ervaringen fijnmazig hooinet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: ervaringen fijnmazig hooinet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:46

VS > VSW

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:52

Ik heb de rechthoekige netten van Heunetz.de van ongeveer 1m breed. ik geloof met een maasgrootte van 4,5cm
In 2 netten past iets meer als 1 kleine baal hooi.
Het voordeel is dat ik ze smorgens kan volstoppen en de dag erna zit er nog een beetje in.
Als ik ervoren een hele baal hooi in 1 keer voerde, liepen ze een gedeelte door de stal heen en aten dat dan niet meer op.
Ik heb dus wel de indruk dat ze er langer mee doen.
Omdat mijn hooi redelijk fijn is (2de snede) had ik eigenlijk beter de nog fijnere mazen genomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:30

Ik heb 2 netten met een maasgrootte van 4,5 cm. Ze eten aanzienlijk langer. Ik heb ze ook van heunetz.de

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:35

Ik heb 6 netten, van 6 cm, van 4,5 en van 3 cm. Die van 3 cm bevallen prima.
De 6 cm's komen van heunetz24 en de andere 2 maten zijn bagagenetten die ik zelf heb omgebouwd tot hooinet. Materiaaldikte is 3,5 mm en ze kosten 1/3 van de normale paardennetten :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:55

Bij ons in de wei komt er een keer in de 14 dagen zo'n grote hooirol. Aangezien mijn paard zo eet:
http://www.youtube.com/watch?v=_03W20_haBQ

Lijkt me een groot net waar die rol inpast, wel handig om vooral het knoeien wat tegen te gaan. Maar ik vind het toch wel eng met die mazen. Ik heb geen plek om het net op te hangen, zoals op de site beschreven staat.
Hebben jullie tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:03

Op http://www.heunetzshop.de/ de rechtse foto hebben ze gewoon wel een net om zo'n hooiberg heen, op een pallet. Als je de kleinste maas neemt zal het wel kunnen toch? Heeft je paard trouwens een touwhalster op in de wei? Ben je niet bang dat hij ergens achter blijft hangen?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:09

Halster was om hem even bij me te houden toen ze de baal kwamen brengen :)
Denk je niet dat het eng is met het net en de pallet als hij zo eet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:15

Ik denk dat het wel losloopt, Maar kun je het anders niet in een grote bak leggen met opstaande randen? Houten bak maken ofzo, of kuubskisten?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:22

Dat is inderdaad ook nog een optie.
ik zal eens kijken wat het handigst is. Het hooi komt namelijk in zo'n grote rol binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:33

@Henkje: heeft je paard ijzers onder ?? Dan zou ik nl wel iets voorzichtiger zijn als hij zou onbenullig met hooibalen omgaat :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:49

Nee, gelukkig heeft hij geen ijzers :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:54

In dat geval zou ik er gewoon een fijnmazig (3 cm) net omheen doen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:20

Ik heb over mijn ruif(zo'n Ijzeren vierkante bak waar zo'n witte watertank in hoort) een aanhangwagen net gemaakt.
Aan 1 kant vastgemaakt aan de ruif en aan de andere kant maak ik hem vast met karabijnhaken.

Voor in de stal ben ik een rechthoekige aan het knopen van actiontouw.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:37

@Henkje,
Ik zou inderdaad in jouw geval een "omheining" rond je baal maken zodat hij er niet dwars doorheen kan lopen. Een paar balken op een bepaalde hoogte zodat hij eroverheen en onderdoor kan eten zou al een hele verbetering zijn. Als je de baal op een pallet plaatst kun je daar je hooinet aan vast maken (die over de baal heen gaat) Als je die omheinde ruimte ook nog vanaf 1 kant open kunt maken (balk in beugel plaatsen of eventueel met ketting dwars door de balk en musketon of karabijnhaak aan beugeltje), kun je makkelijk(er) een nieuwe baal plaatsen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:52

Dank je wel voor de tips joyce :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:31

Ik vraag me altijd af hoe ze de mazen meten: van hoek tot hoek of van rechte kant tot rechte kant? Neem aan het eerste... En dan zover mogelijk van elkaar af getrokken, of zo gelegd dat je een vierkant ziet?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:44

Mazen worden gemeten als in een vierkant: dus lengte x breedte. Dus van rechte tot recht kant.

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:24

MyKayleigh schreef:
Mijn pony doet er nu langer over en het helpt tegen verveling.

Dat is inderdaad ook nog zo!

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:41

Heb sinds deze week ook 2 fijnmazige hooinetten. Besteld via Nicky's Keet.
Bevallen super. Normaal hebben ze na 2 uur het hooi op en nu doen ze er zeker 2 keer zo lang over.
Ik hang ze overdag aan een boom, ze bewegen daardoor ook nog en maken het nog moeilijker om ze snel leeg te eten. Er gaat inderdaad ook heel veel in. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:19

Ik heb ook de kleinmazige netten van nicky's keet en ze eten tot wel 4x zo lang van hun portie! ze schoppen het niet meer in de rondte waar door er ook niet van alles vies ligt te worden,want no way dat ze dat nog opeten!
ze staan zo de hele dag lekker te klooien vervelen zich dus minder en eten meer in het tempo waarop ze gebouwd zijn,ik geef ze 's avonds laat voor de nacht ook nog een net en ik vind t een prettig idee dat ze zo de hele nacht nog wat hebben

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:06

Ik overweeg de netten van Nicky's Keet. Ik heb 4 vragen:
1. ik heb 1 sloper op stal, een hooizak was binnen een uurtje kapot... De tweede zak idem dito. Wie heeft de fijnmazige hooinetten al wat langer in gebruik en hoe houden ze zich (nog heel)?
2. ik heb meestal kuilgras, en de stengels zijn echt lang, is dat geen probleem in een hooinet met 5cm mazen? Krijgt hij die er nog wel uit of wordt dat 1 grote frustratie voor het paard? Ik zie al een woedend paard voor me :-)
3. Ik dacht dat ik een 1 meter hooinet wilde. Maar ik zie dat die nog flink uitrekt en dus teveel is voor 1 paard en te groot is voor op stal (groter dan nodig). Dus gezien de foto met het jongetje denk ik aan 85cm groot. Wat zijn jullie ervaringen? Is 85 gewoon groot genoeg voor 1 paard op stal voor overdag?
4. Maak je zo'n zak liefst aan de onderkant ook nog vast aan de wand, ook om te voorkomen dat hij te laag hangt als hij leger raakt? Ik lees dat mensen hem los laten bungelen, maar dat vind ik weer een risico op een hoefijzertak in het net als hij lager komt te hangen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:42

ik heb de netten nu een maand en ze zijn nog heel,wel is mijn ervaring dat kuil gras er juist makkelijker uit gehaald word dan hooi,hooi breekt af en kuilgras blijft slierten,voor het kuil gras heb ik in engeland netten besteld van elim,die hebben de mazen nog fijner 4x4 en dan nog een extra koordje ervover,dus 2x2 die ga ik proberen voor het kuil

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:11

stefje
heb ze zelf al tijdje in gebruik en mijn paarden zijn niet echt uh subtiel .. heb 1 net normaal hangen andere heb ik onderzijde
aan klip vast dus op zijn zijkant zeg maar daar zit een ijzeren ring

tot nu toe 1 klant gehad wiens paard er na 1 nacht gat in had (1 touwtje los ..)daar het de concurent was van paar km verderop
en ze ons niet echt normaal benaderde en ze het adres van de leverancier eiste deze gegeven
maar zowel wij als de leverancier hebben nooit meer iets vernomen

verder alleen maar leuke reacties gehad

1 hooi zak past ongeveer 2 kruiwagens hooi in

wij geven normaal 4 a 6 kruiwagens (kuil) aan 1 paard 1 E'tje en een shetter
nu 2 VOL geladen hooizakken ..

met kuil lijken ze makkelijker uit de zak te eten dan met hooi
kan ook aan het feit liggen dat ze de kuil lekkerder vinden dan het hooi
dat die zak eerder leeg gaat :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:20

DubbelDun schreef:
De 6 cm's komen van heunetz24 en de andere 2 maten zijn bagagenetten die ik zelf heb omgebouwd tot hooinet. Materiaaldikte is 3,5 mm en ze kosten 1/3 van de normale paardennetten :D

Dubbeldun, hoe kom je aan zulke goedkope bagagenetten? Ik zie ze wel op Marktplaats staan maar daar wordt nog flink wat voor gevraagd..

@Nickyu: He zijn je fijnmazige 85 cm hoge netten uitverkocht? Staan niet meer op je site?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:38

stefje schreef:
DubbelDun schreef:

Dubbeldun, hoe kom je aan zulke goedkope bagagenetten? Ik zie ze wel op Marktplaats staan maar daar wordt nog flink wat voor gevraagd..

@Nickyu: He zijn je fijnmazige 85 cm hoge netten uitverkocht? Staan niet meer op je site?

nehe .. zal snel eens kijken , heb er nog liggen
dingen zijn doorlopend op voorraad ..

edit staan er weer bij