Project Superstal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:20

Tof project! Ben de filmpjes even gaan bekijken en heb dan meteen ook even vergeleken met mijn paarden ;) De eerste stal vind ik erg chique, alleen de harde ondergrond in de uitlopen vind ik een minpunt. De tweede stal vind ik wel fijn maar vind het nogal riskant dat alle paarden meteen worden samengegooid. Derde stal is knap en handige systemen om te voederen maar vind ik meer iets voor een opfok.

Het idee is leuk en vooral verrijkend om te kunnen vergelijken met je eigen stalling of om te kijken hoe je het zelf (thuis) kan maken.
Voor mijn eigen beestjes is het hier ook wel een superstal 8-) . Ze staan aan huis, hebben allemaal grote open stallen zodat ze contact hebben met elkaar. De uitlopen zijn 1 m beton en dan zand. In de winter kunnen ze dan tenminste ook wat bewegen. Op mijn verlanglijstje staat nog zo een hooiruif met dakje :+

Hopelijk plaatsen ze nog meer filmpjes op de site.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:23

aah lijkt me super! ga het eens bekijken

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:40

Maartje1990 schreef:
het is zeker een vooruitgang en ik hoop dat deze vooruitgang een vooruitgang is naar 24/7 buiten. Het is ook zeker beter dan de meeste paardenstallen, maar ik blijf erbij dat 24/7 buiten toch ECHT het beste is.

Ben het helemaal met je eens, wie weet in de toekomst........................

corinne1981

Re: Project Superstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:07

Ik ben nu inderdaad ook benieuwd naar verdere faciliteiten voor de ruiter zeg maar. Binnen/buitenbak etc...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:13

Nou, van die stal in Overberg heb ik ze beschreven.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:21

Ja inderdaad, dat is wel erg jammer dat dat dan zo erg tegenvalt...

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:18

corinne1981 schreef:
Ik ben nu inderdaad ook benieuwd naar verdere faciliteiten voor de ruiter zeg maar. Binnen/buitenbak etc...

op stal 1 is er een binnenbak, buitenbak, dubbele wasplaatst, round penn etc.
Even op de site kijken ;) Zie onderschrift :D

Greetz

duvoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:46

Ik ben zowel op de stal in Overberg als die in Achterveld geweest. En op die in Achterveld heb ik gestaan. Lijkt allemaal ideaal, maar heb toch ook bezwaren en ben inmiddels al weer weg. En met mij al heel wat andere mensen ook. Toch niet zo goed als je een jaar open bent en al zo ontzettend veel verloop hebt, met een stal die er voor het oog heel fijn uit ziet?!

Het lastige met eigenaren van zulke stallen is dat ze veel goede ideeen hebben. Vaak erg eigenwijs zijn, waardoor ze denken dat ze het zelf het beste weten. En dan niet meer naar de wensen van de pensionklanten luisteren.
Het grootste bezwaar bij de Aarderhoeve is dat ze niet goed voeren. Regelmatig worden de paarden 'vergeten'. Ze krijgen sowieso maar 2x per dag hooi en als ze dan een keer vergeten worden is het natuurlijk heel slecht. En dit heb ik meerdere keren meegemaakt..
De loopstal lijkt heel fijn, maar er staat een te grote diversiteit aan pony's en paarden in. En als je dan kiest voor een systeem zonder individueel hooi voeren, moet je een gemiddelde hoeveelheid geven. Voor shetlandpony's en sobere rassen altijd te veel en voor sportpaarden altijd te weinig. kijk maar eens als je er bent, de pony's zijn te dik en de grote paarden zijn echt te dun.

Verder zit er prikkeldraad om de wei.. Volgens mij is dat echt niet meer van deze tijd!!

De bak is een eb en vloed syteem, waardoor ze (volgens de eigenaren) niet meer hoeven te slepen. Dit heeft echter tot gevolg dat de bak een hobbelige bak is geworden. De buitenbak is veel te zwaar.

Daarnaast vind ik het niet fijn als er iedere keer iemand anders met je paard loopt (in en uit de wei), en dat gebeurde veel. Ook mensen zonder paarden ervaring.

Wel fijn is de open structuur van de bak, de paddocks aan de stal zijn fijn (zolang ze droog zijn, na een flinke regenbui staan ze in het water), de plek is heel mooi.
Maar zolang de verzorging is zoals hij is (en de eigenaren zien niet dat ze iets fout doen), niet doen!! Tenzij je je paard in de looppstal wilt zetten en die een gemiddelde hoeveelheid hooi nodig heeft, je prikkeldraad niet erg vindt en je training niet heel serieus neemt en een zware of hobbelbak accepteert. Er zijn een paar mensen die er wel blij zijn... Ik kan het me niet voorstellen.

En die in Overberg ben ik ook geweest, maar twijfelde ik over de trainingsmogelijkheden. ik wil gewoon graag kunnen rijden, en de bak had niet de prio daar. Nu las dat ook het voerbeleid niet aan de wensen van de eigenaren van de paarden kan worden aangepast en na aandringen alleen tegen vergoeding. Ik zag op het filmpje wel de hooi bakken in de paddocks staan. En 4x hooi, dan lijkt het alsof ze veel krijgen?!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:46

Draak schreef:
Ik sta op de Aarderhoeve, Stal 1 ;)
Ik ben blij dat mijn paardjes er staan! Ideaal!

Mijn kleinste was ook fotomodel voor het artikel :D

ze is ook zo fotogeniek! :9 .....helemaal mee eens, heerlijk plekje voor mijn paard, hij zit zo lekker in zijn vel sins hij daar staat. en ik vind het er ook heel gezellig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:18

Ik vind het een erg leuk project. Als de boel hier thuis af zou zijn (nieuw stalgebouw met verhard voorplein als extra paddock/uitloop) zou ik het ook leuk vinden mee te doen :P Als heb ik niets aan die zakken pavo daily want mijn eczeempony kreeg er jeuk van...

Het is leuk dat ze filmpjes maken en je zo ideeen op kunt doen. Dat idee van die voerwand op 1 van de stallen had ik zelf ook al bedacht voor in de paddock. Dan met regelbare rolluiken op tijd zodat ze niet onbeperkt zich vol kunnen vreten. Maar goed. Eerst nog even betere tijden afwachten en alles goed uitwerken, want als je het doet kun je het beter maar gelijk goed doen. Achteraf weer van alles moeten aanpassen omdat het toch niet zo goed werkt, is duurder...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:55

ik vind opzich het idee van alle drie de stallen goed, maar toch heb ik ook zo mijn bedenkingen. op die ene stal is het de harde uitloopjes bij de stallen. dan hebben ze het over natuurlijke hoefslijtage, maar ik denk dat die van mij geen hoef meer over zou houden als ze daar op zou staan de hele nacht. en als ik dan een eerdere post lees over het hooi voeren, of dus juist het gebrek daarvan, dan ben houd het voor mij al op.
die stal waar ze 24/7 buiten lopen vind ik opzich super, maar is niet echt geschikt voor elk paard. die van mij die gaat dus echt niet een stal in, hoe groot die ook is, als er meerdere paarden in staan. 1 paard zou nog gaan maar 4 of 5 andere, dan blijft ze gewoon buiten staan. dus zou voor die van mij niet zo geschikt zijn.
en die bewegingstal, het idee opzich is ideaal, doet een beetje denken aan het wild waar ze ook echt moeten zoeken naar eten en drinken. maar je moet wel kijken wat voor paarden je bij elkaar zet, want zoals eerder gezegt, de kleine pony's krijgen al gauw teveel hooi en de grote paarden te weinig. want vond die shet in het filmpje toch aardig aan de vette kant. hun stallen daarintegen met de uitloopjes vind ik beter als de eerste stal. hun hebben gewoon zand, maar dan denk ik weer dat in de natte periodes dat 1 blubber zooi wordt. ik zou er dan ook voorkeur aan geven half/half. dus het eerste helftje aan de stal grenzend verhard en dan het achterste helftje zand.
dus alle drie zijn het voor mij geen plekken om te staan, wel zitten er zeker ideeen bij die ik helemaal niet verkeerd vind. en die ik in plannen voor een toekomstig eigen plekje zeker mee zal nemen.

verder vind ik het inderdaad jammer dat alleen de stallen en het land gefilmd worden en niet de overige faciliteiten zoals de bak etc. want ook die moeten van goede kwaliteit zijn wil je het beste voor je paard doen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:55

duvoba schreef:
En die in Overberg ben ik ook geweest, maar twijfelde ik over de trainingsmogelijkheden. ik wil gewoon graag kunnen rijden, en de bak had niet de prio daar. Nu las dat ook het voerbeleid niet aan de wensen van de eigenaren van de paarden kan worden aangepast en na aandringen alleen tegen vergoeding. Ik zag op het filmpje wel de hooi bakken in de paddocks staan. En 4x hooi, dan lijkt het alsof ze veel krijgen?!

Ze kregen maar 2 keer hooi.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:34

Hoi Duvoba,

natuurlijk zijn er dingen die in jouw ogen niet goed verlopen op de 1e stal. Ook omdat je er gestaan hebt.

Wat ik wel weet is dat de paarden 4 x hooi krijgen per dag, prikkeldraad om de wei niet bij de bewegingsstal en losse weides is (en je zelf ook de keuze hebt om je paard in een wei met prikkeldraad te zetten, ik kies daar ook niet voor)

Mijn paarden zien er prima uit, niets te klagen. Losse voerstations voor hooi is niet handig, dan is er 1 aan het eten en re rest moet wachten tot ze wat krijgen met alle gevolgen van dien.
Denk ook dat er op elke stal we wat te "zeuren" is en een stal nooit helemaal aan je wensen kan voldoen.
Verloop is er op elke stal, dat houd je niet tegen... Momenteel is die gelukkig niet groot.. er komen alleen maar mensen bij :D

Ik ben hier blij en rest van de klanten die er nu staan ook ;)

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:22

hoi Draak,

Ik heb er ook gestaan en moet bevestigen dat er echt ook prikkeldraad bij de wei van de bewegingsstal zit. Het zit bij de heg die over de lange achterzijde van de wei staat. Je hebt dan dus nooit goed gekeken waar je je paardjes neerzette??! Maar het zegt toch eigenlijk ook wel wat over de eigenaren van de stal dat ze paarden nog in een wei met prikkeldraad zetten?! Toen de paarden in de koeienwei gingen met prikkeldraad was ik al verbaasd, maar toen ik ontdekte dat ook de paarden in de bewegingsstal dus prikkeldraad in wei hadden, was dat voor mij nog meer een bevestiging dat het niet de manier van paarden houden is die ik wil.

Draak schreef:
Mijn paarden zien er prima uit, niets te klagen.

Jouw paarden zijn dan misschien een vb van paarden die een gemiddelde hoeveelheid voer nodig hebben.

Ik wens je veel plezier met je paardjes.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:45

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:24

goede initiatieven zo te zien. Ik lees van sommige bokkers dat ze erg tevreden zijn over de stallen, anderen die een aantal nadelen op een rijtje hebben gezet. Maar over het algemeen genomen lijkt het me een mooi begin van een ander soort stalling en ben benieuwd, hoe dergelijke stallen zich in de toekomst gaan ontwikkelen.