IJslaag, daarover sneeuw, paarden buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:54

Onze paddock is ook vrij glad geworden. Gelukkig is mijn paard erg rustig en doet ze
alleen gek in de wei en binnenbak. Ze let heel goed op hoe ze loopt, is heel voorzichtig met zichzelf.
Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar je zou ook
eerst een halfuurtje kunnen longeren en je paard daarna buiten zetten. Want ze hele dag
op stal is voor mij geen optie eigenlijk.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:18

Bij ons kunnen de paarden inmiddels al heel goed op het ijs lopen! In de natuur krijgen ze ook zulke problemen. Dus ze leren er wel mee omgaan (onze zijn iig slim genoeg). Ze gaan gewoon met eenorme snelheden door de bak achter mekaar aan ook al is het spekglad. Met rijden doen we natuurlijk well iets voorzichtiger maar meer om de kou niet om het ijs.

NatasjaM

Re: IJslaag, daarover sneeuw, paarden buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:26

Bij mij op de wei is het ook schaatsen geblazen voor de paardjes, niettemin staan ze met z'n zessen gewoon dag en nacht buiten. Heb er alleen wel voor gezorgd dat ze behalve op de bestrating, ook op de wei en in de paddock kunnen. Op de bestrating is het namelijk wel spekglad en in de paddock en wei een stuk minder. Alleen staat de schuilstal en de hooiruif op het stuk met bestrating, dus die hou ik wel gewoon open. Mijn merrie van ruim 24 is wel degene die het meeste last heeft van de gladheid. Ze heeft last van kramptrekken en heeft ijzers onder, dus die loopt echt wel voorzichtig en kiest een pad uit waar het minste ijs ligt.

Één ding weet ik wel, als ze gaan glijden stap ik wel ff opzij! 600-700 kg paard kan ik toch niet tegen houden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:43

Ik hou ze binnen, maar ik zet ze wel af en toe los in een binnenbakje om even te kunnen ontploffen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:45

Die van mij staat wel gewoon buiten en doet af en toe ook nog eens flink gek. De bestrating is wel schoon, maar te klein om hem de hele dag op te zetten.
Ik laat hem maar gaan, hij is gelukkig wel iets voorzichtiger als anders ;)

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:26

Als je paarden normaal ook iedere dag naar buiten gaan, zou het in principe moeten kunnen. Maar als ze een tijdje op stal gestaan hebben is het zeker niet aan te bevelen. Daar die capriolen kunnen ze een lelijke schuiver maken met ale gevolgen van dien! Niet doen dus of je speelt russisch roulette met je paardje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:01

Mijn paarden gaan inderdaad elke dag naar buiten, nu heb ik ze 2 dagen binnengehad en vandaag toch maar weer buitengezet, paddock was niet zo heel glad meer. Ze hebben zich keurig gedragen :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:02

Hoezo zou je ze 48 uur in een stal zetten? Hop de weide op, als ze genoeg te rennen hebben passen ze hun passen echt wel aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:54

ik moest vrijdag werken van 10 tot 21, wou ze 's ochtends gaan buitenzetten maar ik rij met de bus dus moest de bus op om 8u en ik ben er niet meer geraakt. Toen ik ze 's avonds wou gaan buitenzetten waren mijn staldeuren dichtgevroren. Aangezien ik de dag erna ook moest gaan werken van 9 tot 20 ben ik 's avonds ze maar gaan buitenzetten met het nodige 'geschikte' materiaal om alles open te krijgen.

Lang leve het houden van paarden op de wei ;) Niemand diej e even kan lastigvallen om te komen helpen of ze in mijn plaats buiten te zetten, kan wel eens resulteren in 2 dagen op stal staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

Kan weleens resulteren in twee dagen op stal staan? Nah ja, zeg!! Houd ze dan gewoon op de wei en zet ze helemaal niet meer binnen, dan kan het allemaal maar resulteren in twee dagen op de wei staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:01

@Dani: denkt je nu echt dat ik het voor mijn plezier doe :+

Jij hebt een jong gezond paard, mijn merrie is er 20 en 2 jaar geleden heb ik haar bijna moeten laten inslapen omdat ze zich maar niet warm kon houden in de winter. Ik had een uitgemergeld paard dat amper kon rechtstaan. En ja, die winter stond ze ook met 2 dekens, onbeperkt hooi en ze stond op de weide mét inloopstal.

Het jaar erop heb ik haar 's nachts op stal gezet en wonder boven wonder, ze heeft de winter prima doorgebracht! En dit jaar doe ik het dus terug. Vorig jaar heb ik haar alleen op stal proberen laten staan. Resultaat: 's ochtends 2 bezweette doorgedraaide paarden omdat ze gescheiden stonden. Dus mijn 2de merrie erbij gezet, beide merries rustig.

Het maakt mij niet uit dat mensen mij voor gek verklaren dat ik mijn paard 2 dagen op stal laat staan (2 dagen op 1 jaar is niets trouwens), mijn merrie is tenminste gezond en levend de winter doorgekomen. 4 jaar geleden heb ik mijn pony voor dezelfde reden moeten laten inslapen. 3 jaar geleden mijn draver ook. 2 jaar geleden kreeg ik eindelijk toestemming om die vaste stallen te zetten. Het mag dan ook niet raar klinken dat ik dat direct gedaan heb om mijn oudste merrie te kunnen houden nietwaar?

Als je hier dan gaat kijken op de privéstallen, waar de paarden al 3 maanden niet buitenkomen, vind ik het echt niet 'schandalig' van mezelf hoor.

Voor je conclusies stelt, neem eerst even de tijd om te kijken over wat voor paarden het gaat ;)

Ik heb me weken op voorhand geinformeerd bij de dierenbescherming, dierenarts, paardenkliniek, andere eigenaren van oude paarden en zij hebben me allemaal aangeraden om haar 's nachts op te stallen.

Het 4de paard staat met dit weer absoluut buiten op de wei. Dat is een sterk paard dat nooit anders gewend is en die kan het dus prima aan.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:06

Mijn paard staat ook alleen maar buiten met dit weer, maar die gedraagd zich ook normaal erop.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:45

uit voor zorg zou ik het niet riskeren, zeker niet als ze heel druk is.
of iniedergeval het goed in de gaten houden.