Onbeperkt hooi, echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:14

marleen_usar schreef:
Kan je zelf geen hooi kopen en dat s,avonds voeren?

Dat kan inderdaad wel, maar ik denk dat ik hem dan wel gigantisch voor het hoofd stoot, en hij heel beledigd zal zijn.
Hij geeft duidelijk aan dat hij geen geld en geen hooi wil hebben, als ik dan toch 'achter z'n rug om' hooi koop en dat voer, dan is dat natuurlijk wel erg vreemd in zijn ogen, net alsof ik zeg; ik ben het er niet mee eens dus voer ik zelf maar.
Denk dat hij dan helemaal gestresst zal worden, en eigenlijk is dat ook wel zo natuurlijk, wie ben ik om te vertellen hoe hij zijn pony's moet verzorgen.....

Ik ben nu ook meer voor mezelf bezig, heb net een splinternieuwe marathonwagen van een paar duizend euro gekocht, niet dat hij dat nou heel erg vind, maar heel enthousiast wordt hij er niet van, 't is meer zo van : 'ja dat moet je zelf weten, is je eigen verantwoording'.

Maar 't gaat me er meer om; ik krijg dus hele gemengde reacties op 't voeren van hooi. Ze hebben het verder niet koud, zijn ook zeker niet te mager maar ook niet te vet.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:17

Dan denk ik persoonlijk dat het wel meevalt qua voer, hoeveel shetten zijn er wel niet veel te dik? Als jij denkt dat het niet koud is, dan zal het wel gaan, beter zo dan een veel te dikke shet vind ik dan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:20

Henkjan schreef:
Het is natuurlijk ook wel moeilijk om weg te gaan, zeker wat jij allemaal mag daar, en wat je al hebt gedaan al die jaren. Ik ben er echt niet van dat alles meteen zielig is, of om je paard een ''superleven'' te bezorgen...
Maar als jij denkt dat het zo niet gaat, dan moet je het er misschien nog eens een keer echt goed over hebben wat er aan de hand is, en hoe jij het graag wil dat het gaat, en dat je anders een ander adres zoekt.

Ik snap die man ook wel, waarschijnlijk is hij meer iemand die het echt voor de hobby doet, en er niet te veel geld aan uit wil geven...

@Marleen_usar; Dat is geen optie heeft ze net gezegd..

Juist, inderdaad. ik loop daar inmiddels al een jaartje of 9, dus pony's voelen echt als eigen, ik mag er alles mee doen wat ik maar wil, ik beleer en train ze voor hem voor de wagen, eigenlijk 'runnen' we het samen zeg maar.
Maar hoe ouder hij wordt, hoe eigenwijzer. En voor mij is het gewoon moeilijk te verkroppen dat hij niet gewoon heel makkelijk mijn geld wil aannemen zodat ik m'n pony daar kan laten staan, want zo moeilijk is dat toch niet? Ik betaal liever hém die 70 euro p/m dat me veels te veel is eigenlijk, dan een stal aan de andere kant van het dorp. Want ik doe meer met zijn pony's dan met m'n eigen.
Ik krijg het idee dat hij er gewoon zeggenschap over wil hebben, zo van; je betaald me niets dus mag ik precies bepalen als hij ineens weg moet' en dat soort dingen. Hij vind het overigens toch maar een stom beest waar ik niets mee kan, ik moest hem van hem maar op internet zetten. Tsja dat bepaal ik toch echt helemaal zelf.

Het komt denk ik meer van zijn vrouw, die een stuk minder plezier beleeft aan die 'hobby' van hem. Denk dat zij hem gewoon vaak aan z'n hoofd zit te zeuren, waardoor hij weer gestresst tegen mij doet en ineens alles op zijn manier moet.

Te dikke shets zie je inderdaad nog veels te vaak; de merrie die ik dus intensief voor de wagen rijdt moet in het hoogseizoen toch wel echt flink bijgevoerd krijgen aan krachtvoer; 2 jaar geleden was ze ineens heel schraal geworden en echt te magertjes, dus die krijgt ook altijd flink gevoerd, daar is hij ook wel achter. Omdat zij nou eenmaal veel werk verzet.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:28

Moeilijk... Je kan dus niet zeggen dat hij er niks voor over heeft, het zit het hem misschien meer in het hoofd.
Maar misschien moet je toch wel kiezen voor jezelf en je pony, waar je minder mee kan, maar waar je alles kan bepalen en meer moet betalen, of voor wat je nu hebt en waar je (volgensmij?) tot nu toe altijd tevreden mee bent geweest..,

b485

Re: Onbeperkt hooi, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:40

Als de ponys goed op gewicht zijn, niet koud aanvoelen denk ik dat er weinig problemen zijn.

Ik voer zelf een halve baal hooi per dag (verspreid over 2 voerbeurten ) voor een Welsh A en een shetlandpony. De welsh heeft dit niet nodig want ze is zelfs te dik, maar de shetlander is al oud en is te mager, dus die wil ik nu echt aan het eten houden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:41

ik vind niet dat je onbeperkt zou moeten voeren maar 4 plakjes pdpp is echt te weinig.
een extra voerbeurt 'savonds om een uur of 10 zou de boel al een eind oplossen, dan word het 6plakjes pdpp, en dat is nog niet veel maar zou wel voldoende zijn omdat het dan ook wat beter over de dag verdeeld is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:44

zo te lezen krijgen ze niet veels te weinig.
Idd, achter zijn rug om voeren zou ik zeer zeker niet doen, als iemand dat hier bij mijn paarden deed, dan zou ik hels worden.
ik geef niet onbeperkt hooi, daar worden ze hier te dik van, wel meer hooi dan normaal en er ligt altijd stro om te knabbelen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:54

begrijp ik het goed dat je voor het "stallen" van je eigen pony ook niets betaald?
dat zou ik ook wel een scheve situatie vinden.
probeer hem uit te leggen dat het heel normaal is dat als je een pensionpony hebt dat daar gewoon voor betaald word, als hij dit toegeeft dan kan je over de prijs ondehandelen en dan heeft hij wee wat meer geld om zijn pony's te ondehouden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:59

barbar schreef:
begrijp ik het goed dat je voor het "stallen" van je eigen pony ook niets betaald?
dat zou ik ook wel een scheve situatie vinden.
probeer hem uit te leggen dat het heel normaal is dat als je een pensionpony hebt dat daar gewoon voor betaald word, als hij dit toegeeft dan kan je over de prijs ondehandelen en dan heeft hij wee wat meer geld om zijn pony's te ondehouden.

Dat heb je inderdaad goed begrepen, ik betaal echt noppes helemaal niks, hij staat hier nu 2 jaar. Zelfs wormenspuiten gaat hij gewoon met de rest mee, enige wat ik betaal zijn DA kosten en, na aandringen van mezelf, jaarlijkse enting.
Daarom vind ook ik het inderdaad een scheve situatie, heb al meermalen geprobeerd om erover te praten, maar daar wilde hij dus niets van weten.
En nu is het dus dat m'n pony daar weg moet, dat wil ik natuurlijk liever niet, maar hij wil koste wat kost géén geld van mij ontvangen. Ik heb het al 100x uitgelegd dat het heel normaal is om daar voor te betalen en ook voer e.d. maar er valt dus niet mee te praten. Hij wil het niet, enige wat hij nu nog wil is mijn pony daar weg hebben. Reden? teveel pony's voor het gras en voor hooi en voer, kosten dus. Oplossing: ik betaal en pony blijft staan. Daar wil hij dus niet aan. Ook mijn ouders vinden het maar krom, maar helaas als hij niet wil dan wil hij dus niet....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:11

ook ff niet in het aangespannen forum ;)
Ik vind 4 plakken hooi voor 4 shetten ook wel schraal hoor. Ik heb dan dus drie pony's, 1x 86 cm, 1x plm 1 meter en 1x plm 118, en die krijgen nu met die kou zo ongeveer 7 a 8 flinke plakken per dag. Als ik dan de andere dag weer kom rond dezelfde tijd ligt er hier en daar nog wat hooi, bij elkaar een halve plak ongeveer. Twee keer per week gaat er ook nog een pak compact gras van hartog in, dat is werkelijk super gras, zit veel voeding in.
Ze zien er goed uit, kleinste pony is wel wat rond maar ik vind het niet dik. Ze scharrelen op de wei ook wel iets bij elkaar, ze zijn in ieder geval druk bezig continue gaten te graven in de sneeuw :Y) maar dat zet natuurlijk niet aan.
Ik weet ook niet of de pony's bij jullie en goede schuilstal hebben? Die van mij kunnen dus ook in een goede stal staan, daar voer ik ze bijv vandaag ook omdat het zo vreselijk koud is.
Als het niet zo koud is krijgen ze het voer ook buiten (in hooinetten / hooibox).
Nadeel van die wind is dat het uit bakken waait als je daar geen rooster overheen hebt liggen. Dus dan zijn ze ook wel heel snel door hun portie heen :(:)

Lastig hoor die situatie, zeker als het zulk vervelend weer is.

Ik zou zeggen: probeer iets voor jezelf te zoeken, heb je dat gedoe dus niet meer. Is hoofdreden dat ik een stuk voor mezelf heb. Het is soms ontzettend zoeken hoe je de tijd bij elkaar sprokkelt maar dat gedoe over voer is echt super vervelend.

Oja, nog even voor de duidelijkheid. Ze doen dus zo lang met het hooi omdat ze het van mij in hooinetten krijgen met gaatjes van 3x3 cm en op de hooibox ligt een rooster }:0 :Y)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-01-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:16

Hier naast staan ze zonder iets.. en die lopen ook allemaal nog (najah dat is dan weer een heel ander punt, maar heeft niks te maken met dit weer nu). Als ze gewoon gezond zijn, het niet koud hebben dan zie ik niet in waarom ze meer hooi moeten krijgen. Hier krijgen ze nu met de kou iets meer, maar echt niet onbeperkt, 1 baaltje per keer (krijgen ochtend en avond) ongeveer soms wat minder als 1 baal. Daar moeten ze dan met z'n 4en van eten naast hun emmertje voer in de ochtend. Doen het prima hoor, worden ze nog net niet te dik van :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:18

Die van jou krijgen dus 1 baal per keer met z'n 4-en? En dat 2x per dag? Dat is dan toch 2 balen? Plus nog een emmer voer? Nou dan krijgen ze toch veel en veel meer dan 4 plakken hooi met 4 pony's? Dat lijkt me dan toch niet 'zonder iets', maar meer 'met veel' ?

Of is een belgische baal, een hollandse plak?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:35

Wat een vervelende situatie...zeker met dit weer!

De Fjorden hier krijgen ook niet onbeperkt...ze zijn al tonnetje rond. Maar weet wel zeker dat ze genoeg krijgen, baal per dag ofzo.
Zou me niet zoveel zorgen maken met Shetjes...die kunnen op zich wel wat hebben...maar het is niet echt fijne situatie :\ Succes ermee

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:42

mijn shet krijgt ook niet onbeperkt hooi,maar verdeelt over 4 voerbeurten ongeveer drie plakken hooi in het totaal per dag
Hier staat ook niets meer te eten en hij krijgt wel 2x daags eten...drie handjes van wat de groters krijgen.

Maar hij mag wat dunner,dus hoogstwaarschijnijk geef ik te veel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:41

Als het gewoon plakjes zijn van een normale baal hooi van een kilootje of 20 , dan kom je met 4 plakken dus uit op nog geen halve baal voor 4 Shetters. Ik vind da erg weinig hoor.

Maar als ze het er goed op doen , vrolijk zijn , lekker in het haar en niet te mager , dan zal het wel volstaan.

Wel vind ik het raar dat jouw pony per-sé weg moet , als het zo moet dan zou ik al niet eens verder willen met die man. Als het "probleem" van die extra pony puur is dat het teveel hooi e.d. kost dan kun je hem er toch voor betalen.

Ik vind het niet vriendelijk dat hij jou nu met een probleem opzadelt van het zoeken naar nieuwe stalling.

Vind het niet zo raar dat je niet hoeft te betalen , gezien je veel tijd besteedt aan zijn ponies , dus daarvoor mag je er best zelf een pony bijzetten in principe. Maar hij laat jou nu wel mooi barsten door je pony van de wei te willen , dat vind ik echt niet aardig :n

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:47

maar ze betaald er niet voor hè, dus er is ook geen contract, en mag de eigenaar dus doen wat hij wil.
is niet aardig nee, maar er zijn wel meer dingen wel eens niet aardig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:00

@ pmarena: 't is niet echt een heel aardig gebaar nee, maar aan de andere kant, de tijd die ik aan zijn pony's besteed (en trouwens niet alleen aan 'de leuke dingen' is idd waar maargoed daar koopt hij niets voor. Ik vind het gewoon onredelijk van hem, als hij nou een goede reden had om mijn geld niet aan te nemen, maar dat héeft hij niet eens. Hij wil gewoon geen geld aannemen, punt. Dus moet pony weg. Er zou helemaal geen probleem zijn als hij geld aan nam. Dat vind ik gewoon erg vreemd. Maar met praten kom ik er blijkbaar niet want momenteel valt er dus niet mee te praten.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat deze pony ineens totaal onverwachts in mijn bezit kwam, ik heb de kans aangenomen omdat ik wist dat hij wel bij de rest kon staan, of dat nu tijdelijk was of voor altijd. Ik heb het hem wel gevraagd en dat vond hij prima. Nu dus niet meer na 2,5 jaar....

@ barbar; tuurlijk hij staat prima in zijn recht, maar het is gewoon krom vanwege de manier waarop, mij lijkt dat er geen problemen zijn met voer/hooi/gras etc. en kosten als hij gewoon geld aanneemt van mij. maargoed dat wil hij dus niet. ;)

Denk dat zijn vrouw hem gewoon weer aan het hoofd zit te zeuren, die heeft af en toe van die periode's dat ze 't allemaal beu is, al die tijd en kosten die in die hobby van haar man gaan zitten. Zij ziet het waarschijnlijk zo dat hij 'alles' betaald en alle 'klussen' doet, terwijl ik 'alleen maar plezier heb'. Dat is dus niet waar.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:01

de mijne krijgen 2 plakken s'morgens en 2's avonds en ik heb 2 pony's
als ik het in de stal gooi meestal iets meer O:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:04

@ VanHuisUit: hahaha, ja er is meer dan alleen AR :D

de wei waar ik hem nu zou willen hebben staan is de wei direct aangrenzend aan de wei waar ze nu allemaal staan, dat is eigendom van zijn schoonbroer of verre familie e.d. Die man is veel makkelijker. Eerder huurde hij die 2e wei er bij, maar nu hebben we dus nog maar 1 wei, dus dan wil ik die 2e wei er bij gaan huren. Dan ga ik de huur betalen, koop ik eigen voer en eigen hooi en gooi m'n pony daar in. Dan mag er zelfs gratis 1 van hem er bij staan omdat ik niet wil dat m'n eigen pony alleen staat. Denk echter niet dat hij dat wil, want hij is dan wel zo 'moeilijk' dat hij dan zal zeggen: 'dan ook alles gescheiden'. Daar zie ik hem zo voor aan.

Eigenlijk wil hij die pony gewoon hélemaal weg hebben, en liefst denk ik ook niet in de wei er naast dus. Maargoed heeft hij mooi pech, waarom zou ik zo'n mooie kans laten liggen? 't is immers vlak bij huis, als ik een pony van hem meeneem voor een wandeling dan pluk ik die van mij ook zo mee, anders moet dat altijd gescheiden....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:05

Vanmiddag lag er trouwens geen enkel hooi meer in de wei, misschien binnen wel, dat heb ik niet gezien. De reservebaal om het maar zo te noemen zat wel in de hooiruif (strak bij elkaar gebonden) maar ze stonden gewoon aan de andere kant van de wei met z'n allen op een kluitje..... ja ik weet niet, anders zouden ze misschien wel zich op de 'reservebaal' storten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:11

VanHuisUit schreef:
Die van jou krijgen dus 1 baal per keer met z'n 4-en? En dat 2x per dag? Dat is dan toch 2 balen? Plus nog een emmer voer? Nou dan krijgen ze toch veel en veel meer dan 4 plakken hooi met 4 pony's? Dat lijkt me dan toch niet 'zonder iets', maar meer 'met veel' ?

Of is een belgische baal, een hollandse plak?

Adem in, adem uit zou ik zeggen.. ten eerste staat mn paard gewoon in Nederland en ten tweede is een belgische baal net zo'n baal als in Nederland.

Het zijn shetten, no offence maar die hebben niet veel nodig, ook niet met dit weer. Ze krijgen per shet ongeveer een plak per dag. Ze krijgen hier 5 a 6 plakken (geen hele baal meer, hebben ze begin gehad maar slaat nergens op..). Als ik even uitga van 6 per keer, krijgt elk paard hier 3 plakken per dag. Dat valt bij mij niet onder heel veel, maar gewoon normaal. En dat wat die shetten krijgen valt bij mij al helemaal niet onder zonder iets, zonder iets is helemaal niks bijgevoerd krijgen, geen hooi, geen brok, geen koek niks. Zonder iets, dat hebben de shetten bij mij naast zo'n beetje, soms krijgen die kuil maar dat is dan wel te delen met een flinke kudde schapen dus stelt helemaal niks voor. Laten ze overigens gewoon liggen, gras sprietjes zoeken zijn ze schijnbaar al tevreden genoeg mee.

Er is vast niks mis met onbeperkt hooi, maar shetten krijgen vaak veel een veel teveel eten toegestopt. Degene die hier in de buurt staan krijgen totaal niks en doen het super.. beter dan de te dikke shetjes die je soms voorbij ziet komen met een schattig pennymeisje erop. Tuurlijk met kouder weer moet je het in de gaten houden, maar zolang ze er tevreden uitzien en niet vermageren is er niks aan de hand. Als ze om zouden komen van de honger zouden ze wel van de reservebaal eten, straks vastgebonden of niet in die situatie doen ze wel moeite hoor. Maar zo te lezen zijn ze daar niet bepaald op gefocust..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:37

Dacht zal eens even kritisch gaan kijken of ik niet te veel voer ;) niet nav dat laatste berichtje maar meer daar die van Joycie het blijkbaar goed doen op een plak per dag per shet.
Dus ben wat teruggegaan in plakken, ze krijgen nu 5 dikke plakken hooi per dag en 1x per week pak compact gras erbij (die van mij kunnen dan niet op de wei / bijscharrelen). Ze zijn iets minder vol, maar het gaat wel goed. Denk dus dat ze bij mij wel iets te riant stonden. Maar als het veel kouder is eten ze wel meer dan bijv nu.

Ik heb er niets op tegen als shetlanders niets krijgen bijgevoerd in de winter hoor, maar dan moeten ze wel wat van het land af kunnen halen. Maar als het zo sneeuwt / er zoveel sneeuw ligt is het wel goed als ze toch wat ruwvoer erbij krijgen lijkt me. Ben persoonlijk ook zeer tegen te dikke pony's :Y) :D

@Joycie: weet je al wat je gaat doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:48

Ik wil v/d week met de eigenaar van de wei er naast gaan praten en overleggen, of ik die wei kan huren. Zal de eigenaar v/d rest van de pony's misschien niet 'leuk' vinden, hij zal dan vast het gevoel hebben dat mijn pony nog steeds niet 'weg' is, maar gewoon in de wei er naast staat.

Hoop dan wel dat ik 1 van zijn pony's bij die van mij mag zetten, anders staat die van mij dus alleen. Of ik moet op zoek gaan naar iemand die ook een wei zoekt voor een shet, en die de kosten dan wil delen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:06

als die eigenaar het niet leuk gaar vinden dat je dan in de wei er naast staat mag je waarschijnlijk ook geen pony er van hem bij zetten denk ik zo.
en miss is het wel beter en goedkoper om een 2e huurder er bij te zoeken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:09

Ze krijgen bij ons 2 keer daagse een bak hooi, gaat helemaal op, niet onbeperkt, dan groeien ze echt uit de kluiten (we voeren kuil met dit weer en dat zet echt aan)
Onbeperkt ben ik ook niet echt voorstander voor, maar voldoende is wel een goed woord ;)