Hoeveel vierkante meter is voor een box?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

Re: Hoeveel vierkante meter is voor een box?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:56

Ik zou minimaal 3x3 doen. :) heb ik nu ook voor m'n pony, maar past ook makkelijk een paard in. Pony komt wel iedere dag buiten!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:58

M'n verzorgpaarden staan in een box van 3x3 als het goed is.
ene is ong 1.55 en andere 1.64
Bijde kunnen ze hun kont goed keren en liggen :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:59

Mijn 2 pony's staan op een weide en hebben een stal van 3,1x3,1 om in te schuilen (waar ze overigens NOOIT instaan :+ ).
Ik vind dit voor een paard alleen ook het minimum mocht die op een pensionstalling staan, maar mijn pony's delen hem aangezien ze hem niet gebruiken..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:07

CaileyS schreef:
Ik vind 3 x 3 voor pony's het MINIMUM
en 4 x 4 voor paarden het MINIMUM

Dan heb je niet zo veel keus wat pensionstallen of manege voor je paard...

Ik zelf vind de regel 2x stokmaat in kwadraat een mooie richtlijn, maar afhankelijk van soort stal en hoe lang ze er in staan kan iets minder ook voldoen.

Mijn merrie van 1,64 heb ik thuis in een stal van 2,90 bij 3,60. De wanden zijn ongeveer 1,10 hoog en open aan 3 kanten dus ze kan met haar hals over de wanden heen. Ze staat er alleen met heel nat/slecht weer als het buiten te nat is, of zoals nu met die langdurige vorst waardoor alles buiten keihard bevroren is en ze ook niet lekker zacht/droog kan liggen.

Heb me ook wel eens verbaasd over de uitspraak "Ruime boxen van 3 bij " Zeker als die ook nog helemaal gesloten zijn...
3 bij 3 is de standaard maat en voor paarden boven de 1,60 helemaal niet ruim, maar aan de krappe kant...

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:12

Mijn paard staat op dit moment in een box van 4 x 3.5 als ik het goed heb. Alleen de achterkant is dicht, beide zijkanten zitteen tralies en de voorkant ook voor een deel en in de deur zit een opening zodat hij naar buiten kan met zijn hoofd. Vind dit een heel nette en ruime box, ik heb ze idd kleiner gezien, dus ik ben heel blij met mijn box afmetingen. (paard is 1.73 groot)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:05

Melody en Amor hebben alle twee een box van ongeveer 3 bij 3
Valentijn heeft een box van ongeveer 2,5 bij 3
Zafier heeft een box van 3.5 bij 4 ongeveer

Ik weet niet de precieze afmetingen maar volgens mij klopt dit wel.

Ze staan er niet de hele dag in. En ze kunnen allemaal met hun hoofd naar buiten kijken.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:07

Wij hebben stallen van 4 bij 6, en nog één van 4 bij 3 ongeveer.
4 bij 6 is wel erg groot maar wel fijn als een merrie een veulen krijgt :)
Vind 4 bij 3 toch wel het minimum.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:53

Ik heb straks een box van 3 bij 6 met uitzicht naar buiten dmv luikje boven deuren (had nog wel groter gewild, wie weet lukt dat nog), daar staan ze wel met zijn 2en in (kleine paardjes). Ze hebben dan meer loopruimte en ze staan eigelijk toch altijd buiten. (kleine) Groepshuisvesting vind ik mooie oplossing voor paarden die goed met elkaar kunnen opschieten. Je ziet groepshuisvesting veel te weinig, in buitenland veel vaker.
Stal met uitloopje is ook veel diervriendelijker. Door de deur open te zetten en binnenplaatsje te creeeren dmv schrikdraad en paaltjes (of landhekken), heb je een eenvoudige oplossing voor meer ruimte!

Heeft iemand hier wel eens 24 uur in een dichte stal (met spijlen tot bovenaan) gezeten? ennnn .....???? hoe beviel dat ? :o

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:07

ik heb een 3x4,5 stal :)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:39

Saffier, Toby, Cappuchino staan in een box van 3x3
Snowy en Timmy staan samen in een box van 6x3,5? ofzo in indergeval kunnen ze beiden languit liggen en dan is er nog ruimte over

mijn pony's staan overdag wel buiten en zomer's dag en nacht

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:13

Die van ons hebben boxen van 3x3,5 of 3,5x3,5. Buitenluiken staan altijd open (alleen als het vriest gaan ze 's nachts dicht) en aan de binnenkant kunnen ze ook lekker met hun hoofd over de deur hangen als ze dat willen.
De shet heeft een megastal; een omgebouwde container van 2,5x7

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:20

Minimaal 3x3, maar zoals al is gezegd heb ik liever wat meer weidegang dan een grote box als ik mocht kiezen. :)

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:23

Mijn vz-pony (D- 1.47) heeft een stal van 3x3.
Hij past er makkelijk in, en hij kan ook languit liggen! :+

Zelf zou ik; pony 3x4 en paard; 4x5 mooi ruim vinden.
Mja, dat is persoonlijk. :)

X.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 31-01-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:37

Mijn paardje (162) staat in een 3x4 box met zo'n leuk open hekje naar de stalgang en open hekwerk aan de zijkant, op de vorige stal stond ze in een 3x3 box, met dichte zijwanden. Een hele vooruitgang dacht ik zo. Wel heeft ze de eerste dagen een paar keer vastgelegen, duidelijk niet gewend aan ruimte. Ze komt dagelijks buiten in de winter. Toch is dit niet ideaal! Uit luxe oogpunt (wij baasjes denken vooral aan onszelf, echter zorgen we met de beste bedoelingen voor ons paard!!!) hebben we ze graag binnen staan 's nachts. In de zomer worden ze te dik, als je op wedstrijd gaat worden ze niet vies, enz.

Vergelijking! Een hamster doe je in een kooi, een lekkere ruime met speeltjes. Vergelijk dit is met je paard? Die hamster zou als je in verhouding denkt in een broodtrommeltje gehouden kunnen worden. Dat doe je ook niet..................

Tja, als je zo gaat denken.................

laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:33

Het formaat van de stal is niet het belangrijkst, maar hoelang staat het paard er per dag in? Gaat hij 2 uur naar buiten of van s,ochtends vroeg tot s,avonds. Wordt er veel op gereden of wordt er niets mee gedaan. Of een paard nu 22 uur per dag in een box van 3 x3 of 3,5 x 3,5 staat het is allebei niks.

Niikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:35

Bij ons op de manege hebben ze boxen van ong. 3×3 denk ik, pony's en paarden staan overigens in dezelfde stal qua grootte.
Ze hebben helaas ook stands... :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:22

Als de paarden de hele dag in de wei staan en alleen even in de stands gezet worden rondom hun rij-uurtjes , dan is het niet erg :)

Maar dat is niet het geval zeker....? :=

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:33

ik heb vandaag even geschat dat de stal 3 bij 7 is ,
verder staat die zoveel mogelijk buiten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:24

ik vind 9 m2 niet erg klein hoor, je zou eens moeten weten hoeveel paarden in Nederland een kleinere stal hebben!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:33

Het grootste paard hier is 1.54m en heb 5 boxen van 3 op 3
en 5 boxen van 3 op 4
en 1 van 4 op 4

Ze kunnen hun hoofden naar buiten doen,en staan 5 op 7 dagen vm buiten en lente zomer volle dagen. alle dagen

Niikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:23

pmarena schreef:
Als de paarden de hele dag in de wei staan en alleen even in de stands gezet worden rondom hun rij-uurtjes , dan is het niet erg :)

Nee dat is niet het geval, ze staan bijna altijd in hun boxen, behalve op zondag.
Dan staan ze de hele dag in de wei. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:27

Minimaal voor mijn paard is 3 x 4 m, en dat is echt het minimum. Als een pensionstal dit niet kan bieden hoef ik er ook niet heen, heel simpel. Om deze reden staan mijn paard dan ook vijf km verder op terwijl ik vlak bij een grote stal woon met binnenbak en boxen van 2,5 x 2,5 waar de paarden 24/7 in staan.

Nu heb ik de mazzel dat ik een inloopstal van 7 x 5 heb of een binnenstal van 7 x ongeveer 15 m. (beide voor een paard en een pony samen.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:13

onze shetlanders van ong. 1.05m hebben een stal van 2.60m x 2.60m per pony. Ze kunnen altijd naar buiten kijken, rondlopen en gemakkelijk liggen. Ze staan hier wel alleen s'nachts op stal of als het weer heel erg slecht is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:09

Niikki13 schreef:
pmarena schreef:

Nee dat is niet het geval, ze staan bijna altijd in hun boxen, behalve op zondag.
Dan staan ze de hele dag in de wei. :D

Nou , niet bepaald ideaal maar die mazzel van die zondag hebben ze tenminste nog.... hier op de manege hebben de lesponies jarenlang in idioot smalle stalletjes gestaan en die beestjes kwamen nooit op de wei...echt een triest bestaan :n Ik ag er vanuit dat daar nu nog steeds weinig aan veranderd is , daar er alleen maar heel erg veel pensionpaarden bij zijn gekomen en die ook al in rijen tegen de achterkant van de volgende rij boxen aan staan te kijken :n

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

ik geloof dat 3 x 3.5 normaal is