Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:56

Ik begin met 4 pakken en gemiddeld per dag een halve baal erbij als ik het netjes bijhou.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:59

Hoeveel er in gaat hangt af van de grootte van je stal en het volume van je baal.
Je hebt balen van 28 kg met een strooivolume van 600 liter.
Je hebt ook lichtere balen, gemiddeld 25 kg (b.v. Allspan) met minder strooivolume.
Daarnaast is het wenselijk dat je een goed laag er in doet.
Normaal kun je toe met 1 baal per week om bij te strooien, als het heel vochtig is op stal en je paard een viespeuk kom je waarschijnlijk uit op 1,5 baal per week.
Ga er hierbij vanuit dat je dagelijks de drollen er uithaald en weekelijks de natte plek(ken).
Balen kosten bij Dolsma in Wijster, leverd door heel NL, 7.90 per baal, ze worden op pallets geleverd.
http://www.gebr-dolsma.nl/

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:06

In een stal van 3x4 zou ik met 4 pakken beginnen.
ik heb stallen van 3,5x3,5 en begin ook met 4 pakken.
Iedere week een pak erbij en bij de "varkens" 1x in de drie weken ongeveer een extra pak. Bij mij prima schoon te houden.
Ze staan wel de hele dag buiten (tussen 9 en 21 uur ongeveer)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:46

Wat betalen jullie gruwelijk veel voor die pakken zaagsel!!! De duurste pakken van 600 liter kostten me voorheen 6 euro, morgen wordt er weer een pallet geleverd met 36 balen voor 5,50 per baal. (de zaagselprijs is iets gezakt)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:30

Waar bestel jij ze dan en welk type 'zaagsel' heb je dan, officieel heet het houtkrullen en ik heb het over de geheel witte variant (dus niet gemengd met iets anders).
Welk merk heb je dan of is het merkloos?
Want nu worden we wel nieuwsgierig........

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:50

tessacheyenne schreef:
Wat betalen jullie gruwelijk veel voor die pakken zaagsel!!! De duurste pakken van 600 liter kostten me voorheen 6 euro, morgen wordt er weer een pallet geleverd met 36 balen voor 5,50 per baal. (de zaagselprijs is iets gezakt)

Ben inderdaad ook wel benieuwd waar je dat weg haalt.
Dat van mij is dan van het merk Allspan en kost dus 9.50 voor 27 kg, je hebt ook een andere merk, plospan ofzo maar die balen zijn kleiner en uiteindelijk komt ik dan weer op het zelfde prijs uit kwa kg.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:07

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:21

wij hebben edelspan, kostte 5,90 per pak (25kg). In een lege stal hebben we eerst 5 pakken zaagsel gegooid (3x3m). Vervolgens krijgt hij elke week 1 pak zaagsel erbij en soms (ongeveer 1x per maand) doet hij langer met het zaagsel en krijgt hij pas na 2 weken weer een nieuw pak. Zo komen we dan op 3-4 pakken zaagsel per maand = 18-24 euro per maand (opstartkosten niet mee gerekend)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:41

Ik begin met 2 pakken vlas in een stal van 3,5 bij 3,5 en dan na ongeveer 4 dagen 1 pak erbij. Daarna 1x in de week 1 pak erbij.

De vieze paarden kregen om de dag een kwart baal erbij.

Vanaf vandaag heb ik ze weer helemaal op stro staan want ik had er echt giga veel werk aan met 3 vieze merrie's, geloof mij dan deed ik elke dag 1 a 2x drollen eruit halen en 1 a 2x in de week de natte plekken. Daarbij staan ze vanaf 9 tot 4 buiten.

Kwa kosten werdt ik er niet blij van als je bekijkt dat een pak 7,50 kost en dus minimaal 1 tot 2 in de week per paard kwijt was.

Nu heb ik ze dus weer op stro staan wat mij per paard 2,50 euro per baal kost en er gaan gemiddeld 2 balen in de week er door dus 5 per week per paard.

Reken sommetje op vlas koste mij het om te beginnen in de maand 45 euro per paard en stro maar 20 euro per maand per paard.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:55

tessacheyenne schreef:

Waar haal je dat vandaan?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:23

Bij ons in het noorden (prov. Groningen) is het volgens mij nog behoorlijk duur zo rond de 8 of 9.50 per pak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:39

ik betaal 6.50 voor een pak vlas
7.50 voor een pak houtkrullen van 550L en 8.50 voor 600L strooivolume

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:42

Ik gooi 2 balen in een lege stal (3 x 4.5 ), en ik gebruik 6 balen per maand.
Ik pot het de hele maand op, en op de eerste haal ik alles erui. Ongeveer na 5/6/7 dagen nieuwe baal, ligt eraan hoe vies het is.
Ik betaal 6,75 per baal.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:49

interesant ik heb namelijk ff met zaagsel gewerkt toen een pony alweer koliek kreeg... dit om hem niet weer op een kale stal te zetten als het sneeuwt buiten... Dus eigenaar had 1 pak gehaalt en dit erin gegooit...volgensmij gooide ze in de avond steeds wat bij en ik haalde eigenlijk alleen de keutels eruit in de morgen...en harkte het ff zodat het schonen in het midden kwam... k vond het niet echt arbeids intensief maar wou er meer info over hebben...

Gewoon om te kijken of ik mijn paarden later hierop zet of toch voor stro ga. Ik volg dus ff :)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:20

Henkjan schreef:
tessacheyenne schreef:

Waar haal je dat vandaan?

Ik bestel deze pakken bij Piet Bloos in Nieuwkoop (Zuid Holland). Vorige pakken waren van Plospan, deze zijn merkloos maar wel van dezelfde kwaliteit!!! Hij brengt ze per pallet thuis en ik betaalde vorige week 198 euro voor 36 balen....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:20

Bedankt!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:21

O ja dit zijn gewone witte paardenkrullen!!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:33

goh, die van mij heeft het slecht als ik het zo lees. in een lege stal schud ik één pak Plospan los, is meer dan genoeg. vervolgens na een week een half pak erbij. na weer een week alles eruit dus 3 pakken per maand nodig. moet wel zeggen dat hij heel netjes is en ik 2x per dag de drollen eruit haal. ook zit er een putje in de stal en laat nou net z'n pisplek boven dat putje liggen

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:36

In een lege stal: 4 pakken, vooral voor zo'n grote stal. Blijft ook langer schoon dan.
En dan 1x per week een zak erbij, of 2x een halve. Soms iets meer, hangt er vanaf hoe vies hij het maakt.
Mijn paard kreeg altijd om de 2 dagen een pak, mijn pony 1x pw.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:40

wij hebbe stal 2X3 en gooi er 1 pak in dan staat ze tot over haar kogels in het zaagsel.
dan haal ik altijd drollen eruit en 1x per week natte plekken en een pak erbij

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:37

Wat doet iedereen veel in de stal!!
Wij doen in een lege stal 2 balen (volgens mij is het Plospan, maar weet ik niet voor 100% zeker).
We halen dan elke dag de mest eruit, en eventueel de natte plekken.
Dan doen we er ong. een maand mee. Dan gaat er over het algemeen tussendoor geen nieuw zaagsel bij.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:42

Bij ons op het werk zitten er zo'n 5 a 6 pakken van te voren in.
Elke week word er anderhalf pak bij gegooid. Dan staan ze echt op een dikke laag en is het hoog en luchtig tegen de muren opgegooid.
Ik vind persoonlijk dat je in het begin niet te zuinig hoeft te zijn. Wanneer je eenmaal een goede aangestampte laag hebt verbruik je gaan de weg minder. Doordat het zo dik is zakt de urine goed weg en staan de paarden toch nog droog. We scheppen elke dag de natte plekken en mestballen eruit en er blijft constant een dik pak liggen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:45

Ik wil niet dat hij op het beton / stenen ligt, dus ja dan gaat er redelijk wat in (stal ongeveer 2,5 x 4,5).
Mijn ervaring is dat veel mensen er vaak te weinig in doen.
Er moet ook wel een laag liggen om te kunnen opnemen.
En het hoort op te lopen richting de wanden.
En het hangt ook af van hoeveel je paard/pony op stal staat en hoe zo'n smeerkees het is.........

Zo hoort het martina!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 05:43

petitparis schreef:
met zo'n grote stal heb je misschien toch 4 pakken nodig om te starten, dat was bij mij toch het geval

Bij mij wordt er 1x pw 3zakken in gedaan. Op maandag wordt de hele stal leeg gehaald en gevuld met 3 zakken. daarna een klein laagje stro zodat ze toch nog wat te knabbelen houden.
Die van mij staat in een 3x3.

Denk in jou geval dat je ook aan 3 of 4 zakken zit

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 05:45

Hierbij is het trouwens niet de bedoeling dat je halverwege er iets uithaalt hoor. Dan heeft het zijn werking niet meer. Juist omdat het zo tegen elkaar zit, neemt het veel urine op. Wel moet je idd de drollen weg blijven halen