natte bende na sneeuw en regen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: natte bende na sneeuw en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:27

Maar voorlopig zakt er bij mij nog niks de grond in :) Daar is de permafrost nog aanwezig :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:45

DubbelDun schreef:
Maar voorlopig zakt er bij mij nog niks de grond in :) Daar is de permafrost nog aanwezig :D

Hahaha. Tis een beetje de kip en het ei; als je nu wat zout strooit, heb je kans dat de onderlaag sneller ontdooit. Je hebt ze nu toch binnen staan.... Maarja, dan moet je wel zout hebben.... Ik hoorde van iemand dat de Welkoop nog heeft. Morgen maar eens een rondje bellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:23

Vroor het hier maar.....in december vroor het hier flink , ook flinke ijslagen overal , maar sinds ik mijn winterbandjes heb is er niks meer aan de hand :P

Het is hier vooral NAT.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:30

Nou daar zijn die banden ook goed voor :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:52

DubbelDun schreef:
Ik wil dus geen zout op de paddock gooien, want dan gaan ze zand staan eten straks :)

Het zout ligt bij ons op de stenen en het water stroomt het bos en de greppel in, dus komt eigenlijk niet in het zand terecht. Ze hebben in het begin wel eens aan de stenen gelikt, maar dat is nu ook over. Ze hebben gewoon een liksteen tot hun beschikking het hele jaar. Ik heb de bak en zandpaddock ook niet gestrooid...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:00

ik heb net een 1,5 uur ijs en water geschept voor bij de stal.
Die betonplaat is nu weer schoon. Onze rotonde voor de stal is van puin, die valt niet schoon te scheppen dus daar kun je nog steeds schaatsen, evenals op onze oprit wat ik tot verantwoordelijkheid van mijn man gemaakt heb na verschillende keren rugpijn door het sneeuw- en ijs scheppen. Helaas vind hij het "onbegonnen werk" en verwacht dat alles zo weggesmolten is dus is het gisteren na als die regen ook een ijsbaan geworden en vandaag ondanks zonnetje en temp boven nul niet beter geworden. Vraag me af of we eerst flink onderuit moeten gaan voor het tot hem doordringt hoe gevaarlijk dit is.

Nou ja, de paarden kunnen in elk geval op stroeve en droge ondergrond staan en heb het grootste deel van de route weer veilig begaanbaar gemaakt naar de stal.

Hier is de ondergrond ook nog deels bevroren en het ijs is zo dik dat het niet snel smelt waardoor het (smelt/regen)water niet (snel genoeg) wegzakt. In de bak en paddock ligt nu dus ook die ijslaag. Heb de pomp wel aan staan voor het geval het van onder af dooit, dan kan dat water alvast wel wegtrekken en zal de rest ook sneller dooien en wegtrekken.

De wei komen ze hier ook niet in. Met droge vorst kan het wel, maar nu is er toch niets voor ze te beleven en is het hartstikke nat en glad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:15

DubbelDun schreef:
Nou daar zijn die banden ook goed voor :D

Dat zal best , maar ik ga nu toch wel denken aan al die andere dingen die ik voor dat geld had kunnen doen.....denk je een goede investering te doen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:17

Op de gevaarlijke gladde stukken bij de paarden heb ik overigens gewoon wat zand gestrooid , kost het minste moeite en prima resultaat want je hebt gewoon weer grip :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:10

Maar ik kan nergens uit de paddock meer los zand scheppen, alles zit keihard bevroren vast. Vandaag -ondanks de zon- is er niets ontdooid en was het nog net zo glad als vanochtend..ik wil een vlammenwerper... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:02

Hahaha , ik zie je al gaan , Rembo :P

Tja of mensen nu een zak strooizout halen of zand...dan ga ik wel voor het zand , dat geeft niet zo'n gore slurrie , er blijft geen zout achter dat overal slecht voor is....en als het water eindelijk een keer weggaat dan heb je mooi weer wat bijvulling voor je voegen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:18

Voor de paddock zou ik alleen aardig wat zakjes zand nodig hebben :D
Op de oprit strooi ik wel zout (voorzover dat er is :D )

suuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:24

Ik vind het nu op dit moment nog niet eens zo heel nat, het meeste water is nog bevroren, dus nog geen natte prut. Als het straks weer gaat dooien vind ik het wel vervelend dat alles zo nat en modderig is en dan trappen ze het land ook kapot.
Mijn paardjes staan nu op een heel groot stuk land, waardoor er altijd wel een droog stuk is en ze ook niet alles kapot trappen. Ook kunnen ze schuilen, maar dit doen ze vaak niet, dus dan heb ik ook niet echt medelijden ;) ze hebben de mogelijkheid, maar gebruiken die niet.
En de mest verdeeld zich nu mooi over het hele land ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:41

Ik wil JUIST niet dat de mest zich verdeeld.... Ik wil de mest er juist afhalen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:43

Doe het dan , en zo vaak mogelijk , dan krijgt het niet de kans om kapot te gaan :P

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:45

bij mij staan ze gewoon buiten. van ong. 10u tot 17.u en snachts binnen zoals altijd
alleen in de zomer gaan ze om half 8 naar buiten en half 10 naar binnen(savonds)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:46

Joh, in principe gebeurt het 2x per dag tenzij het hard sneeuwt/regent maar dan loop je de kans dat het de volgende dag vast zit c.q. een blubberige zooi is! Nee, je zou me eens moeten zien; ik geef niet zomaar op...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:48

Ja ik weet het , daarom moet je het met klöteweer ook niet overslaan want dan is het de dag erna meteen 10x zoveel werk....ik heb het ook :P

Doe je het gewoon 1 of 2 keer per dag dan leg je zo die drol op je schep en ben je zo klaar...sla je een keertje over dan ben je ZO de sjaak en kan je al die losse frummeltjes tussen het zand vandaan gaan krabben , bweuh :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:50

Ik mest ook dagelijks de paddock uit en als ze vastgevroren zitten pak ik er een schop bij en beuk even de grondlaag los :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:58

Als ik toch weer een keer een dag heb overgeslagen (met donker pas thuis ofzo , tja dan doe je er weinig aan...) en die hopen zitten vastgevroren , dan zitten ze mij daar best :P

Als het gaat dooien dan sta ik ze wel weer op te wachten }:)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:59

Ja,ja, ik lees het al: ik ben niet de enige gek (maar dat wist ik al)! We hakken en beuken wat af deze dagen. In het begin had ik er wel eens wat spierpijn van, maar nu niet meer... Het wordt gewoon een sport om iedere dag die 3 kruiwagens (4 paarden + 1 jaarling) eruit te krijgen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:04

nou, ik ben wel blij dat ik de laatste 2 maanden 2 van de 4 voor de nacht op stal zet. Het viel me lichamelijk zo zwaar om in die natte troep alles netjes te ruimen, en de paarden hadden ook niet meer allemaal een droge ligplek buiten en de schuilstal was elke dag weer zo vies van inloopnattigheid en toiletgebruik, dat het niet bij te houden was. Nu is het veel beter te doen. Alleen is mijn merrie het er niet altijd meer mee eens en moet ik niet te lang nadat het licht is haar buiten zetten omdat ze anders ons en de buren wakker begint te schoppen O:) En dan gaan zij en de ponymerrie 's avonds al zo laat mogelijk, meestal ergens tussen 10 en 12, op stal. Gelukkig vind de pony het wel fijn op stal en geeft dat wat rust en vertrouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:53

Hier zet de dooi nu aardig in en ik hoop dat het voor de volgende vorstperiode (maandag) voldoende weg heeft kunnen lopen. Al wordt er ook al weer regen voorspeld; dwijlen met de kraan open dus ;(
Ik heb nu een waterbaan met ijshobbeltjes waar zelfs ik niet fatsoenlijk op kan lopen. Laat staan de paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:43

Bij ons precies hetzelfde: veel water in de bak wat niet kan wegzakken, en grote platen ijs eronder.. levensgevaarlijk. Wat mij betreft mag het warm water gaan regenen zodat het ijs verdwijnt..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:57

Nou, vanmorgen ben ik me kapot geschrokken! Al het dooiwater blijft in de wei staan en is 1 ijsvijver geworden. Dat mijn paarden nog op 4 benen stonden is een wonder (zelfs 1 met ijzers)! In mijn winterweiland zitten 2 dellen die de paarden niet kunnen vermijden als ze de wei in willen. Ik heb meteen de wei afgesloten en ze staan nu te sikkeneuren bij de stal en de paddock. De paddock is ook bevroren en hier en daar spekglad. En dat allemaal in 1 nacht. Ik vrees dat ze zich zo een paar dagen moeten vermaken... Vind ik meteen weer zielig.... Met gevaar voor eigen leven toch nog wat mest uit de wei kunnen verwijderen en de rest maar laten liggen. Het was veeel te glad. Dit heb ik in al die jaren nog niet eerder meegemaakt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:02

Waar ik op dit moment voornamelijk last van heb zijn ijsplekken in de wei. Die zijn heel glad. Ik zet hem wel gewoon buiten, anders staat ie 24 uur op stal. En dat vind ik al helemaal niks.