Stalmest bewaren voor voeding voor de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:56

Ik ook niet ik zit met hetzelfde probleem, heb een mestoverschot en wil dat ook uitstrooien, maar hoe wat waar??

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:34

akira5 schreef:
... hoe wat waar??

Hoe: machinaal of met de hand
Wat: de mest
Waar: op het land
:+

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:42

akira5 schreef:
Ik ook niet ik zit met hetzelfde probleem, heb een mestoverschot en wil dat ook uitstrooien, maar hoe wat waar??

Wij scheppen de gecomposteerde mest in de kruiwagen en gaan een ochtend mest zwieren over de wei. En een lol dat we dan altijd samen hebben :)) !

SemdeLorijn

Re: Stalmest bewaren voor voeding voor de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 12:53

Hoelang laten jullie eigenlijk de mest liggen?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:11

SemdeLorijn schreef:

8 weken (vanaf de laatste kruiwagen die erop gaat). Ik heb vlasmest dus dat composteert heel snel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:10

Remy schreef:
SemdeLorijn schreef:

8 weken (vanaf de laatste kruiwagen die erop gaat). Ik heb vlasmest dus dat composteert heel snel.

doe je dat in het voorjaar? en hoelang laat je je paarden er niet iop?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:52

suuzepuus schreef:
Remy schreef:

doe je dat in het voorjaar? en hoelang laat je je paarden er niet iop?

Kan op elk moment van het jaar dat de grond zacht genoeg is om het op te nemen. Bij voorkeur als ik weet dat er regen op komst is. Ik wissel de weilanden telkens een week of drie af, dus als de paarden eraf gaan gaat de compost erop. Geen te dikke laag anders slibt de grond dicht. Na een week of drie is dat dan weer mooi verdwenen, anders wacht ik een paar weken langer.

Let op dat je geen grijze, poederige "veraste" compost op je wei gooit, dat geeft een te dichte laag en sluit de bodem af.

Ik doe het overigens niet elke keer als de paarden verweid worden, maar een keer of drie, vier per jaar haal ik wel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:54

Je zou het ook kunnen composteren, dan komen er rode wormen in die je mest composteren, maar ook geweldig zijn voor je bodem in het land.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:58

Mijn mest gaat over het mais land (en wordt onder gewerkt).

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:00

Ben heel benieuwd hoe het met die briketten in de kachel gaat. Lijkt me een simpele oplossing om mest weg te krijgen

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:21

Wij halen alleen de drollen er uit nu en die hebben we op een hoop gegooit, als ik dit tot aan de zomer laat liggen en dan ga gebruiken voor het land, is dat goed?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:27

Mijn mestbult van afgelopen winter is al uitgereden over het land. De uitrijtijden zijn wisseld. Van 1 februari tot 1 september of van 1 februari tot 1 april.
Wij hebben wel een gecombineert bedrijf met koeien. Die mest wordt later geinjecteerd. Vorig jaar is de stalmest later in het seizoen uitgereden trouwens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:37

Hier kon het nog niet omdat de vorst nog in de grond zat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:11

Brainless schreef:
Hier kon het nog niet omdat de vorst nog in de grond zat.

Das toch mooi, dan rij je niets kapot. Of mag het dan niet... er stond me wat bij...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:55

Met vorst mag/kan je geen mest uitrijden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 03:25

Brainless schreef:

Dat is ook weer typisch Nederland, hier mag je het hele jaar uitrijden. Een vaalt leegrijden (+/- 20 m3) kost hier 100 euro, door de lokale boer, die kiept het gewoon bij zijn eigen mest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:02

Brainless schreef:

Geen drijfmest, vaste mest mag volgens mij wel over het weiland uitgereden worden. Dat hoeft namelijk niet in de grond gewerkt te worden. Hier rijden ze vanaf 1 februari, juist met droge vorst, de vaste mest over het land uit. Injecteren doen ze zelfs al als alleen het bovenste laagje ontdooit is.

Met sneeuw mag je helemaal niet uitrijden.

De beste tijd voor uitrijden van vaste mest is pas wanneer de temperatuursom zo hoog is dat het gras gaat groeien. Zolang er niets groeit, wordt de mest niet opgenomen en kan in die tussenliggende periode ook gewoon wegspoele naar het grondwater. Niet goed voor het grondwater en zonde van de meststoffen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:51

Als ik zie wat het effect van het verspreiden van paardenmest is geweest op de wei hier achter , dan hoef ik niet zo nodig :n

Weiland stond ontzettend vol met Bereklauw , JKK , boterbloem , klaver en nog allerlei planten en rotzooi in plaats van gras.
Vreemd genoeg dan weer geen zuring of distels wat je ook heel vaak ziet :)

Ik heb nog foto's gezien van een jaar of 9 geleden waar ditzelfde weilandje op te zien is en toen was het een geweldig mooi groen biljartlaken.
In de tussentijd hebben er (ik geloof) 2 paarden op gestaan waarvan de eigenaresse de mest over het land verspreidde , en dit was het resultaat daarvan....

Vlak achter de stal is de meeste mest waarschijnlijk verspreid en daar was het ook het ergst , daar was het echt alleen maar JKK e.d.
Er liggen nog wat bultjes met een zeil eroverheen waaronder ze de mest waarschijnlijk liet broeien...die zal ik van de zomer als alles droog is wel eens van binnen bekijken om ze op te ruimen :=

Direct naast de wei ligt een strookje dijkgrond dat wel heel mooi groen gras is gebleven.

Het is dus puur slecht weidebeleid geweest hier de afgelopen jaren. Ik ben ook wel benieuwd hoe het dit voorjaar eruit gaat zien.
Afgelopen zomer groeide het gras voor geen meter maar toen was het ook erg droog en was ik volop bezig met troep verwijderen en afrastering plaatsen.