vlas vs hennep. Wlke stro voor knabbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: vlas vs hennep. Wlke stro voor knabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:59

ik hoor hier mensen heel negatief over hennep, maar wij hadden ook altijd een hele mooie nette stal en hoefden er maar weinig aan te doen. Ik heb geen ervaring met vlas, maar wij hadden het prima voor elkaar met hennep

ik zou ook even naar de prijzen kijken, volgens mij is vlas duurder dan hennep.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:03

vlas is perfect spul, je haalt er 1 x per week de vieze rode trope uit
en wipt elk drolletje eruit wat je maar ziet, je gooit elke week een baaltje erbij en tadaa
en prachtige vrisse stal , wel zou ik met vlas er geen stro opleggen maar b.v stro in een hoojnetje.

krullen of mot vind ik persoonlijk helemaal niets!
Dat moet je vaker uitmesten en je kan niet goed lekker potten!

suc6

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:04

ik hoefde ook maar 1 keer per week het natte eruit te halen ;)
hoe liggen de prijzen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:31

wij leggen gewoon een plak stro in de box met vlas.
helemaal geen last.
sàvonds is de box vrij van stro,pony`s eten het op.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:35

wij betalen voor vlas 5,28 per pak.
we nemen dan wel een pallet vol af want dan krijgen we korting.
is 21 stuks.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:09

Ik heb vlas in mijn stallen liggen.
Ben begonnen met 2 pakken vlas en daar een pak stro overheen omdat mijn paarden niet gewend zijn om op vlas te staan en zo konden ze er mooi aan wennen.

Elke dag even de drollen er uit en dan 1 a 2x in de week haal ik de natte plekken eruit en gooi er 1 zak vlas bij in.
Tussendoor haalde ik ook het vieze stro er uit zodat de overgang rustig verliep naar vlas.

Mijn paarden geef ik geen stro bij maar die krijgen 4x de dag hooi waar de laaste hooi beurt om 11 uur en dan zijn ze zeker nog een hele tijd zoet. Soms heb ik zelfs dat ik s'ochtends nog een bultje tegen kom omdat ze er niet tegen kunnen eten ;)

Overdag staan de paarden minimaal 3 uur buiten en als het goed weer is gaan ze van half 10 tot half 5 eruit.

Voor vlas betaal ik trouwens 5 euro per baal.

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:19

toen mijn paard mijn paard nog niet was :P stond hij op vlas. Daar vond ik vlas echt super fijn! toen hij van mij werd had ik uhm op stro staan omdat dat veel goedkoper was, hij had wel de stal snel leeg en erg vies! dus ik heb een smeer paard? Ik heb m'n paard niet bij huis staan maar bij kennisen, hij kon aan vlas komen voor een redelijke prijs.. dus nu staat hij op vlas.
Ik kan er echt niet meer mee overweg!! na 1 nacht is de stal al helemaal nat! ik kan elke dag het binnenstuk eruit scheppen.. En dat hoort bij vlas toch helemaal niet?:O

van dat andere heb ik nog nooit gehoord? haha :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:01

ja, als vlas beter is dan hennep, en hennep goedkoper, ga ik wel voor het betere. Maar ua hoe je het gebruikt is het hetzelfde, Dus even uitproberen.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:05

ik gebruik zelf tarwestro,
super fijn spul!
eigenlijk een soort stro,
alleen dan ik zoke kleine stukjes net als zaagsel,
super fijn spul!
en je kan het ook het zelfde afvoeren als normaal stro.
per pak betaal je ongeveer iets van 3 euro

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:18

je bedoelt denk ik gehakseld stro?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:43

Ik heb voor mijn shetjes een potstal.
Begonnen met 2 balen per stal,paar dagen erna een pak erbij.
Toen even alleen drollen geschept(bodem word langzaam aan een soort koek).
Ben nu iets van 2 maanden verder en schep nog steeds alleen de mestballetjes eruit,en gooi 1 keer in de week een nieuw pak erin.
Ik kom vooral niet aan de bodem,haal alleen de drolletjes eruit,trek het weer recht en klaar.
Gaat tot nu toe prima zo ;)
Bij mn shettenveulen heb ik soms even iets meer werk(schopt de drollen door de hele stal) maar bij mn ruintje ben ik in 5 minuten klaar.
Word straks alleen een karwei als de hele boel eens leeg moet.
Ik gebruik nu vlas,en dat werkt het beste.
Koolzaadstro vond ik een raar luchtje aan zitten,en sneller nat,hennep word hier het snelste smerig.
Vlas is zuinig in gebruik,neemt goed op,geen luchtjes te bespeuren,en composteerd heel snel!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:23

Mijn Haflinger stond op stro, en vrat dat alle dagen gezellig helemaal op en was nooit voldaan. Zaagsel vrat ie ook op; het smaakte niet, maar eten deed hij het wel. Bovendien verteert het nog langzamer dan stro hoewel de mestbult minder is. Toen overgestapt op vlas, prima!! Zaagsel is wel een natuurprodukt, maar eten ervan is niet best. Vlas is wat minder erg en snuffelen blijft hij altijd wel doen. Vlas is goedkoper dan zaagsel (mijn ervaring) en de buren halen de mestbult weg voor de tuin. Prima geregeld. Wel staan ze in de zomer 12/12 op de wei (Haf is bank in het donker) en winter 4/24 op de wei. Wel altijd voldoende ruwvoer erbij geven! Vlas inderdaad nog minder ammonia geur (ga eens met je neus net boven de stalvloer ruiken) en dekt goed af. Ze zeggen wel eens dat zaagsel/vlas slecht voor de hoeven is (warmte), maar na vijf jaar nog geen klachten van de hoefsmid. Succes!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:07

Mijn pony heeft zelfs snel last van rotstraal,,,maar met vlas geen enkel probleem meer ;)
Zorg altijd wel dat het bovenlaagje mooi rul is,mooi van kleur blijft het niet,maar als je voelt is het gewoon droog!
Is dat niet zo,dan vul ik bij met een nieuw pak.
Vind het juist een voordeel dat de onderlaag zo lekker warm word(zeker in de winter!).
Waterbakken bevriezen niet,en ze liggen er heel graag op!
Wel ben ik heel netjes op de stallen,en haal bv ook kleine bosjes hooi die ze weleens erdoor schoppen er ook uit.(die willen wel vochtopnemen en dan gaat je bovenkant naar de maan).
Vandaag deed vriendlief de stallen,en die was zo lief de rulle bovenkant even te zeven :D
Dus elk drolletje,plukje hooi etc etc is eruit,en ik kan zonder bijvullen weer even verder ;)
Ik vind het dus ideaal zo,zeker in de winter!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:09

Marjanka11 schreef:
Mijn Haflinger stond op stro, en vrat dat alle dagen gezellig helemaal op en was nooit voldaan. Zaagsel vrat ie ook op; het smaakte niet, maar eten deed hij het wel. Bovendien verteert het nog langzamer dan stro hoewel de mestbult minder is. Toen overgestapt op vlas, prima!! Zaagsel is wel een natuurprodukt, maar eten ervan is niet best. Vlas is wat minder erg en snuffelen blijft hij altijd wel doen. Vlas is goedkoper dan zaagsel (mijn ervaring) en de buren halen de mestbult weg voor de tuin. Prima geregeld. Wel staan ze in de zomer 12/12 op de wei (Haf is bank in het donker) en winter 4/24 op de wei. Wel altijd voldoende ruwvoer erbij geven! Vlas inderdaad nog minder ammonia geur (ga eens met je neus net boven de stalvloer ruiken) en dekt goed af. Ze zeggen wel eens dat zaagsel/vlas slecht voor de hoeven is (warmte), maar na vijf jaar nog geen klachten van de hoefsmid. Succes!

Die ammoniageur heb ik een gloeiende hekel aan!
Maar hier ook echt geen spoortje van te bekennen. ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:41

jaflicka hoe veel vlas gebruik je per week er bij zegmaar?

en wat voor kleur krijgt je stal. Vlas is van zichzelf zandkleurig hé? maar in een gebruikte stal?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:40

karev schreef:

en wat voor kleur krijgt je stal. Vlas is van zichzelf zandkleurig hé? maar in een gebruikte stal?

Het is een beetje moeilijk te zeggen,hoeveel ik per week gebruik. (ene keer is het sneller nodig om op te strooien,als de andere keer).
Maar over het algemeen,een half pak per week erbij.(heb shetten,dus de stalletjes zijn niet zo groot,hoewel voor shettenbegrippen ze wel aan de ruime kant zijn).
Het vlas is inderdaad zandkleurig,maar word na verloop van tijd wat donkerder en bruiner.
Voor het oog lijkt het dan al snel vies of nattig,maar als je voelt is het gewoon nog droog en rul.
Als het echt te nat is,dan merk je dat snel genoeg(soppen,of een rode vlek van urine die omhoog komt).
Ik heb daar tot op heden nog geen last van,omdat ik best regelmatig bijstrooi.
Ik doe al ruim 2 maanden alleen maar mest eruit halen,en kom niet aan de bodem,gaat prima zo!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:12

uuh jaa kan ook.
van dat hele dunne
karev schreef:
je bedoelt denk ik gehakseld stro?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:12

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:44

janflicka schreef:
karev schreef:

Het is een beetje moeilijk te zeggen,hoeveel ik per week gebruik. (ene keer is het sneller nodig om op te strooien,als de andere keer).
Maar over het algemeen,een half pak per week erbij.(heb shetten,dus de stalletjes zijn niet zo groot,hoewel voor shettenbegrippen ze wel aan de ruime kant zijn).
Het vlas is inderdaad zandkleurig,maar word na verloop van tijd wat donkerder en bruiner.
Voor het oog lijkt het dan al snel vies of nattig,maar als je voelt is het gewoon nog droog en rul.
Als het echt te nat is,dan merk je dat snel genoeg(soppen,of een rode vlek van urine die omhoog komt).
Ik heb daar tot op heden nog geen last van,omdat ik best regelmatig bijstrooi.
Ik doe al ruim 2 maanden alleen maar mest eruit halen,en kom niet aan de bodem,gaat prima zo!

dus bollen er uit, en echt natte rode plekken.

Maar hoe vaak trek je hem helemaal leeg?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:47

Dat moet ik nog meemaken :D
Zolang dit goed gaat,blijft het dus voorlopig zo gaan.
Wil hem in februari of maart gaan leeghalen,en opnieuw beginnen.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:10

Ik heb vlas gebruikt toen één van de paarden een hoestje kreeg. Na een jaar op vlas hadden beide paarden schimmel in de witte lijn. .. en zie daar nog maar eens vanaf te komen: is erg hardnekkig. Het blijkt nu dat dit meer voorkomt op vlas en óók op zaagsel. Paarden staan nu alweer 2 jaar fijn op tarwestro. Hoest is gelukkig niet teruggekomen. Ze eten het graag en dat heb ik ook graag omdat ze zich anders gauw vervelen. Paarden liggen 's nachts languit in het stro. Ik zou niet meer terugwillen naar vlas.

Vlas is duurder dan stro !

Als je stro wilt kopen moet je wel erg kritisch zijn. Geen rotzooi kopen. Als je de touwtjes van een pak losnijdt, dan moet het uiteen springen "poef" !! Als het plakplakken zijn, alles aan elkaar geplakt, is het niet droog genoeg in het pak gegaan en zitten er veel schimmelsporen (dat stoft) in. Het stro moet mooi goudgeel zijn en niet grauw grijzig met zwarte spikkels. Het stro moet ook fris ruiken en niet naar grond. Succes ermee. Je moet gewoon gaan proberen. Iedereen heeft een andere voorkeur, dat lees je hier in jou onderwerp wel.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:13

Ik had nog een vraagje. Op rubbermatten, glijden de paarden dan niet uit als ze erop hebben geplast of gepoept? Als ze bijvoorbeeld na het liggen weer opstaan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:13

composteerd hennep net zo goed als vlas?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:16

Quote van Marjanka11.. Ze zeggen wel eens dat zaagsel/vlas slecht voor de hoeven is (warmte), maar na vijf jaar nog geen klachten van de hoefsmid.

Veel hoefsmeden herkennen de schimmel in de witte lijn niet eens ! Triest maar waar . Of ze nemen het voor vanzelfsprekend aan omdat het heel veel voorkomt.

En ja.. dat vond ik inderdaad een nadeel van vlas. De vlasbodem ligt er uiteindelijk een paar weken of maanden en gaat broeien en rotten (schimmels). Dus eigenlijk helemaal niet zo goed voor de luchtwegen EN ook niet voor de hoeven.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:20

Of het nou over voer,bodembedekking,opvoeding etc etc gaat....overal zitten voor en nadelen aan.
In plaats van in de war raken van alle verschillende meningen en voor en nadelen...ervaar ik het tegenwoordig liever zelf. :D