Wat geven jullie nou aan uit aan je stal THUIS!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:44

Ik heb 5 paarden aan huis staan (waarvan 2 shets) in een open stal van ca. 45m2. Op de betonbodem liggen rubbermatten, in de winter komt daar stro overheen, wat opgepot wordt. In de zomer alleen de rubbermatten, 's winters wordt hooi gevoerd, in de zomer heb ik genoeg aan de weides. Ik verbruik ca. 28 rondbalen hooi per jaar a € 20,- en 10 rondbalen stro per jaar a € 15,-, aan de rubbermatten heb ik ca. € 2000,- betaald. De paarden krijgen in de winter 2x daags Havens Müsli, in de zomer 1x daags, Ik denk dat ik ca. 1 zak per 2 weken verbruik in de winter, in de zomer dus minder. Ook krijgen de paarden hier nog Pavo summerfit koeken, ik verbruik ca. 6 grote verpakkingen per jaar. Weet daar de prijzen zo niet van uit het hoofd. Mijn paarden werken niet tot nauwelijks, dus ik ben erg zuinig in het gebruik van krachtvoer.
Ik heb ca. 1 hectare weide, waar ca. 300kg kunstmest per jaar opgaat. Mijn stal en paddock-mest kan ik gratis kwijt via mijn hooi boer.
De weides en paddock zijn omheind met elektrodraad.

De volgende aanschaf wordt een vorstvrije waterbak van € 400,- :o , nog even doorsparen...

Paarden aan huis: heerlijk !!! Ik zou echt niet anders willen, maar je hebt wel altijd werk: voeren, mesten, omheiningen repareren, elektrodraad spannen, kunstmest strooien, voer/hooi/stro regelen en/of halen, weides maaien, schrikdraad vrijhouden van oprukkende bebossing :P , waterbakken vullen, enz, enz.

Oja, wij hebben voor het water van de paarden een aparte watermeter laten zetten, zodat over dat water geen rioolkosten betaald hoeven te worden. Weet niet of dat in NL ook kan hoor. Ik verbruik puur aan drinkwater gemiddeld zo'n 90 liter per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:42

@_Zsazsa_ : bedenk je vooraf goed wat je met je paarden doet en hoe je ze wilt houden. Ga er ook niet van uit dat je altijd bij je buren in de bak terecht kunt (buren kunnen de boel verkopen en volgende buren kunnen er wel anders over denken). Dat geldt ook voor de mestafvoer.

Ik kan wel vertellen wat IK fout gedaan heb c.q. nu anders zou doen als ik weer vanaf nul moest beginnen.
-voldoende ruimte hebben voor grotere machines om de paddock/wei in te kunnen komen (draaicirkel/hekbreedte)
-zorgen dat de stallen niet het laagste punt zijn (regen/smelwater afvoer)
-grote open luchtige stallen (dus geen standaard 3x3 hokken met een deur van 1,20)
-voldoende ruimte voor hooi/bedding opslag (eenmaal per jaar inkopen is voordeliger als tig keer een prijsopdrijving meemaken)
-investeren in goede drainage en grote paddocks (zodat ze het hele jaar door buiten kunnen zonder in de modder weg te zakken)
-investeren in een goed hekwerk (wat niet na 5 jaar vanwege wegrotten vervangen moet worden).

Ik ben nu langzamerhand bezig met te realiseren zoals ik het hebben wil. Helaas zijn sommige dingen niet zonder heel veel onkosten te verbeteren (zoals een andere stal :D).

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:45

Op mijn verlanglijstje staat nog warm water in de stal.
Heb hier op het forum gelezen over een warm water doorstromer, ben wat aan het zoeken geslagen maar ik kan er niet veel over vinden, de meeste lijken toch op gas te werken, das voor de stal niet echt handig.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:30

cdetje schreef:
Op mijn verlanglijstje staat nog warm water in de stal.
Heb hier op het forum gelezen over een warm water doorstromer, ben wat aan het zoeken geslagen maar ik kan er niet veel over vinden, de meeste lijken toch op gas te werken, das voor de stal niet echt handig.

Bedoel je een boiler?
Die zijn er nl ook electrisch, en dan bedoel ik niet de huis boilertjes.
Wij hebben in de stal nl ook van die grote boilers hangen.

Of bedoel je een rondpompsysteem waardoor het water in beweging blijft zodat de leidingen niet bevriezen?
Het water gaat dan door een klein verwarmingselementje en komt dus iets opgewarmd in de bakjes terecht.

joyce B

Re: Wat geven jullie nou aan uit aan je stal THUIS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:06

zoek op google naar "doorstroomboiler" of "doorstromers"
Deze werken als een boiler op stroom, maar verwarmen het water alleen wanneer er warmwatervraag is en brengen het dan op een bepaalde temperatuur zodat je niet hoeft te mengen of eerst koud water hebt voor je warm water hebt.

http://www.stiebel-eltron.nl/imperia/md ... -water.pdf
Hier heb je voorbeelden van de mogelijkheden...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:58

Wij hebben 2 paarden thuis. De stal is een oude stal die er al stond toen we het huis kochten. Deze willen we dit jaar plat gooien en vergroot herbouwen.

Wij hebben de paarden op vlas staan. Ik betaal EUR 5,00 per pak als ik het per pallet inkoop.
Samen gebruiken de paarden 2 pakken vlas per week. De merrie nog geen hele de ruin een hele en de rest van de merrie.
Ik voer de merrie sportmusli van Havens (EUR 11,00) en geplett haver (EUR 8,75).
De ruin eet Basis-Sportbrok van Havens (EUR 8,75) en mais (EUR 11,75).

Ik koop hooi bij een boer hier vlakbij voor EUR 2,50 per baaltje en ik voer een baal per dag. In de zomer doe ik er iets langer mee.

Dus per maand:

8 pakken vlas - EUR 40,00
100 kilo musli - EUR 44,00
100 kilo haver - EUR 46,00
40 kilo basisbrok - EUR 17,50
100 kilo mais - EUR 58,75
30 balen hooi - EUR 75,00

Dus aan eten en vloerbedekking zijn wij per maand EUR 281,25 kwijt aan 2 paarden.

Mijn mest breng ik bij de buren. Daar wordt het regelmatig opgehaald door locals die het graag voor hun tuin gebruiken en anders brengen we het weg als de hoop te groot wordt.

Ik huur een wei waar ze het hele jaar op mogen en heb thuis 2 paddocks voor de wintermaanden. Anders slopen ze mijn wei.
Buitenbak van de vereniging is 5 min lopen en binnenbak van kennis is 10 minuten lopen.
Ideaal ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:09

DubbelDun schreef:
@_Zsazsa_ : bedenk je vooraf goed wat je met je paarden doet en hoe je ze wilt houden. Ga er ook niet van uit dat je altijd bij je buren in de bak terecht kunt (buren kunnen de boel verkopen en volgende buren kunnen er wel anders over denken). Dat geldt ook voor de mestafvoer.

Ik kan wel vertellen wat IK fout gedaan heb c.q. nu anders zou doen als ik weer vanaf nul moest beginnen.
-voldoende ruimte hebben voor grotere machines om de paddock/wei in te kunnen komen (draaicirkel/hekbreedte)
-zorgen dat de stallen niet het laagste punt zijn (regen/smelwater afvoer)
-grote open luchtige stallen (dus geen standaard 3x3 hokken met een deur van 1,20)
-voldoende ruimte voor hooi/bedding opslag (eenmaal per jaar inkopen is voordeliger als tig keer een prijsopdrijving meemaken)
-investeren in goede drainage en grote paddocks (zodat ze het hele jaar door buiten kunnen zonder in de modder weg te zakken)
-investeren in een goed hekwerk (wat niet na 5 jaar vanwege wegrotten vervangen moet worden).

Ik ben nu langzamerhand bezig met te realiseren zoals ik het hebben wil. Helaas zijn sommige dingen niet zonder heel veel onkosten te verbeteren (zoals een andere stal :D).

Een hopen dingen zijn er gelukkig al omdat de vorige eigenaren ook paarden hadden, maar die hebben helaas de stal afgebroken wegens omstandighede. De weide zijn eigenlijk klaar, heras hekwerk van 160 m met ijzeren palen en schrikdraad banden. We hebben een rotonde voor het huis laten leggen zodat in de ook grote machines makkelijk in en uit kunnen komen,. Buiten dat heb ik een trailer en kan ik altijd nog 5 min verder op bij mijn oom in de bak terecht dus ook dat is geregeld. Ze kunnen ook gewoon in de winter in de weides, we hebben er 3 en ik heb maar 3 paarden die gewoon bij elkaar kunnen. dus ik laat 1 weide de hele zomer en herfst met rust en hoop dat die de winter gaat overleven. ze gaan rond de 9 uur per dag naar buiten denk ik zo. En anders indd nog een gedraineerde paddock erbij maken zou niet stom zijn.
Luchtige stallen met veel licht is echt mijn verreiste! Dat vind ik echt heel belangrijk. Ze staan dr toch de hele nacht in.
Bedankt voor de super goed tips iedereen!!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:01

Hmm, mijn vader heeft de bak zelf gemaakt, geen extra zand erop, dus niet luxe.
De bak en het weiland onderhouden we zelf cq familie cq vrienden van mijn ouders met hun machines, mest, etc. (Wij helpen hun ook wel eens.) Wij hooien het land ook zelf, de pakjes staan in de schuur en dan heb ik voor het hele jaar genoeg. Zo niet kan ik bij familie cq vrienden ophalen.
Ik mest het land wel eens uit, dat komt op de mestkar of op de groentetuin.
De stal heeft mijn vader zelf gemaakt van hout van de boxen van kistkalveren (van een boer gekocht voor €100 meende ik), ong 3 bij 4 m.
Ik heb er een ring in hangen voor een emmer met water. Er zitten twee ramen in (grotere en kleinere) die bijna altijd open zijn.
De stalopening is ook half open. Dan nog 2,5 m en dan kun je door de deur naar buiten, 5m zo de bak in ;)
De stal staat dus in een al bestaande schuur. Ik kan ook nog langs de stal lopen, de andere kant naar buiten.
Grote plastic tonnen, die mijn vader ergens heeft weggevist.
Wasmachine en centrifuge, beide geerfd van opa en oma.
Mijn hoofdstel etc hangt gewoon in de stal, mijn 2 zadels hangen in de schuur ernaast, die gaat s'nachts op slot.
De mest uit de stal gaat op de mestkar. Die legen we eens in de zoveel tijd op de mestbult van de buurman.
Water haal ik uit de regenton, hier zit (duh :P) regenwater in, maar we hebben ook een waterput, waar we zonodig water uit op kunnen pompen, de regenton in. Dus geen warm water, mocht ik dit nodig hebben ivm bijv vorst, loop ik naar de badkamer in huis.
Ik heb zaagsel in de stal liggen, €5 per pak, haal ik bij familie weg.
Voer haal ik bij een boerenwinkel vlakbij.

Ben vast wel wat vergeten, maar hoop dat het een beetje duidelijk is beschreven.

Verder kijk naar de ruimte die je hebt, wat wil je met de ruimte, wat vind jij belangrijk, etc.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:13

joyce B schreef:
zoek op google naar "doorstroomboiler" of "doorstromers"
Deze werken als een boiler op stroom, maar verwarmen het water alleen wanneer er warmwatervraag is en brengen het dan op een bepaalde temperatuur zodat je niet hoeft te mengen of eerst koud water hebt voor je warm water hebt.

http://www.stiebel-eltron.nl/imperia/md ... -water.pdf
Hier heb je voorbeelden van de mogelijkheden...

Super, dank je, heb de prijzen opgevraagd!
Kan binnen ook warm water halen, maar dat gedoe met emmertjes en staarten wassen:-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:06

ik zag het voor het eerst bij de praxis geloof ik. Daar hadden ze 2 versies. Met verschillende vermogens en watercapaciteit per minuut. Geloof dat bij die van hun de prijs tussen de 200 en 400 euro lag, maar je zou gewoon even kunnen kijken bij een bouwmarkt bij jou in de buurt. De systemen van deze site die ik linkte zullen vast niet goedkoop zijn... Als je prijzen doorkrijgt ben ik benieuwd! Wij moeten straks ook nog namelijk ;)

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:12

Heb de prijslijst gekregen, kan hem wel even naar je doorsturen als je wilt.
Net nog even naar een plaatselijke installateur gebeld, die zij dat ik beter een keukenboiler kan nemen, zeker in een schuur.
Op zich zou dat ook kunnen maar ik vind het een beetje zonde dat hij dat water dan blijft verwarmen, zo vaak gebruik ik hem nu ook weer niet. Misschien is het een optie de stekker uit het stopcontact te halen, en hem aan te sluiten als ik hem wil gebruiken, hij zou binnen een kwartier opgewarmd moeten zijn.
Das wel weer wat gedoe natuurlijk.
Heb ook geen idee, welke van de twee makkelijker aan te sluiten is.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:32

Als je alles bij elkaar telt sta je goedkoper op een pensionstalling dan thuis :D

Momenteel verbruiken (3 paarden, een welsh en 2 shetten) zo'n 50 kilo biks, een ronde baal kuil en 8 pakken vlas per week.
Dit zal een kleine 100,- bij elkaar kosten.

De echte kosten zitten in het aanleggen en onderhouden van schuren, stallen, bestrating, rijbak, omheiningen etc.
Voordat je alles voor elkaar hebt ben je zomaar een halve ton verder 8-)
Daar kun je heel wat jaren stalgeld van betalen en dan hou je ook nog eens vrije tijd over :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:53

De meesten verromantiseren het paarden-bij-huis ook :D Ik zou ook niet anders willen, maar als je écht alles bij elkaar optelt waar je normaliter pensiongeld voor betaald dan vraag ik me serieus af of ik goedkoper uit zou zijn. Eea is wel heel plaatsgebonden natuurlijk :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:54

diessel schreef:
Als je alles bij elkaar telt sta je goedkoper op een pensionstalling dan thuis :D

Momenteel verbruiken (3 paarden, een welsh en 2 shetten) zo'n 50 kilo biks, een ronde baal kuil en 8 pakken vlas per week.
Dit zal een kleine 100,- bij elkaar kosten.

De echte kosten zitten in het aanleggen en onderhouden van schuren, stallen, bestrating, rijbak, omheiningen etc.
Voordat je alles voor elkaar hebt ben je zomaar een halve ton verder 8-)
Daar kun je heel wat jaren stalgeld van betalen en dan hou je ook nog eens vrije tijd over :o

Dat is wel waar :) En je zou een veel kleiner huis/perceel kunnen bewonen met een veel kleinere hypotheek.

Toch zou ik ze voor geen goud meer in pension zetten :)

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:25

En niet te vergeten, het is toch altijd een geregel als je met vakantie gaat of een weekendje weg wilt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:53

Wij hebben hier gelukkig iemand in de buurt wonen die het heerlijk vindt om bij ons op te passen :) Daar zijn we echt super blij mee.
Vorige week onverwacht een weekje weg geweest en oppas was blij dat we weer gingen :D

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:01

als je de mogelijkheid hebt om je paard(en) aan huis te stallen ben je altijd goedkoper uit dan ze op een pensionstal te zetten waar je geen of weinig controle hebt over je eigen beest.
wij zijn speciaal verhuist naar belgie om toch onze pony's aan huis te kunnen houden.
in belgie kun je nog een huis met een wei aan huis kopen voor een " normale " prijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:34

ben ik het niet mee eens. Je bent, als je alles rekent aan voorzieningen, niet goedkoper uit dan in pension. En qua onderhoud van het paard hangt het er van af of je goedkope leveranciers hebt. Bij huis is meestal kleinschalig, dus heel groot inkopen met het bijbehorende voordeel heb je niet. ook kun je de belasting en kosten niet aftrekken, wat een bedrijf wel kan.

Als je eenmaal alles op orde hebt, en je kunt goedkoop aan je strooisel en ruwvoer komen, dan is het wel makkelijker een paard extra te houden tegen kleine meerkosten. Als je meer paarden hebt, wordt het meestal in verhouding (kosten per paard) goedkoper om alles aan huis te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:35

Ik kan er nu 2 houden voor de prijs van één in pension iig.
Maar dan reken ik puur alleen de uitgaven. Niet het oonderhoud en uren dat ik er mee bezig ben.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:57

Het brengt natuurlijk wel extra werk met zich mee wat normaal op een pensionstalling voor je gedaan wordt, maar ook dit hoort tenslotte bij je hobby.
Je moet even een investering doen in een stal bouwen, maar op lange termijn verdiend dit zich vanzelf terug.
Op pension kost een paard toch altijd 175 euro per maand exclusief dierenarts en hoefsmid kosten. Een paard kost geen 175 euro per maand als je hem aan huis kunt houden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:50

Er zullen verschillen in zitten, onder andere afhankelijk van de luxe en de voorzieningen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:10

DubbelDun schreef:
De meesten verromantiseren het paarden-bij-huis ook :D Ik zou ook niet anders willen, maar als je écht alles bij elkaar optelt waar je normaliter pensiongeld voor betaald dan vraag ik me serieus af of ik goedkoper uit zou zijn. Eea is wel heel plaatsgebonden natuurlijk :D

Ik heb het geluk dat mijn pa handig is en dat er hier in de buurt mensen elkaar gratis helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:27

DubbelDun schreef:
Ik kan er nu 2 houden voor de prijs van één in pension iig.
Maar dan reken ik puur alleen de uitgaven. Niet het oonderhoud en uren dat ik er mee bezig ben.

en niet de investeringen...

Ik heb nu ook 2 paarden voor de prijs van 1 in pension als je alleen voer en strooisel rekent. De overige kosten gaan via de gezamenlijke rekening, en nu via een eigen paardenrekening waar de andere paardeneigenaresses hun stal-weidehuur op storten, zodat we daarmee die andere kosten als onderhoud en ruwvoer- strooisel- en loonwerkkosten etc. kunnen betalen. Ben benieuwd naar hoe we er voor staan als we dit straks een jaar doen. Dan heb ik hopelijk een beter overzicht over de uitgaven. (ben niet zo'n boekhoud/bonnetjes/kasboek typetje)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:13

Wij houden wél precies bij wat we aan de paarden uitgeven. Tot vorige maand hadden we er 1 thuis die de wei deelde met de ponies van de buren.
We hebben 2 kleine paddocks gemaakt en in de oude schuur 2 boxen gerealiseerd. De zijwanden stonden nog van de oude bewoners, maar we moesten zelf voorwanden metselen en deuren erin hangen.

Ik heb GEMIDDELD 336,26 per maand uitgegeven aan 1 paard :)

Dit jaar komt er een gehele nieuwe stal, want ons nieuwe paard is de huidige oude stal vakkundig aan het slopen.

Dus voor dat geld kunnen we ze mooi en heel erg luxe in pension zetten hoor :)

Edit: dat is van 2009. Sinds 2010 hebben we 2 paarden.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:37

Eigenlijk heb ik het nog nooit goed uitgerekend, maar ben nu toch wel benieuwd, ik ga het ook maar eens een paar maanden bijhouden. :o