Wassen voor een wedstrijd met deze kou??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wassen voor een wedstrijd met deze kou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:45

En bovendien, als je het van de punten van je verzorging moet hebben, dan ben je verkeerd bezig!
Gewoon netjes voor de dag komen (is imo een stukje respect naar de jury toe) en lekker je proef rijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:46

Mijn paard heeft gelukkig een dek op en dan was ik alleen de staart en de benen. Misschien heel even snel de hals maar dan gelijk een halsdeken op en naar stal. En dan daar verder afvlechten.
Heb ook wel met hagel staan wassen, dan denk ik echt dat die wedstrijden eigenlijk dierenmishandeling zijn. Hij stond dan helemaal te shaken. Maar is er gelukkig nooit ziek van geworden.
Maak wel een goede planning en zorg dat je alles bij de hand heb en zoveel mogelijk uit de wind gaat staan. Eerst de staart zodat daar de shampoo zijn werk kan doen, dan de benen. Deze afspoelen en de staart afspoelen. Dan snel het lijf en gelijk het water eraf trekken en een zweetdek om en met flink hooi op stal.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:47

ik zou nu je paard niet gaan wassen ;)
zodra je het (warme) water uitzet, word het zo koud voor je paard..

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:48

Spiritus zou ik persoonlijk ook nooit op mijn paard gebruiken...

Ik was mijn paard eigenlijk nooit in de winter, witte voetjes meestal wel, maar dat heb ik vandaag ook achterwege gelaten, veel te koud. Gewoon goed poetsen en daarna ga ik erover heen met een babydoekje, werkt prima!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:48

Ik zou het niet doen, je zult zien dat hij echt gaat shaken na het wassen en jij begrijpt wel waarom maar hij moet het allemal maar ondergaan, tja wedstrijd is leuk maar wassen nu nee, beter een megapoetsbeurt geven en meschien sopje voor de vieze plekken maar wassen zou ik mee wachten.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:04

Bedankt allemaal voor julie reakties en tips.
Het is nu natuurlijk wel een voordeel dat ze een deken ophebben zodat ze niet overal vies worden.
Rollen is er nu ook niet bij daarvoor vinden ze hier de grond toch iets te hard.
Dus we hebben er het beste maar van gemaakt en ik moet zeggen ze zag er nog wel goed uit hoor.

Even offtopic:Ze heeft supergereden en is 1e geworden met 194 punten.Met een 8 (kregen ze dit keer allemaal,dus de jury houd er wel rekening mee)voor verzorging!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:25

Gefeliciteerd.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:35

Hmm.. ik heb komend weekend hetzelfde probleem. Ik heb met 2 bonte paarden wedstrijd. De ene kan met poetsen alleen wel schoon worden, de andere blijft geel. Daar gaat een soort van vloeibare krijt op en moeten we maar het beste ervan maken.

Dat je het niet moet hebben van je verzorgingspunt is natuurlijk logisch, maar ik had 2 weken geleden een 7 voor verzorging (de rest een 8) en scheelde toch een 3de prijs (was nu 5de). Heb de jury nog gevraag, die zij ervan 'omdat je de achterbenen niet gewassen hebt' (dat was toen 1 van de eerste weekenden met ver onder de nul graden..). Toen zakte me broek toch wel af, moet ik toegeven...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:40

emjam schreef:
ik zou nu je paard niet gaan wassen ;)
zodra je het (warme) water uitzet, word het zo koud voor je paard..

da's helemaal dom, warm water bevriest sneller dan koud water. Ik weet dat je een paard niet mag vermenselijken, maar als je zelf met nat haar door deze vrieskou gaat lopen kun je je haar ook zo afbreken...

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:44

Bij ons wordt alles gewoon gewassen, kunnen ze best tegen, staarten en benen zonodig. Een witte hebben we niet maar het kan toch geen kwaad om met aan natte spons een plek nat te maken en later met een handdoek droog te wrijven? Dekentje erop en klaar.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:46

Ik was nu ook niet met dit weer, mijn dochter heeft een palomino, dus witte staart en manen, anders was ik elke week haar staart, de laatste keer is 30 december geweest, toen was het boven nul, dus gauw staart gewassen.
Ze is gelukkig geen viespeuk, ik wrijf de staart nu vaker wat schoon in de stal (waar het niet vriest) met een natte handdoek, dan flink anti-klit spray erin, staart is niet schoon natuurlijk, maar toonbaar.

Gisteren hebben ze wedstrijd gehad met een niet geheel schone staart, ze hadden voor verzorging gewoon een 8 en de 1e prijs *D

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:01

Gefeliciteerd met je punten

En zoals iemand hier al zei, bij de ruitersportzaak hebben ze van die spray's. Die spuit je op de vieze vlekken en dan vervolgens droogmaken met een oude handdoek. Werkt echt goed.

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:56

Ik heb een schimmel en het zelfde probleem. Ik ga hem ook niet wassen met deze kou, goed poetsen en gebruik ook takpoeder.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:23

niet gaan wassen. de meeste jury's snappen wel dat je buiten-paarden niet zo schoon kunnen zijn in e winter..

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:29

Ik heb afgelopen week toch even de witte voetjes gewassen voor cc. Wel hebben wij behoorlijk warme geisoleerde stallen, dus met een teil warm water en zeep heel gauw even flink schrobben en daarna direct goed drogen met een handdoek. Dat wil prima, maar het hele paard zou ik ook niet gaan wassen! Dat lukt je niet zonder dat het paard het koud gaat krijgen.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:53

Oke, wassen dus niet; afgelopen weekend ook wedstrijd gehad, en niet gewassen. Dat spul wel gebruikt voor de hakken en staart/manen ingespoten, maar wit is het er niet van geworden. We hadden een zes voor de verzorging, maar dat geeft niet. Hoe werkt dat talkpoeder dan in bijv. de staart? Want dat begrijp ik niet.

Schimmel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:00

ik zou anders alleen de staart wassen! ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:08

ik heb ook een bonte die echt mega goor is nu, maar ik ga nu met deze kou echt niet wassen, dan maar een vies paard, we hebben ook nog is alleen koud water om mee te wassen.

Nee hoor ik ga hem niet wassen als hij een beetje vies is!
Ben alleen wel benieuwd hoe hij er aan het einde van de rit uit ziet haha :P

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:24

spiritus?????? is dat niet hardstikke slecht voor de vacht.
ik zou het in ieder geval nooit gebruiken, ook al heb ik een haflinger die er altijd schoon uit moeten zien. dan maar iets viezer op concour en bij een ander onderdeel je punten scoren

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:54

Als het echt heel slecht weer is dan zou ik alleen de staart wassen. Die is namelijk wit en dan kunnen ze niet zeggen dat ik er niets aan gedaan heb. Maar kou vind ik nog niet zo erg. Wind vind ik veel vervelender.

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:55

Ik zou het zo graag willen doen, maargoed het kan niet ..

Daar baal ik echt van, want beide pony's van mij zijn een stel smeerbeestjes, hele witte voetjes zijndan bruin :oo.
Maargoed, borstel er over en vind het wel goed nu met die kou :).

Onze kraan doet heniet eens meer die buiten stal is, waar we meestal wassen xd.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:52

Ok ik zou mijn pony,s niet wassen met dit weer veelste koud.
Ben veelste bang dat ze ziek worden ook al hebben ze dekens op.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:42

Vroeger had ik ook een bonte shetlander, die dan ook heerlijk in de wei had liggen rollen. Wassen was geen optie, veelste koud. Dus ging ik haar lekker lang poetsen, en ze vond het nog heerlijk ook! :p

Maar sucses met je wedstrijd!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:23

De volgende keer droogshampoo gebruiken! Bij paardendrogist.nl is het te bestellen vanaf € 9,10
Gewoon erop sprayen en uitborstelen (:

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:20

Ik was gewoon met dit weer.
Als het niet hoeft doe ik het niet maar als het nodig is wel.
Ik heb ook zo een droogschampoo dus als ik het daarmee red was ik niet.
Gewoon zo snel mogelijk zo goed mogelijk afdrogen met handdoeken dan even onder de warmtelampen zweetdeken op en naar stal lopen.
Voordeel is wel dat die van mij in een binnenstal staat dus geen last heeft van de wind enzovoorts