Info, kosten en tips voor eigen weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Info, kosten en tips voor eigen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:20

Die prijs zou alleen okee zijn als het weiland al helemaal ingericht is op paarden , dus met een fijn stalgebouwtje met ruimte voor paarden , hooi , stro , voer , zadelkamertje , water , licht , een bakje , degelijke omheining...voor gewoon een stuk weiland is dat veels te veel.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:42

Bedankt voor alle tips en reacties!
Ik had nog even een paar andere vraagjes:
Er is mij door iemand verteld dat, als je een goed weiland hebt, bijvoeren niet nodig is. In hoe verre is dit waar denken jullie? Dan gaan we natuurlijk wel uit van een goede wei, met veel gras, in de zomer. Mij lijkt het namelijk niet helemaal kloppen.
En zou als schuilstal een kalveren hok (zo een wit plastic ding) met stalmatten als bedekking goed genoeg zijn als schuilstal of hebben ze echt groter nodig? (natuurlijk dan wel 1 per shet op de weide he)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:12

Op zich zit in een goede wei alles dat een paard nodig heeft , net zoals er in goed hooi alles zit dat een paard nodig heeft :)

Maarja...je kunt niet altijd de mazzel hebben van ècht goed gras / hooi... ik voer voor de zekerheid altijd maar dagelijks een PAVO-koek bij voor de vitamientjes enzo.

Van die kalverdingetjes zou ik niet kiezen , zo'n kalver-groepsstal is misschien nog wel een optie als dat een beetje een goed formaat is ?
Maar voor elke Shet 1 zo'n fluthokje....het is maar de vraag of ze in zo'n klein hokje gaan , de meeste paarden houden er niet van om zichzelf teveel op te sluiten , en apart staan van de groep is ook niet bepaald favoriet. Beestje staan toch liever samen in een ruime ruimte dus ik denk dat van die overkappinkjes echt zonde van je geld is omdat je de Shetten er weinig plezier mee doet. Maar ik kan het mis hebben :)

Handiger is dan een stalletje van bvb. www.tackroom.nl was het dacht ik , ik heb de boogstal daarvan en die bevalt prima :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 17:49

Die boogstallen zijn echt ideaal! en de prijs is ook zeker gunstig.
Alleen op het weiland waar ik nu mee bezig ben mag niet gebouwd worden, mag je wel zo een boogstal neerzetten of is dit dan weer per gemeente verschillend?
Nog heel erg bedankt voor de stal tip!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:08

Dat verschild inderdaad ook weer per gemeente. Even navraag daar doen lijkt me dus het handigst. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:06

je kan er redelijk veilig vanuit gaan dat als je geen bouwgrond hebt , er niks boven de meter geplaatst mag worden.

Maarja , vragen staat vrij natuurlijk :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:08

150 pm is belachelijk duur
vooral als er geen omheining of stal opstaat

licht: ik heb geen licht, ga overdag
als ik sàvonds moet gaan neem ik een zaklamp mee en evt de autolampen. Vaak zie ik zonder licht beter dan met licht, vooral als er maan is

water: ik heb een waterput laten slaan met een handpomp erop. Put slaan was... geloof 500- handpomp paar tientjes. alleen nu het erg vriest moet ik jerrykannen van huis uit meenemen

omheining, ik heb koord, bv bij boerenbond te krijgen
paaltjes heb ik bij een voerhandel in de buurt gekocht
schrik niet wat je kwijt bent aan omheining, je zit zo over de 1000- heen
ik heb laatst een nieuw stroomapperaatje gekocht, voor 300-
let goed op dat je apperaat sterk genoeg is voor je omheining

hooi laat ik nu voordroog pakken komen, grote ronde balen voor 35- per stuk, doe ik 2 weken mee
losse pakjes betaal je tussen de 2,50 en 4- voor
stro rond de 2- maar gebruik ik niet

onkruid spuiten en kunstmest kost je ook geld elk jaar
ik doe 2 keer per jaar kunstmest of kalk erop

1 hectare zonder bij te voereb, nee zou mij niet lukken
staan 3 grote pony`s op, maar swinters is het snel nat, en word alles kapot getrapt dus zet ik ze op de bak en paddock en voer voordroog bij

mest: ik heb een mesthoop gemaakt, kan gelukkig meestal wel kwijt bij omringende akkers, gewoon de boer vragen
ook willen mensen met volkstuintjes de mest wel op komen halen, maar dat is vaak maar 1 kleine aanhanger per jaar

maatje
of zelf een shet oid erbij halen, of kijken dat je advertentie zet en zo evt ook de kosten kan delen