Mestafvoer... Help, wat een drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:28

KirstenG schreef:
Maurelle schreef:
kennis van mij hebben een grote "container" zo'nbak die je ook hebt als je aan het verbouwen bent zegmaar :P

die wordt eens in de zoveel tijd (als je belt) geleegd, en kost niet zo gek veel :) je kunt dus zelf bepalen hoe vaak en wanneer je m wilt laten legen, je kan bellen als de mest amper boven de rand komt of als je zo ongeveer een mest-fla hebt :))

Ja zo'n ding kan je ook huren, maar dat is echt zo ontzettend veel geld, dat gaat helemaal nergens over.
€165 per kwartaal en dan nog eens €100,- per keer legen. Dan heb ik een containertje van 8m3

Als je dat te duur vind, dan misschien beter helemaal geen paarden houden?

EllyC

Re: Mestafvoer... Help, wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:43

oudere aanhangwagen kopen, verhogen met betongplexplanken. Hier je mest ingooien en dan 1 x per week zelf wegbrengen naar....
Vraag gewoon aan grotere paardenhouderijen of je het daar mag brengen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:35

ShamalArabs schreef:
mais, gerst, tarwe... Boeren die dat verbouwen hebben meestal wel belang bij de stromest. Kost soms een kleine dieselvergoeding om het op te laten halen, maar soms zijn ze juist allang blij dat ze "zwarte" (ongeregistreerde) mest kunnen krijgen. Ze willen het meestal graag hebben, maar als echte boeren zullen ze weinig water bij de wijn willen doen, dus daar moet je even doorheen prikken op de meest beleefde manier die je vaardig bent. Meestal kom je op een regeling dat waar je je stro en/of hooi koopt, daar kun je ook weer je mest kwijt...

Deze regeling hebben wij ook. Het kost me verder niets.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:56

Boeren (akkerbouwers met name) hoeven paardenmest nog steeds niet mee te tellen voor hun mestboekhouding en willen het best voor niks hebben als je het bij ze brengt en ze er geen tijd/geld in hoeven te steken. Wij ontvangen 2x per jaar een container van een kennis voor op het land en daarnaast onze eigen mest. Mensen hier in de buurt slaan het thuis vaak op in een container of aanhangwagen en brengen het met regelmaat weg. Sommige stallen/maneges laten een champignonboer komen. Die wil elke twee weken een volle vrachtwagen, dus je kunt vragen of je het daar tegen een kleine vergoeding kunt brengen. uitrijden over de wei zou ik nooit doen, maar ik gebruik überhaupt geen dierlijke mest. Succes!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:18

madamX schreef:
KirstenG schreef:

Ja zo'n ding kan je ook huren, maar dat is echt zo ontzettend veel geld, dat gaat helemaal nergens over.
€165 per kwartaal en dan nog eens €100,- per keer legen. Dan heb ik een containertje van 8m3

Als je dat te duur vind, dan misschien beter helemaal geen paarden houden?

Tuurlijk, dat kan ook.... Als je niet creatief bent. :o

Mensen die het geld hebben om mee te smijten vinden dit waarschijnlijk een schijntje...
Maar het is maandelijks een hoop geld en als ik dan kan besparen door een creatieve oplossing dan doe ik dat...
maar dat is mijn bescheiden mening..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:20

hotchocolat schreef:
ShamalArabs schreef:
mais, gerst, tarwe... Boeren die dat verbouwen hebben meestal wel belang bij de stromest. Kost soms een kleine dieselvergoeding om het op te laten halen, maar soms zijn ze juist allang blij dat ze "zwarte" (ongeregistreerde) mest kunnen krijgen. Ze willen het meestal graag hebben, maar als echte boeren zullen ze weinig water bij de wijn willen doen, dus daar moet je even doorheen prikken op de meest beleefde manier die je vaardig bent. Meestal kom je op een regeling dat waar je je stro en/of hooi koopt, daar kun je ook weer je mest kwijt...

Deze regeling hebben wij ook. Het kost me verder niets.

Die ben ik helaas nog niet tegengekomen. Degene die ik per mail had benaderd vroeg dus €165 voor de container, plus €100,- per keer legen.

Ik heb inmiddels een tijdelijke oplossing... Ik mag het toch over het andere land uitstrooien.
En iemand uit de buurt heeft en buxus kwekerij, die wil het ook graag hebben... :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:18

Ergens heeft Madam X wel gelijk hoor :D
De mestafvoer vinden we vaak 'zondegeld', maar het hoort wel degelijk bij het houden van paarden. Als kleine paardenhouder heb je gelukkig iets meer de ruimte om wat te doen, maar als je er meer hebt dan zul je daar toch een goede (wettelijk mogelijke) regeling voor moeten hebben.
En helaas kost dat geld.

Ik heb ook jaren het mest aan de overkant over het mais uitgekruid, maar nu ik heb geïnvesteerd in een goede mestput én afvoer kost het misschien wat meer, maar ik heb er ook veel voordeel van vooral qua tijd en spierkracht.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:56

DubbelDun schreef:
Ergens heeft Madam X wel gelijk hoor :D
De mestafvoer vinden we vaak 'zondegeld', maar het hoort wel degelijk bij het houden van paarden. Als kleine paardenhouder heb je gelukkig iets meer de ruimte om wat te doen, maar als je er meer hebt dan zul je daar toch een goede (wettelijk mogelijke) regeling voor moeten hebben.
En helaas kost dat geld.

Ik heb ook jaren het mest aan de overkant over het mais uitgekruid, maar nu ik heb geïnvesteerd in een goede mestput én afvoer kost het misschien wat meer, maar ik heb er ook veel voordeel van vooral qua tijd en spierkracht.

Natuurlijk, maar ik heb in het begin aangegeven dat hobbyhouders zijn en dat ik een goedkope oplossing zocht.
Grote paardenhouders hebben natuurlijk ook een mestboekhouding om bij te houden. Vanaf 3,5ha zal je wel moeten. :Y)

Nogmaals, ik zocht een goedkope oplossing. Ik weet dondersgoed wat paarden kosten en ook wat het met zich mee brengt.
Dat betekend niet dat als ik wil besparen op sommige kosten dat het inhoudt dat ik dan maar geen paarden moet houden....

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:54

Plaats een advertentie op marktplaats: gratis paardenmest af te halen.
Ik heb dat vorig voorjaar gedaan. Er kwamen een paar oude mannetjes met een klein aanhangertje. Ze waren er erg blij mee, ze gebruikten het voor de tuintjes! Dit voorjaar ga ik het weer doen. Bevalt mij wel. Het kost mij geen geld en tijd om het af te voeren. :o

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:07

Ik heb toen mijn paarden nog op stal stonden een afspraak gemaakt bij de manege hier in de buurt. Eens per week mochten we voor 7 euro een aanhanger mest komen dumpen. Verder zijn de volkstuintjes in de buurt ook erg blij met de mest. Je kunt eventueel een aantal kwekerijen, boeren, loonwerkers afgaan en vragen of je daar een paar x wat mag brengen. Enige is alleen dat wij het uit moesten spreiden over het land. Dus vaders reed met de 4x4, en ik gooide elke keer een beetje mest uit de aanhanger. Enige nadeel is dat je meestal wel geld kwijt bent aan je mest kwijtraken. Hoort helaas ook bij het houden van paarden.