Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

stond hij op vlas. Daar vond ik vlas echt super fijn! toen hij van mij werd had ik uhm op stro staan omdat dat veel goedkoper was, hij had wel de stal snel leeg en erg vies! dus ik heb een smeer paard? Ik heb m'n paard niet bij huis staan maar bij kennisen, hij kon aan vlas komen voor een redelijke prijs.. dus nu staat hij op vlas.
Marjanka11 schreef:Mijn Haflinger stond op stro, en vrat dat alle dagen gezellig helemaal op en was nooit voldaan. Zaagsel vrat ie ook op; het smaakte niet, maar eten deed hij het wel. Bovendien verteert het nog langzamer dan stro hoewel de mestbult minder is. Toen overgestapt op vlas, prima!! Zaagsel is wel een natuurprodukt, maar eten ervan is niet best. Vlas is wat minder erg en snuffelen blijft hij altijd wel doen. Vlas is goedkoper dan zaagsel (mijn ervaring) en de buren halen de mestbult weg voor de tuin. Prima geregeld. Wel staan ze in de zomer 12/12 op de wei (Haf is bank in het donker) en winter 4/24 op de wei. Wel altijd voldoende ruwvoer erbij geven! Vlas inderdaad nog minder ammonia geur (ga eens met je neus net boven de stalvloer ruiken) en dekt goed af. Ze zeggen wel eens dat zaagsel/vlas slecht voor de hoeven is (warmte), maar na vijf jaar nog geen klachten van de hoefsmid. Succes!
karev schreef:jaflicka hoe veel vlas gebruik je per week er bij zegmaar?
en wat voor kleur krijgt je stal. Vlas is van zichzelf zandkleurig hé? maar in een gebruikte stal?
janflicka schreef:karev schreef:jaflicka hoe veel vlas gebruik je per week er bij zegmaar?
en wat voor kleur krijgt je stal. Vlas is van zichzelf zandkleurig hé? maar in een gebruikte stal?
Het is een beetje moeilijk te zeggen,hoeveel ik per week gebruik. (ene keer is het sneller nodig om op te strooien,als de andere keer).
Maar over het algemeen,een half pak per week erbij.(heb shetten,dus de stalletjes zijn niet zo groot,hoewel voor shettenbegrippen ze wel aan de ruime kant zijn).
Het vlas is inderdaad zandkleurig,maar word na verloop van tijd wat donkerder en bruiner.
Voor het oog lijkt het dan al snel vies of nattig,maar als je voelt is het gewoon nog droog en rul.
Als het echt te nat is,dan merk je dat snel genoeg(soppen,of een rode vlek van urine die omhoog komt).
Ik heb daar tot op heden nog geen last van,omdat ik best regelmatig bijstrooi.
Ik doe al ruim 2 maanden alleen maar mest eruit halen,en kom niet aan de bodem,gaat prima zo!