Ze vind eieren zoooooooooo lekker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:07

haha hoe komt je er überhaupt bij om je paard een ei te voeren? Haha! Zou niet eens in me opkomen!

Gam geeft vooralsnog de voorkeur aan lekkere klaverblaadjes, smalle weegbree en bramenbladeren Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 01:24

visje"]

[quote="Botervlieg schreef:
Op IJsland zetten de boeren in de winter een ton haringen neer en daar pikken de paarden (ZELF) af en toe een harinkie uit.

Dat enkele ei zal dan ook niet zoveel kwaad kunnen?

Deze redenering vind ik ook heel gek.

Kan je dan ook stellen dat shetlanders, die in hun land van oorsprong op zeewier overleefden gerust op tijd en stond een litertje motorolie, een glaasje sinaasappelsap, een pintje bier of een stukje vlees kunnen verdragen?
Ik zie geen speciaal verband tussen haring en eieren. Deze redenering lijkt me vrij krom.
[/quote]

Verward
Het ging erom of paarden al dan niet dierlijke eiwitten kunnen verdragen.
Haring: dierlijk eiwit
Eieren: dierlijk eiwit
Dat is het verband.
Hoezo, krom?

IJslanders eten in de winter desnoods ook zeewier.
En zoeken voor hun energiebehoefte nooit naar de sjop van een tankstation. Haha!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:34

In de categorie rare dingen eten.
De kibo shet is nu al 2x betrapt (in 6 jaar tijd) dat hij een vogel aan het opeten was. Verward We hebben niet gezien dat hij hem gevangen heeft, of gevonden heeft. Maar dat hij hem opat is wel zeker.

Let wel: het gaat hier niet om een ondervoed dier, hij krijgt elke dag hooi, brokjes, en vaak ook nog wat groente (wortels enz.) Hij heeft ook een liksteen ( zout en mineralen) tot zijn beschikking.

Dit doet hij dus uit zichzelf, en aan zijn voeding te zien heeft hij geen gebrek aan voedingsstoffen.

Hij heeft er ook geen last van gekregen, maar vreemd is het wel. Misschien wel in vergelijking met de ijslanders en haring.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:46

Botervlieg schreef:
Het ging erom of paarden al dan niet dierlijke eiwitten kunnen verdragen.
Haring: dierlijk eiwit
Eieren: dierlijk eiwit
Dat is het verband.
Hoezo, krom?

IJslanders eten in de winter desnoods ook zeewier.
En zoeken voor hun energiebehoefte nooit naar de sjop van een tankstation. Haha!

Sorry, zo had ik het niet gevat. Er zitten inderdaad zowel in Haringen als in eieren dierlijke eiwitten Lips are sealed , die link had ik er niet in gezien .

Maar ik dat ijslanders soms haring eten, blijft voor mij geen overtuigend argument om zelf een ei aan onze paarden te geven (maar zo had jij het waarschijnlijk ook niet bedoeld?). Ik denk dat onze paarden zowieso al erg veel eiwitten krijgen vergeleken met paarden op ijsland, waar het voor mens en dier erg schraal is. (9 op de 10 paardenweides bij ons zijn, volgens mij, te rijk aan eiwitten voor paarden). Misschien hebben ijslanders daar in ijsland af en toe wel eens nood aan wat meer eiwitten. Maar bij ons hebben de paarden vaak nood aan een streng diëet.

Maar zoals ik zal zei: of een ei nu echt slecht is, daar spreek ik me liever niet over uit. Het blijft me de vraag waarom je het zou proberen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:23

visje schreef:
Maar zoals ik zal zei: of een ei nu echt slecht is, daar spreek ik me liever niet over uit. Het blijft me de vraag waarom je het zou proberen.

Da's voor mij (ook?) geen vraag, hoor. Ik ga een gezond, weldoorvoed paard geen ei aanbieden. Maar zou hij zelf een eitje, vogel of broodje ham pikken, dan laat ik hem begaan en denk ik dat hij daar kennelijk behoefte aan heeft (want het is geen gefrustreerde boxbewoner die in ALLES hapt). Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:29

visje schreef:

Voor mij is dat (ook?) geen vraag, hoor.
Een gezond en weldoorvoed paard ga ik geen ei aanbieden.
Maar als hij zelf een ei, vogel of broodje ham zou pikken, dan laat ik hem begaan en denk dan dat hij daar kennelijk behoefte aan heeft (mits geen gestoord/gefrustreerd boxpaard dat sowieso overal in hapt).

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 00:11

Ik ben dit topic begonnen,niet omdat ik mijn pony bewust een ei heb gegeven,maar omdat ik er achter kwam dat ze die lekker vond,[ik was net in het kippehok eieren wezen rapen,en mevrouw kon bij de emmer]en omdat ik zag dat ze er zo van genoot vroeg ik me dus af of het kwaad kon! Ik zie wel dat de meningen daar over verdeeld zijn!

Nou ja ik heb niets gezien van spijsverteringsverandering of zo,dus ik denk dat het goed is gegaan. Haha!

Toch vraag ik me af:waarom eet ze b.v om de boterbloem heen [instinctief of is de smaak er van soms goor]maar waarom nam ze wel dat eitje? Verward

Ook ik heb wel eens gelezen van een paard[ik geloof in de bit] dat met
regelmaat een vogel op at. Kwam dit paard te kort?Of is dat toch ook oerinstinct?