bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:30

ik zou er denk ik 20 euro per maand voor betalen.. toch ook afhankelijk van of dat paard er beter van word dat jij hem rijd..

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:31

Nouja beter..
Ik kan hem met goede lessen zeker op zijn niveau houden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:32

Helemaal niets Marrie1996

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:32

het is een soort van lease

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:36

Als je de eigenaar een groot deel van de verzorging uit handen neemt, vind ik niet dat je daar een bijdrage voor zou moeten betalen. Wat ik wel logisch zou vinden is dat je bijv. de lessen die je met het paard krijgt zelf betaald en hetzelfde geldt voor evt. wedstrijden.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:37

__Nienke schreef:
Als je de eigenaar een groot deel van de verzorging uit handen neemt, vind ik niet dat je daar een bijdrage voor zou moeten betalen. Wat ik wel logisch zou vinden is dat je bijv. de lessen die je met het paard krijgt zelf betaald en hetzelfde geldt voor evt. wedstrijden.

Daar ben ik het mee eens, maar vind dat ook vrij logisch.. Als je les wilt, en wedstrijden rijden, is dat geheel voor eigen kosten :)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:38

Hmm.. ik zou nu 50 euro betalen.
Lessen ed. zijn uiteraard voor eigen kosten.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:40

Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over geopent.
Had nog nooit een bijrijder gehad en vroeg mij af hoe en wat. Zelf heb ik altijd bijrijdpaarden gehad, een aantal zonder bijdrage, maar ook een aantal met bijdrage, en dan moet je toch al snel denken aan 80-100.- pm voor 2x per week rijden.

Nu heb ik er zelf voor gekozen om geen bijdrage te vragen. De enigste eisen die ik gesteld heb, is dat diegene goed voor mijn paard en mijn spullen zorgt, en dat er (vooral in het begin) wat lessen bij mijn instructrice worden gevolgt om mijn paard te leren kennen.

Vind dat ik daarmee niet rare dingen heb gevraagd :)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:46

Ik heb geen bijrijdster en bij mij op stal wordt alles gedaan, als iemand op Charlie zou willen rijden vind ik dat best. Maar stel dat degene 3x per week zou komen dan zou ik toch willen hebben dat ze in elk geval les nam en eventueel een bijdrage.
Zou ik haar op een stal hebben zonder dat alles er werd gedaan mocht ze van mij gratis maar nog wel steeds les.
Dus met andere woorden ik denk dat het ervan af hangt wat zo iemand doet als ze ook de verdere verzorging doet voor het paard vind ik dat het gratis moet zijn omdat het dan in stallingskosten scheelt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:49

mandyrakker schreef:
Somebitch schreef:
Ik ben het niet met je eens TS.
Als jij kan rijden, totaal vrijgelaten wordt en wedstrijden etc mag rijden vind ik best dat je daarvoor een bijdrage mag betalen. :j

dan kan je net zo goed een eigenpaardje nemen...
dat vind ik;)

niet voor 50 a 60 euro per maand inclusief stalling en alle bijkomende kosten van onderhoud en dierenarts etc...

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:54

ik heb 1 dag per week een verzorgster omdat ik zelf geen tijd heb. ik vind het een beetje vreemd om geld te vragen als ik zelf geen tijd heb voor mij paard.. Ik vraag haar om mij te helpen en dan ga ik er niet nog es geld voor vragen. In mijn ogen de omgekeerde wereld. Ik help haar doordat ze 1x in de week lekker kan rijden. Ze lest 1x in de 2 weken (dan rijdt ze hem dus 2 dagen) en de les moet ze dan zelf betalen. het is ook in mijin voordeel dat ze lest (dezelfde instructeur) Maar persoonlijk vind ik het niet terecht dat je geld vraagt om je paard te verzorgen omdat je zelf geen tijd hebt. Sommgie mensen worden zelfs betaald om andermans paarden te verzorgen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:54

marrie1996 schreef:
Wat vinden jullie een redelijk bedrage voor het verzorgen van deze pony?

Tinker - M2 - 9 jaar - ong. 1.45 - lief :+

Ik ga nog neit zeggen hoeveel ik ervoor moet betalen als ik ervoor betaal, ik wil eerst weten wat jullie zouden geven.

op wat voor stal staat de pony (luxe/binnenbak/prijs) in welke regio/gebied, hoeveel dagen mag je rijden en verzorgen en moet je ook klusjes doen?

Allemaal dingen die meetellen in wat voor bijdrage redelijk zou kunnen zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:58

marrie1996 schreef:
Lieszje schreef:
Kan je beter erbij zetten om hoeveel dagen enz. t gaat..

Das waar, helemaal vergeten.

2 dagen per week - ik heb binnenbak/buitenbak/stapmolen ed. (alle voorzieningen) - geen idee of ik wedstrijden mag rijden - alle verzorging dus poetsen/mesten/ik wil best dekens of dekjes wassen

Lees deze nu pas ;)
Ik denk dat in jouw geval 50 euro wel redelijk is. Minder zou mooi zijn, maar gezien de stallingsprijs en het aantal dagen kom je waarschijnlijk snel op zo'n bijdrage

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:59

Dat heb ik vermeld.
Regio is Midden Nederland (in de buurt van Utrecht)

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:01

Bij ons op stal rekenen ze zo:

Stalgeld gedeeld door 7 en dan keer het aantal dagen per week. (Per Maand) Komt bij ons neer op ongeveer 50 euro als je twee keer per week komt.

Ik vind dat als je een verzorgster heb, die verzorgster niet er voor moet betalen. Je helpt elkaar toch. ;). Ik een dag vrij en verzorgster kan rijden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:07

Een verzorgster hoeft van mij niets te betalen. Ze helpt mij dan met de verzorging voor het paard. Dat is voor mij en het paard fijn en de verzorgster en ik vinden het leuk.
Een ruiter of bijrijder vind ik wat anders. Ik heb het altijd gratis laten doen, maar ik kreeg laatst wel een reparatie aan mijn zadel terwijl ik er niet mee rij van 300 euro. Merrie moet extra krachtvoer en ijzers voor de wedstrijden. Dat zou niet hoeven als ze niet bereden werd. Verder wordt mijn trailer gebruikt en steek ik mijn tijd erin om iemand te brengen naar lessen en wedstrijden. Dan is een bijdrage omdat je alles mag met een paard van een ander mag helemaal niet raar.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:12

Zelf vind ik een bijdrage per maand ook onzin. Want jij kan tenslotte bepalen als eigenaar, hoevaak zo'n verzorger komt?! Jíj mag nog steeds alles over je paard bepalen, alleen hij wordt zelfs verzorgd voor je! Dus je hebt minder werk, maar in principe heb je alles nog hetzelfde. Behalve natuurlijk als je het paard echt gaat verleasen. Maar enkel verzorgen en af en toe eens rijden? Stel je niet aan als eigenaar ;) Wel vind ik het terecht dat de verzorger meebetaald als er iets stuk gaat, of ze zelf iets stuk maken.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:15

Waarom geen geld voor vragen? Paarden houden is al een dure hobby en bij een manege moet je ook betalen om paard te rijden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:16

Als je een paard aanschaft wéét je dat het duur is!! Dat kun je echt niet gaan afschuiven van; ohh ik vraag wel een verzorger.
Dat is gewoon ronduit dom, paarden kosten nou eenmaal veel maar als je een eigen paard koopt kíes je daarvoor.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:22

Tuurlijk kies je daarvoor als je een eigen paard koopt. Maar moet je een ander die óók plezier aan jouw paard heeft maar gratis laten rijden? Oftewel: alleen de lusten en niet de lasten?
Je moet inderdaad geen verzorger nemen omdat je de boel niet meer betalen kan, dan kun je je paard beter verkopen. Maar ik vind dat je best een bijdrage kunt vragen aangezien die verzorger ook plezier aan jouw paard heeft. Zoals ik al zei op een manege moet je ook betalen om paard te kunnen rijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:39

Ik vind een bijdrage niet gek. Ten eerste kun je nooit zelf een pony onderhouden voor 50 euro per maand (uitzonderingen daargelaten). Ten tweede mag je als verzorger gebruik maken van andermans paard, spullen en accemodatie. Het risico is voor de eigenaar als er iets met de pony of ruiter gebeurd.

Verder moet wat de ruiter krijgt dan natuurlijk wel redelijk zijn. De pony moet netjes beleerd zijn en de ruiter moet dan toch wel een x aantal keer per week kunnen rijden. Allerlei klusjes vind ik dan ook niet dat ze hoeven te doen als ze betalen.

Ik laat mijn toekomstige verzorgsters niet betalen, wel wil ik dat ze op eigen kosten gaan lessen. Maar daar heeft ze zelf ook wat aan als het goed is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:14

Als je paard wilt rijden dan kost dat geld.

Op de manege kost dat , zeg , 15 euro per uur. Als je dan elke week 1 miezerig uurtje rijdt ben je daar 4x15= 60 euro per maand aan kwijt. En dat is dan een paard dat je met -tig andere ruiters deelt en waar je niet echt iets mee op kan bouwen , en in ene groepslesje rondjes mee hobbelt.

Als je bvb. geen geld / tijd hebt voor een eigen paard en de mogelijkheid krijgt om andermans paard bvb. 2 of 3 dagen in de week te mogen verzorgen en rijden , dan heb je op die dagen toch een meer "eigen" paard dan dat ene uurtje in de week op de manege , je kunt meer een band kweken met dat paard , ook de verzorging eromheen doen waardoor je een goede indruk krijgt over het hebben van een paard , wellicht kun je er veel leukere ritten mee maken dan in zo'n groepslesje van een uurtje... stel dat je dan 50 of 100 euro per maand mee moet betalen dan heb je toch veel meer waar voor je geld dan tijdens van die manege-uurtjes ?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal brutaal om te verwachten dat je gratis met iemand anders zijn paard mag rommelen , terwijl diegene alle kosten mag dragen heb jij er ook voor een groot deel het plezier van :)

Als ieder zijn eigen dagen heeft dan ben je het paard aan het delen en mag je ook gerust de kosten delen.

Zowel eigenaar als bijrijder profiteren van die regeling want de bijrijder heeft dan toch het plezier , zonder alle kosten en zorgen van een eigen paard :)

Als je het plezier deelt , is het alleen maar normaal dat je ook de kosten deelt :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:05

Ja maar op een manege geld dit toch allemaal anders, dan betaal je idd wel voor 1 uur, maar doe je de verzorging van dat gehele paard er dan ook bij? Nou nee, dus ik blijf bij wat ik gezegd heb, dat ik het onzin vind om bijdragen te betalen aan eigenaren van verzorgpony's.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:13

Vind je de verzorging dan een straf ofzo :P

Een beetje paardengek vindt dat juist extra leuk erbij , geeft veel meer dat "eigen paard" gevoel :)

Het waardeloze aan een manege is juist vaak dat je helemaal geen contact hebt met het paard maar er alleen maar je rondjes op kan rijden.

De eigenaar betaald zelf toch ook stalgeld en alle kosten voor het paard , en moet zelf toch ook klussen doen ? Dat hoort gewoon erbij.

Het is een wederzijds stukje waardering , een bijdrage om gebruik te mogen maken van iemand zijn paard , zodat je er zelf geen 1 hoeft te kopen waarvoor je VEEL meer geld / tijd / zorgen / extra onverwachte kosten kwijt bent. Dit gaat gewoon om dagelijks onderhoud :)

Je betaald toch ook voor de huur van een (vakantie)huis , anders had het er ook gestaan , moet de eigenaar soms blij zijn dat jij erin wilt wonen in al je goedheid :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:35

Ik wilde net zeggen wat is er zo vreselijk aan de verzorging van een paard? :D