Nieuwe stal : welke soort vloer / bodem zouden jullie doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:35

Wij hebben een stal beton, dat is heel handig met uitmesten
ook hebben we een stal klinkers, dat is misschien wat moeilijker uitmesten, zolang je ze maar recht legt !!
klinkers vind ik wel fijn en een dikke laag stro erin !!

xSiep

Re: Nieuwe stal : welke soort vloer / bodem zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:38

Wij hebben ook beton vloer + muren + onderste gedeelte stalmuren, idd heel handig met uitmesten, verder blijft het netjes.
Glad wordt het soms wel als het vriest en water op de grond opdroogt, hier gooien we dan gewoon wat vlas over. En zodra het ontdooit kun je het zo wegvegen ;)

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:22

wij hebben 4 stallen met klinkers en als je ze goed aantrilt heb je met uitmesten nergens last van, we hebben ook 2 stallen met beton maar die zijn echt super glad. Ik zou echt voor klinkers gaan, veel minder glad!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:24

Solis schreef:
pmarena schreef:
Dat ze er in gaan mesten en piesen , komt doordat je er strooisel in legt :)

Dat is mijn bedoeling sowieso niet , ik ga geen plee voor ze bouwen :P

Wil wel een zachte ligplek dmv. iets van rubber , maar strooisel is niet de bedoeling :)

Overigens , de tijdelijke schuilstal nu daar is ze ook heel netjes op. Alle mesthopen worden een meter buiten de stal gelegd zodat het bedje schoon blijft , tuthola :+

Ze is sowieso erg netjes , altijd al geweest. Het is dat er andere bij staan anders zou ze alles direct op de mesthoop lozen :D

Ja ik geloof het zo hoor :)
Maar om de betonnen vloer kaal te laten lijkt me niet prettig voor ze.. Rubberen matten is dan een optie inderdaad, vraag me alleen af of ze daar wel op gaan liggen? Denk dat de onze hier dan eerder ergens in de wei neerploffen.
Hoe had je dan die betonnen vloer die je wel noemde in je beginpost gedacht, buiten de optie van rubberen matten? Puur uit nieuwsgierigheid hoor, want ik probeer ook een andere optie te vinden dan strooisel of kale vloer (en geen poep in de rijbak :+). Helaas zijn de zwijntjes hier niet zo zindelijk, maar goed dat zal ik zelf in stand houden denk ik.

Als er toch beton inkomt , dan zal dat opgeruwd beton worden. Onder het hooinet hoeft dan niks te komen want er komt dan toch geen zand tussen het hooi. Wel wil ik dan een HIT-matras neerleggen voor een zacht slaapplekje in dat schuilhok. Ik denk ook niet dat ze er snel zal gaan liggen , maar voor in de winter lijkt het me toch wel prettig , dan staan ze toch de hele dag maar een beetje aan dat hooinet te plukken en bij echt akelig weer is een dutje buiten dan ook niet zo geweldig :)

Maar als er dus al een betonnen vloer in gaat dan ga ik niet nog eens met rubber tegels aan de gang.

Wel is het dan de vraag wat je het beste met afwatering kan doen , een gootje , een putje...? En waar komt dat dan op uit ? Dat soort dingen :)
Maar toch lijkt zand me fijner voor die ene keer dat er eens een emmertje water om gaat of toch iemand zijn plasje niet kan ophouden tot buiten :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:31

Lubberslieke schreef:
ik heb niet alles gelezen dus sorry als het er al stond maar goed je vroeg waarom geen klinkers,

idd vocht doorlatend dat mag idd niet ivm grondwater ofzo hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vind het een hel als je bv vlas hebt en een pis merrie of een zeikende hengst krijg je de stal nooit goed schoon en blijft er altijd iets vocht vies enz achter als je dan weer schoon er overheen gooit is het gelijk vies. het is iritant met vegen. maar wat voor mij het belangrijkste is eens in de zoveel tijd bacterieel reinigen kan dan niet zo makkelijk stel je hebt een keer een ziekte zoals droes op stal moet je alles zeer grondig reinigen dan ben je met klinkers stukken langer bezig dan met bv beton enz,
beton met vrezen is makkelijker schoon te houden inderdaad.
Als ik mocht kiezen ging ik voor beton, en dan met matten, die isoleren iets beter in de winter maar geven geen warmte oid in de zomer plus als een paard veel ligt heb je minder kans op scaaf plekken enz succes met de stal bouw;.

Tegels zijn voor mij dus sowieso geen optie eigenlijk :)

Beton met rubber matten op de gehele vloer vind ik ook goor voor een dichte stal , blijft al die pis op staan :P

Maar voor een inloopstal is het wel een optie inderdaad. Ik zou dan dus niet gaan voor overal een laagje rubber , maar aan 1 kant van de stal een HIT-matras , dat is wat dikker en echt om lekker op te liggen :)

Het wordt trouwens een inloopstalletje van 3 x 5 meter , met in beide lange zijdes een doorgang naar binnen / buiten zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten. De ene doorgang zit aan de kant van het huis , daar is amper wind tussen huis en stalletje , dus die doorgang blijft gewoon open. De andere doorgang daar wil ik van die rubber stroken voor , waar ze wel doorheen kunnen lopen maar die weer dichtvallen zodra ze erdoor zijn. Dit tegen doorwaaien vanaf de achterkant.

Ik ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die al jaren hun paarden op een bodem van zand hebben staan , hoe dat bevalt...

Ik neig toch steeds meer naar een lekkere dikke zandbodem , met aan de ene kant , onder het 3 meter brede hooinet , vochtdoorlatende rubber tegels , en aan de andere kant , waar het HIT-bed komt , gewoon betontegels daaronder. Zonde geld om daar ook die dure rubber tegels op te leggen , die verdwijnen toch onder dat HIT-bed :)

En dat komt nooit meer van z'n plek door het gewicht :P

Maar ik twijfel nog heel erg. Hoop op nog wat meer reacties , vooral ook over het zand-idee :)

droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:44

Lubberslieke schreef:
ik heb niet alles gelezen dus sorry als het er al stond maar goed je vroeg waarom geen klinkers,

idd vocht doorlatend dat mag idd niet ivm grondwater ofzo hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vind het een hel als je bv vlas hebt en een pis merrie of een zeikende hengst krijg je de stal nooit goed schoon en blijft er altijd iets vocht vies enz achter als je dan weer schoon er overheen gooit is het gelijk vies. het is iritant met vegen. maar wat voor mij het belangrijkste is eens in de zoveel tijd bacterieel reinigen kan dan niet zo makkelijk stel je hebt een keer een ziekte zoals droes op stal moet je alles zeer grondig reinigen dan ben je met klinkers stukken langer bezig dan met bv beton enz,
beton met vrezen is makkelijker schoon te houden inderdaad.
Als ik mocht kiezen ging ik voor beton, en dan met matten, die isoleren iets beter in de winter maar geven geen warmte oid in de zomer plus als een paard veel ligt heb je minder kans op scaaf plekken enz succes met de stal bouw;.

hallo luitjes

ik heb het eens even een beetje grondig door gelezen
zelf heb ik zo'n 3 jaar een loop schuilstal gehad voor 2 pony's 1tje 1.30m hoog de andere 1.55m hoog ze hadden een zand klei bodem en daar boven op betonstoep tegels niets meer niets minder ze poepten wel in het schuil hok maar plasten buiten en het waren geen lig pony's ze stonden of liepen veel ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik wens je veel succes met het plaatsen van de schuil stal en sterkte met je vloer keus groetjes esther (droom).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:51

Mocht je alleen beton doen, dan kun je dit natuurlijk gaan frezen.
Dit apparaat kun je bv bij de 2Rent huren.
Voor rundveestallen worden zulke apparaten ook wel voor de roosters gemaakt.

De stal waar mijn paard in staat is de vloer aflopend.
Er zat een oude grup (zeer ondiep) waar de vloer naar toe is gelegd. Op deze grup liggen nu tegels.
Het gier loopt dus naar een gootje waardoor je altijd een droge stal hebt.
Met uitmesten is het ook totaal geen probleem.

Dit ''gootje'' zou je dus ook in je nieuwe stalletje kunnen maken en dan de vloer daar naartoe laten aflopen.

saskia1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:10

wij hebben stenen (klinkers volgens mij) en nog een stal met zand waar de stenen nog in komt en om uit mesten vind ik de stallen met stenen makkelijker

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:02

Bij mijn oude stal was de ondergrond aangestampt zand, daarover heen ging stro. Over het algemeen was het goed te doen omdat het overdag openstond naar de wei en ze daar vooral gingen mesten. Volgens mij hebben ze er op een gegeven moment tegels ingelegd en de voegen opgevuld met brekerszand (?), niet lang daarna ben ik er weg gegaan, zou dus ook niet weten of het gewicht de tegels heeft 'geklonken' of dat ze ze toch af en toe hebben moeten herleggen.

sassiee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:03

ik heb in 3 stallen stenen en in 1 stal zand, ik vind stenen makkelijker