stal steeds zo smerig ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: stal steeds zo smerig ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:32

dit is omdat hij uitbreekt .. en hij zich niet meer laat pakken ... hij word in het voorjaar gecastreerd en dan mag hij naar buiten :)

ja, ik heb idd het gevoel dat hij die tijd gewoon niet is gemest .. daarvoor viel het wel mee .. maar nu was hij zoo vies ..

ik heb hem gister zelf gemest en opgestrooid.. en nu issie best schoon .. dus denk dat ik is een praatje moet gaan maken met de gene die hem uitmest :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:08

Bij ons was het ook echt een smeerkees.. Hij stond bij ons in een stal van 4 bij 5 in z'n eentje op het laatst, hij eet (bij ons iig niet) geen vlas, maar hij is echt vies. Wij mesten namelijk ook elke dag uit, maar bij winston bijvoorbeeld is dat nooit nodig, en bij onze andere shet (jordy) ook niet.. Maar Zep was altijd echt vies!!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:15

Binky_Zephyr schreef:
ja als ik dus de stal weer opstrooi.
nee de pony komt niet buiten, staat in een stal van 3 bij 3 en het is een shet.
hij schraapt gewoon alles weer om .. dus een laag ontstaat er niet.

Misschien er eens voor zorgen dat het diertje wel buiten komt? Die verveeld zich waarschijnlijk een ongeluk. Als ie op stro stond, had ie nog wat te knabbelen, dat is bij vlas ook niet het geval. Ik weet dat er soms geen andere keus is, maar probeer het paard wel zijn energie kwijt te laten kunnen. Het is een paard, die zijn er niet voor gemaakt om 24/7 op stal te staan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:23

Hoe goed mijn staleigenaar ook uitmest, als mijn pony de hele dag op stal staat, is zijn stal een ontiegelijke zooi.
Dus ik denk dat het beste advies is, dat je pony naar buiten moet :)

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:28

ik heb 2 merries, hengst staat nog in opfok, maar 1 merrie is echt super schoon, en de andere verbaas ik mij elke keer weer over zo smerig dat die is, die mest ik elke dag uit, maar die plast en mest overal en nergens, dus dan is de stal zo smerig! hengsten zijn over het algemeen wat smeriger, omdat die in het midden van de stal plassen, ze plassen van onderen he.. de shet van mij had ook altijd een smerige stal!

Ik zou idd, even met de eigenaar praten, want een smerige stal is niet fijn voor paarden, denk ik altijd maar weer, wel lekker warm!!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:43

Ik heb 1 ruin en 2 merrie's en moet zeggen dat mijn ruin de schoonste is. De oudere merrie is niet zo schoon als mijn ruin maar is nog te doen en als je dan onze jongste merrie hebt die is gewoon een viespeuk. Zij poept en plast waar ze maar kan en maakt een gedeelte van haar onderlaag ook stuk.

Elke dag haal ik bij alle 3 de drollen eruit en dan bij de merrie's gooi ik wat schoon vlas erover heen en bij de jongste zorg ik ervoor dat ik de onderlaag weer aanvul/aandruk.

Het is wat werk maar met een beetje handigheid is het zo gedaan ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:52

Binky_Zephyr schreef:
dit is omdat hij uitbreekt .. en hij zich niet meer laat pakken ... hij word in het voorjaar gecastreerd en dan mag hij naar buiten :)

ja, ik heb idd het gevoel dat hij die tijd gewoon niet is gemest .. daarvoor viel het wel mee .. maar nu was hij zoo vies ..

ik heb hem gister zelf gemest en opgestrooid.. en nu issie best schoon .. dus denk dat ik is een praatje moet gaan maken met de gene die hem uitmest :)

Misschien kun je hem een andere manier van bezigheid geven anders blijft hij zijn vlas natuurlijk om woelen. Heeft hij veel ruwvoer en is hij daar lang mee bezig?

Ik vind dat altijd een beetje vreemd dat je een potstal bodem zou moeten hebben met vlas, Imo moet er dan een hele dikke laag bovenop en dat doet niemand dan weer. Het onderste (kapot gestamte) deel van het vlas absorbeerd wel beter, maar als dit eenmaal verzadigd is doet het niets meer. En heeft het dus weinig nut. Bovendien staat je paard dan dus op een rottende ondergerond (hele idee van een potstal) waar dus allemaal bacterien in zitten. is niet zo goed voor de hoeven volgens mij amoniak en bacterien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:01

daarom haalden wij de natte plek in de onderlaag weg zodra die rood werd en niets meer op kon nemen (dan gaat het ook soppen)
Je hebt dan niet echt een potstal, in de zon dat je alleen maar opstrooit, maar wel het voordeel van een dikkere laag en dat je zuiniger uit kunt mesten omdat het natte naar onderen zakt en daar langzaamaan vol zuigt, terwijl het bovenop nog droog blijft.
Daardoor hoef je minder weg te gooien wat eigenlijk nog goed te gebruiken is.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:13

joyce B schreef:
daarom haalden wij de natte plek in de onderlaag weg zodra die rood werd en niets meer op kon nemen (dan gaat het ook soppen)
Je hebt dan niet echt een potstal, in de zon dat je alleen maar opstrooit, maar wel het voordeel van een dikkere laag en dat je zuiniger uit kunt mesten omdat het natte naar onderen zakt en daar langzaamaan vol zuigt, terwijl het bovenop nog droog blijft.
Daardoor hoef je minder weg te gooien wat eigenlijk nog goed te gebruiken is.

Zo mestte ik inderdaad met vlas ook altijd uit, zodra het begint te soppen en rood wordt dat deel er uit halen en nieuw vlas er bij en dan kan je paard best wel heel schoon staan op vlas. Ik denk als ik het zo lees TS dat de vieze stal door beide partijen min of meer veroorzaakt is. Misschien is diegene die heeft gemest even niet zo consequent geweest en ja, als jou pony nauwelijks buiten komt gaat ie toch op andere manieren zichzelf vermaken met als gevolg dat ie zijn hele stalbedekking omharkt waardoor de stal zo vies wordt. Dus zorg dat het beestje dagelijks buiten komt! Ga desnoods een wandeling met hem maken zodat ie toch een beetje zijn energie kwijt kan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:18

Ik heb ook een gigantische viespeuk en die presteerd het zelfs om in 1 nacht een bende van haar stal te maken(overdag loopt ze dus buiten). Alleerst moet je ermee leren leven en je er niet meer druk over maken, werkt al een boel ;) . Ik haal iedere dag de mest eruit, dan loop ik even rondje door de stal en daar waar het echt sopt haal ik ook de natte plek weg. Dan hark ik alles even door elkaar en weer netjes recht.
Zoals het nu is ben ik tevreden. Moet het niet gaan vergelijken met de boxen van stalgenootjes, maar verder ;) .
Ik heb overigens strokorrels in de stal.

Wbt dat vlas eten, moet je wel even goed oppassen. Dit kan zeer gevaarlijk zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:19

Bij mijn vereniging staat trouwens het tegenovergestelde. Dat paard heeft een hekel aan mest in zijn stal en gaat dus met zijn kont tegen de tralies staan en poept zo naast zijn stal. Soms voor de ingang en soms in de stal van de buurman :Y) .

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:10

Nou ik heb 2 kwpn merries paarden 1.66 en ze staan bij dezelfde pension en ze staan op stro in een box van 3.50 bij 3.50 het ene paard poept en plast altijd in hetzelfde hoekje en de ander door de hele box heen dus je hebt schone en vieze paarden dus bij de ene is het droog en bij de ander altijd een natte box

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:36

sullebulle schreef:
Binky_Zephyr schreef:
ja als ik dus de stal weer opstrooi.
nee de pony komt niet buiten, staat in een stal van 3 bij 3 en het is een shet.
hij schraapt gewoon alles weer om .. dus een laag ontstaat er niet.

Misschien er eens voor zorgen dat het diertje wel buiten komt? Die verveeld zich waarschijnlijk een ongeluk. Als ie op stro stond, had ie nog wat te knabbelen, dat is bij vlas ook niet het geval. Ik weet dat er soms geen andere keus is, maar probeer het paard wel zijn energie kwijt te laten kunnen. Het is een paard, die zijn er niet voor gemaakt om 24/7 op stal te staan.

ik heb de pony zelf uitgemest en hij is nu een stuk schoner ..
hij staat af en toe in een paddock .. ik wil geen dode pony .. hij is bij koenlover wel is op een 80 KM weg terrecht gekomen en dit wil ik hiermee voorkomen .. hij word in het voorjaar gecastreerd en dan mag hij naar buiten !

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:41

nogmaals even .. omdat er zoveel over word gezegt ... de pony GAAT NIET NAAR BUITEN .. liever het zekere voor het onzekere dan een dooie pony.

de pony kan het grootste deel van de dag eten .. heeft een bal ik zijn stal met biks waar hij zich ook bezig mee kan houden ..

hij staat soms een uurtje buiten .. dus omdat je hem gewoon niet alleen kan laten !!,, en ik hij krijgt genoeg beweging (wandelen,longeren of we doen de lange lijnen elkedag !!!)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:06

Binky_Zephyr schreef:
nogmaals even .. omdat er zoveel over word gezegt ... de pony GAAT NIET NAAR BUITEN .. liever het zekere voor het onzekere dan een dooie pony.

de pony kan het grootste deel van de dag eten .. heeft een bal ik zijn stal met biks waar hij zich ook bezig mee kan houden ..

hij staat soms een uurtje buiten .. dus omdat je hem gewoon niet alleen kan laten !!,, en ik hij krijgt genoeg beweging (wandelen,longeren of we doen de lange lijnen elkedag !!!)

Wel fijn dat hij igg iets te doen heeft op stal. Staat hij nog om een speciale rede op vlas want stro is meetal leuker voor het paard. (Gaan ze soms wel eten, maar dat is eigenlijk niet zo erg)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:17

Ik herken het dus als de stalhouder boos wordt wanneer jezelf uitmest.
Veel maneges werken via het "oppotsysteem",
ik vind dit belachelijk,
maar voor vele mensen is dat sjieke woordje een goed excuus om 1 keer in de week uit te mesten ;)

De fijnste manier met een paardje wat aardig smerig is in stal vind ik:
Bodem vlas
Iedere dag 2 plakjes stro erover heen
Iedere dag poep scheppen en wanneer er harde natte plekken in het vlas zitten die zo nu en dan verwijderen.

Ook kan ik je aanraden om op een vaste plek in stal een paar drollen te laten liggen, vaak poept een paard daar weer overheen (vooral een hengst).
Kijk ook wekelijks of het afvoer putje in de stal niet verstopt zit.
En mest op vaste tijdstippen uit.

Succes!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:44

liedje89 schreef:
Binky_Zephyr schreef:

Wel fijn dat hij igg iets te doen heeft op stal. Staat hij nog om een speciale rede op vlas want stro is meetal leuker voor het paard. (Gaan ze soms wel eten, maar dat is eigenlijk niet zo erg)

het is eigelijk zo dat ze hele stal op vlas staat.. ik kan idd wel een paar baaltjes erbij halen om dat eroverheen te doen :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:46

Alves schreef:
Ik herken het dus als de stalhouder boos wordt wanneer jezelf uitmest.
Veel maneges werken via het "oppotsysteem",
ik vind dit belachelijk,
maar voor vele mensen is dat sjieke woordje een goed excuus om 1 keer in de week uit te mesten ;)

De fijnste manier met een paardje wat aardig smerig is in stal vind ik:
Bodem vlas
Iedere dag 2 plakjes stro erover heen
Iedere dag poep scheppen en wanneer er harde natte plekken in het vlas zitten die zo nu en dan verwijderen.

Ook kan ik je aanraden om op een vaste plek in stal een paar drollen te laten liggen, vaak poept een paard daar weer overheen (vooral een hengst).
Kijk ook wekelijks of het afvoer putje in de stal niet verstopt zit.
En mest op vaste tijdstippen uit.

Succes!

hihi ik dacht al dat ik de enige was :)

ja ik zat daar al aan te denken ..om er een laag stro overheen te leggen :)

bedankt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:43

Met stro hebben ze nog iets te doen als het ruwvoer op is, bovendien zal hij dan niet zo snel in het vlas gaan woelen oid. Ik hoop wel dat het snel beter gaat als hij gecastreerd is, zou fijn zijn voor jullie allebei denk ik.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:45

ja, ik zal even gaan kijken of je dat in kleinere patijen kan kopen .. denk het helaas niet maargoed even zoeken :D

ja ik vind dit ook niet ideaal !!! maargoed ik durf het op dit moment niet aan :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:50

het is ook logisch dat je stal de volgende dag nog ok is als je er een hele zak vlas in hebt gegooid,op een vlasstal gebruik je ongeveer 2 zakken per week,als je het doet volgens het boekje dan.
Ik heb hier ook een shet en die verbruikt meer stro dan mijn paard van 168...kleine grootverbruikers zijn het :D

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:54

mijn paard staat in een stal van 3X3m. Staat ook op vlas.
Word elke dag drollen natte plekken uitgehaald en 2 keer per week opgestrooid.
Echter is het zo dat het bij hem in stal ook een rotbende is.
En dat heeft een reden, want meneer houd ervan om over en weer bij de buren
te buurten. Ook plast hij veel. Wat ik doe is af en toe een extra pak vlas erin.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:56

nouja het was nog niet eens een halve zak 1/3 ofzo ...

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:10

Dan hoop ik voor je dat hij wel handelbaar buiten is als hij gecastreerd is...
Begrijp dat je het risico niet wil nemen om het uit te laten breken,
maar vraag me af of dat verholpen wordt door hem te castreren? Hoop het van harte.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:41

Ik denk dat hij de stal zo omwoeld door de bal.
Mijn paard had ooit ook zo'n bal en dan zijn ze zo druk met de bal omrollen en dan gaan ze de hele stal door, draaiend en lopend door de stal waardoor de drollen plat gestampt worden en zo helemaal door het vlas komen te zitten, en dus moeilijk weg te halen, en door het draaien komen er ook gaten in je laag. Nu hebben we geen bal meer, maar we geven zijn hooi in een hooinet, en daardoor is hij er langer mee bezig, en hij loopt het hooi niet meer door zijn stal heen.
Nu is mijne ook een viespeuk maar nu gaat het wel goed.
Je moet eigenlijk beginnen met zo'n 4 balen vlas (ligt er wel aan hoe groot je stal is natuurlijk) en dan moet je elke dag drollen scheppen, en er 1 keer in de week een nieuwe baal bij gooien.
Bij werkt dit niet echt. Ik doe er elke dag een nieuwe laagje op zeg maar.
En als de laag erg vies word haal ik een grote laag weg, wel laat ik een laag liggen voor de ondergrond, zodat er geen kale plekken komen. En dan gooi ik het droge "vieze" vlas, er overheen en dan nog een extra baal vlas erbij.
Maar mijn paard staat dan wel een aantal uren in de wei, dus dat scheeld dan ook natuurlijk.