een uurtje buiten staan, schaam je je niet?

Nee ik schaam me zeker niet. Mijn paard heeft tot een aantal jaren terug hele dagen (ook swinters) buiten gestaan ik heb haar in al die tijd niet goed in conditie gekregen. Toen ik naar Beukers ging is ze behoorlijk opgeknapt. Ik had een veel vrolijker paard en ook de glans op de vacht was ineens het hele jaar aanwezig. Dat ze om voer naar binnen willen geeft dus aan dat je ze iets aangeleerd hebt. Ze wennen dus aan iets wat tegen hun natuur in is, je kunt ze dus ook aanwennen om binnen te staan.
In de zomermaanden met voldoende gras tot hun beschikking stonden ze trouwens ook bij het hek te wachten.
En waarom denk je dat ze zomers niet ineens hele dagen op het land kunnen? Dat is puur in het belang van het paard, anders eten ze zich ziek. Juist omdat de paarden een ander 'levenspatroon' hebben is het niet verantwoord ze ineens de hele dag op het land te zetten.

@doom wil je je paard perse in de molen hebben dan is dat mogelijk (wel tegen betaling)

Tot slot nog even over de stapmolen. Een stapmolen is juist ideaal na het rijden. Dan kan je je paard na een training nog een minuut of twintig flink laten stappen. Dan zijn de spieren goed afgekoeld voordat een paard zijn box weer in gaat. Dus bij 24/7 op stal in de winter is een stapmolen wel degelijk nuttig.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:56

Uiteraard weet ik dat tegen betaling alles mogelijk is ;)
Voor die prijs had het er alleen al in moeten zitten :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:55

hyppolyte schreef:
Manege beukers staat helemaal niet midden in het bos, maar in de polder (bos is alleen bereikbaar met trailer) en heeft bovendien nog steeds bar weinig voorzieningen voor de paarden zelf. Is op zich een hele mooie manege hoor, maar aan paardenbelang wordt niet gedacht :n. Zo nu en dan staan er een paar pensionpaarden buiten, maar das alleen hoogzomer.

Volgens mij zei ik ook perfecte faciliteiten voor sportpaarden. Ze zijn daar toch bezig om een doorsteek te maken naar het bos? Dat was tenminste een tijdje terug wel spraken van