Dat het enorm veel geld kost om een paard te hebben!! De aanschaf is tot daar aan toe maar het onderhouden dat onderschatten veel mensen nog wel eens! Er komen altijd onverwachte dingen om de hoek kijken die veeeel geld kosten of je het nu wilt of niet. En dan nog eens de slapeloze nachten als er wat met je lieverd aan de hand is of iets je niet zint!! De oppas/verzorging die je moet regelen als jezelf op vakantie of ziek bent.............bezint eer ge begint!
ik leer elke dag weer nieuwe dingen! bijvoorbeeld ziektes die paarden kunnen krijgen, het gedrag van het paard en de redenen waarom ze dit gedrag vertoond. wat voor middelen er zijn om je paard te helpen, wat je moet smeren als ze rotstraal krijgt, wat je moet geven als ze veel hoest, echt heel veel! ik dacht altijd veel makkelijker erover als dat het is, en helaas ben ik de enigste in het gezin die zoveel met paarden heeft.. als er iets is met mn pony dan moet k vaak hulp zoeken via stal.
en niet te vergeten: dat elk paard anders is en je ze allemaal toch echt moet leren kennen om te weten hoe hun karakter is en waar ze bv niet tegen kunnen. uiteindelijk hebben ze allemaal hun gebruiksaanwijzing, maar na een tijdje zie je dan ook meteen aan je paard dat er iets mis is
Dat ik toch bezorgder zou zijn dan verwacht. Nooit gedacht vooraf dat ik 's nachts in mijn bed naar verdachte geluiden zou luisteren
aikon
Geplaatst: 24-01-10 13:56
Waar ik nooit aangedacht had was dat ik op een dag gehandycapt zou raken aan 1 hand.
Ik heb 2 pony's en ben er achter gekomen dat ik veel dingen nu 1handig moet gaan leren doen. Op- en afzadelen, hoofstel om doen, hoeven uitkrabben, op stijgen, voor mijn boxen vegen...... Er zijn ook dingen die ik niet meer kan en dus daar hulp bij nodig heb. B.v. vlechten, knippen van oren/kuif/staart/vetlokken, halster om doen, assisteren van da of smit. Met uitmesten ben ik veelal afhankelijk van anderen. (soms gaat het wel, maar overbelasting aan goede kant is er altijd) Met balen hooi/stro zie je me niet meer lopen net als met zakken voer.
Ik heb wel op het punt gestaan om 1 pony weg te doen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze uit elkaar te halen.
Caelinh
Geplaatst: 24-01-10 14:22
Jeetje, wat naar! Maar je hebt wel goede hulp tot je beschikking?
Gelukkig wel, af en toe sta ik er toch alleen voor. Ik heb ze in dit geval gelukkig niet aan huis. Dan had ik er veel meer moeite mee. Ik ga deze zomer weer rijden en heb hulp gevonden die me ook les geeft. Plaatselijke manege durft het niet aan
Whatever572
Geplaatst: 24-01-10 14:40
Het is niet alleen een pony kopen er zijn genoeg dingen omheen, dierenarts, hoefsmid zijn allemaal van die dingen die veel geld kunnen gaan kosten.
Caelinh
Geplaatst: 24-01-10 14:42
Jammer Maar in ieder geval fijn dat je toch wat gevonden hebt!
autumn08
Geplaatst: 25-01-10 17:32
Ik wist rijtechnisch praktisch niets. Dat begin ik nu allemaal te leren.
Verder; dat je niet altijd stug op iemand anders' oordeel moet afgaan maar áltijd je gezond verstand bij een beslissing moet gebruiken. Dit is een raad die me is gegeven toen ik mijn pony net had, en dat is in deze wereld echt wel nodig. Vertrouw niet blind op andermans oordeel. Het is en blijft jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. Luister alleen naar mensen waarvan je weet dat ze weten waarover ze praten.
Qua harnachement heb ik veel geleerd, zo wist ik bar weinig van hulpteugels en waar ze voor dienen.
Ik heb idd net als autumn08 geleerd dat je naar je eigen gevoel moet luisteren en zelf moet beslissen wat het beste is. Niet naar andere die allemaal andere dingen zeggen. Heb ook geleerd dat paarden veeeeeeeeeeel geld kosten Was ik eindelijk van de ellende af blijkt mijn veulen weer luizen te hebben.
dat is een goeie; ''dekengrootte'' ga ik meteen opzoeken haha
daantjuhhh
Geplaatst: 25-01-10 21:18
Vanaf mijn 8ste had ik een eigen pony. Vanaf mijn 13de wonen we op een boerderij en hebben we de dieren ook thuis staan. Ik heb 3 jaar op een dressuur africhtingsstal gewerkt (ook de boel weken alleen gerunt) Ik ben nu 25 jaar en nog leer ik elke dag wel weer wat bij. Vooral op de africhtingsstal... pfff... elke week nieuwe paarden.
Dat is heel leerzaam.
wernimsa
Geplaatst: 26-01-10 12:04
Ik kocht me paardje begin de winter... toen de zomer eindelijk aangebroken was kwam k erachter dat ze schuurde en zomer- eczeem bleek te hebben *oliebol* gelukkig is het redelijk te behandelen alleen baal je wel ontzettend
ik had inderdaad net als eerder gezegd niet verwacht dat je verantwoordelijkheidsgevoel meer en meer wordt. Een eigen paard is een grote verantwoording, maar ze aan huis hebben is ook een ding. Ik merk aan mezelf dat ik echt een ontzettende piet lut ben met van alles. Alles is eng en stel dat dit en stel dat dat... maar ja. Ik moet vooral niet vergeten dat een paard een paard is en niet mijn kind die ik voor elk wissewasje moet beschermen
Dat is een ding wat veel mensen in mijn omgeving nog al eens vergeten, een paard is geen mens. Daar zijn dus al veel de mist in gegaan. Het ligt dan altijd aan dat rot beest.
lauralorens
Geplaatst: 26-01-10 13:16
aikon schreef:
Dat is een ding wat veel mensen in mijn omgeving nog al eens vergeten, een paard is geen mens. Daar zijn dus al veel de mist in gegaan. Het ligt dan altijd aan dat rot beest.
De hoeveelheid tijd die je er uiteindelijk in steekt (met plezier weliswaar) Maar niet enkel je paard moet netjes onderhouden worden - ook je spullen! En inderdaad de geld-kwestie .. MAN! Ik wou dat ik een soort logboek had bijgehouden om zo af en toe de balans eens een keertje op te maken