Prijzenverschil wormenmiddelen NL - Belgie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Re: Prijzenverschil wormenmiddelen NL - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:45

ken er helaas nog 2 die zo lastig zijn. Die krijgen dan ook tabletten en die eten ze zo op :D

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:46

Ik denk inderdaad dat het het beste is als je man het probeert! Maar wel proberen de mond van het paard toe te houden nadat hij het heeft binnengehad want mijn paard spuwt het anders nog gewoon uit! Dus even vasthouden tot het echt ingeslikt is!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:51

Ik heb ook zo'n dappere hengst op stal staan.
Om de wormenspuit erin te krijgen kost mij een kwartier vechten.
En daarna een week lang spierpijn in mijn arm.
Tegenwoordig maken we een papje van zijn krachtvoer.
Mengen daar de wormenspuit doorheen.
Laten dat een uurtje staan en dan slobbert hij alles naar binnen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:03

Ik heb hier ook een lastige pony staan wat betreft die kuren. Wij zetten haar altijd zo weg dat ze geen kant op kan, hup spuit erin en mond dichthouden. Tot nu toe werkt dit het beste. In de trucjes met eten etc. trapte ze ook niet.

Ik bestel mijn kuren via Agradi. Heb laatst voor 4 kuren (2x ivermectine/praziquantel en 2x ivermectine) 55 euro betaald. Bij maakt het trouwens niet zoveel uit of ik ze via internet bestel of via de DA, dat scheelt niet zo veel in prijs.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:10

wednesday schreef:
@ eilandje:
Ik heb nog nooit ontworming bij de ruitersportzaken zien liggen (België). Ben je zeker dat dat nu wel mag?
Gek dat equest bij jou bij de apotheek zo veel goedkoper is dan hier, zover wonen we niet van elkaar!

Dat schreef ik toch niet? het wordt idd niet verkocht in ruitersportzaken :) ik wou maar zeggen dat het vroeger daar niet verkocht werd, omdat iemand schreef dat ze het in België bij een ruitersportzaak haalde.
Ik vind het zo al duur genoeg :)) volgens mij betaalde ik er vroeger minder voor bij de Paardendrogist.
is wel een apotheek waar ze altijd alle ontwormingen in voorraad hebben en waar veel paardenvolk gaat, misschien kopen ze het in het groot aan en is het daarom wat goedkoper? Wij gaan er ook enkel maar voor de ontworming, want is toch 10 km van hier. Maar bij onze gewone apotheek moeten ze het altijd bestellen...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:13

Ja de apotheek ligt hier langs mijn paardenwei dus ga ik steeds bij deze en hij moet het inderdaad ook bestellen.

Ik dacht dat je met je zin bedoelde dat het nu wel in de ruitersportzaak kon gehaald worden in tegenstelling tot vroeger ;) Zal teveel met men neus in de boeken zitten en niet meer goed kunnen volgen! Sorry

wjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:41

Paardenontworming is sinds 1 juli 2008 op recept.
Nederland kent 4 verschillende kanalisaties voor diergeneesmiddelen.
1. vrij - Dit zijn alle diergeneesmiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn
2. URA - (Uitsluitend op recept van dierenarts maar mogen wel bij de vakhandel met een diergeneesmiddelen vergunning gekocht worden.) dit zijn ontwormingsmiddelen, kalmeringsmiddelen en middelen tegen schimmels
3. UDA - (uitsluitend door dierenarts afgegeven) dit zijn de middelen die je alleenbij een dierenarts kan kopen)
4. UDD - (uitsluitend door een dierenarts toegediend) Dit zijn middelen die een dierenarts moet toedienen en niet aan u mag afgeven.

Wat betreft de ura middelen die kunt u bij iedere handelaar kopen die een A vergunning heeft afgeven door het cbg-meb.
U bent wel verplicht om een recept te overhandigen aan de handelaar die deze dient te bewaren. Volgens de diergeneesmiddelen wet is elke dierenarts verplicht om een recept te schrijven voor uw dieren als u hier om vraagt, dit mag hij nooit weigeren. Wel mag de DA hier een vergoeding voor vragen.
Deze vergoeding zal ongeveer tussen de 5 en de 20 euro liggen. Let wel volgens de Nederlandse wet moet de dierenarts uw dieren en uw stal en situatie kennen. een dierenarts die u alleen benaderd via de telefoon is fout bezig, want hij kan zo niet de situatie inschatten van uw omgeving en besmettingen en of problemen. Een vragenlijst invullen op een website is ook ongeldig. En let op u als dierhouder bent ten alle tijde verantwoordelijk.
Een dierenarts zal u altijd op werkzame stoffen moeten voorschrijven en niet op merken. Wanneer een dierenarts bv ivermectine voorschrijft hoeft dit niet per definitie eqvalan te zijn maar mag u er ook voor kiezen om bv noromectin te kiezen. Het merk dient echter wel op het recept vermeld te worden, maar u bepaald welk merk voor de bepaalde werkzame stoffen.

Vergelijking werkzame stoffen:
Ivermectine: Eqvalan, Eraquel, Bimectin, Noromectin, Ivomec-P, furexel
pyrantel: Equiworm-P, Stronggrid-p
Fenbendazol: Equiworm-F, Panacur
Moxidectine: Equest
Ivermectine/praziquantel: equimax, eqvalan duo, furexel combi
Moxidectine/praziquantel: equest pramox

De pasta's in de zelfde groepen zijn ook allemaal exact het zelfde, het eneige verschil is dat sommige voor 600kilo zijn en de andere voor 700 kilo.

Wanneer je naar een dierenarts gaat voor een recept, vraag dan om een recept voor 12 maanden en stel samen een behandelplan samen.
Wanneer je dit recept inleverd bij een handelaar kun je je pasta's ophalen wanneer je ze nodig hebt, je hoeft ze natuurlijk nooit in een keer te halen en te betalen. een recept is 12 maanden geldig. Als je wel een problemen hebt met bijvoorbeeld schimmels vraag de dierenarts dan ok gelijk om bv imaverol op het zelfde recept bij te schrijven. Je bent nooit verplicht om de imaverol ook te kopen, maar het is wel makkelijk als hij er op staat dan hoef je niet weer een nieuw recept te laten maken.

Wanneer het jaar om is kun je de dierenarts vragen om een heralingsrecept vor het volgende jaar.

Succes, als er vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden.

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:11

Ik heb een jaarpakket gekocht via dierapotheker.nl (3x Equest en 1x Equest Pramox) was incl verzenden voor 3 jaarpakketten zo rond de 177 euro kwijt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:07

Nu ik het via de DA doe ben ik gewoon goedkoper uit dan via de winkel! Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht, maar ik betaal nu nog maar 6,50 euro per spuit.
Dit zijn ivermectinespuiten voor een paard van 600 kg en voor mijn paard en pony heb ik er aan 2 genoeg. (Paard komt boven de 600, maar mijn pony niet. Ze staan 24/7 samen, dus geen probleem om de spuit van mijn pony te verdelen.)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:16

1Boefje schreef:
JaneJansen schreef:
Tubes? Of bedoel je spuiten?

Ik heb de laatste keer 4 wormenspuiten besteld bij Agradi en was E 87,75 kwijt. (incl verzendkosten)
Dit was voor 2 x Equest en 2 x Equest Pramox.

Dus dat is voor 4x ontwormen van 700 kg?

Nee, 575kg las ik net op de verpakking!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:17

AngloArabier schreef:
Ik heb een jaarpakket gekocht via dierapotheker.nl (3x Equest en 1x Equest Pramox) was incl verzenden voor 3 jaarpakketten zo rond de 177 euro kwijt

helemaal niet gek!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:24

equest pramox betaalde ik bij de apotheker laatst 28.90
noromectin slechts 9.90
equimax 26.90

ik geef 2x per jaar een enkelvoudige ivermectine pasta, 1x equimax (ivermectine + praziquantell) en 1x equest pramox (moxidectine + praziquantell)

via de DA is idd wel iets goedkoper, maar als je speciaal de DA moet laten komen, dan is dit ook gek.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:57

Zillah_M schreef:
Wij zitten meestal tussen de 8 en 13 euro per spuit. De DA brengt ze voor alle paarden tegelijk (ongeveer 30) en daarom is het goedkoper. Het merk is altijs anders zodat je geen resistentie krijgt.

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik hoop dat je bedoelt dat de werkzame stog steeds anders is. Twee verschillende merken allebei op basis van dezelfde stof kunnen nog voor resistentie zorgen

Ik ontworm mijn paarden 2 keer per jaar, ik wissel steeds af. Ik gebruik 2x per jaar ivermectine, maar niet 2x achter elkaar. Dus om het half jaar ivermectine (ik koop dan de goedkoopste, de bimectin a 7 euro) en daartussendoor ontworm ik met moxidectine (exuest pramox a 22 euro) en praziquantal (equimax a 19 euro geloof ik)
per jaar ben ik per paard dus zo'n 60 euro kwijt. Ik bestel mijn wormkuren op Agradi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:00

Wij, hier op stal met de pensionklanten , kwamen het goedkoopst uit met de agrardi.
Dan neem je natuurlijk wel veel meer af dan met 1 paard, dus word het sowieso geodkoper.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:02

Jah, idd in BE VEEL duurder als in NL. Daarom bestel in ze in NL , en ook dan heb je geen voorschrift nodig !

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:05

petitparis schreef:
equest pramox betaalde ik bij de apotheker laatst 28.90
noromectin slechts 9.90
equimax 26.90

bij de apotheek vlakbij het Gouden Kruispunt is het veel goedkoper :j

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:18

In nederland vind ik ze toch echt goedkoper, in een aantal ruitershops zijn ze ook nog steeds beschikbaar, 9 euro zoiets.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:51

Bermudaa schreef:
In nederland vind ik ze toch echt goedkoper, in een aantal ruitershops zijn ze ook nog steeds beschikbaar, 9 euro zoiets.

Ook met een internetshop????

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:41

@eilandje: jammer dat ik daar nooit in de buurt kom dan