Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:22

Mijn paarden staan overdag buiten snachts binnen.
Ik snap niet dat mensen hun paarden snachts buiten houden zonder toezicht. Ga er altijd maar vanuit dat die mensen iets beters niet kunnen betalen :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:23

Is in een stal 's nachts dan wel toezicht? In een stal kan toch ook vanalles gebeuren?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:28

sporter schreef:
Ik snap niet dat mensen hun paarden snachts buiten houden zonder toezicht. Ga er altijd maar vanuit dat die mensen iets beters niet kunnen betalen :D

dat is ook een veronderstelling die nergens op slaat

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:29

sporter schreef:

pfff waar slaat dat nou weer op?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:34

Mijne staat in de winter overdag in de paddock, 's nachts binnen. En in de zomer op het land en ook 's nachts binnen.
Waarom 's nachts niet buiten? Hij breekt nog wel vaker dan eens uit en overdag kan hij in de gaten worden gehouden.

Verder vind ik het ook altijd een fijn gevoel dat als het 's avonds onweert en hij binnen staat.. :Y)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:31

sporter schreef:

Wat een kortzichtige en minderwaardige opmerking.
Wat zullen mijn paarden blij zijn dat ik ze niet op een 23/7 binnen-staan-stal met 2 binnenbakken, 4 buiitenbakken, een stapmolen en een solarium heb neergezet. En dat allemaal voor de status. :')

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:35

Maar dat is dan ook weer een kortzichtige opmerking van jou..
Ik heb ook beschikking over een binnenbak, buitenbak solarium en springwei. Staat toch lekker buiten hoor overdag ;)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:42

Waarom denk je dat ik het zeg...?
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je iets kiest wat goed is voor je paard.

En niet omdat andere mensen dan conclusie gaan trekken over de inhoud van mijn portomonnee. Dat ruikt voor mij naar paarden houden voor de status. Kijk mij eens wat voor stal ik wel niet kan betalen.

Overigens heb ik mijn paarden 24/7 buiten staan en nee, kostentechnisch is het niet echt interessant.
Ik voel me dus ook niet bepaald aangesproken, maar vind het evengoed een èrg walgelijke opmerking.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:46

sporter schreef:

Nou, ik betaal evenveel als op een stal waar paarden 24/7 opgehokt staan, het verschil is dat mijn paard nu stukken vrolijker is en veel beter in zijn vel zit. Dus dan besteed ik mijn geld liever aan een stal waar een loopstal met verharde paddock en wei (zomer en winter) beschikbaar is en waar hij gezellig met 30 andere paarden staat.
Voor mijn luxe hebben we dan ook nog een binnenbak, buitenbak, longeercirkel en een bos op 600 m afstand.

Met onweer heb ik mijn paard liever buiten dan binnen, als de bliksem op de stal slaat en er brand uitbreekt kan een paard dus nergens heen omdat hij opgesloten staat...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:49

Ja ik ben het ook zeker met je eens dat die opmerking niet gepast is en zeer kort door de bocht is. Maar het ging mij erom dat paarden die op een misschien wat luxere stal staan het echt niet altijd slecht hebben, wat wel vaak gesuggereerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:49

sporter schreef:

Pardon?

Ik heb geld zat en mijn paarden zijn mij alles waard. Maar ik ga ze niet op stal zetten als dat niet nodig is. Dat heeft niks met geld te maken en veel meer met gezond verstand.

Normaal gesproken staan mijn paarden 24/7 buiten met een schuilstal. Nu is alles bevroren in de schuil stal waardoor die eigenlijk niet goed begaanbaar is. Het is een vrij natte stal, maakt niet uit hoe goed je het schoonmaakt, het ligt aan de ondergrond van de stal. Aangezien ze alleen binnen komen om te plassen is dat probleem niet heel groot. Maar met dit weer staan ze wat meer binnen en wordt de stal glad. Bovendien vind ik het een vrij kleine stal voor twee paarden wanneer ze besluiten de hele dag binnen te staan.

Nu staan ze in de grote schuur waar ze een stal van 20 x 7 meter hebben. Overdag gaan ze wel de wei op, maar omdat daar geen schuilmogelijkheiden zijn vind ik 24/7 buiten in de wei geen optie. Om die reden staan ze nu dus s'nachts op stal. En echt niet omdat ik nu meer geld zou hebben dan in de zomer.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:55

noekje schreef:
Ja ik ben het ook zeker met je eens dat die opmerking niet gepast is en zeer kort door de bocht is. Maar het ging mij erom dat paarden die op een misschien wat luxere stal staan het echt niet altijd slecht hebben, wat wel vaak gesuggereerd wordt.

Nee, dat ben ik met je eens. Ik kom aan de andere kant van het land over de vloer op een luxe stal en daar staan alle paarden keurig elke dag jaarrond buiten.

Maar hier bestaat dat niet. Gewoon echt helemaal niet. Je kan op zo'n stal als je geluk hebt je paard in de zomer nog wel 24/7 buiten hebben, maar de hele winter is het hier wachten tot de baas eens komt om paard uit de box te trekken. Soms zijn er zelfs geen paddocks om los te gooien.
En gerust dat er 80 paarden op zo'n bedrijf gestald worden... Toch 80 mensen die dit niet interesseert.

Ik ga er dus soms iets te snel aan voorbij dat in andere regio's toch weer andere mogelijkheden zijn, maar het zich wel ergens in m'n achterhoofd hoor. ;)

Overigens heb je hier ook stallen in het goedkopere segment (dat houdt hier in: 200 euro per maand) waar de paarden de hele winter niet buiten komen. En ook die stallen staan gewoon vol.

[edit]typfout[/edit]
Laatst bijgewerkt door Ecudes op 31-01-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:55

Mijn paarden staan overdag altijd buiten, weer of geen weer!
Als het snachts droog is en ze kunnen ook droog liggen dan staan ze ook s'nachts buiten, maar ze staan aan huis dus is dat veel makkelijker dan wanneer je op een stal staat van iemand anders.

Waarom ik ze s'nachts naar binnen doe als het geen lekker weer is, voor mezelf of voor m'n paard...
Nog nooit over na gedacht eigenlijk.

Maar beide..
Ten eerste als m'n paarden er als verzopen katten bij staan en ik lekker in een warm/droog huisje in een lekker zacht bedje lig, ja dan voel ik me niet lekker nee!

Maar ook de paarden zelf die nooit zeuren als dat naar binnen willen, staan wel zachtjes te hinniken als het tegen een uur of 8 s'avonds loopt omdat ze het zat zijn om in de regen te staan.

Ik heb ze ook liever altijd buiten, scheelt een hoop gehannes met uitmesten, de paddock leeg scheppen is makkelijker en sneller gedaan dan een stal met vlas.

Ik vind het ook een hele rare opmerking om te zeggen dat de eigenaren van paarden die s'nachts buiten staan "iets beters" niet kunnen betalen..\
Ik heb notabene stallen aan huis en ook mijn paarden staan s'nachts dus meer buiten over een heel jaar gezien dan binnen.

Zomers staan ze overigens altijd buiten, maar dan vind ik de temp. wel een stuk aangenamer dan in de herfst/winter

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:57

Mijn paard is nogal een baasje en moet continu zijn weidegenootjes in de gaten houden als ie in de wei staat.
Je wil niet weten hoe vermoeiend dat is! ;) Daarom heb ik hem eigenlijk liever 's nachts binnen om uit te rusten.
Maar hij staat 's zomers 24/7 buiten (winter alleen overdag), dus vaak zet ik hem overdag even op stal om bij te komen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:02

Interessant topic: ik heb deze week net de keuze gemaakt om van stal te verhuizen. Mijn paard staat nu 24/7 buiten en gaat naar een stal waar hij overdag in de paddock staat en 's nachts binnen (ik zit er over na te denken om hem 's zomer weer terug te verhuizen naar zijn oude stal waar hij 24/7 buiten kan staan).
Ik vond de keuze heel moeilijk, ik heb namelijk het idee dat mijn paard het liefste buiten staat. Maar ik besloten om de komende periode voor mezelf te kiezen. Volgende week begin ik met mijn stage (co-schappen, duren 2,5 jaar) en hoe positief ik het ook probeer te zien: Ik zie het echt niet zitten om 's avonds mijn paard te gaan zoeken in een donkere wei, daarbij komt dat de bak bij ons bijna de gehele winter niet te rijden is. En ik kan het natuurlijk niet maken tov mijn paard om hem te degraderen tot 'weekendhobby'.
Verder waren er al langere tijd wat praktische bezwaren, bijv. 's avonds les hebben en dan het paard weer kletsnat in de wei moeten zetten, daar voel ik me gewoon niet zo goed bij).Verder voel ik me bij het slechte weer van de afgelopen tijd toch wel schuldig dat ik lekker in mijn warme bedje lig, terwijl mijn paard buiten in de kou staat.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:14

Mijn paard gaat ook nachts naar binnen. Voor haar veiligheid en mijn rust. Ik moet er niet aan denken dat er nacht iets gebeurt. Ze staat met dit weer ook binnen, ik vind het niet leuk voor haar. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ze met een of andere blessure uit het land komt.

Zomers gaat ze gewoon elke dag naar buiten. Ze is alleen allergisch voor de meeste vliegensprays, voor sommige is ze niet allergisch maar die helpen dan weer niet. Dus als er veel vliegen er dat voor haar een kwelling. Ze gaat dan alleen s'ochtends en s'avond naar buiten. Maar dat is voor haar eigen plezier.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:42

Mijn paarden staan overdag buiten en s'nachts binnen.

Je doet ze er echt geen plezier mee om s 'nachts buiten te laten staan, het is voor hun en mij gewenning om ze binnen te hebben en ik slaap niet lekker als zij buiten staan.

Daabij zit ik met het voeren van krachtvoer wat niet werkt als ze buiten staan op het oog met 2 die voernijd hebben want dan krijgen de andere 2 gewoon niks.

Ze staan wel ook met dit weer van s'ochtends een uur of 9 tot het donker buiten.

Ik heb ze nu wel naar huis gehaald om ze meer naar buiten te krijgen met dit weer. Voor mijn jonge paard vind ik het wel belangrijk dat ze minimaal 4 tot 8 uur buiten staat.

Ach ieder zijn eigen keus en als je goed kijkt naar je paard kun je zelf ook zien of je paard zich goed voelt bij de situatie

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:45

mijn paard gaat overdag naar buiten en s avonds lekker naar binnen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:48

sporter schreef:

Wat een rare opmerking.
Die van mij staat 24/7 buiten op een verharde paddock met inloopstal/vriendinnetjes/elke dag toezicht/(bijna) onbeperkt ruwvoer. Echter de mensen die ook bij ons staan, en hun paarden wél op stal houden (vaak ook 24/7), betalen net zoveel...

Als er op stal in de nacht brand uitbreekt is er ook niet direct iemand bij om je paard te bevrijden, die van mij kan in geval van uiterste nood zichzelf nog door het draad door proppen om op het weiland te gaan staan. Om maar even het argument toezicht in de wind te slaan.

Overigens denk ik dat mijn paard diep ongelukkig wordt wanneer hij binnen zou moeten blijven, hij staat nu achter 1 simpel lintje, waar hij achter blijft staan. In de zomer loop hij door het lint heen om versere grasjes te zoeken :+ .
Ik ben dus wel overtuigd dat mijn paard gelukkig is

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:08

Mijn paard staat snachts binnen voor mijn plezier. Ik wilde namelijk
een stalling met binnenbak. En ik heb hier in de buurt niets kunnen vinden
wat en 24/7 weidegang bood en een binnenbak had. Dus heb ik
gekozen voor een binnenbak en 10/13 uur per dag buiten staan en snachts
op stal. Dit trouwens alleen in de winter, vanaf april staat ze weer 24/7 buiten.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:43

mijn paarden staan op kort stuk met inloop naar hun stal.
mogen dus zelf kiezen wat ze willen

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:52

Beetje kort door de bocht opmerking van Sporter.
Lijkt me niet dat dat je hoofdreden moet zijn als je je paard 24/7 buiten hebt staan.
Enfin... In NL stonden mijn paarden in de zomer ook dag en nacht buiten.
Hier in Noorwegen is het even wat anders.'s Winters zet ik ze 's avonds binnen omdat er hier van alles (wild) rond dwaalt 's nachts en daar worden ze heel nerveus van.Buiten dat : er wil nog wel eens een eland door de omheining gaan en dan is er dus ook een kans dat de paarden daar ook de weg naar buiten vinden.
's Zomers stikt het hier 's avonds en 's nachts van de muggen,dan doe ik ze dus ook geen plezier om ze buiten te laten.Pfff,wat je niet moet laten om in het bos te wonen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:07

Mijn pony stond tot gisteren veel binnen in de winter (op stal en een paar uur per dag in een paddock) en in de zomer 24/7 op de wei.
Sinds gisteren staat hij in een stal, met een uitloop, een bak die altijd open staat en waar ze dus in kunnen. En als het niet te nat is kunnen ze ook zo de wei in. Ze kunnen dus zelf kiezen waar ze staan. Overdag, 's nachts, winter en zomer.

Ik had nooit het idee dat hij ongelukkig was. Ja, nu met de sneeuw en weinig naar buiten merkte ik dat hij wat minder in zijn vel zat. Maar verder was het gewoon een vrolijk paard.
Maar vanochtend zag ik een heel ander paard. Tevreden en blij. Ik ben heel blij dat hij nu op deze stral staat en hij gewoon lekker zijn benen kan strekken als hij dat wil.

En wat de prijs betreft: het scheelt 5 euro en is nog steeds boven de 200 euro :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:15

ik kan sporters opmerking wel begrijpen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:18

Ik niet. Waarom zouden mensen die er voor kiezen om hun paard ook 's nachts op een weide zetten dat doen om niet iets beters te kunnen betalen?
Ik vind het heel kort door de bocht en nogal een vooroordeel.
Er zullen vast mensen tussen zitten waar dat zo is. Maar ik denk de meerderheid toch niet. :)

En ja, ik voel me aangesproken, aangezien mijn pony ook vanaf gisteren ook 's nachts op de wei kan. Overigens wel met toezicht, want hij staat bij iemand aan huis.