Paard eet aan houten stal - waarmee hout behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paard eet aan houten stal - waarmee hout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:17

dat is gemaakt van hertshoornolie, werkt ook alleen tijdelijk...

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:50

Gewoon teer opsmeren, dan blijven ze er wel vanaf hoor!
Sterkte ermee!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:40

Dus als je er hoefteer opsmeert knagen ze niet meer aan het hout? Ik heb in dit topic mee gelezen en ga dit zeker proberen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:53

gohya schreef:
Dus als je er hoefteer opsmeert knagen ze niet meer aan het hout? Ik heb in dit topic mee gelezen en ga dit zeker proberen.

Dat klopt ze komen er niet meer aan.
Ik vind dat het zomers wel iets langer blijft werken omdat door de warmte de geur langer werkt.
In de winter doe ik ongeveer om de 2 weken op een paar plekken wat erop.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:46

Wij hebben ook al van alles geprobeerd. Die vervanging van Carboleum is ook niet echt een succes. Bankirai olie werkte ook niet. En van dat antibijtspul van de Welkoop werd het ook niet minder. Wat uiteindelijk nog wel werkte was tijgerbalsem, maar ja da`s een dure hobby om daar alles mee in te smeren. Onze ruin leerde op een zeker moment z`n eigen stal open te maken en toen hielp het ook wel met tijgerbalsem. Hoefteer gaan we ook eens uit proberen. Ik ben benieuwd! Moet je dat er dan dik opsmeren zodat er echt een laagje op zit, of moet het er een beetje intrekken? Als ik het zo lees trekt het er wel snel in, anders hoef je het vast niet iedere 2 weken te doen toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:54

Bij alle dingen die je smeert moet je ook even nadenken hoe giftig het is ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:56

Eh ja dat is wel handig. Maar zowel de bankirai olie, als die opvolger van carboleum en de tijgerbalsem zijn niet giftig. We hadden het gecheckt. Of was je post niet aan mij gericht?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:56

FlyAway schreef:
Wij hebben ook al van alles geprobeerd. Die vervanging van Carboleum is ook niet echt een succes. Bankirai olie werkte ook niet. En van dat antibijtspul van de Welkoop werd het ook niet minder. Wat uiteindelijk nog wel werkte was tijgerbalsem, maar ja da`s een dure hobby om daar alles mee in te smeren. Onze ruin leerde op een zeker moment z`n eigen stal open te maken en toen hielp het ook wel met tijgerbalsem. Hoefteer gaan we ook eens uit proberen. Ik ben benieuwd! Moet je dat er dan dik opsmeren zodat er echt een laagje op zit, of moet het er een beetje intrekken? Als ik het zo lees trekt het er wel snel in, anders hoef je het vast niet iedere 2 weken te doen toch?

Je hoeft het helemaal niet dik te smeren.
Op de kwetsbare delen in de stal ga je met de kwast erover.
Ze hebben een hekel aan de teer geur.
Ik heb een pot teer en dat is nog van dat dikke spul, dat smeert niet zo fijn, dan druk ik het met de kwast gewoon aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:57

NIEMAND hier die zegt, "misschien wil je paard duidelijk maken dat ie liever niet op stal staat?"

Mijn paard vrat ook altijd zijn stal op, hij werd gewoon gék binnen. Dan kan je er wel van alles opsmeren, maar je kan hem ook een fijner bestaan geven; buiten met vriendjes. Nu knaagt hij niet meer.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:59

Ok, dank je wel Elsskippy. We gaan het proberen!! Ik ben benieuwd. Zou wel fijn zijn als het werkt. Niet dat het hout nou heel dun aan het worden is, maar ja, dat wordt het vanzelf natuurlijk :D

Arabesk, is dat nou aan mij gericht?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:02

Arabesk schreef:
NIEMAND hier die zegt, "misschien wil je paard duidelijk maken dat ie liever niet op stal staat?"

Mijn paard vrat ook altijd zijn stal op, hij werd gewoon gék binnen. Dan kan je er wel van alles opsmeren, maar je kan hem ook een fijner bestaan geven; buiten met vriendjes. Nu knaagt hij niet meer.

Ze vinden het buiten met vriendjes juist leuk, wie het meeste kan knagen :D :D

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:02

Mijn paarden staan de hele dag buiten.
En de schuilstal is van hout.
Die smeer ik op verschillende plekken in.

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:17

hotchocolat schreef:
Mijn oudestalbaas had het geprobeerdt met oude olie. Ik heb toeen zelf cribbox gekocht dit werkte beide niet. De goede tip was sambal (gevonden op bokt) ze heeft het daarna nooit meer gedaan. Wel zorgen voor voldoende water.

die is wel handig idd ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:01

Arabesk schreef:

Jawel hoor maar ik was gewoon benieuwd wat voor walgelijke oplossingen er nog meer zouden komen.
Ik ben de muilkorf nog niet tegengekomen, die werkt ook prima.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:06

ik ken zat paarden die de hele dag buiten staan met hooi of op het gras die ook gewoon nog tijd hebben om aan hout te knagen hoor.

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:03

cissy schreef:
surinaamse hete sambal of hete mosterd, alleen sommige paarden vinden het lekker.... :)

whahaha echt waar? die denken smeer de boel maar vol _O-

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:33

wij doen het met olie

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:24

Afgewerkte motorolie kan ook, maar teer werkt beter vind ik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:49

DubbelDun schreef:
Bij alle dingen die je smeert moet je ook even nadenken hoe giftig het is ;)

Ben je wel direct van je knaag probleem af :D .

Ik gebruik gewoon afwasmiddel, puur op de balken smeren. Werkt prima. Als je tegen zo'n ingesmeerde teer balk aankomt zien je kleren (en dekens) er niet uit.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:14

wij hadden een dikke rechte boomtak met daardoorheen een kleine ketting, en dan aan de stal vast en dan zorgen dat er een boetje een lekkerder geurtje/smaakje aan zit dan et out waar de stal van is, bij ons helpt dit wel

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:23

Elsskippy schreef:

Dit hadden ze op mijn oude sta look gedaan (en niet gemeld)

Mijn paard heeft mooie lichte/witte manen alles was goor geworden en ik kreeg het er dus ook niet meer uit.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:07

hotchocolat schreef:
Elsskippy schreef:

Dit hadden ze op mijn oude sta look gedaan (en niet gemeld)

Mijn paard heeft mooie lichte/witte manen alles was goor geworden en ik kreeg het er dus ook niet meer uit.

Wat?
olie of teer.
Teer hebben die van mij ook wel eens aan de oren of op een andere plek, maar het is zo weer verdwenen met borstelen als het droog is.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:43

:o Gooi een paar dikke boomtakken in de wei,en ik denk dat het afgelopen is,meestal komt dit bijten door verveling,onze paarden staan 24/7 buiten en hebben een grote schuilstal,waar ze eerst aan begonnen,na wat flinke takken in de wei te hebben gegooid is het probleem verdwenen ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:47

Wij hebben ze verrast met tabasco, de houten palen in de wei zijn ze een hele tijd vanaf gebleven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:43

Arabesk schreef:

die van mij doet het niet op stal maar buiten? de onderkant van de palen, dus heeft niet echt te maken met dat ie niet op stal wilt staan.

ik heb nu overal strotouwtjes aan de onderkant van de palen gewikkelt, blijft er nu wel vanaf maar ziet er niet uit :P dus denk dat ik ook maar eens sambal oid ga proberen.
op de bak hadden we bruinoleum, zou vervanger zijn voor carboleum, nou paard wat in de bak stond heeft de balken gewoon helemaal stukgeknaagd met verf en al.