Veulen 1-3 jaar in opfok of gewoon thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Veulen 1-3 jaar in opfok of gewoon thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:41

Ik heb een voorkeur voor thuis, maar dat komt ook omdat ik een kudde heb van een 22, 18, 16, en 6 jaar. Momenteel lopen daar 3 1,5 jarigen bij in en dat is een mooi evenwicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:50

Alles is thuis in de leeftijden van 25, 10, 2 en 1 jaar. En het zijn allemaal hengsten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:06

thuis

was eerst van mening dat opfok moest en beter was

maar daar ben ik door nare ervaringen wel op terug gekomen
heb mijn hengstje ook slecht terug gehaald
en een kennis dr paard was ook meer dood dan levend :(

nee hoor lekker thuis met zowel jonkie's als volwassen paarden en dat gaat prima! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:14

denk dat het per persoon en paard verschilt wat het beste is.

mijn veulen heeft tot 9 maanden in de gemengde kudde gestaan van zijn fokster, daarna in een gemengde kudde hier in Nederland. Dit was echter een flink stuk rijden waardoor ik niet vaak langs kon en ik hou toch het liefst zoveel mogelijk de touwtjes zelf in handen. Hij staat nu (1 jaar geworden net) met een merrieveulen van 8 maanden (en wat geitjes :D ) dichtbij huis op een boerderijpensionstal. We huren daar een stuk land met grote inloopcontainer. Altijd lekker buiten, altijd toezicht en we kunnen nu (verdeeld) iedere dag bij ze langs om hen in de gaten te houden. Even geen (grote) kudde nu dus, maar in april gaan ze met de andere pensionpaarden de grote weilanden op.
Het is echt een grote luxe dat wij in onze omgeving zoiets hebben kunnen vinden.
Op deze plek kunnen ze ook jaren blijven staan in principe :)

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:33

Het is belangrijk dat je veulen opgroeit tussen andere paarden. Het maakt niet uit of dat thuis is of in een opfok. Thuis kan je je veulen wel beter in de gaten houden. Wij hebben thuis gemende groepen. Maar wel de hengsten en merrie's apart. De veulens vinden het heerlijk om met elkaar te spelen, en de oudere pony's voeden de veulens op.

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:43

Ons Welsh a hengstveulen van nu 9 maanden groeit bij ons thuis op met 2 shetlander merries
De opvoeding is zeer deskundig door deze 2 dames ik zit er vaak naar te kijken, iedere poging tot brutaliteit wordt direct afgestraft.
en de shet van bijna 2 daagt hem vaak uit tot een spelletje of een wedstrijdje rennen door de wei.
Prachtig ik geniet er dagelijks van.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:06

Wat leuk :D Echt zo leuk om ze te zien dollen :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:40

Als je de mogelijkheid hebt om het thuis te doen (meerdere paarden en genoeg weiland) dan lekker thuis, je kunt ze zelf in de hand hebben, je weet zeker dat ze op tijd ontwormd worden, wondjes verzorg je direct, en ze gaan op tijd naar de hoefsmid.

Ik heb dat nu met 2 veulens gedaan (de eerste is nu bijna 23, de ander is 5) in beide gevallen is mijn schimmeltje een goede opvoeder geweest, en het is nog steeds een racemonster- 5 jarige anglo arab/arab holsteiner legt het nog steeds af tegen een part-renarabier van de ouwe stempel (bijna 28 :D )

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:43

Ik wil mijnmerrie deze zomer laten dekken en laat het veulen dan gewoon bij ons op het land. Gemenge kudde, verschillende leeftijden en kleintjes en grote :+

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:35

Die mogelijkheid heb ik thuis neit dat zij dan met andere in de wei kan.. daarom zou ik haar wel in de opfok doen.. maar wel zo dichtbij mogelijk.. ik ga zeker om de 2 weken kijken!! Daarnaast staat ze nu bij iemand waar die misschien ook wel blijft staan.. van haar heb ik ook les (dus kom der geregeld) en daar heeft ze het echt heel erg goed!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:07

Ik hou ze thuis maar heb ook die mogelijkheid

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:10

Ik heb mijn jonge hengst aan huis staan bij mijn schoonouders. Hij loopt naast de merries en heeft daarmee contact, verder komt er binnenkort een maatje voor hem bij, zodat hij lekker kan spelen, tot die tijd ben ik de pineut om met hem te spelen :+. Merk wel dat hij makkelijker is in de omgang, dan de andere die ik wel in de opfok heb gehad.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:39

Bij mijn verzorgpaarden is er dit jaar nog een veulen bijgekomen, die blijft daar gewoon staan, de eigenaar heeft nog een veulen van dezelfde leeftijd opgezocht en die staan nu samen in het land en in de grote stal samen op te groeien.