paard heeft het koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:19

wilmatj schreef:
hej,

binnen staat hij dus zonder deken en buiten met een 200 grams,

trillen komt meestal niet door de kouw. Dit is mijn verteld door de dierenarts, paarden zitten niet hetzelfde als mensen in elkaar. meestal gaan paarden trillen bij een combinatie van kou, en ziekte of in ieder geval dat die zich niet lekker voelt. als paarden het koud hebben gaan ze hun haren recht overeind zetten. leg je er dan een zweetdeken op. dan kunnen ze dat niet zo makkelijk meer.
dus krijgen ze het koud:P

over die 200 grams voor buiten. dat zou ik persoonlijk niet doen.
omdat ze hun haren dan dus niet omhoog kunnen zetten krijgen ze het alsnog koud.

mijn paard staat binnen ook zonder deken en buiten met een 300 grams. als het echt hard vriest dan gooi ik er een 500 grams op.

dan kan die van jou zijn haren tog ook niet overeind zetten ???

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:54

ja denk dat die het koud heb dus zweetdeken op kan wel!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:47

mijn paardje heeft gewoon een dikke wintervacht en ik kijk het per dag aan. zo als nu is het echt heel koud dan doe ik hem een regendeken (met dunne fliesvoering) op. ik ga vooral uit van de gevoels tempratuur. is er een koude wind of echt een hele dag regen dan krijgt hij een denken op. en nu het zo koud is ook snachts in de stal, omdat hij dus niet kan lopen. ik zorg in de stal nu voor een dik pak droog zaagsel en voldoende hooi voor de nacht. ik kijk en voel dus echt per dag!

nienkexD

Re: paard heeft het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:50

kijk even goed of er nog wat anders met het paard aan de hand is, maar anders zou ik hem gewoon een dunne zweet deken op doen

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:52

Jouw paard kan perfect koud hebben.
Ik heb een draversmerrie die amper winterhaar krijgt en bij de eerste vorst onophoudelijk begint te trillen, staart tussen de benen, amper nog een voet verzetten. Dekentje erop en beestje is weer vrolijk :)
Terwijl mijn pony precies een wandelende haarbal is. Hangt serieus af van paard tot paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:55

Ja ik weet niet het heeft wel flink gevroren en op stal ook. Het water bevroren, de drollen bevroren, dus ja hij had het koud.

Hij kan niet lopen om zich warm te houden. Mijn paard staat buiten zonder deken en als ik naar bed ga doe ik met dit koude weer dus ook een staldeken op. Paard voelt dan al koud aan en in de nachten is het koud, kan hij warm gaan liggen.

Nu met die harde koude wind heb ik hem ook buiten met deken gezet. Wintervacht houd hem vaak warmer dan een deken, maar soms moet je helpen met met vorst is het helpen.

Een oud boertje waar mijn paard naast stond, paarden altijd buiten zonder deken, in de koude winternachten gingen ze op stal en hadden ze allemaal een oud winterdek op, maar dan alleen als het vriest. Vond ik altijd heel paardvriendelijk. De dooi, dekens weer af en na de koudste winterweken weer dag en nacht buiten. Zijn paarden werden altijd tegen de 30....was mijn voorbeeldje...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:11

mizzpoez schreef:
Is er nu niemand die bedenkt hoeveel hooi dat paard krijgt??

Een paard houd zich warm door ruwvoer te eten (bij de vertering komt energie--> warmte vrij), ik denk dat je paard geen hooi genoeg heeft gehad in de nacht dat hij zo rilde en met genoeg bedoel ik dus dat hij de hele nacht onbeperkt kan blijven kauwen. Een deken is nergens voor nodig, zeker niet als hij een lekkere dichte vacht heeft maar dan moet hij dus wel eten genoeg krijgen.

edit: spelfout

dit verschil toch echt per paard hoor, want ik heb er 1 die dot het prima zonder deken, is geen kilotje lichter geworden. en die ander die kan ik echt niet zonder deken laten staan omdat die anders het gewoon koud krijgt. en die van mij staan op onbeperkt ruwvoer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:15

Paarden trillen om zich warm te houden en met voldoende toegang tot ruwvoer mag dit dus ook geen probleem zijn. Deken op, deken af zou ik echter niet doen. Koop een degelijke deken met een temperatuursrange zodat je deze zowel 's nachts op stal als overdag buiten op kan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:02

Ik wissel normaal gesproken ook niet met dekens voor de nacht, in elk geval niet het afdoen van dekens. Wel eens op doen als ze zonder staan (in de zomer bij regenachtig weer) of een extra deken (bij flink koudere nachten/strenge vorst)
Normaal gesproken lopen ze met een deken rond die past bij het seizoen. Voor mijn merrie is 100 grams genoeg in voor- en najaar en de normale winterdagen, toen het echt ging vriezen heb ik er een dunne onderdeken onder gedaan en samen is het 200 grams. Daar heeft ze het tot nu toe niet koud onder gehad.

Mijn oudere pony had eerst een ongevoerde regendeken, maar daar stond hij na een koude natte nacht toch heel erg onder te rillen en te trillen en hij was door en door koud, ondanks voldoende ruwvoer. Hem heb ik toen ook een gevoerde deken om gedaan en die heeft hij nu nog om. Overdag loopt hij met mooi weer wel eens even een uurtje zonder, maar verder blijft deze deken nu op tot het weer een graad of 10 wordt.

Ik doe nooit 's nachts een deken af omdat mijn paarden in open stallen staan in een kapschuur. Ze staan dus wel droog en redelijk goed uit de wind, maar het is vrijwel net zo koud als helemaal buiten. Deken op of af zou ik alleen doen als er grote temperatuursverschillen zijn tussen in de stal en buiten de stal. Voor de gezondheid van het paard is het overigens gezonder als dat verschil niet zo groot is...

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:26

net weer bij mijn paardje geweest, hij trilt niet alleen die ene keer dan dat ik dacht dat hij het koud had.
Zijn deken heeft hij nu gewoon op in de stal.
Ik hoorde hem net wel 2 keer kuchen.
Zou er dan misschien tog iets aan de hand zijn?
Het kan zijn dat ik een beetje overbezorgd ben hoor het is mijn eerste paard en heb hem nu 4 maanden.
Ik ga morgen weer terug om te kijken of hij nog kucht. wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:56

Kuchen of hoesten? Misschien heeft hij wel een kou gevat. Neem eens zijn temperatuur op.

Of je paard kan niet tegen het stof, maar dan hoest hij als een oude vent met slijm ophoesten en snotneus.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:13

Hallo,

Misschien een overbodige opmerking, maar ik lees dat bijna iedereen trillen associeert met het koud hebben van het paard.

Als het paard normaal reageert niets bijzonders aan de hand is, geen andere gedragingen heeft als normaal dan zou je kunnen zeggen dat hij zich warm houd.

Echter is het bij mij ook bekend ( Helaas meegemaakt ) dat als een paard trilt hij/zij pijn heeft. Door de pijn gaan ze trillen, kunnen grote ogen opzetten en reageren anders als normaal. Het kan zijn dat ik het een en ander over het hoofd heb gelezen, maar las voor namelijk alleen het "koud" issue vandaar dat ik het er even bij vermeld.

Uiteraard als je van je paard gewend bent dat ie trilt dan is kijken naar een andere oorzaak moeilijk als dat je paard bijna nooit trilt. Is dat laatste het geval dan zou ik inderdaad wel eens kijken of hij/zij iets mankeert.

Het kan mogelijk zijn daar in het verleden meegemaakt dat paard kennelijk zodanig was gevallen, dat hij alleen maar stont te trillen, wij dachten ook in eerste instantie koud, maar bleek later dat het paard in shock was van de gebeurtenis en de pijn.

Hier zijn natuurlijk meerdere kenmerken zichtbaar, vandaar dat ik niet weet hoe het paard reageert en handelt van de topicstarter en daar weinig over kan zeggen, maar niets is onmogelijk.

Mij lijkt dan ook om eerst te kijken of er niet iets is en het e.e.a uit te sluiten, een paard dat bijna nooit trilt is lastig te kenmerken dat hij het koud heeft. beter eerst het ene nakijken dan te concluderen dat hij het koud heeft en er maar vanuit gaan dat er niets aan de hand is, waardoor je sneller iets over het hoofd ziet als dat nodig is.

Groetjes Sjattukuh

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:27

Je legt buiten een 200 grams op en binnen niks, in een stal is het meestal niks warmer dan buiten, enkel windvrij.
Dus de ene keer krijgt hij een deken op en als die op stal stil staat gaat die af.
Dan krijgen ze het juist eerder koud omdat ze geen beweging hebben.
Ga zelf maar eens stil zitten zonder jas en wandelen met jas en dan weer zonder jas stil zitten dan krijg je het ook koud.
Deken op of deken af is mijn idee.