Wel of niet naar een andere stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:10

Ja, ze hebben dit in het verleden weleens eerder gedaan (toen stond ik er nog niet) en toen gingen de paarden allemaal lopen vervelen bij de draden, vandaar ze het lastig vinden. Maar er zijn meer mensen vooral de mensen met merries die de voorkeur hebben de ruinen en merries apart te zetten. Helaas is er voor het aantal paarden dat er staat maar een klein weitje, dus als ze apart worden gezet hebben ze nog minder ruimte. Er staan eigenlijk teveel paarden op de wei.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:59

Bij iedere stal laat je iets achter en krijg je elders er iets voor terug en andersom. Welzijn van het paard gaan altijd voor in mijn beleving en gezelligheid moet je ook zelf maken. Als ik je oorspronkelijke tekst lees, en de reacties van anderen, dan zal je vast al bevestigd zijn dat je vooral eens elders op een pensionstalling moet gaan kijken naar andere mogelijkheden!! Succes!

Jans2000

Re: Wel of niet naar een andere stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:52

De eigenaar gaat de paarden niet apart zetten. Helaas. Nu kan ik naar een andere stal. Prima verzorgd, paard kan ook op vlas staan (mijn merrie heeft last van haar luchtwegen) alleen een nadeel. Er is geen weidegang. Wel paddoks. Voordeel is wel dat paarden alleen bijelkaar gezet worden als het samen goed gaat.
Ik ga het denk ik toch maar doen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:56

Hoe rapper je daar weg bent, hoe beter.
Nuja, mijn mening hé :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:02

Denk dat veiligheid toch ook een heel belangrijk punt is.
Als 2 ruinen jouw paard zo slopen is dat niet echt iets wat te accepteren is. De pensionhouder weet dat die 2 zo zijn en wil er niets aan doen. Dan is die pensionhouder in mijn ogen geen goede.
Hebben ze nu alleen paddocks op die andere stal en in de zomer wel weidegang?
Op zich zou ik niet zoveel problemen hebben met een paddock overdag buiten het weideseizoen om zolang er maar voldoende ruwvoer wordt bijgevoerd.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:59

Er is helemaal geen weidegang op die nieuwe stal. Maar de paarden krijgen inderdaad wel altijd hooi in de paddoks. De stal waar ik nu sta is de wei in de winter en de herfst helemaal kaal en krijgen ze ook geen ruwvoer. Dan maar liever ruwvoer in een paddok. Maar wel erg jammer dat ze in de zomer niet lekker in de wei kan. Misschien is er dan tegen die tijd wel ergens in de buurt een plek vrij met een goede weidegang. Pff lastig allemaal zeg. Ik denk ook dat je het nergens helemaal perfect kan krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:06

Zolang je dat maar voor ogen houdt dat het overal wat is.
Bij de ene stal is dat goed en dat minder. En bij de volgende is het ook weer wat.
Maar voor op korte termijn is veiligheid denk ik wel de belangrijkste optie op dit moment voor je paard.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:02

Heb hetzelfde meegemaakt, mijn pony is elke keren (kreupel) getrapt en gebeten. Je ziet nog steeds waar dat is, terwijl ik alweer een paar maanden weg ben. Ik ging de laatste tijd (ze stonden niet meer op de wei, maar in een blubberzooitje) echt met het "wat zal die nu weer hebben"gevoel van huis naar stal. Een vriend van me zei toen ook "Wat als het een keer echt fout afloopt en ook de dierenarts kan niets meer doen?" (Er is al een keer een dierenarts bij moeten komen...)

Geen 1 stal is perfect, maar ik ben na veel zoeken iets tegengekomen waarvan ik weet dat mijn paard er veilig staat. Het enige minpunt is de afstand naar het bos. Maar zet de veiligheid van je paard echt voorop! Verhuizen is niet fijn, maar je kunt altijd verder kijken en misschien iets beters tegenkomen ook nog in de buurt?

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:37

als ik jou was zou ik meteen weg gaan, dat is beter voor jou gemoedsrust, omdat je je nu zorgen maakt. en het is beter voor je merrie omdat die het nu ook niet naar haar zin heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:51

Jans2000 schreef:
De eigenaar gaat de paarden niet apart zetten. Helaas. Nu kan ik naar een andere stal. Prima verzorgd, paard kan ook op vlas staan (mijn merrie heeft last van haar luchtwegen) alleen een nadeel. Er is geen weidegang. Wel paddoks. Voordeel is wel dat paarden alleen bijelkaar gezet worden als het samen goed gaat.
Ik ga het denk ik toch maar doen.

Doen! Ik heb ook niet zo veel land,wel div. paddocks, maar er gaan zomers paarden naar de wei ergens anders.
Ze betalen de kale boxhuur door om de box aan te houden.
Ook hier staan de paarden alleen bij elkaar als het "klikt" in de groep.
Vind het eigenlijk niet meer dan logisch om als eigenaar van een pensionstal goed voor de paarden te zorgen, dus mee te denken als het niet goed gaat.
In jou geval willen ze de situatie houden zoals hij is en dat is dus niet goed voor je paard.
Nu zijn het "alleen " nog maar bijtwonden, maar als het een keer echt mis gaat zit jij met de ellende.

Ddevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:15

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere stal. Erg jammer dat zo'n staleigenaar niet meedenkt aan een oplossing. Als je paarden in pension neemt dan wil je toch koste wat het kost de veiligheid van andermans paarden garanderen...? Ook erg makkelijk gedacht "er is te weinig land", dan moeten ze minder paarden in pension nemen, is mijn mening. Heb ook zo iets dergelijks meegemaakt en ik ben zo blij dat ik m'n paard naar een andere stal heb gebracht. Nu staan de paarden allemaal in kleine groepjes die "klikken" met elkaar. De staleigenaar (waar ik nu dan sta) houdt daar gelukkig ook rekening mee. Ik zit nu iig niet meer in de stress hoe gehavend ik mijn paard aan zal treffen en mijn paard is na de verhuizing een stuk prettiger in de omgang geworden. Suc6 ermee!

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:57

Als je merrie daar niet "veilig" kan staan zou ik zeker verhuizen!
En als je toch al een andere plek op het oog hebt, waarom zou je dan nog twijfelen!?

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:47

Ik ga per 1 februari naar de nieuwe stal. Ik twijfelde omdat ze daar dus geen wei hebben en dat vind ik echt minder. En de afstand naar het bos is langer. Het gekke is mijn merrie heeft het dus wel naar haar zin, ze zoekt het ook zelf op. Daarom denk ik dat het voor haar het beste is om apart gezet te worden met paarden waarmee het wel kan. Dus geen ruinen. En inderdaad van de pensioneigenaar vind ik het ook wel makkelijk zo. Er staan gewoon teveel paarden voor het stuk grond dat ze hebben.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:44

welke stal ga je nu naar toe, er zijn in de buurt van Waalwijk toch wel stallen waar ze wel weidegang hebben.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:59

Ik ga naar Kaatsheuvel op de Baan bij een hoefsmit. Zo ver ik weet zijn er nergens meer in de buurt stallen vrij. Alleen bij de smulhoeve maar daar wil ik niet heen. Veels te groot en daar staan de paarden ook niet apart. Misschien dat er in de zomer wel ergens plek vrij is. Maar als jij nog iets weet hoor ik het graag........

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:23

Jans2000 schreef:
Hallo, ik zit met een dilemma. Mijn paard staat op dit moment op een pensioenstalling, waar ik het goed naar mijn zin heb. De locatie is perfect alleen staan er teveel paarden op een te klein stuk wei. In de winter staan ze alleen in de blubber en gaan ze zich vervelen. Mijn paard is een echte merrie en vaak behoorlijk hengstig. Nu staan er twee ruinen die lang hengst zijn geweest. Mijn merrie is al meerdere keren flink opgengehaald. Meerdere keren op haar rug, billen en onder haar staart Niet zomaar een wondje maar diepe grote wonden. Dacht dit op te lossen met een deken erop te leggen. Als resultaat kapotte deken en ze hebben haar nu op haar oog te pakken gehad. Langs haar oog is het helemaal opgengescheurt. Ik ben het eerlijk gezegd wel beu op deze manier. De paarden appart zetten is geen optie, want dat wil de pensioeneigenaar niet. Ik zit er dus hard aan te denken om naar een andere stal te gaan. Heb er al een in de buurt op het oog, alleen ben wel bang voor de verandering.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik zou inderdaad kijken naar een andere stalling ( en bedoel je pensioen, of pension?) mijn paardje was ook altijd de pineut maar daar heeft de pensionhoudster gewoon een goede oplossing voor gevonden. Maar goed als dat bij jou niet mogelijk is zou ik kijken naar een andere stalling. Dit is wel zielig voor het paardje....

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:41

Zou het doen je wilt ook niet dat je paard straks helemaal open licht van verwondingen, dan mischien maar iets minder luxe maar het is wel beter voor je paard. :)

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:58

Jans2000 schreef:
Er is helemaal geen weidegang op die nieuwe stal. Maar de paarden krijgen inderdaad wel altijd hooi in de paddoks. De stal waar ik nu sta is de wei in de winter en de herfst helemaal kaal en krijgen ze ook geen ruwvoer. Dan maar liever ruwvoer in een paddok. Maar wel erg jammer dat ze in de zomer niet lekker in de wei kan. Misschien is er dan tegen die tijd wel ergens in de buurt een plek vrij met een goede weidegang. Pff lastig allemaal zeg. Ik denk ook dat je het nergens helemaal perfect kan krijgen.

snap je wel hoor, weidegang is toch heerlijk voor ze. Ja misschien wat je zelf zegt ieder geval daar weggaan, en als je op de andere stal staat dan gewoon je ogen en oren openhouden voor iets waar ze ook weidegang hebben toch...

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:15

Ik zou denk ik ook naar een andere stal gaan in die situatie die jij beschrijft. Al is het wel lastig als je weet dat je paard zich op haar huidige plekje wel goed voelt.
Zelf zitten wij ook in zo'n situatie, onze paarden voelen zich goed. En wij opzich ook wel alleen er zijn wat puntjes waar wij niet goed mee om kunnen gaan.
Hele lastige situatie, maar ook op een andere stal kan je paard zich prettig voelen en jij ook. :)

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:46

Ik weet niet hoe ver je kunt reizen voor je paard, maar bij loon op zand in de buurt ligt een stal"de kommer"die hebben het hele jaar door weidegang, je paard heeft een eigen wei, niet super groot maar wel een stuk voor zichzelf. Je kunt daar ook hooi in de wei voeren en ze hebben een binnen en buitenbak en een longeerpiste. Je moet er wel op een wachtlijst wat ik begrepen heb. Hoe lang de wachttijd is weet ik niet.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:09

klinkt goed, maar dat zal wel erg duur zijn. Mijn max is 225 in de maand. Bedankt voor het meedenken.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:11

@queens, het is inderdaad pensionstalling. Zat op mijn werk toen ik het bericht typte:-).

Henkie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:36

Ik zou denk ik ook naar een andere stalling gaan, weidegang is toch wel erg belangrijk