Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:36

Die van mij staan ook zonder schuil mogelijkheid buiten.
Alleen als het heel veel regent of zomers warmer dan 25 graden dan zet ik ze in het weitje bij de stal zodat ze de stal in kunnen en onder een boom kunnen gaan staan.

Heb je geen mogelijkheid om ze met heel slecht weer of heel warm weer op stal te kunnen zetten?(al denk ik dat de meeste pony's liever in de regen en de zon gaan staan dan op stal).

Je zegt dat er bomen naast de wei staan, hebben ze daar dan geen schaduw van??of staan die precies aan de verkeerde kant van de wei?(zoals bij mijn wei het geval is)

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:43

een mobiel schuilsta mag je toch altijd neerzetten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:45

24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid vind ik pure dierenmishandeling! zowel in de zomer als in de winter!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:47

mijn pony staat gewoon dag en nacht buiten in de zomer en heeft nog nooit een zonnesteek gehad en ze is ook nog nooit verbrand ofzo dus ik denk dat je pony het wel lekker vind in dat warme weer ;) maar wij komen wel gewoon alle dagen kijken of het goed gaat en of ze niks hebben en de pony van mijn tante die staat mestal dan gewoon op stal snachts want die is sneller verbrand dan die van mij

gr joëlle ;)

p.s. veel sucses ermee xx ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:41

Ik vind het ook niet kunnen. 's Zomers moeten ze schaduw hebben, al is het maar van een grote boom. Het mooiste is natuurlijk een schuilstal, maar dat mag niet overal. Maar in de hitte zonder schaduw kan echt niet. Net zoals ik het ook niet vind kunnen als paarden 's winters niet uit de wind kunnen staan of geen droge plek in de wei hebben. Mijn pony's maken iig het hele jaar door met dank gebruik van hun stalletjes.

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:43

Mijn paarden staan 24/7 buiten en willen niet naar binnen en als het regent blijven ze in de regen staan , ze maken alleen in de zomer gebruik van de noteboom waar ze onder gaan voor de schaduw

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:46

Maar dat jou paard dat doet wil dat niet zeggen dat ieder paard zo is. Ik heb die van mij ook een jaar zonder stal gehad en in het begin gingen ze ook zeker niet naar binnen. Maar nu doen ze dat wel, als het hard regent of waait. Ook als het heel warm is gaan ze regelmatig in de stal staan. Slapen doen ze vrijwel altijd in de stal. En die van mij zijn wel echt winterhard, vanaf jongsafaan staan ze 24/7 buiten met schuilstal (met uitzondering van dat ene jaar dan).

Maar goed, ieder paard is anders. Maar ik vind wel dat ze moeten kunnen schuilen. Of ze het dan wel of niet doen is een andere zaak :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:48

En een enkele schutting plaatsen, mag dat dan niet?

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:01

Bedankt allemaal voor de reacties,

@ Michellette: hij komt dan sowieso met nog een andere pony in het land
@ Ibbel: ik plaats dit om te horen wat jullie vinden,
dus niet om te horen dat dat kan, want daar twijfelde ik zelf aan
maar zoveel mogelijkheden heb ik ook niet,
ik ben 14 dus ik kan niet zomaar zeggen dat ik naar een andere stal wil,
dat bepalen mijn ouders ;)
en het moet sowieso in de buurt zijn, want wij moeten hem 's ochtends medicijnen kunnen geven, en dat moet ik dan doen voordat ik naar school ga
@ xApple: bedankt!, mijn pony heeft ook een exceemdeken op, dus dat houdt idd ook wel een beetje de zon tegen
@ colunder: ja ze kunnen well op stal als het nodig is
want vorige jaren stonden ze ook gewoon op stal 's nachts
@ capopjekop: ik dacht eigenlijk zelf ook dat het niet kon,
maar mijn ouders dachten dat het wel kon
daarom heb ik dit topic ook geplaatst ;)
@ de rest: bedankt voor jullie reacties! :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:55

In de zomer geen schuilgelegenheid vind ik niet zo'n probleem. De locatie is wat mij betreft wel heel bepalend. Bomen zorgen ook weer voor veel dazen en in een open veld waait het eigenlijk altijd en zijn er geen of weinig dazen. Vorig jaar heb ik 2 dagen gehad dat de paarden het mega warm hadden. Degenen die wilden, kregen van mij een verkoelende regenbui. Knutsels als een partytent vind ik levensgevaarlijk en raad ik je ten zeerste af.
In de winter, zeker eentje als deze, is geen schuilmogelijkheid geen doen. Daarnaast verschilt het ook erg per paard. De een vindt altijd buiten heerlijk en is doodongelukkig op stal en een ander staat te drammen voor het hek omdat 'ie weer terug naar z'n stalletje wil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:59

in de zomer geen schuilgelegenheid vind ik een groter probleem dan in de winter.........

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:05

Ik zou me pony dan van 2 tot 4 binnenhalen.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:30

bedankt!
@ Marion71: het is een vrij open veld, en ik woon vlak bij de zee dus er zijn bijna geen dazen ;)
In de winter kan hij sowieso niet dag en nacht buiten, want dan is het land te nat , hij komt dan nog wel elke dag buiten
maar staat dan 's nachts op stal.
@ Sproet97: Vorig jaar stond mijn pony overdag wel de hele dag buiten, dus ook van 2 tot 4 ;)
maar mijn vraag is of hij ook 's nachts buiten kan blijven zonder schuilplaats ;)
als ik hem binnenhaal in de zomer, dan wordt hij ook onrustig en wil hij juist graag naar buiten,
dus volgensmij vind hij het niet snel te warm.
Hij staat ook onder een exceemdeken, en onder die deken wordt het ook niet warm.
Vorig jaar bleef het het hele jaar koel onder zijn deken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:33

mijn paard staat in Zeeland......... qua zee zegmaar......... vlaanderen.....

en dazen zat!! dieren worden helemaal lekgeprikt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:19

@Kiwiko: ik zet erbij dat de locatie wat mij betreft heel bepalend is. Bij mij zijn er nauwelijks dazen en eigenlijk altijd wind. Ik ben het helemaal met je eens dat lekgeprikt worden door dazen vele malen erger is dan in de regen staan. En dat vinden mijn paarden ook.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:37

in de zomer kunnen paarden juist 'snachts zonder schuilstal buiten, 'snachts is het voor de paarden vaak beter dan overdag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:03

Vanaf dat het weer beter wordt (lees: geen regen en onder de 10 graden samen), gaat de mijne ook weer 24/7 buiten op een ruime wei zonder schuilmogelijkheid. Vorig jaar stond ze er heel relax en vrolijk bij, ook op warme dagen.
Alleen leg ik een goede vliegendeken met hals op, anders is het geen doen van de dazen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:10

Qua schuilen : wintervoorraad hooi mag je wel op je land plaatsen. Paar gewikkelde balen tactisch neerzetten en je hebt schaduw + windbreker.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 07:07

bedankt voor de reacties!
maar van dazen zal hij niet zoveel last hebben, want hij heeft een exceemdeken op ;)
Naast het land staat wel een rij huizen, dus opzich heeft hij wel een windbreker.
een paar balen hooi neer zetten is idd ook wel een idee :j

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:26

Hee Anne! :D
Mij lijkt het ook niet super zonder schuilmogelijkheden, maar 's zomers is het niet vaak stormachtig weer (en anders kan hij inderdaad nog gewoon op stal) dus dat schuilen zou inderdaad alleen zijn voor de zon.
Die bomen die naast het weiland staan, zorgen die niet voor een bepaald daggedeelte voor schaduw?

Verder zou ik het gewoon proberen. Als je zorgt voor onbeperkt, schoon drinkwater dan moet het wel lukken, ook omdat hij toch een dekentje op heeft.
Zo'n zonnesteek is dan natuurlijk een risico, maar dat risico is net zo hoog als wanneer je hem 's nachts op stal zet, zoals je dus het afgelopen jaar gedaan hebt :)
Dus wat dat betreft, geen hoger risico :)

En wat geweldig dat je de mogelijkheid hebt om hem 24/7 buiten te zetten! Je weet t, echt een droom van mij :o
Lekker alles zelf bepalen. En dicht bij zee! Aaaah heerlijk, ga je vaak naar het strand met hem?
Maarre, ik zou het gewoon proberen :)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:30

Bedankt cindy! :)
de bomen en huizen zorgen wel voor een deel schaduw.
drinkwater heeft hij :j
er staan 3 badkuipen in het land die we elke ochtend voldoen.
nou, de eigenaren van de stal waar wij staan laten het ons eigenlijk gewoon zelf uitzoeken ;)
dus dat is wel fijn ja, dat ik wel de mogelijk heb om hem 24/7 buiten te zetten.
Ja ik ga wel vaak met hem naar het strand!
alleen hij iss daar niet te houden, maarja :P

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:34

annedrop schreef:
Bedankt cindy! :)
de bomen en huizen zorgen wel voor een deel schaduw.
drinkwater heeft hij :j
er staan 3 badkuipen in het land die we elke ochtend voldoen.
nou, de eigenaren van de stal waar wij staan laten het ons eigenlijk gewoon zelf uitzoeken ;)
dus dat is wel fijn ja, dat ik wel de mogelijk heb om hem 24/7 buiten te zetten.
Ja ik ga wel vaak met hem naar het strand!
alleen hij iss daar niet te houden, maarja :P

Kan hij tenminste een keer lekker gaan! Zou ik meer dressuurruiters aanraden :)
Echt chill, ik kom een keer op vakantie _O-

Als die bomen/huizen voor een deel voor schaduw zorgen, gaat het wel. Wie is zijn weidemaatje? Een shetje ofiets of nog een ander paard dat je rijd? :)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:36

hij staat dan overdag met 4 andere paarden in het land,
en 's nachts nog met een andere pony , een D-pony. :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:38

Ah gezellig :) Hihi, we switchen wel steeds van topic he _O-

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:51

hahah ja idd :P
je hebt pb ;)