Hooinet welke mazen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: Hooinet welke mazen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:16

Ik heb die van de paardendrogist deze schuif ik gemakkelijk over drie plakken hooi heen.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:07

Mijn veulen eet sinds 3 dagen uit een net van hooinet.nl met mazen van 4,5 cm. Het net zelf is 1,5 bij 1m. Met een halfvol net doet ze de hele nacht en heeft dan zelfs nog genoeg over om de dag mee door te komen :)

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:14

Ik heb voor mijn 2 pony's ook een hooinet van de duitse site. De maas is 4,5 bij 4,5 cm en het net zelf is 1,5 bij 1 m. ik heb hem tussen 2 bomen gehangen en prop hem helemaal vol, het bovenstuk rijg ik dicht met een strotouw. Ik vul het hooinet meestal rond een uur of 11 sochtends en dan zit er de volgende ochtend nog aardig wat in. Vind dat ze nou al best wat knoeien, denk dat je dat met een grotere maas nog erger hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:27

@Jen: ipv een strotouwtje moet je eens een ronde stok of een stuk elektriciteitsbuis prpberen. Dat rijgt een stuk sneller en haal je er ook zo weer uit.
Mijn nieuwste netten heb ik zelf in elkaar gezet (oppervlak 2,20 x 1,50). Dit is een net van hoog 90 cm x breed 1,50 geworden en bovenaan zit dus een overslag van 40 cm die ik na het vullen over de opening sla. Dit werkt ook afdoende.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:24

Bij mij zit het hooinet zo vol dat de overslag er niet meer overheen valt :+ Zal wel eens kijken voor een stok oid, bedankt voor de tip ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:16

Ik maak hem dicht met drie karabijnhaken. Makkelijker denk ik dan rijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:16

Ik heb net mijn ene hooinet voorzien van een dik elastiek (8 mm) aan de bovenkant en dat werkt uitstekend tegen het 'uitzakken' van de opening. Nu blijft de stok om het net open te houden ook weer goed 'staan' zodat ik het hooi weer met 2 handen beet kan pakken :D

Dit elastiek zat rondom in het net geweven (omdat het eigenlijk een bagagewagennet is) en dus komt het alsnog goed van pas.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:27

Ik heb hooinetten van shires maat S en L. Als ik de L helemaal vol doe kan één D/E-pony er een dag mee doen. De mazen zijn 5x5 en ik denk dat er om en nabij de 10 kg in gaat. Misschien iets meer. Ik voer trouwens van een grote baal voordroog. Ik ben er tevreden over. Er gaat minder hooi verloren dan voorheen en de netten zijn niet zo duur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:25

Ik heb meteen het 2e nieuwe net ook maar op die manier gedaan.
Overigens werkt het niet beter als je het rondom doet; één kant geeft hetzelfde effect. Bij 2 kanten(dus rondom) gaat één kant toch nog iets doorhangen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:39

kriebel schreef:

Belachelijk duur...
249,- voor een netje voor een ronde baal... :))
Het net is gewoon van het type wat ze verkopen om over open aanhangers te trekken.

Ben je voor nog geen vier tientjes klaar! Even zelf op maat maken, degelijk touw rond de randen om het dicht te maken.. Klaar!
En dan heb je nog het probleem dat het hooi overal ligt.

Ik gebruik kunststof bakken met daarin een metalen rooster dat zwaar genoeg is om er niet uit te trekken.

Afbeelding

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:46

Hoe hebben jullie trouwens de netten bevestigt? Ik had eerst 2 paaltjes in de wei geslagen, maar na 4 doormidden gebroken palen heb ik het net maar tussen 2 bomen gehangen. Alleen op mn andere wei heb ik geen bomen staan dus dat wordt van de zomer een probleem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:43

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:28

Nogmaals bedankt iedereen.. :)

Ik heb inderdaad ook naar zo'n bak gekeken met een rooster. Maar ik kan geen goedkope bakken vinden op marktplaats. Bovendien is dat moeilijker droog te houden.

Ik wil mn hooinet eigenlijk ook tussen 2 weidepalen hangen. Hangt bij jullie het hooi droog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:54

jen schreef:
Hoe hebben jullie trouwens de netten bevestigt? Ik had eerst 2 paaltjes in de wei geslagen, maar na 4 doormidden gebroken palen heb ik het net maar tussen 2 bomen gehangen. .
En hoe dik waren die palen en hoe ver de grond in??
Ik heb ze op palen van 8/9 cm dik zijn en die 60/70 de grond in zitten.

De netten zitten vast dmv een heftruckbinnenband die in stukjes geknipt is zodat je een soort van brede elastieken krijgt. Die elastieken breken wel eens, maar die vervang je makkelijk en de palen die ik ook al jaren mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:55

Elke87 schreef:
Hangt bij jullie het hooi droog?
Nee, wat ik maak het zelf toch ook nat (COPD-paard), dus een dak erboven is onzinnig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:03

De snelheid van eten is erg situatie-afhankelijk.

Ik heb geloof ik 5x5 mazen , uit Duitsland , net van 3 meter breed zodat er meerdere ponies tegelijk van kunnen eten :)

Als Rena samen met Haf + Shet/Welsh-achtige kleine pony staat in de winter , dus met weinig gras , dan doe ik er elke middag een hele baal in , lekker makkelijk ! Er zit de volgende dag dan altijd nog wel wat in.

Als ze apart staan omdat de Haf en Shet 's nachts op stal gaan en op hun erfje blijven (gescheiden door een draadje van Rena haar schuilstal + zandpaddock + weide-looppad) dan stop ik de ene middag een hele baal erin , volgende dag zit het net dan nog vol genoeg , en de dag daarna is hij dan zover leeg dat er weer een nieuwe baal in kan , of soms wordt het nog een dag later. Relaxed hoor , niet zo vaak dat gesleep met het hooi +:)+

Rena eet dus 1 baal hooi in 2 of 3 dagen , en er gaat een baal per keer in het net.

Dan zit hij ook wel goed vol hoor ! Bij de wat groot uitgevallen balen past het maar net , dan zitten ze echt 2 plakken dik erin :D

Ik heb zelf gewoon 2 paaltjes in de grond gezet met een balkje erboven. In de bovenkant van het balkje over de hele lengte een paar schroefhaken met de opening naar achteren.

In de palen ook een paar schroefhaken , zodat ik het net in de breedte goed op kon spannen. Daarna de ene bovenkant van het net achterlangs de bovenbalk , en om de hele schroefhaak heen halen zodat het touw op de balk rust , hier kom je verder ook niet meer aan.

De voorkant hangt nu nog open terwijl het net wel gewoon strak opgespannen is. Je vult het net dan ook heel makkelijk , en na het vullen haak je de voorkant / bovenkant makkelijk *tik-tik-tik-tik-tik-tik* om alle schroefhaken heen. En je haalt ze er net zo makkelijk weer vanaf.

Voorheen gebruikte ik voor het sluiten karabijnhaken maar dat was veel irritanter werk omdat dat langer duurde. Nu met die schroefhaken loop je langs het net heen en al lopend haak je de hele bovenkant van het net om die schroefhaken heen , lekker snel en zit supergoed vast :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:10

Makkelijk vullen als je geen hooi hoeft nat te maken :D
Met hele plakken gaat er sowieso meer in als met losgemaakt hooi.
Het vullen gaat ook makkelijker met plakken als met los hooi.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:40

Ik had ook palen van 8/9 cm. De zaten zo'n 50/ 60 cm in de grond volgens mij. Denk dat mijn pony's erg lomp zijn aangezien ze al 4 palen doormidden hebben :+ Van de week zag ik de haflinger er over gaan hangen want aan de andere kant was lekkerder hooi :roll: Dan hangt hij er dus echt met zn volle gewicht over, tja eens een haf altijd een haf he :Y) Denk dat hij zo ook de paaltjes gebroken heeft, gewoon door het net heen willen lopen :z Aan de stalwand hangen gaat bij mn andere wei ook niet, zit geen afdak en daar klettert het water regelrecht het hooinet in. dus ik denk dat ik maar 2 grote bielzen op de kop ga tikken en de grond in ga graven, die zullen ze niet makkelijk door midden krijgen :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:15

Bij mij zit het net in een boogstalletje , tegen de zijkant , die is 5 meter lang , dus daar kunnen ze niet aan de andere kant komen :)

Om het stalletje te beschermen tegen geduw tegen het net heb ik tussen de palen in midden nog een extra "schutbord" zitten , zodat het net niet voorbij de palen kan komen.

De palen "lossen" wel een beetje hoor , dat je ze ineens wat van voren naar achteren kan bewegen :P

Maarja dan doe je in die sleuf gewoon weer flink zand en staat het weer stevig. Erop hangen kan niet :)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:25

Kijk uit met de dikte van het touw als je zelf een hooinet in elkaar gaat klussen. Jouw paard zal het eerste paard niet zijn die zijn kaak (!) breekt omdat de touwen te dun zijn en dús tussen de tanden van je paard vast kan komen te zitten...
Die dikte die de hooinet-leveranciers gebruiken voor hun netten is echt wel nodig!

Mijn paarden hebben een hooinet van die Duitse leverancier, met maasbreedte van 4,5 cm. Ze eten hier goed hun hooi uit.

http://www.youtube.com/watch?v=me8dJTKTvpM
Dat is het filmpje van mijn paarden etend aan het hooinet. Je ziet goed dat ze het hooi erdoorheen kunnen pakken.

Edit: filmlink erbij geplakt.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:53

Ik heb 2 netten van 3 meter de grooste xxl van hooinet (50mm)maar dan op ebay.de gekocht.

Heb er 1 nu al 3 jaar en de andere 2 heb dit jaar zelf nog 2 netten met kleinere maas gemaakt (35 mm)
1 hangt er in de wei tussen 2 palen er zijn er ook een paar gesneuvelt,heb nu dikkere palen van 10 cm en dieper de grond ingeslagen en deze staan al weer dik 1 jaar.
Ze worden zomers ook wel als schuurpaal gebruikt ;)
Heb nog 1 net in de schuilstal hangen met spanbanden.
Voer voor 7 dieren 8 balen hooi per dag,gaan 2 balen per net in.
Ze doen daar de gehele dag mee.
Smorgens wil het wel eens op zijn ,maar er ligt dan meestal nog iets op de grond eronder.

Ik heb de palen op een stuk gezet waar paddockplaten liggen en het hooi valt op de platen dus er is bijna geen verlies.
De dikte van de draden in de netten is ongeveer 5 mm

Ik heb tot nu toe nog geen ongelukken gahd van paarden die met ijzers zijn blijven hangen.
Af en toe gaat er een haak kapot dan valt het net op de grond,en draai ik er weer een nieuwe in.
Ze eten vaak met 4 of 5 aarden samen van 1 net en dat gaat zonder probleem.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:06

Super deze informatie heb ik zeker wat aan. Ik zit eraan te denken 2 netten aan te schaffen (even overleggen met de pensionhouder). Mij lijken 2 kleinere netten makkelijker te plaatsen dan 1 grote.
En zoals ik hier zie heeft iedereen de maasbreedte rond de 5 cm, dus lijkt mij 4.5 cm wel goed. Al heb ik wel een shire.

Ik kan natuurlijk kijken of hij het nog eet als het nat is geregend, maar ik ben bang van niet. Hij is nogal kieskeurig :S

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:34

Bij mij regent het ook nat als het regent, ze eten het gewoon op. Als ik eerst hooi op de grond had liggen wat natgeregent was haalden ze hun neus ervoor op. Kon ik soms een halve baal weggooien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:45

Nat hooi maakt vaak niet uit, dat eten die van mij wel, maar zodra ze er een keer overheen gelopen hebben dan blieven ze het niet meer.