eten ze sneeuw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zep22

Re: eten ze sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:41

Die van mij eten soms ook wat sneeuw. Heb niet het idee dat het geeft.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:42

liesje87 sterkte met je paard!

Dinopino; het had volgend deze veearts te maken met de tempratuur is natuurlijk ijswater en als je daar te veel van binnenkrijgt is dit niet goed.

zep22; iets sneeuw eten mag best wel en is niet erg te veel kan wel koliek veroorzaken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:50

lars dat klopt het heeft inderdaad met de temperatuur te maken.
Je darmen krijgen als het ware een schok. Je moet ze daarom ook geen bevroren wortels of bevroren gras laten eten.

paarden drinken daarom ook geen ijskoud water en het is dan ook verkeerd te oordelen dat je paard minder drinkt hij drinkt niet graag koud. Wanneer je hem wat warmer water voorzet zul je zien dat ie echt wel meer drinkt

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:27

precies ook voor de maag en slijmwand was het niet gezond dat koude vrieswater maar goed paardje staat nu op stal en knapt nu wel weer op.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:32

Die van mij staan ook 24/7 buiten en eten ook wel sneeuw.
Wij brachten ze ook wel eens een emmer water maar daar dronken ze nauwelijks van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:49

Maar wat is sneeuwkoliek?? Wat gebeurt er dan in (de darmen van) het paard?

Ik weet dat er met dit weer een grotere kans is op verstoppingskoliek omdat ze weinig drinken. Ook het eten van teveel bevroren gras is niet goed, maar sneeuwkoliek???

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:52

Bij ons op stal was ook een pony die koliek had, had ook teveel sneeuw gegeten. Dus ze kunnen er wel ziek van worden ;).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:00

Waarschijnlijk gaat het dan om krampkoliek?
Is wel erg lastig en naar voor je paard - maar gelukkig meestal niet gevaarlijk.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:07

Ik weet niet precies wat voor koliek het was, ik was er niet meer bij toen de da kwam. Maar de dag erna zeiden dat t was omdat hij teveel sneeuw had gegeten maar wat precies weet ik dus eigenlijk ook niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:19

Brainless schreef:
ietjelover schreef:
pony's kunnen hier ook beter tegen, paarden helemaal niet

Ok, wat als mijn paard dan wel sneeuw eet?
Binnen laten staan?

Dan bevriest ie van binnenuit :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:04

Dinopino schreef:
lars dat klopt het heeft inderdaad met de temperatuur te maken.
Je darmen krijgen als het ware een schok. Je moet ze daarom ook geen bevroren wortels of bevroren gras laten eten.

paarden drinken daarom ook geen ijskoud water en het is dan ook verkeerd te oordelen dat je paard minder drinkt hij drinkt niet graag koud. Wanneer je hem wat warmer water voorzet zul je zien dat ie echt wel meer drinkt

Hier merk ik ook dat wanneer ik de waterbakken net heb bijgevuld (deels met warm water, deels met normale temperatuur kraanwater, de paarden graag gelijk even komen drinken. Ze drinken dan ook met grotere slokken dan wanneer het water erg koud is. mijn merrie bijvoorbeeld gaat met heel koud water vooral "spelen" met het wate, alsof ze het voor verwamt, en drinkt maar hele kleine beetjes tegelijk.

Hier at een deel van de paarden ook sneeuw, maar ze geven toch de voorkeur aan normale temperatuur water.
In de nacht drinken ze per paard een liter of 10, overdag meer richting 20 liter per paard.

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:37

Mijn paardje is daarstraks uiteindelijk in m'n armen gestorven door het eten van sneeuw... |(
Waarschijnlijk zat er ergens een stukje ijs in het sneeuw en is het in de darmen komen vast te zitten (ik snap niet dat dit niet gewoon gesmolten is), vandaag bij de dierenarts in shock gegaan toen hij z'n 2de spuitje kreeg, omgevallen en niet meer omhoog geraakt... Mijn paarden komen dus niet meer buiten met dit weer, ook al zie ik ze VEEL liever buiten gewoon rondlopen.
Maar na dit...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:43

Wat vreselijk voor je Liesje. Gecondoleerd.

Ik snap ook niet waarom ijs niet gesmolten. Lijkt me een heel sterk verhaal, maar wie ben ik? Als het mijn paard was geweest, liet ik sectie uitvoeren, maar kan natuurlijk niet beoordelen of jij dat wilt/aankunt. Je hebt dan over de doodsoorzaak wel duidelijkheid. In elk geval sterkte toegewenst.

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:01

Marion71 schreef:
Wat vreselijk voor je Liesje. Gecondoleerd.

Ik snap ook niet waarom ijs niet gesmolten. Lijkt me een heel sterk verhaal, maar wie ben ik? Als het mijn paard was geweest, liet ik sectie uitvoeren, maar kan natuurlijk niet beoordelen of jij dat wilt/aankunt. Je hebt dan over de doodsoorzaak wel duidelijkheid. In elk geval sterkte toegewenst.

Dankjewel meid...
Ik vind het ook zo ontzettend raar. Maar er zouden al meer dieren last van hebben de laatste dagen zei de dierenarts. Vooral ezeltjes en paarden, pony's niet zo meteen, is gek toch hoe die zich daar tegen kunnen verzetten.
Heel het verhaal kan je op http://www.bokt.be/smf/index.php?topic=9957.0 lezen.
Maar ik hoop zo dat dit rotweer echt bijna gedaan is!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:27

Liesje, dat vind ik heel erg verdrietig. Ik wens je veel sterkte met het verlies van je paardje!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:34

Er wordt door sommige bokkers wel erg makkelijk over gepraat, je paard sneeuw laten eten, dan hoeft'ie niet te drinken, maar als één dierenarts (1!) al 5 koliekgevallen heeft gehad in één week en Liesje is haar paard verloren dan moeten we toch wel wat voorzichtiger omgaan met deze veranderde omstandigheden.

Mijn paarden staan elke dag van 08.00-16.00 uur in de wei maar wel met een grote hoop hooi en altijd drinkwater.
De vertering van het hooi geeft de paarden warmte. Dat hebben ze nu hard nodig. Met een lege buik in een besneeuwde wei rondlopen is vragen om problemen. Daarom hooi in de wei gooien !!
Van hooi krijgen ze weer dorst dus is het erg belangrijk dat de paarden wél voldoende water beschikbaar hebben.
Paarden moeten wel heel veel sneeuw eten willen ze er 10 liter water uithalen. Dat is toch niet de bedoeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:12

Ook al vriest het alleen (zonder sneeuw) drinken mijn paarden veel minder als "normaal', omdat ook de luchtvochtigheid heel hoog is op dit moment.

Ze hebben wel water ter beschikking in de wei, maar daar drinken ze nauwelijks van.
Het binnen krijgen van sneeuw is niet te voorkomen als ze buiten lopen omdat ze met het gras eten (wat blijkbaar hun voorkeur heeft boven hooi) ook sneeuw binnen krijgen.

Gisteren heb ik deze vraag voorgelegd aan de DA van mijn vriendin en die zei wel: ze kunnen zeker koliek krijgen van sneeuw/kou eten (als ze daar gevoelig voor zijn), maar is ook wel wat te voorkomen door voor het naar buiten zetten hooi te voeren.

Natuurlijk kan kou/sneeuw koliek wel vervelend zijn (evt. wat pijnstilling geven) maar niet gevaarlijk zoals bij een verstopping van of slag in de darmen.

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:16

En toch blijf ik het wel omslachtig vinden, mijn paardjes hadden ook hooi en water bij zich, stonden op een zandpiste, niet in de weide. Udor was 12jaar en nog nooit geen koliek gehad...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:30

Precies liesje87 wanneer je paard koliek ervan krijgt wil dat niet zeggen dat je je paard niet voldoende hooi of water hebt gegeven maar sommige paarden eten gewoon liever sneeuw dan wat anders net zoals dat het ene paard zijn bodembedekking eet en koliek krijgt en de ander nergens last van heeft. Het is goed dat je duidelijk maakt dat er zeer zeker wel een risico zit aan sneeuw eten.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:26

Ook wij hebben alle waterleidingen moeten afsluiten. Iedere dag dus met ca. 10 grote kannen van 20 liter water sjouwen. Zeker op dit moment moeten we eerst de oude ijslaag weghalen, steken we gewoon los met een riek en daarna de waterbakken weer vullen.
Onze paarden, allemaal andalusiers, drinken in de zomer gemiddeld 30 liter per dag, nu echter maar 15-20 liter per dag.
Denk ook wel dat ze met het hooi eten, wat op de sneeuw ligt, weer vocht binnen krijgen. Maar echt sneeuw eten heb ik niet gezien.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:09

Ik dacht ook dat het niet zo erg was...heb ik nog gepost.
Maar helaas...
Mijn paard had toch een lichte koliek vanmiddag...krampkoliekje, volgens de DA waarschijnlijk veroorzaakt door sneeuw eten. Ze was trouwens al heel monter toen de DA kwam maar ze heeft toch een spuit gekregen.
't Is de tweede al van stal en er zijn maar 7 paarden...
mijn paard is een tinker, die andere een haflinger. Toch niet de meest luxe rassen. en ze gaan maar een uurtje of 2 a 3 naar buiten met de sneeuw en vorst.
Maar je kunt ze toch niet 24/7 op stal laten?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:14

Citaat:
pony's kunnen hier ook beter tegen, paarden helemaal niet

Ok, wat als mijn paard dan wel sneeuw eet?
Binnen laten staan?

Dan bevriest ie van binnenuit :D

nee :\ weet de precieze reden, maar paarden zouden er sneller ziek va worden :?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:17

ietjelover schreef:
nee :\ weet de precieze reden, maar paarden zouden er sneller ziek va worden :?

Zoals gezegd, een haflinger hier heeft ook al sneeuwkoliek gehad...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:22

zoals ik al eerder zei: je kan ze niet dwingen om te drinken. Als ze liever sneeuw eten dan water drinken, doe je er weinig aan. Maar het blijkt dus toch erg slecht te zijn. Als bij ons de veulens op de wei gaan, krijgen ze een hele boel hooi in de wei. Ze staan maar 2 uurtjes buiten en drinken doen ze dan binnen wel weer. Maar paarden die de hele dag buiten lopen zou ik toch ruim water aanbieden. Wij hebben ook al gemerkt dat ze liever iets lauw water willen dan heel koud.
Liesje: heel veel sterkte. Wat ontzettend naar dat teveel sneeuw jouw paard fataal is geworden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:52

@ Liesje: Heel veel sterkte toegewenst!

Ik heb vandaag goed gezien dat de mijne de sneeuw mooi aan de kant schoffelt met zijn lip, om dat pas grasjes te gaan plukken. Hij heeft overigens een grote hooirol in de wei staan en een badkuip vol met water. Ik denk dat hij gewoon minder drinkt dan, waarschijnlijk dan doordat het water koud is. Maar hij drinkt wel degelijk, ik zie iedere dag wel verschil in zijn waterbak. hij staat dus 24 uur per dag buiten.