mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:04

Is dit een vraag aan mij??

Ik vind 5 plakken stro gewoon heel weinig in een stal!! Elk paard knabbelt wel wat stro weg...als je er zo weinig in gooit dan valt het wel op ja!

Een paard gaat niet aan de diaree van stro. Stro vult wel maar er zitten geen voedingswaarden in....

paard kan er alleen koliek van krijgen als hij een paar balen op eet....niet van 5 plakjes in 3 dagen!!! Dat is echt niet veel, met een goed gevulde stal vallen je die 5 plakjes echt niet op hoor!!!!!!

Ik zou eerder wat meer hooi gaan voeren!! Ruwvoer is goed voor de spijsvertering, maar als je kuil voert moet je niet meer gaan voeren...dan kan dat een oorzaak zijn van de diaree....

Diaree tijdens rijden is of stress...of inderdaad worden de darmen dan op gang gebracht....

annebe

Re: mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:56

Hoeveel uur per dag komt je paard buiten?
En je zou wat fruit of wilgentakken op kunnen hangen in de stal (liever dan dat chemische lick-it spul)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:01

Tsja, die van mij at de box ook in de een nacht leeg.
Ik heb haar op hennep gehad en inmiddels strokorrels en dat bevalt prima. Paard krijgt voldoende hooi en mijn stroallergie(doehetzelfstal hier) heeft toch de doorslag gegeven om definitief over te stappen.

Wat je ook nog kunt proberen, stro inspuiten met antibijt spray. Werkte bij die van mij ook.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 23:28

paard kan niet naar buiten hebben we geen mogenlijkheid op stal voor alleen in de zomer komen ze buiten.
verder had ik het met de eigenaar van de stal overlegd en het schijnt dat ze nou verkeerde stro hebben dat ze veel meer eten... kan dit kloppen???
hoeveel hooi die krijgt weet ik niet precies wel dat ze het maar 1 x per dag krijgen.... erg weinig vind ik zelf....

zou ik dan evt. hooi bij kunnen voeren?...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:13

1x per dag hooi is op zich niet slecht , als ze in die ene keer dan maar genoeg krijgen zodat ze er de hele dag mee doen ;)

Maar als ze ook maar 5 plakjes stro per 3 dagen verbruiken...en niet naar buiten kunnen....dan lijkt het me sowieso al niet zo'n denderende stal :=

Heb je geen betere opties in de buurt ?

Beestje eet dus waarschijnlijk stro vanwege te weinig hooi , en door verveling. Diarree zal wel gewoon komen doordat de darmen beter op gang komen als die even uit zijn stal is , en de darmen zich ook leeg gaan maken omdat er werk aan de winkel is + er eindelijk wat gebeurt.

De hele dag op stal staan is gewoon onwijs slecht voor een paard , dat hele lijf is erop gebouwd om de hele dag wat te bewegen , dat houdt de spijsvertering en bloedsomloop lekker aan de praat :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 07:58

Als je paardje de hele dag op stal staat vind ik het niet zo raar dat hij met rijden zoveel moet poepen!
En dat stro-eten komt denk ik dan vooral van het te kort aan (arm)hooi.

Als je zaagsel gaat strooien ben ik bang dat je het alleen erger maakt, dan krijgt je paardje helemaal niet meer voldoende ruwvoer, en zal hij zich ook nog eens te pletter vervelen(met alle gevolgen van dien)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:07

Wat ik zou doen als ik jou was is een keer met hooinet en weegschaal naar stal gaan, dan kun je even wegen hoeveel kg hooi je paard krijgt.
Wat de eigenaar zegt over het soort stro kan inderdaad schelen, van sommige oogsten stro eten ze meer. Het is bijna altijd tarwe stro, maar er kan toch heel veel verschil in zitten.

Wilgen takken zijn altijd een goed idee.
Hoe zit het precies met de diaree van je paard, en het aantal keer mesten? Is alle mest diaree, of alleen met rijden bv? hoevaak per dag mest ze? Anders een keer een dag na een schone box proberen te tellen hoeveel mestballen er in de box liggen.
Hoe is het met het gewicht van je paard, is ze te dik/dun? behalve de grasbuik dan?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:38

1 keer per dag hooi ben ik geen voorstander van! Verder zo weinig stro ook niet!! Wat betaal je in godsnaam per maand voor die stal?? Als ze ook al niet naar buiten kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:42

Als paarden stro eten dan hebben ze behoefte aan struktuur. Stro eten is helemaal niet slecht. Is juist goed. Een plak of 2 per dag (etmaal) is helemaal niet veel, dus in 3 dagen is 6 plakken. Misschien denk je dat je paard veel hooi krijgen.

Op alle stallen waar ik heb ik gestaan, voerde ik het meeste hooi, werd altijd uitgelachen en commentaar. Maar die paarden hebben altijd te weinig gehad, nu hij thuis staat krijgt hij 5 hooibeurten en dat zijn bergen hoor, alles is op.

Ga maar nog meer hooi voeren, want het is koud, hun kachel moet ook blijven branden en de verveling is moordend met dit weer.

Dat beetje stro is geen probleem, als je paard maar dagelijks beweging krijgt, want door stilstaan komen de darmen ook stil te liggen, lopen en beweging is 1 voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:45

IrisenUledi schreef:
paard kan niet naar buiten hebben we geen mogenlijkheid op stal voor alleen in de zomer komen ze buiten.
verder had ik het met de eigenaar van de stal overlegd en het schijnt dat ze nou verkeerde stro hebben dat ze veel meer eten... kan dit kloppen???
hoeveel hooi die krijgt weet ik niet precies wel dat ze het maar 1 x per dag krijgen.... erg weinig vind ik zelf....

Ok, je zegt het nu zelf. Niet naar buiten is natuurlijk geen pensionstal, maar een geldboompje.....ook met dit weer moeten ze naar buiten kunnen, aan de pensionbaas om daar creatief in te zijn. Ook moet hij zijn klanten de mogelijkheid bieden om eventueel te rijden, dat kan best wel, maar dat is elke dag slepen en zout strooien, goede bodem met goede waterafvoer......daar betaal je voor.

Er is stro waar veel gras tussen zit, dat neemt weinig vocht op en dat eten paarden graag, dan heb je gerstestro eten ze ook liever, tarwe minder en rogge helemaal niet. Maar ik denk dat hij gewoon gerstestro heeft.

Hij krijgt sowieso dus veel te weinig hooi, moet dus zijn rantsoen aanvullen met stro en dan ook nog eens niet buiten komen, dus jij moet elke dag je paard aan de hand gaan stappen als je niet kunt rijden...maar dan ook elke dag...

Dit is geen goede stal. Zo kan je met veel geluk hopen dat je paard gezond blijft, hangt van het paard af, veel succes.

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:51

Mijn pony heeft is door meerdere keren koliek(van stro) op vlas gezet. Het werkt goed maar je moet er wel voor zorgen dat hij zich niet gaat vervelen(de mijne eet nu ook het vlas op :P, maar dat kan bij haar minder kwaad). Bij ons op de manege wordt dan elke dag wanneer opgestrooid of uitgemest wordt, nog een beetje stro door de stal verspreidt zo dat ze toch nog een beetje stro krijgen!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:10

siskeh schreef:
Als je paardje de hele dag op stal staat vind ik het niet zo raar dat hij met rijden zoveel moet poepen!
En dat stro-eten komt denk ik dan vooral van het te kort aan (arm)hooi.

Als je zaagsel gaat strooien ben ik bang dat je het alleen erger maakt, dan krijgt je paardje helemaal niet meer voldoende ruwvoer, en zal hij zich ook nog eens te pletter vervelen(met alle gevolgen van dien)

Als je gaat veranderen zal je dierearts blij met je zijn.
Ik zou zeggen verdiep je eens werkelijk in de behoefte van het eten van een paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:21

@wiske: is dat een reactie op mijn post, of meer voor TS :=
Nu klinkt het nl. een beetje alsof ik me eens zou moeten verdiepen :o

@shoefshoef: ik voer gemiddeld 1 keer per dag hooi, en daar hebben 3 paarden de hele dag(24uur) genoeg aan, dus het kan wel degelijk!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:13

Moeilijke naam he ShoufShouf (betekent kijk kijk in het arabisch)
Is vandaag al de tweede keer dat die naam verkeerd geschreven wordt!!

Als je 1 keer per dag voert moet het wel voldoende zijn voor de hele dag!! Heb alleen het idee dat het op deze stal niet het geval als ik het zo lees....

Als je in een keer genoeg voert dan is het prima!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:17

Mijn pony is ook een appart geval wat stro betreft. Ze heeft altijd kuil en hooi tot haar beschikking de gehele dag door. Ook komt ze veel buiten maar zodra ze op stal komt is het echt schrokken in het stro. Het heeft mij flink geld gekost toen ze koliek kreeg en meteen geopereerd moest worden. Geloof me een pak zaagsel is heel wat goedkopen dan de operatie.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:18

[quote="siskeh"]@wiske: is dat een reactie op mijn post, of meer voor TS :=
Nu klinkt het nl. een beetje alsof ik me eens zou moeten verdiepen.

Nee dat is zeker niet naar jou bedoelt.

Een paard eet gemiddeld 18 eur per dag, daarmee bedoel ik laat het paard dan naast het hooi stro eten, zo hoort het eenmaal.
Daarmee bedoel ik juist de meeste mensen moesten zich eens meer verdiepen in de eetbehoeften van onze paarden , dan was er al veel leed mee geleden.
Hier komt bijna dagelijks de dierenarts op ons bedrijf ( groot rundveeberijf keizersnedes end).
Dan zegt de veearts vaker, dat die naar een kolieker toe moet, of is geweest en hun zeggen ook. Dat de mensen in godsnaam niet met een AH draagtasje vol met hooi hun paardje voeren 1 maal per dag.
Dit kan toch niet.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:04

Meng eens water met groene zeep en gooi het over het stro. Grote kans dat je paardje er dan van af blijft.

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:07

bumbaluutje schreef:
Meng eens water met groene zeep en gooi het over het stro. Grote kans dat je paardje er dan van af blijft.

dat is echt niet goet voor je paard hoor en een klein beetje stro eten kan egt gen kwaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:49

Shoufshouf schreef:
Moeilijke naam he ShoufShouf (betekent kijk kijk in het arabisch)
Is vandaag al de tweede keer dat die naam verkeerd geschreven wordt!!

Als je 1 keer per dag voert moet het wel voldoende zijn voor de hele dag!! Heb alleen het idee dat het op deze stal niet het geval als ik het zo lees....

Als je in een keer genoeg voert dan is het prima!!

Misschien bij koeien maar niet bij paarden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:53

IrisenUledi schreef:

Tarwestro wordt gegeten en gerstestro ook.
Mijn paard vrat z'n stal ook steeds helemaal leeg en die staat nu op roggestro. Daar eet hij niet van.

1x per dag hooi is veel te weinig (tenzij het veel is en genoeg is voor de hele dag).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:46

@russel kan je je post wat toelichten?

@shoufshouf: sorry voor de naamsfout :P
@wiske23: bedankt voor je verduidelijking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:50

Omdat paarden blijven eten en dan eten ze meer. Het is beter om paarden een aantal kleinere porties per dag te voeren, is beter voor de spijsvertering, ook is de maag van een paard relatief klein en het is beter om die voor 3/4 gevuld te hebben dan helemaal bomvol.

Ze zullen dan urenlang niets meer te eten hebben en dan ligt alles stil, teveel maagzuur aangemaakt omdat die maag met eten altijd bomvol gegeten wordt en op is op, dan kunnen ze op het restje ook nog gaan poepen en door de stal lopen, dat eten ze dan niet meer.

Maar ik dacht dat dat op bokt onderhand wel bekend was? Zoveel dierenartsen en paardensites die dat uitleggen?

Luchtzuigers bv kun je er van krijgen, ook is er dan weer voor 2/3 van de dag verveling.

Paarden op een schrale wei die bijgevoerd worden is wat anders, dat is bijvoeren, maar een stalpaard heeft een ander ritme nodig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:56

@Russel: Maar ik kan met 1 (soms 2) keer voeren toch ze de hele dag van hooi voorzien.
Niks in verschillende porties, gewoon een aangepaste hooibak en 1 keer per dag voer erin.
Je ziet ze er op een gegeven moment wel bij weglopen, dus ze vreten zich niet in 1 keer propvol.

Is overigens wel zo dat als je ze "veel" krachtvoer geeft het wel verstandig is om dat in kleine porties te geven.(of je moet daar ook al weer een automatische voerbak voor hebben, maar dat is nogal een duur grapje :=
Bij koeien(eigenlijk bij melkkoeien, niet bij vleeskoeien) is het juist zo dat ze wel meerdere malen per dag voer moeten hebben omdat ze mega hoeveelheden krachtvoer binnenkrijgen.

sayaxkikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:58

mijn paard eet ook stro al heel lang maar eeft nog nooit kolieke gekregen ;)
hij eet bijnaheel zijn bot op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:05

sayaxkikker schreef:
mijn paard eet ook stro al heel lang maar eeft nog nooit kolieke gekregen ;)
hij eet bijnaheel zijn bot op

:D :D :D

Sommigen paarden zijn ook net hondjes he?? :+