Paardenpest in Denemarken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:38

In Spanje was een jaar of 12 (het exacte aantal weet ik niet) geleden paardenpest uitgebroken. Toen zijn de paarden daar massaal geent en kregen ze een kruis op hun linker schouder gebrandmerkt, als teken dat ze ge-ent waren.
Paardenpest bestaat dus wel en bij de Spaanse variant destijds kon er ge-ent worden. Maar ik weet er verder een details over. Ik weet niet of er meerdere soorten paardenpest zijn en of er in alle gevallen ge-ent kan worden.

Maar ik vind het toch wel een verontrustend bericht over Denemarken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:20

Dat van die belgisxche huppeldepup viel mij ook al op ja. Maar ik vrees toch echt dat als men in nederland paarden gaat ruimen ze nog niet zo snel klaar zijn. Genoeg mensen die met een geweer in de stallen blijven zitten, en ik zal zo'n actie ook doen. Moeten ze eerst mij schieten voordat ze aan m'n paarden komen. Trouwnes mijn veearts komt straks weer, ik zal het hem eens vragen. Duitsland zit er toch wel dichterbij namelijk....
IK WIL ENTEN!!!!!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:26

Art. 10. Naast de in artikel 5, § 1, bedoelde maatregelen worden in de haard onverwijld de volgende maatregelen getroffen:
1. alle aangetaste of door paardepest verdacht aangetaste paardachtigen worden op bevel en onder toezicht van de inspecteur-dierenarts afgemaakt en vernietigd. Het afmakingsbevel wordt aan de verantwoordelijke betekend en een afschrift ervan wordt aan de burgemeester toegezonden;
2. de inspecteur-dierenarts bezoekt geregeld het bedrijf of laat het bezoeken; bij die gelegenheid wordt elke paardachtige onderzocht, wordt een grondig klinisch onderzoek of een autopsie van de verdachte of gestorven dieren verricht, en worden de benodigde monsters genomen voor het laboratoriumonderzoek.

Verdachte of zieke paarden worden afgemaakt..........grrrrrrrrrrrrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:42

Trouwens, hoe herken je paardenpest eigenlijk? Wat zijn de symptomen en hoe ontwikkelt die ziekte zich precies?? Weet iemand dat?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:43

ik vermoed, net als anderen hier, dat er idd veel mensen met een geweer zullen waken aan de stal. Iedereen die probeert op het erf te komen, zal dan zelf wel afgemaakt worden!
Van mijn paarden blijven ze ook af hoor! Boos!
Ik hoop dat die ziekte vlug overwaait...
xxx

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:12

KimS schreef:
xxx

Ik hoop toch echt van niet als je begrijpt wat ik bedoel....
Ik begrijp wat je hiermee bedoelt hoor maar kon het even niet laten, sorry.....

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:13

Het zal wel zoiets als rhino zijn

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:17

Allemaal onzin. In Denemarken heerst influenza. Heel simpel. Er zijn geruchten over Rhino, maar ook dat is niet bevestigd. Er zou in Vilhelmsborg een Arabische Paardenshow gehouden worden, maar een derde van de op dat complex gestalde paarden heeft griep, dus is het evenement op aanraden van de betrokken dierenarts afgeraden.
Dus allemaal niet in paniek raken nu, er heerst geen PEST, er wordt niks GERUIMD of AFGEMAAKT, het is gewoon GRIEP !!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:17

"dus is het evenement op aanraden van de betrokken dierenarts afgeraden. "

Sorry ik bedoel natuurlijk AFGELAST

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:47

T@nj@"]
[quote="KimS schreef:
xxx

Ik hoop toch echt van niet als je begrijpt wat ik bedoel....
Ik begrijp wat je hiermee bedoelt hoor maar kon het even niet laten, sorry.....
[/quote]

ja zo bedoelde ik het ook niet Knipoog
Ik bedoel dus dat ik hoop dat de ziekte snel gedaan zal zijn..
xxx

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:48

Hoe weet jij dat? Enneh men mag NIET enten dus! Net als bij andere pest soorten mogen ook paarden niet geent worden.

Loesiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:50

Ze moeten als et hier is niet probere in de buurt te komen van me Pony want dan vermoord ik ze zelf ook Boos!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:57

wat ik niet snap met de MKZ, AI, en nu dit weer, waarom mogen hobby dieren niet ge-ent worden?
Ook nu met AI, laat mij mijn kippies lekker inenten, ze zijn toch niet voor export of consumptie of weet ik veel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:19

stef schreef:
wat ik niet snap met de MKZ, AI, en nu dit weer, waarom mogen hobby dieren niet ge-ent worden?
Ook nu met AI, laat mij mijn kippies lekker inenten, ze zijn toch niet voor export of consumptie of weet ik veel

Helemaal mee eens!
Dat snap ik dus ook niet.
En wat paarden betreft, laten ze dan een aantekening geven in een paspoort of zo of een ander "merk" zo als ik hier ook al las dat ze in Spanje doen met een brandmerk (daar ben ik dus absoluut geen voorstander van maar bijwijze van spreken dus, iets anders en pijnloos) dan kan dat paard niet gebruikt worden voor consumptie.....
Ik vind het ook ronduit belachelijk dat de hobby dieren en ook aan moeten geloven!

Maar misschien is het idd. alleen maar influenza en rhino en maken wij ons druk voor niets, laten we het hopen!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:45

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:35

Zo de veearts is geweest. Je mag niet enten, dat had ik in dat artikel al gelezen, maar al zou je het stiekum willen doen (dat wou ik dus...) dan kan het nog niet eens, want ze hebben hier geeneens entstof waar je bij kan komen. Dus ook niet stiekum. Ja paarden worden dan geruimd, en dat is niet alleen in belgie, maar ook in nederland, duitsland en denemarken. Eigenlijk is dat een EU bepaling, en moet iedereen er dus aan geloven. Hij gaat even uitzoeken of het idd paarden pest is, of dat het toevallig toch influenza is. Kan even duren, maar dan weet ik het ook zeker. Hij wist er trouwens nog niks van dat het daar zat. Dat geeft mij wel een beetje hoop moet ik zeggen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:48

jeetje, elke dierenarts moet toch wel weten wat er daar aan de hand is..
Ik denk zelf dat het allemaal wel mee valt..

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:45

We moeten maar afwachten veel zullen we waarschijnlijk niet kunnen doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:02

Laten we maar hopen dat er niets aan de hand is.
Trouwens, zou er wel wat zijn en willen ze gaan ruimen, dan kunnen wij daar niets aan doen. Iedereen roept hier nu heel hard van alles over geweren en dergelijke. Maar als er echt wat gebeurt, dan kunnen wij echt niets doen. Dachten jullie dat de boeren tijdens de MKZ niet met geweren hebben gestaan? Er komt gewoon ME en leger bij en je doet als eigenaar niets meer. De macht ligt dan bij de overheid en de EU.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:13

Jeetje het houd ook gewoon nooit op he. Ik ben er ook wel benieuwd naar had er eigenblijk ook nog nooit van gehoord maar goed. Ik wordt nou wel heel erg nieuwsgierig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:35

Het zuiden van Spanje heeft vrij lange tijd nodig gehad om paardenpest vrij te worden en dat was 12 jaar geleden een feit. Ik heb ook een paard met een kruis op de schouder.

Als een dergelijke ziekte uitbreekt ben je afhankelijk van de wetgevende -en haar uitvoerende macht.
Je kunt beter nú proberen wat te doen aan de bio-industrie en het vervoer van levende paarden ten behoeve van de vleesindustrie. De intensieve houderij en het ongecontroleerde vervoer door heel Europa in ongelooflijke aantallen maken het risico van een uitbraak groot evenals de noodzaak van drakonische maatregelen.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:08

Jongens, wat zeg ik nou net ? Het is GEEN PAARDENPEST IN DENEMARKEN, HET IS INFLUENZA !!!!!!! Wat een paniek om niks weer zeg..... vinden jullie het leuk ofzo, om elkaar zo op te jutten ? Wat een flauwekul, er is niks aan de hand, die paarden daar hebben gewoon griep. Sjonge......

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:10

Nederland doet de grenzen toch pas dicht als alle paarden uit denemarken hier zijn.... Net als bij de mkz. Dat was allang een feit, en toch lieten de koeien overkomen naar nederland. Nou ja eerst maar even afwachten op volgend nieuws. Is het daad werkelijk de paarden pest, dan gaan wij diht, en komt er geen paard meer in of uit tot de pest voorbij is. Volgens mij is dat de enige manier. Als alle boeren dat nou hadden gedaan, uit zichzelf (dus voordat het verplicht werd) was het minder erg geweest. Laten de paarden houders dan het goede voorbeeld maar even geven.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:57

tja maar als die paarden GEWOON EEN GRIEPJE hebben dat wordt er geen internationaal jeugdconocurs afgelast..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:18

tuurlijk wel, als er risico is dat die dure sportpaarden besmet raken....

Influenza is dan gewoon een griepje, ze kunnen er wel dood aan gaan, en ze kunnen het ook doorgeven (vandaar dat we dus in enten)